- Styrning och regelverk
- Kvalitetsarbete
- UKÄ utvärderar
UKÄ utvärderar
Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har tillsammans med lärosätena gemensamt ansvar för kvalitetssäkringen av utbildning och forskning vid svenska lärosäten.
Detta sker genom granskning av lärosätenas interna system för kvalitetssäkring inom utbildning och forskning, tematiska utvärderingar, granskning av utvalda utbildningar inklusive forskarutbildning och prövningar för examenstillstånd.
Granskningarna baseras på kollegiala bedömningar där bedömargrupper tillsätts. Från 2024 består granskningarna generellt av något färre bedömningsgrunder än tidigare och baseras främst på högskolelagen, högskoleförordningen och Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). Syftet med granskningarna är både att kontrollera och bidra till kvalitetsutveckling.
UKÄ:s lärosätesgranskningar, utbildningsutvärderingar och tematiska utvärderingar följer i stort sett följande granskningsprocess:
- Lärosäten nominerar sakkunniga och arbetslivsföreträdare.
- UKÄ beslutar om bedömargrupp.
- Anpassning av utvärdering sker i dialog med lärosäten (utbildningsutvärderingar och tematiska utvärderingar).
- Upptaktsmöte hålls där aktuell vägledning och mall för självvärdering presenteras.
- Självvärdering och kompletterande underlag lämnas in.
- Lärosätesintervjuer genomförs.
- Preliminärt yttrande skickas på delning där lärosätet ges möjlighet att kommentera faktafel.
- UKÄ fattar beslut.
- UKÄ bjuder in till möte för återkoppling.
Lärosätesgranskning
Lärosätena ansvarar själva för att genomföra ett internt kvalitetsarbete som innefattar både kontroll av kvalitet och kvalitetsutveckling.
I en lärosätesgranskning ska bedömargruppen värdera om lärosätet har ett systematiskt och välfungerande kvalitetssäkringsarbete som bidrar till att säkerställa och förbättra utbildningens och forskningens kvalitet. Granskningen ska bidra till kvalitetsutveckling genom att lyfta såväl goda exempel som utvecklingsområden.
Det samlade omdömet av lärosätets kvalitetssäkringsarbete ges på en tregradig skala; godkänt kvalitetssäkringsarbete, godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll och ifrågasatt kvalitetssäkringsarbete.
Linnéuniversitetets kvalitetssäkringssystem avseende utbildning granskades 2022 och kvalitetssäkringssystemet för forskning ingick som ett av tre lärosäten i UKÄ:s pilotstudie 2020. Linnéuniversitetet fick bedömningen godkänt kvalitetssäkringsarbete inom både utbildning och forskning.
Enligt UKÄ:s preliminära tidsplan kommer Linnéuniversitetets interna kvalitetssäkringsarbete inom både utbildning och forskning granskas 2030. I samma utvärderingsomgång ingår Blekinge tekniska högskola, Luleå tekniska universitet, Karlstads universitet, Mittuniversitetet och Örebro universitet.
Bedömningsgrunder för granskning av lärosätets kvalitetssäkringsarbete avseende utbildning och forskning
För lärosätets kvalitetssäkringssystem avseende både utbildning och forskning gäller att lärosätet har en fastställd ordning och kvalitetskultur med tydlig ansvarsfördelning. Det genomförs kontinuerliga uppföljningar och återkommande granskningar vars resultat används för kvalitetsutveckling av utbildning och forskning, att lärosätet säkerställer långsiktig kompetensförsörjning och kompetensutveckling och att det finns ändamålsenlig stödverksamhet och infrastruktur.
För kvalitetssäkringssystem avseende utbildning gäller därutöver att lärosätet har ändamålsenliga processer och rutiner förinrättande och nedläggning av utbildningar samt att lärosätet arbetar systematiskt för att säkerställa att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning och ett studentcentrerat lärande. Student-, doktorand och arbetslivsperspektiven är centrala i flera av bedömningsgrunderna och bedöms när så är relevant.
För kvalitetssäkringssystem avseende forskning gäller däremot att lärosätet arbetar för att skapa goda förutsättningar för forskningens utveckling och förnyelse, främja jämställdhet och god forskningssed.
UKÄ:s lärosätesgranskningar av Linnéuniversitetet
- Lärosätesgranskning, kvalitetssäkring avseende forskning, pilot 2020
- Lärosätesgranskning, kvalitetssäkringsarbete avseende utbildning, 2022
Information från UKÄ
I UKÄ:s preliminära tidplan 2027–2030 ligger granskningsstart för lärosätesgranskningar år 2030 för Blekinge tekniska högskola, Linnéuniversitetet, Luleå tekniska universitet, Karlstads universitet, Mittuniversitetet, Örebro universitet
Utbildningsutvärderingar
Universitetskanslerämbetet (UKÄ) granskar ett urval av högskoleutbildningar och prioriterar yrkesutbildningar. Utöver dessa granskas omkring en fjärdedel av landets forskarutbildningar.
En bedömargrupp bestående av externa, oberoende sakkunniga, studentrepresentanter och företrädare för arbetslivet granskar underlag utifrån bedömningsgrunderna (personalresurser och valda examensmål). Underlaget består av lärosätets självvärdering med bilagor, självständiga arbeten eller motsvarande och intervjuer med företrädare för den granskade utbildningen och med studenter.
