- Styrning och regelverk
- Kvalitetsarbete
- Treklöverutvärderingar
Kvalitetsutvärdering genom Treklövern
Utbildningar på grund- och avancerad nivå - som inte granskas av t.ex. UKÄ - granskar vi inom Treklöversamarbetet.
Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet (den så kallade Treklövern) har tillsammans tagit fram en modell för systematisk utvärdering av utbildningarnas kvalitet för att stärka utbildningskvaliteten.
Kvalitet i högre utbildning handlar om ett brett fokus på hela utbildningen, studenters erfarenheter och anknytning till arbetsliv.
Krav på systematisk uppföljning
Universitetets granskningsarbete ska genomföras i förenlighet med Europeiska området för högre utbildning (ESG) vilket är UKÄ:s utgångspunkt i sin utvärdering av lärosätenas kvalitetssystem. I ESG ingår krav på systematisk granskning av utbildningar vilket det gemensamma systemet ska tillgodose. Syftet är att både kontrollera utbildningarnas kvalitet och att bidra till kvalitetsutveckling.
Arbetet utgår från riksdagens beslut om ett nytt nationellt utvärderingssystem för landets högre utbildningar 2016. Det innebär att lärosätena ansvarar för att forma egna utvärderingssystem för området kvalitetssäkring, som ersätter den kontroll som tidigare genomförts av Universitetskanslersämbetet, UKÄ.
Varje lärosäte ska följa kvaliteten genom att granska sina utbildningsprogram, kurser och forskningsverksamhet. Lärosätena ska också definiera och genomföra kvalitetshöjande åtgärder när det är nödvändigt.
Efter genomförd granskning
Efter utvärdering följer LNUs interna uppföljning, vilken har omarbetats inför andra cykeln av Treklövergranskningar.
Fakulteten/NLU avgör prioritering av åtgärder och upprättar en handlingsplan. ”Måste”-rekommendationer kräver åtgärd och benämns som prioriterade uppföljningsområden. Ett första samråd inom Lnu sker inför fastställande av handlingsplan. Ett andra samråd hos Lnu sker efter att fakulteten/lärarutbildningen följt upp samtliga vidtagna åtgärder - i normalfallet tre år efter Treklöverns rapport. Vid samråd 2 värderas hur fakultetens/lärarutbildningens kvalitetssäkringsarbete fungerar i relation till genomförd extern granskning. Resultatet av samråd 2 följs upp vid en kommande utbildningsdialog hos Lnu.
Allt detta arbete är en del av vårt egna lärosätes kvalitetsarbete och sker i samarbete med Rådet för utbildning och lärande (RUL) utanför Treklöverns regi.
Treklöverns arbetssätt
Utbildningar med liknande innehåll grupperas i kluster och granskas av bedömargrupper med representanter från de tre lärosätena samt med extern representation. Utvärderingarna tar fasta på resultat, förutsättningar och processer, liksom utbildningsnära kvalitetssäkrings- och kvalitetsutvecklingsarbete.
Studentmedverkan
I utvärderingarna är studenterna och deras studiegång i fokus. Student-representanter utses av kårerna vid Treklöverns lärosäten.
Arbetslivsanknytning
Granskningen i Treklövern knyts till arbetslivet genom att företrädare för arbetslivet finns med i bedömargrupperna. Bedömargrupperna ska följa upp om studenternas resultat visar att de når uppsatta mål - både generella och sådana som är satta för en viss examen. Granskningsuppdraget omfattar hela utbildningens genomförande.
Treklöversamarbetet
Utöver själva granskningen handlar Treklöversamarbetet även om att förstärka samarbeten och nätverk mellan våra lärosäten så att vi kan nyttja varandras kompetenser och få tips och idéer. Inspirationsseminariet som äger rum efter granskningen är t.ex. en sådan arena. Att arbeta tillsammans i bedömargrupper en annan.
Treklövern genomförde en första utvärderingscykel 2016-2023. Hos fakulteterna fortgår arbetet med uppföljning av de handlingsplaner som skrevs och fastställdes av fakultetsstyrelserna efter tidigare rapporter.
