- Styrning och regelverk
- Kvalitetsarbete
- Utbildning kvalitetsarbete
- Kvalitetskriterier för utbildning
Kvalitetskriterier för utbildning
Här kan du ta del av alla kvalitetskriterier som du kan använda för att utveckla och kontrollera kvalitet i utbildningar på grund-, avancerad och forskarutbildningsnivå.
Med våra kvalitetskriterier kan du som deltar i kvalitetssäkringsprocessen bedöma kvaliteten i en utbildning. Våra kvalitetskriterier utgår från kvalitetskraven i Högskolelagen, Högskoleförordningen och Universitetskanslersämbetets (UKÄ) principer och kriterier. UKÄ har i sin tur utgått från de övergripande principer som beskrivs i European Standards and Guidelines (ESG). Kvalitetskriterierna är består av 26 huvudkriterier men ett eller flera delkriterier.
Så är kriterierna utformade och formulerade
De flesta kvalitetskriterier och delkriterier går att använda för utbildningar på såväl grund-, avancerad som forskarutbildningsnivå. De kriterier som endast gäller en särskild nivå är markerade i listan.
Kvalitetskriterierna är indelade i tre kvalitetsområden:
- Styrning och organisation - hur väl styrning och organisation för kvalitetsarbetet fungerar
- Förutsättningar och utbildningarnas utformning - om verksamheten har förutsättningar att främja hög kvalitet i utbildningen
- Utbildningarnas utformning, genomförande och resultat - om vi sätter studenternas lärande i centrum genom utbildningarnas utformning, genomförande och resultat
Våra huvudkriterier (1A-3J) talar om när din verksamhet håller god kvalitet. Vi har hög kvalitet när… / Vi har kvalitetssäkringsprocesser som säkerställer att… Varje huvudkriterium består av ett eller flera delkriterier.
Delkriterierna tydliggör olika aspekter/innehåll i huvudkriteriet.
Huvudkriterier med delkriterier
Med studerande i menar vi studenter på grund- och avancerad nivå och studerande på forskarutbildningsnivå.
1. Styrning och organisation
1A) Kvalitetsarbetet säkerställer utbildningarnas kvalitet och även relaterar till Linnéuniversitetets övergripande mål och strategier för utbildningsverksamheten
- Det systematiska kvalitetsarbetet sker i enlighet med universitetets kvalitetspolicy, dvs med utgångspunkt i universitetets kriterier och fastställda processer för utbildningskvalitet.
- I beslut om aktiviteter och resurser för kvalitetssäkring tas hänsyn till aktuella strategiska beslut.
1B) Den strategiska styrningen inkluderar säkring och utveckling av utbildningskvalitet i enlighet med vår kvalitetspolicy
- Den strategiska styrningen, dvs. verksamhetsplaneringen, involverar kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildningen.
- I beslut om strategiska satsningar tas hänsyn till säkring och utveckling av utbildningskvalitet.
1C) Den information som genereras genom kvalitetsarbetet är ändamålsenlig, publiceras och kommuniceras till relevanta intressenter, liksom även information om de åtgärder som planeras för att förbättra och utveckla utbildningarna
- Resultat från kvalitetsvärderingar samt motiv för, beslut om och uppföljning av åtgärder baserade på dessa görs tillgänglig både för dem som varit berörda av aktuell utbildning och till kvalitetsansvariga inom fakulteten och universitetet.
- Information som genereras genom kvalitetsarbetet eller för verksamhetsutveckling är användbar och utnyttjas i arbetet för utbildningskvalitet.
1D) Ansvarsfördelningen är ändamålsenlig, tydligt definierad och känd bland medarbetare och studerande
- Det i styrdokument framgår såväl ansvariga som innebörden av ansvaret för respektive del av det systematiska arbetet för utbildningskvalitet.
- Såväl huvudansvariga, medarbetare som studerande ska kunna delta i kvalitetssäkringsarbetet.
- Ansvarsfördelningen för det systematiska kvalitetsarbetet ska vara förankrad hos chefer och kommunicerad till medarbetare och studerande.
1E) Såväl medarbetare som studerande är delaktiga i, visar engagemang och tar ansvar för kvalitetsarbetet
- Det systematiska arbetet för utbildningskvalitet förutsätter delaktighet av medarbetare och studerande.
- Medarbetares och studerandes ansvarstagande och delaktighet i kvalitetsarbetet underlättas, stödjs och uppmärksammas på ett systematiskt sätt.
