- Styrning och regelverk
- Universitetsövergripande projekt och utvecklingsarbete
Universitetsövergripande projekt och utvecklings-arbete
Vår verksamhet är i ständig utveckling. Det är en förutsättning för att kunna verka i en värld av förändring. Här hittar du hur det går till och några av utvecklingsområdena, samt de större projekt och utredningar som är aktuella.
Strategisk utveckling
Visionen ger bilden av Linnéuniversitetet 2030. Mål 2025 anger var vi ska befinna oss "halvvägs in i visionen". För att nå dit har ett antal universitetsövergripande utvecklingsområden pekats ut i verksamhetsplanen.
Utvecklingsarbetet sker i olika former och i olika delar av verksamheten. Rektorsbeslut och uppdrag från universitetesdirektören kan initiera utvecklingsarbete som ofta har en univeristetsövergripande karaktär. Även utomstående krav, exempelvis från regeringen, kan påkalla sådant arbete.
Projektstyrning - ett gemensamt arbetssätt
Linnéuniversitetets projektmodell ska tillgodose att strategiska utvecklingsprojekt genom gemensamma strukturer och arbetsformer främjar kvalitet i planering, genomförande och uppföljning.
Utvecklingsprojekt som anses strategiskt viktiga utnämns till portföljprojekt av rektor eller universitetsdirektören, på rekommendation av portföljledningen. Portföljprojekten följer den gemensamma projektmodellen för att tillgodose kvalitet i projektprocessen och en möjlighet att bidra till en lärande organisation.
Även om ett utvecklingsprojekt inte är ett portföljprojekt, så är det rekomenderat att använda sig av processen och mallarna, i den utsträckning det är applicerbart och användbart. Detta för att vi ska få ett enhetligt arbetssätt när vi arbetar i projektform vid Linnéuniversitetet, och för att den som arbetar i projektform ska kunna känna igen tillvägagångssätt och rutiner.
Vid Universitetsledningens kansli finns det stöd att få i frågor om hur projektmodellen och dess olika verktyg kan användas. Du kan läsa mer om stödet som finns att tillgå på sidan Projektmodell och projektstöd.
Pågående utvecklingsarbete
Listorna uppdateras av universitetsledningens kansli en gång per kvartal. Senaste uppdateringen skedde i januari 2024.
Portföljprojekt
Portföljprojekt berör områdena externfinansiering av forskning, kompetensförsörjning, utbildningsstrategi, öppen vetenskap och digitala arbetssätt. Under respektive rubrik kan du läsa en sammanfattning av vad som görs inom respektive område, samt hitta projektdokumentation så som direktiv och rapporter.
En samlad digital arbetsyta
Bakgrund
Det finns ett behov av att utreda hur universitetets digitala arbetsytor kan effektiviseras, samlas och på ett mer tillfredställande sätt uppfylla de behov som finns i organisationen, hos medarbetare, chefer och ledning.
Microsoft365 (tidigare benämntOffice365) är redan upphandlat vid universitetet idag men används i begränsad utsträckning. Använt med sin fulla potential och på rätt sätt utifrån den funktionalitet som finns bör Microsoft365 kunna bidra till en mer enhetlig och lättillgänglig digital arbetsplats. För att utreda om Microsoft365 med dess ingående funktionalitet uppfyller universitetets behov av en samlad digital arbetsyta, tillsätts en förstudie.
Förstudie
Förstudien En samlad digital arbetsyta har till uppgift att besvara följande frågor:
- Vilka behov hos medarbetare, ledning och chefer kan Microsoft365 med dess ingående funktionalitet uppfylla för en samlad digital arbetsyta och hur? Vilka behov kan inte uppfyllas?
- Vilka följdeffekter får en eventuell implementering av en samlad digital arbetsyta med hjälp av Microsoft365 för redan existerande digitala ytor, exempelvis Medarbetare och W3D3.
- Vilka är de juridiska aspekterna för användandet av Microsoft365?
Förstudien pågår januari 2024 - juni 2024 under ledning av en extern projektledare.
Förstudiedirektiv
Kontaktperson: Har du frågor om förstudien, kontakta IT-chef Peter Bergehamn.
Externfinansiering av forskning
Bakgrund
Linnéuniversitet har under lång tid hanterat en obalans mellan anslag för utbildning och forskning. Ett lågt forskningsanslag påverkar förutsättningarna för att forskningsanknyta utbildningar och attrahera kvalificerade lärare och forskare. Därför måste Linnéuniversitetet satsa extra på att öka de externa forskningsmedlen och externfinansiering av forskningen har under flera år varit ett av universitetets utvecklingsområden. Trots en mängd insatser har universitetet inte lyckats öka dessa intäkter i någon större utsträckning. I verksamhetsplanen för 2022-2025 pekades externfinansiering av forskning ut som ett prioriterat området och universitetsledningen gavs i uppdrag att ta ett samlat grepp för att öka denna finansiering.