Tidsplan
Rektorer och prorektorer träffades 2023 och skrev en ny överenskommelse om förnyat samarbete fram till 2031.
Först ut i denna andra granskningscykel var kluster 7, som består av journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap.
2025 och framåt kommer utvärderingen av fyra eller fem nya kluster att starta varje höst. Tanken är att framöver enbart hålla höstupptakter för granskningsomgångarna, som till sin storlek blir aningen större (fler bedömargrupper hålls med andra ord igång samtidigt).
Treklövern utvärderar inte det UKÄ granskar
Utbildningarna vid de tre universiteten ska utvärderas inom en sexårsperiod. Ett urval av utbildningar kommer fortsättningsvis att granskas av UKÄ. Vi lärosäten granskar själva de utbildningar som under motsvarande period INTE ingår i UKÄ:s urval eller granskas på annat sätt.
Hela listan med planerade kluster och beräknad upptakt finns publicerad längre ned på sidan (bland styrdokument och anvisningar).
Förändringar 2025-
Den generella tidplanen har 2025 justerats en aning.
- Framöver är upptakten för bedömargrupperna tänkt att hållas i slutet av september/början av oktober för att inte krocka med studenternas insparksveckor och samtidigt ge våra utbildningsadministratörer lite längre tid för att plocka fram examensarbeten.
- Deadline för skrivandet av självvärderingar är 10 dec.
- Lärosätesintervjuerna förläggs till februari för att frigöra mer tid för bedömargruppens förberedelser med anledning av julledighet m.m.
Ämneslärares examensarbeten kommer generellt INTE att hanteras i de löpande klustren, utan i ett avslutande kluster (omgång sex). Däremot kan ämnet, när dess huvudområde granskas, välja att "fylla på" med läraruppsatser om de annars inte kommer upp i minst 5 andra uppsatser. Dessa läses då mot generell examen. Alternativet (om ett ämne har för få uppsatser) är att visa exempel på andra examinationsuppgifter.
Bedömningsgrunder i andra cykeln
- Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt så att studenterna, när examen utfärdas, har uppnått examensmålen inom kunskapsformerna: kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt.
- I utbildningen ska ett jämställdhetsperspektiv vara säkerställt och integrerat i såväl utformning som genomförande.
- Lärarnas kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym och innehåll samt att lärarnas kompetens nyttjas så att studenterna kan uppnå examensmålen.
- Utbildningen ska vara användbar för studenterna och samhället.
- I utbildningen ska ett utbildningsnära utvecklings- och förbättringsarbete vara säkerställt.
- läs mer mot slutet i "Anvisning för självvärdering" (vad som ska beskrivas)
En mer detaljerad diskussion av bedömningsgrunderna och deras tillämpning på utbildningarnas förutsättningar, process och resultat finns även i "Bedömargruppens uppdrag och arbete" (vad som ska bedömas).
Utvärderingarna ska resultera i konstruktiva bidrag för höjd kvalitet
men också signalera eventuella brister.
Anpassning av klustrets innehåll
Generella undantag, vad gäller examina, som skulle kunna undantas från Treklöverutvärdering om prefekten så önskar (kräver rektorsbeslut):
- Högskoleexamen som inte används (bara finns för att den är obligatorisk när man har kandidatnivån) kan undantas.
- Kandidat och högskoleexamen kan undantas när det bara finns program för yrkesexamen.
- Magisterexamen kan undantas om det bara finns väg för masterexamen. Om det finns kurs för självständigt arbete på magisternivå, men inget program: beskriv masterexamen och vad som skiljer vid magister. Inkludera även målmatris för magister.
- Nystartade utbildningar undantas tills en första omgång genomförts, utom de 4-5 åriga utbildningarna som kan utvärderas tidigare (t.ex. civilingenjör efter 3 år).
Tanken är att nedlagt arbete ska läggas vid vad utbildningen vinner mest på att utvärdera.
Styrdokument och anvisningar
- Utvärderingssystem Treklövern cykel 2
- Klusterlista cykel 2 (vad granskas när?)