1F) De resultat och slutsatser som genereras av kvalitetssystemet systematiskt tas tillvara i den strategiska styrningen, kvalitetsarbetet och i utvecklingen av kvalitetssystemet
- Resultat av kvalitetsarbetet dokumenteras, hålls aktuellt och finns tillgängligt över tid.
- Resultat av kvalitetsarbetet används somunderlag för strategiska beslutoch beslut för kvalitetsarbete.
- Kvalitetssäkringsprocessernas förutsättningar och resultat granskas regelbundet för utveckling av det systematiska arbetet för utbildningskvalitet.
2. Förutsättningar
2A) Antalet lärare, handledare och examinatorer och deras kompetens (vetenskapliga/ konstnärliga/professionsrelaterade, pedagogiska samt ämnesdidaktiska) är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt
- Personalens aktuella kompetens finns dokumenterad och tillgänglig.
- Kriterier finns och följs för akademisk kompetens för ansvarsfördelning för kurs, program och forskarutbildning.
- Riktlinjer följs för adekvat kompetens i relation till utbildningens volym, innehåll och genomförande.
- Adekvat kompetens upprätthålls på kort och lång sikt.
2B) Kriterium för grund- och avancerad nivå Utbildningsmiljön främjar lärarnas utveckling av såväl sin pedagogiska som sin ämnes- och professionsanknutna kompetens, samt ger förutsättningar att bedriva sitt arbete på ett effektivt sätt
- Personalen utvecklar sin högskolepedagogiska, vetenskapliga/konstnärliga och professionsanknutna kompetens utifrån såväl individens som utbildningens behov.
- Administrativt stöd och infrastruktur ger lärarna förutsättningar att bedriva sitt arbete på ett effektivt sätt.
2B) Kriterium för forskarutbildningsnivå Forskarutbildningsmiljön har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig/konstnärlig nivå och den samverkar nationellt och internationellt
- Den undervisande personalens vetenskapliga och pedagogiska kompetens motsvarar forskarutbildningens behov och är i relation till dess storlek.
- Verksamma inom forskarutbildningsmiljön arbetar aktivt för säkring av vetenskaplig kvalitet och för utveckling av relevans för forskarutbildningen.
- Forskarutbildningsmiljön är aktiv inom såväl nationella som internationella nätverk.
2C) Rekryteringsprocessen är transparent och rättssäker och lika omsorg ägnas prövning av vetenskaplig/konstnärlig som pedagogisk/övrig kompetens, och relevant kompetens rekryteras till utbildningsmiljön
- Rutiner och processer för transparent och rättssäker rekrytering, inkluderande instruktioner till sakkunniga och rekryterande organ, finns, är kända och tillämpas.
- Prövning av sökandes vetenskapliga/konstnärliga/professions- samt pedagogiska kompetens ägnas lika omsorg.
2D) Infrastruktur, studerandestöd och läranderesurser är ändamålsenliga för de studerandes lärande och dessa används på ett effektivt sätt
- Infrastruktur avseende fysisk och digital miljö (t ex undervisningslokaler, informationstekniska resurser, utrustning och lokaler för laborationer och verkstäder) är ändamålsenlig för de studerandes lärande.
- Studie- och studentstödjande verksamheter (t ex studenthälsa och studie- och karriärvägledning) är kända, ändamålsenliga och används på ett effektivt sätt av studenter och doktorander.
- Läranderesurser (t ex språkverkstad, och handledarresurser i VFU) är ändamålsenliga för studenternas och doktorandernas lärande och används på ett effektivt sätt.
2E) Linnéuniversitetets rutiner och processer säkerställer att de studerande ges goda förutsättningar att genomföra utbildningen inom planerad studietid
- Linnéuniversitetet har rutiner och processer som säkerställer att utbildningen planeras så att studerande ges goda förutsättningar att genomföra utbildningen inom planerad studietid.
- Linnéuniversitetet har rutiner och processer som säkerställer att utbildningens genomförande ger studerande goda förutsättningar att genomföra utbildningen inom planerad studietid.
3. Utbildningarnas utformning, genomförande och resultat
3A) Rutiner och processer för utformning, utveckling, inrättande samt nedläggning av utbildningar är ändamålsenliga och ansvarsfördelningen tydlig
- Rutiner och processer för utveckling, inrättande – nedläggning och vidareutveckling av utbildning tillämpas och är ändamålsenliga.
3B) Studeranderekrytering sker med relevant och rättvisande information och antagning görs mot nödvändiga förkunskapskrav
- Relevant och rättvisande information om kurser, program och forskarutbildning finns tillgänglig för presumtiva studerande.
- Förkunskapskraven för kurs, program och forskarutbildning är nödvändiga.
