studenter som samtalar runt ett bord

Professioner i samverkan (PriS)

PriS ska bidra till en hållbar samhällsutveckling genom att skapa ökad förståelse och gemensam kunskapsbas för samverkande professioner. I nuläget ingår studenter på Linnéuniversitetet som läser till lärare, sjuksköterska, specialpedagog, socialpedagog, polis och socionom. Dessa studenter får genomföra gemensamma utbildningsaktiviteter inom flera områden, där kurser redan har snarlika lärandemål och/eller där samverkan med andra professioner betonas.

Fakta om projektet

Projektledare
Ola Kronkvist
Övriga projektmedlemmar
Amanda Hellström, Sjuksköterskeprogrammet
Birgitta Lundbäck, Speciallärarprogrammen
Inger Axelsson Socialpedagogprogrammet
Jenny Lovebo, Sjuksköterskeprogrammet
Martin Bergqvist, Polisprogrammet
Paula Wahlgren, Socialpedagogprogrammet
Ragnar Olsson, Lärarprogrammen
Åsa Söderqvist Forkby, Socionomprogrammet
Finansiär
Rektors strategiska medel, med samfinansiering från medverkande institutioner
Tidsplan
1 jani 2023–31 dec 2025

Mer om projektet

Under höstterminen 2023 genomfördes gemensamma utbildningsaktiviteter inom tre teman, vilka är tänkta att upprepas varje termin med nya studentgrupper. De tre teman som är aktuella höstterminen 2023 är:

  1. Värdegrund, professionella identiteter och samverkan.
  2. Tjänstemannen i välfärdssamhället.
  3. Utmaningar i dagens välfärdssamhälle.

Bakgrund

Linnéuniversitetet har en stark undervisningsprofil gentemot välfärdsprofessioner. Flertalet av dessa professioner samverkar i sina yrkesliv och har dessutom liknande kunskapsbas inom flera områden.

Det har vid flera tillfällen under de senaste 20 åren gjorts försök med gemensamma temadagar, vilka innehållsmässigt och pedagogiskt varit mycket lyckade. Teman som behandlats har ofta rört gemensamma klientgrupper som barn i utsatta livssituationer, våld i nära relationer och missbrukare med psykisk ohälsa. Någon av temadagarna har upprepats under flera terminer, men de flesta aktiviteterna har bara genomförts en gång.

Professioner i samverkan, PriS, syftar alltså till att skapa gemensamma utbildningsaktiviteter på flera relevanta områden, som också blir hållbara och ett naturligt inslag i respektive utbildningsprogram. Projektet har föregåtts av ett lärarinitiativ som ledde till en utredning på Fakulteten för samhällsvetenskap (FSV) 2020. Utredningen ledde till ett rektorsbeslut om uppdrag till FSV och Fakulteten för hälso- och livsvetenskap (FHL) 2022 och beslut om strategiska medel 2023.

PriS ska inte införa några nya lärandemål i respektive program. Det handlar om att hantera redan befintliga på ett bättre sätt.

Under höstterminen 2023 genomfördes gemensamma utbildningsaktiviteter inom tre teman, vilka är tänkta att upprepas varje termin med nya studentgrupper. De tre teman som är aktuella höstterminen 2023 är:

  1. Värdegrund, professionella identiteter och samverkan.
  2. Tjänstemannen i välfärdssamhället.
  3. Utmaningar i dagens välfärdssamhälle.

Varför gemensamma utbildningsaktiviteter?

De huvudsakliga motiven till samordnade aktiviteter är pedagogiska. De studenter som ska samverka senare i yrkeslivet förväntas få ett stort mervärde i sin utbildning om de redan under tiden på Linnéuniversitetet får en konkret förståelse för varandras samhällsuppdrag, organisation, regelverk och arbetsmetoder. Ökad förståelse förväntas leda till minskad misstänksamhet och enklare ärendehantering rörande gemensamma klientgrupper. Det är dessutom roligt att göra saker tillsammans och genom att utgå från olika konkreta fall kommer studenterna redan under utbildningstiden att representera sina respektive professioner i relation till andra.

Gemensamma utbildningsaktiviteter innebär att lärare och forskare från olika professioner kommer att samarbeta med varandra. Detta både är kompetensutvecklande och ger möjlighet till bredare kontaktytor, där idéer om framtida gemensamma aktiviteter inom undervisning och forskning kan födas.

PriS är en logisk konsekvens av att knyta undervisning och forskning närmre varandra. Professionsforskning med tydligt samverkansfokus finns redan på Linnéuniversitetet, liksom relevanta kunskapsmiljöer. Ny teknik har gjort asynkrona och hybrida undervisningsmetoder möjliga på ett sätt som nu kan ge alla studenter likvärdigt deltagande, trots olika campus och studieform. Det erbjuder möjligheter till hållbarhet på ett sätt som inte fanns för bara några år sedan.

Har du idéer om undervisningsaktiviteter som borde kunna samordnas, eller studentgrupper som borde kunna inkluderas? Kontakta då någon av oss i projektgruppen!