- Generell tidplan (förarbete, granskning, efterarbete)
- Bedömargruppens uppdrag och arbete
- Beredningsgruppens uppdrag o arbete
- Studentrepresentation i Treklövern
- Kommunikationsplan Treklövern.pdf
- Anvisning för självvärdering
- Exempel mall självvärdering
- MALL Lärartabell (landar i nedladdningar)
- Checklista generella undantag
- Ekonomihögskolans utbildningar lyfts ur Treklövern i cykel 2
- LNUs kvalitetspolicy (från 2020)
- ESG - Standarder och riktlinjer för kvalitetssäkring inom det europeiska området för högre utbildning
Pågående
Ny utvärderingsomgång 1
Omgång 1 startar hösten 2025 och omfattar fyra kluster. Slutrapporter väntas våren 2026.
Ingående kluster:
- kluster 2 (statsvetenskap samt freds- och utvecklingsstadier). Koordineras av LNU. Magnus Hagevi, professor i statsvetenskap, är utvärderingsansvarig.
- kluster 4 (geografi, kulturgeografi och turismvetenskap). Koordineras av Karlstad universitet. Mirek Dymitrow, lektor i geografi och docent i kulturgeografi, är biträdande utvärderingsansvarig från Linnéuniversitetet.
- kluster 13 (Kemiteknik, miljö- och energisystem, miljöteknik, energiteknik, mät- och kartteknik, byggteknik, byggnadsteknik, bioenergiteknik). Koordineras av LNU. Sharafat Ali, lektor i glasteknologi, docent i materialkemi, är utvärderingsansvarig.
- kluster 19 (Historia, religionsvetenskap, kulturstudier, arkeologi, interkultur, koloniala och postkoloniala studier). Koordineras av Mittuniversitet. Jonas Sjölander, lektor i historia är biträdande utvärderingsansvarig från Linnéuniversitetet.
Vid utvärderingen av LNUs huvudområden kommer inte våra egna utvärderingsansvariga deltaga i LNUs egen bedömning utan fokusera på våra samverkande lärosäten.
Samtliga rekommendationer och goda exempel från Treklövergranskningen hanteras framöver inom det utbildningsnära kvalitetsarbetet.
Pilotomgång 2024-2025
Pilotomgången, kluster 7, koordineras från Karlstads universitet. Upptakt skedde i september 2024. Självvärderingarna låg färdiga i dec 2024, intervjuer skedde under jan-feb (31/1 hos Lnu) och slutrapporter väntas i slutet av maj 2025. Därutöver kommer en återföringsdialog att testas den 5 maj 2025.
De huvudområden som ingår i kluster 7 är journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap. Mahitab Ezz El Din, universitetslektor i journalistik vid Institutionen för medier och journalistik vid FKH, är utsedd till biträdande utvärderingsansvarig i bedömargruppen, men fokuserar främst på våra samverkande lärosätens rapporter.
Avslutade omgångar 2016-2023
Länk till Treklöverns offentliga arkiv 2016-2023
(De äldre utvärderingarna blev rätt omfångsrika, så var lite försiktig med att se dessa som "vägledning". Runt 2020 satte vi större begränsningar på sidantalet och vad som efterfrågades).
Utvärderingsomgång 8
Startade som en light utvärdering våren 2022. De tidigare tänkta ingående klustren 25, 26 och 27 hanterades istället med en gemensam bedömargrupp för omgången. Lena Fritzén, professor emerita, pedagogik, var utvärderingsansvarig från Linnéuniversitetet, men skrev och bedömde inte i LNUs egen utvärdering utan fokuserade på samverkande lärosäten. Omgång 8 koordinerades av LNU.
Omgången behandlar specifikt det ämnesdidaktiska i ämneslärarutbildningarna och Kompletterande Pedagogisk Utbildning (KPU). Därtill behandlas de två kvarstående speciallärarprogrammen; Specialisering mot matematik och Specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling.
Läsning av självständiga arbeten utgick för ämneslärarprogrammet och KPU. Självvärderingen gjordes som 1-2 sidor per ämne med en beskrivning av hur de specifikt ämnesdidaktiska examensmålen hanteras och examineras i varje ämne.
