- Styrning och regelverk
- Kvalitetsarbete
- Treklöverutvärderingar
- Inspirationsseminarium
Inspirationsseminarium
Inspirationsseminarier genomförs ett år efter en Treklöverutvärdering i syfte att kollegialt dela erfarenheter och sprida goda exempel.
Genom att lyssna och dela erfarenheter över ämnesgränser kan vi på sikt åstadkomma ännu högre kvalitet i våra lärosätens utbildningar.
Bakgrund
När Treklöverns utvärderingar startade 2016 hade vi en så kallad "ettårsuppföljning", ett år efter rapportens publicering, där prefekt eller annan med utbildningsnära ansvar och de som huvudsakligen skrivit självvärderingen samt ämnesansvarig/studierektor eller motsvarande inbjöds till ett uppföljningsmöte med Treklöverns ledningsgrupp.
Våren 2020 ändrades upplägget till att respektive lärosäte följer, i enlighet med sina rutiner, upp punkter som måste eller bör åtgärdas. Se mer om hur Linnéuniversitetet gör i processbeskrivningen om LNUs interna uppföljning. Denna sker i samarbete med Rådet för utbildning och lärande (RUL) - utanför Treklöverns regi.
Syftet med seminariet
Inspirationsseminariet genomförs i syfte att kollegialt dela erfarenheter och sprida goda exempel mellan lärosätena. Genom att lyssna och dela erfarenheter över ämnesgränser kan vi på sikt åstadkomma ännu högre kvalitet i våra utbildningar. Inbjudna att delta har varit kollegor som skrivit självvärderingen, ansvarat för handlingsplaner, programansvariga/-ledare, ämnesföreträdare och prefekt eller annan med linjeansvar.
Hur går det till?
- Berättarpanel. Tre grupperingar berättar kort (5 min vardera)
hur man arbetat för att kvalitetsutveckla utbildningen. - Resterande kollegor ingår i en lyssnarpanel med uppgift att lyssna på det som sägs. Efter att ha lyssnat blir man indelad i en mindre grupp om 3-4 personer som har till uppgift att diskutera det man hört.
Vad är en berättelse?
En berättelse är ett gott exempel på hur du och dina kollegor arbetat för att höja kvaliteten i ert utbildningsprogram. Det blir prefekternas uppgift att föreslå berättelser att presentera. Det behöver heller inte vara ett gott exempel - det kan även vara en berättelse om utmaningar eller lösningar som någon vill dela med sig av.
Under seminariet har vi brukat ha tre berättarpaneler (9 berättelser). Efter respektive berättarpanel och lyssnarpanel har det varit en kort samling där vi lyfter några lärdomar.
Vägledande frågor under seminariet kan vara:
- Vad kan man lära av det kollegorna berättat?
- Vad är det som gör att berättelserna utgör goda exempel?
- Kan det finnas fallgropar i dessa berättelser som kan vara bra att iaktta?
- Finns det ytterligare möjligheter att vidareutveckla dessa arbetssätt?
- Är dessa berättelser ämnesspecifika eller finns det lärdomar att dra även för andra ämnen?
Vi lär och inspireras både utifrån vårt eget ämne eller lärosäte, men också av andra. Det är Treklöverns ledningsgrupp som håller i arrangemanget.