- Antagning görs i enlighet med förkunskapskraven.
3C) Undervisningens innehåll och form vilar på aktuell vetenskaplig och/eller konstnärlig grund samt på beprövad erfarenhet och det i övrigt råder ett nära samband mellan utbildning och forskning och profession/yrkesverksamhet
- Det framgår av utbildningens styrdokument att det finns ett nära samband mellan utbildningen och den vetenskapliga/konstnärliga grunden.
- Utbildningen har anknytning till en relevant vetenskaplig/konstnärlig miljö som tar ansvar för utbildningens vetenskapliga/konstnärliga grund.
- Undervisande lärare och examinatorer har relevant och aktuell vetenskaplig-/konstnärlig-/professionskompetens med avseende på utbildningens innehåll.
- Undervisande lärare tillämpar ändamålsenlig didaktik för utbildningens genomförande på vetenskaplig/konstnärlig grund.
3D) Utbildningarnas utformning och genomförande stödjer studenternas lärande och för dem att ta en aktiv roll i lärandeprocesserna
- Utbildningens styrdokument och planeringar beskriver en medveten struktur som möjliggör/för kunskapsutveckling mot helhet och progression.
- Utbildningens mål och förväntningar på studenten är tydligt uttalade.
- Utbildningen är upplagd för att stödja de studerandes kunskapsutveckling genom ett studentaktivt arbetssätt.
3E) Forskar-/Utbildningarnas upplägg och genomförande har en tydlig koppling mellan läranderesultat, pedagogisk design och examinationsformer
Delkriterier för grund- och avancerad nivå:
- Styrdokument för utbildning beskriver ett tydligt förhållningssätt till konstruktiv länkning.
- Utbildningen genomförs i enlighet med styrdokumenten, dvs en tydlig relation finns mellan förväntade studieresultat, undervisningsupplägg och examinationer.
Delkriterier för forskarutbildningsnivå:
- Styrdokument beskriver hur forskarutbildning ska genomföras för att nå examensmålen.
- Utbildningen genomförs i enlighet med styrdokumenten, dvs med en tydlig relation mellan kurser, seminarier, eget arbete och examensmål.
3F) Utbildningarna examineras på ett rättssäkert sätt, och de faktiska studieresultaten motsvarar de förväntade enligt examensordning
- Ändamålsenliga rutiner och processer för rättssäker examination finns och tillämpas av ansvariga för examination av kurs och forskarutbildning.
- Utformning och bedömning av examinationer i ingående kurser eller forskarutbildning ska sammantaget visa om utbildningens examensmål är uppfyllda.
3G) Utbildningen kontinuerligt följs upp och de åtgärder vidtas som krävs för att förbättra och utveckla utbildningarna
- Uppföljning av kurser, program och forskarutbildning genomförs på det sätt och inom de tidsramar som beslutats för det systematiska kvalitetsarbetet. Jämför kvalitetssäkringsprocessens steg 1 insamling och steg 2 analys.
- Uppföljning av utbildningskvalitet leder till prioritering och genomförande av åtgärder för att förbättra och utveckla utbildningarna. Jämför kvalitetssäkringsprocessen steg 3 åtgärda.
- Kvalitetsarbetet ger som resultat att utbildningar kvalitetssäkras, förbättras och utvecklas. Jämför kvalitetssäkringsprocessen steg 4 följa upp.
3H) Linnéuniversitetet har rutiner och processer som säkerställer att utbildningen utvecklar studenternas och doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet
- Linnéuniversitetet har rutiner och processer som säkerställer att utbildningen planeras så att studenters och doktorander utvecklar beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
- Linnéuniversitetet har rutiner och processer som säkerställer att utbildningen genomförs så att de studerande utvecklar beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
3I) De studerande har möjlighet och förutsättningar att på ett systematiskt sätt utöva inflytande över utbildningen och sin studiesituation
- Ändamålsenliga rutiner och processer finns, är välkända och tillämpas för studerandeinflytande på kurs, program och forskarutbildning.
- Representanter för de studerande finns i beredande och beslutande organ.
- Det finns forum och kontaktvägar för de studerande att föra fram sina synpunkter över utbildningen och sin studiesituation, och det finns en mottagande ansvarig part inom universitetet.
3J) Arbetet med att beakta jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande följs upp systematiskt
- Ändamålsenliga rutiner och processer för uppföljning av att jämställdhet beaktas i utbildningens innehåll, utformning och genomförande finns och tillämpas.
- Risk för diskriminering p g a bristande jämställdhet kontinuerligt analyseras och förebyggs.