Ämnen fördelade per fakultet inom omgång 8
FKH
- Ämneslärar-programmet: Engelska, Franska, Spanska, Tyska, Svenska som andraspråk, Geografi, Historia, Religionskunskap
- KPU: Engelska, Franska, Spanska, Tyska, Svenska, Svenska som andraspråk, Bild, Musik
FHL
- Ämneslärar-programmet: Biologi, Psykologi
- KPU: Biologi/kemi/naturkunskap
FSV
- KPU: Specialidrott, Sociologi, Idrott & hälsa
FTK
- Ämneslärar-programmet: Fysik
- KPU: Fysik, Matematik
Bedömargruppen bestod av en person från vardera lärosätet, fyra externa ledamöter och tre studentrepresentanter. Upptaktsmöte med skrivare av självvärderingarna hölls i slutet av januari och rapport kom 1 juli 2022. Samtliga rekommendationer och goda exempel från Treklövergranskningen hanteras nu inom det utbildningsnära kvalitetsarbetet där utbildningsråden koordinerar. Treklöverns arbete med omgång 8 avslutades november 2023.
Rapporter omgång 8, juli 2022
Utvärderingsomgång 7
Omgång 7 startade hösten 2021. Slutrapporter publicerades våren 2022. Ingående kluster:
- kluster 18 (sjuksköterskor m.m.) har istället delvis utvärderats av UKÄ.
- kluster 22 (design, grafisk design, industridesign, transdisciplinär design med hållbarhet). Koordinerades av Mittuniversitetet. Stephanie Carleklev, lektor i design, var biträdande utvärderingsansvarig från Linnéuniversitetet.
- kluster 23 (ljudproduktion, musik). Koordinerades av Karlstad universitet. Dan Alkenäs, lektor i musik på konstnärlig grund, var biträdande utvärderingsansvarig från Linnéuniversitetet.
Vid utvärderingen av LNUs huvudområden har inte våra egna biträdande utvärderingsansvariga deltagit i LNUs egen bedömning utan fokuserat på våra samverkande lärosäten.
Samtliga rekommendationer och goda exempel från Treklövergranskningen hanteras nu inom det utbildningsnära kvalitetsarbetet. Treklöverns arbete med omgång 7 avslutades november 2023.
Rapporter omgång 7, maj 2022
Utvärderingsomgång 6
Våren 2021: omgång 6 startades, slutrapporter hösten 2021, samråd våren 2022, avslut av omgången december 2022. Ingående kluster:
- Kluster 16: Elektroteknik, elektronik, fysik, matematik, teknik, teknisk fysik, grafisk teknik. Koordinerades av Mittuniversitetet. Håkan Sollervall, docent matematikdidaktik var biträdande utvärderingsansvarig från Linnéuniversitetet .
- Kluster 20: Bild, bildpedagogik, musikpedagogik, pedagogik, pedagogiskt arbete, specialpedagogik. Koordinerades av Karlstad universitet. Lena Fritzén, professor emerita, pedagogik var biträdande utvärderingsansvarig från Linnéuniversitetet.
- Kluster 21: Socialt arbete. Koordinerades av Linnéuniversitetet med Cecilia Kjellgren, docent i socialt arbete som utvärderingsansvarig.
Vid utvärderingen av LNUs huvudområden har inte våra egna utvärderingsansvariga deltagit i LNUs egen bedömning utan fokuserat på våra samverkande lärosäten.
Utvärderingsomgång 5
Startade januari 2020, slutrapporter klara hösten 2020, avslut av omgång dec 2021.
- Kluster 10 (engelska, franska, spanska och tyska) koordineras av Mittuniversitetet med Bärbel Westphal, docent i tyska (litteraturvetenskaplig inriktning), som biträdande utvärderingsansvarig från Linnéuniversitetet.
- Kluster 14 (datavetenskap, datateknik och medieteknik) koordineras av Karlstads universitet, med Anders Gerestrand, medieteknik, som biträdande utvärderingsansvarig från Linnéuniversitetet.