UKÄ fattar beslut om att ge utbildningen omdömet hög kvalitet eller ifrågasatt kvalitet. Lärosäten som bedömts ha ifrågasatt kvalitet följs upp med en ny bedömning ett år senare. Om vidtagna åtgärder bedöms som tillräckliga får utbildningen den slutliga bedömningen hög kvalitet medan i det fall vidtagna åtgärder bedöms som otillräckliga återkallas examenstillståndet.
Du kan läsa mer om UKÄ:s utbildningsutvärderingar här.
Utvärderingarna genomförs med utgångspunkt i Vägledning för utbildningsutvärdering på grundnivå och avancerad nivå och Vägledning för utbildningsutvärdering på forskarnivå.
I utbildningsutvärderingarna bedöms hur utbildningen är utformad, hur den genomförs och hur den examineras och om det finns förutsättningar i form av personalresurser för detta. Eftersom utbildningsutvärderingarna har ett resultatfokus ska lärosätet med konkreta exempel belysa hur bedömningsgrunderna uppfylls. Ett urval av självständiga arbeten kan komma att ingå som underlag för bedömning av måluppfyllelse.
Pågående och planerade utbildningsutvärderingar vid Linnéuniversitetet
Biomedicinsk analytikerexamen (vt 2024)
Uppstart av utvärdering av utbildningar som leder till biomedicinsk analytikerexamen genomfördes 13 mars. För förstudie och specifik vägledning, se här.
Självvärdering och övrigt underlag lämnades in 22 maj.
Intervjuer med ansvariga för utbildningen, lärare och studenter genomfördes 16 oktober. Beslutet och bedömargruppens yttrande kom 19 mars 2025; UKÄ ifrågasatte kvaliteten vid samtliga 10 utbildningar i Sverige och vi har nu ett år på oss att åtgärda brister och redovisa åtgärderna till UKÄ.
Kontaktpersoner: Amelie Johansson (UK) och Helena Andersson (FHL)
Socionomexamen (vt 2025)
Uppstart av utvärdering av utbildningar som leder till socionomexamen genomfördes 9 april. För förstudie och specifik vägledning, se här.
Självvärdering och övrigt underlag ska lämnas in 18 juni.
Intervjuer med ansvariga för utbildningen, lärare och studenter görs under oktober. Beslut och bedömargruppens yttrande väntas i april 2026.
Kontaktpersoner: Amelie Johansson (UK) och Ellinor Platzer (FSV)
Psykologexamen (ht 2025)
Senast 7 mars ska Linnéuniversitetet redovisa vilka utbildningar som leder till psykologexamen.
Uppstart av utvärdering sker under september 2025 och självvärderingen ska lämnas in i november.
Intervjuer med ansvariga för utbildningen, lärare och studenter görs under april 2026. Beslut och bedömargruppens yttrande väntas i november 2026.
Kontaktpersoner: Amelie Johansson (UK) och Helena Andersson (FHL)
Civilingenjörsexamen (ht 2026)
UKÄ granskar inriktningar inom datateknik och energiteknik. För Linnéuniversitetet innebär det att inriktningarna datateknik och mjukvaruteknik kan ingå i utvärderingen.
Kontaktperson: Amelie Johansson (UK)
Information från UKÄ
Tematiska utvärderingar
Vid tematiska utvärderingar granskas alla lärosäten samtidigt för att bidra med kunskap och nationell jämförelse inom utvalda områden. Ambitionen är att utvärderingarna ska vara kvalitetsdrivande och bidra till lärosätenas kvalitetsutveckling. Metoden för genomförande anpassas till det aktuella området som ska utvärderas men följer generellt upplägget för övriga utvärderingar inom det nationella kvalitetssäkringssystemet. Resultatet av utvärderingen ges oftast i form av rekommendationer och leder inte till några sanktioner för lärosätet.
Tematiska utvärderingar kan initieras såväl av regeringen som av UKÄ själv och kan ske både på lärosätesnivå som utbildningsnivå.
Information från UKÄ
UKÄ om tematiska utvärderingar
UKÄ:s tematiska utvärderingar hos Linnéuniversitetet
- Samverkan med det omgivande samhället (2023–2024).
För nationell bild och övrigt underlag, se UKÄ. - Uppdragsutbildning (2023)
Kartläggning av lärosätenas uppdragsutbildning genomfördes som en pilotgranskning för hur UKÄ kan samordna sina tre olika granskningsuppdrag för effektivitet, juridisk tillsyn och kvalitet. Linnéuniversitetet deltog i första delen av granskningen (kartläggning). - Färdighet och förmåga i sjuksköterskeutbildningarna (2021–2023)
- Breddad rekrytering (2019–2022)
Linnéuniversitetets process för integrering av UKÄs utbildningsrelaterade granskningar till Linnéuniversitetets interna, systematiska, kvalitetsarbete.
Information från UKÄ
- UKÄ:s pågående och planerade granskningar
- Sammanfattande analys av det nationella kvalitetssäkringssystemet 2017–2022
- Högskolekollen – resultat från UKÄs olika kvalitetsgranskningar
- Standarder och riktlinjer för kvalitetssäkring inom det europeiska området för högre utbildning (ESG) – svensk översättning