- Kluster 24 (biomedicinsk vetenskap, biomedicinsk laboratorievetenskap, farmaci, samt optometri) koordineras av Linnéuniversitetet, med Bo Bergbäck, senior-professor i miljökemi som biträdande utvärderingsansvarig
Utvärderingsomgång 4
Startade augusti 2019, slutrapporter klara juni 2020, samråd januari 2021 och omgången avslutades oktober 2021
- Kluster 8 (folkhälso-, idrottsvetenskap m.fl.) koordineras av Linnéuniversitetet med Bosse Carlsson som utvärderingsansvarig
- Kluster 17 (maskinteknik, civilingenjörsexamen m.fl.) koordineras av Karlstads universitet med Lars Håkansson, Linnéuniversitetet som biträdande utvärderingsansvarig
- Kluster 15 (industriell ekonomi m.fl.) koordineras av Mittuniversitetet, med Åsa Gustavsson, Linnéuniversitetet som biträdande utvärderingsansvarig
Utvärderingsomgång 3
Startade januari 2019 och avslut av omgång december 2020.
- Kluster 11 (Svenska littvet) koordineras av Linnéuniversitetetmed Jon Helgason som utvärderingsansvarig
- Kluster 9 (Juridik m.fl) koordineras av Karlstads universitet med Anders Hultqvist som utvärderingsansvarig. Biträdande utvärderingsansvarig för Linnéuniveristetet Frantzeska Papadopoulou
- Kluster 3 (Sociologi m.fl.) koordineras av Mittuniversitetet med Roine Johansson som utvärderingsansvarig. Biträdande utvärderingsansvarig för Linnéuniveristetet Anna-Maria Sarstrand Marekovic
Rapporter omgång 3, december 2020
Utvärderingsomgång 2
Startade augusti 2018 och avslut av omgång juni 2020.
- Kluster 12 (biologi, kemi och miljövetenskap) koordineras av Linnéuniversitetet med Bo Bergbäck, professor i miljökemi som utvärderingsansvarig
- Kluster 5 (Psykologi mfl,) koordineras av Karlstads universitet, utvärderingsansvarig
Kjerstin Almqvist, adjungerad professor i psykologi. Biträdande utvärderingsansvarig från Linnéuniversitetet Mikael Rennemark - Kluster 4 (Geografi m.fl), koordineras av Mittuniversitetet med Maria Lexhagen som utvärderingsansvarig. Biträdande utvärderingsansvarig från Linnéuniversitetet är Martin Gren, docent vid institutionen för kulturvetenskaper
Utvärderingsomgång 1
Startade januari 2018 och avslut av omgång december 2019.
- Kluster 1 (ekonomi, statistik) koordineras av Linnéuniversitetet med Anders Pehrsson som utvärderingsansvarig
- Kluster 6 (informatik, biblioteks- och informationsvetenskap) koordineras av Karlstad universitet med Anita Mirijamdotter som biträdande utvärderingsansvarig för Linnéuniverstetet.
- Kluster 7 (medie- kommunikationsvetenskap, journalistik) koordineras av Mittuniversitetet med Annelie Ekelin som biträdande utvärderingsansvarig för Linnéuniverstetet.
Rapporter pilotomgång 2016-2017
Nyheter om Treklövern
-
Lärosätets roll i Treklövern I en Treklövergranskning är det många olika aktiviteter i olika grupperingar. Under denna flik försöker vi lista vad som specifikt gäller för fakulteten och institutionen.
-
Återföringsdialog Efter självvärdering, intervjuer och faktagranskning av Treklöverns rapport håller representanter från bedömargruppen en återföringsdialog med ämnesrepresentanterna innan rapporten…
-
Inspirationsseminarium Inspirationsseminarier genomförs ett år efter en Treklöverutvärdering i syfte att kollegialt dela erfarenheter och sprida goda exempel. Genom att lyssna och dela erfarenheter…
-
Sista omgången granskningar av kvalitet i utbildningar startar inom Treklövern – vad händer nu? Linnéuniversitetet, tor 13 jan 2022 07:30