Förstudie
Förstudiens mål var att identifiera utmaningar och utvecklingsområden för att öka externfinansiering av forskning, samt att ge förslag på univeristetets vidare arbete med externfinansiering av forskning.
Förstudien pågick september 2022 - februari 2023 under ledning av projektledare Ingrid Petersson.
I syfte att öka externfinansieringen av forskning föreslog förstudien att Linnéuniversitet arbetar vidare med följande frågor:
- Tydliggöra och synliggöra forskningens och innovationens betydelse inom Linnéuniversitetet
- Ge forskningsrådet i uppdrag att ta fram en övergripande forsknings- och innovationsstrategi
- Genomföra strategiska rekryteringar för att bygga framgångsrika miljöer
- Identifiera och vidareutveckla strategiska externa samarbeten
- Sänka tröskeln att söka externa medel
- Genomföra ett arbete för att förstå och hantera tidsbristen
Förstudiedirektiv
Förstudierapport
Förstudiens resultat
Kontaktperson: projekt@lnu.se
Fortsatt arbete
Ledningen arbetar med att ta hand om resultatet.
Kompetensförsörjning
Bakgrund
Kompetensförsörjning har sedan Linnéuniversitetets start identifierats som en av de väsentliga riskerna för att nå uppsatta mål. Hur väl universitetet lyckas med kompetensförsörjningen styr dess förmåga att vara framgångsrika både inom forskning och utbildning. Likt på många andra universitet finns svårigheter att rekrytera relevant kompetens inom flera områden. Personalomsättningen är dessutom hög inom vissa tjänstekategorier vilket riskerar att arbetsuppgifter inte kan genomföras fullt ut. I verksamhetsplanen för 2022-2025 pekades området därför ut som ett utvecklingsområde och universitetsledningen gavs i uppdrag att öka förmågan att rekrytera, meritera och behålla medarbetare.
Förstudie
Förstudien Linnéuniversitetets arbete med kompetensförsörjning hade till uppgift att identifiera och konkretisera utmaningar för att Linnéuniversitetet ska kunna öka förmågan att rekrytera personal där svårigheter idag finns; skapa förutsättningar för meritering av akademisk personal; öka förmågan att utveckla TA-personal och; öka förmågan att behålla medarbetare. Därutöver hade förstudien till uppgift att ge förslag på ett eller flera utvecklingsområden för universitetets vidare arbete med kompetensförsörjning.
Förstudien pågick april - september 2022 under ledning av projektledare Ulrika Ehrenstråhle och biträdande projektledare Jessica Drott.
Förstudiedirektiv
Förstudiens resultat
Kontaktperson: Projektledare Ulrika Ehrenstråhle
Projektgenomförande
Två av förstudiens rekommendationer, att synliggöra och utveckla universitetets attraktivitet som arbetsgivare, samt en grundlig översyn av rekryteringsprocessen, tas till vara i portföljprojekt Linnéuniversitetets rekryteringsprocess och synlighet som arbetsgivare.
Projektets mål är att utifrån förstudiens resultat:
- ta fram förslag på en gemensam anpassningsbar rekryteringsprocess som definierar ansvar för vardera steg i processen samt möjliggör tidssättning och uppföljning av rekryteringar,
- utveckla riktlinjer för rekryteringsprocessen,
- ta fram material och informationsinsatser för den föreslagna rekryteringsprocessen,
- initiera ett arbete med universitetets arbetsgivarvarumärke, och
- förbättra informationen om universitetet och regionerna för presumtiva medarbetare på lnu.se.
Projektet pågår februari 2022 - januari 2024 under ledning av projektledare Ulrika Ehrenstråhle.
Projektdirektiv
Slutrapport
Kontaktperson: Projektledare Ulrika Ehrenstråhle
Lokalförsörjningsmodellen
Bakgrund
Linnéuniversitetets lokaler ska understödja universitetets verksamhet inom utbildning, forskning och samverkan, liksom ambitionerna att attrahera studenter, medarbetare och samarbetspartners. Verksamhetens behov, arbetsmiljö för studenter och medarbetare, samt nyttjandet av lokalerna för att uppnå universitetets mål är viktiga parametrar vid universitetets lokalplanering. Även Linnéuniversitetets identitet som avspeglas i byggnaderna är viktig för att skapa ett sammanhang för de som vistas i universitetets lokaler.
I takt med ökade räntor och inflation har ett ökat fokus riktats mot lokalkostnader då de belastar budgetarbetet för universitetets fakulteter, universitetsbibliotek och förvaltning. De ökade kostnaderna riskerar att verksamheten prioriterar ner att internhyra och/eller beställa lokaler i den mån som vore mest ändamålsenligt för att bedriva utbildning, forskning och samverkan. Effekten kan bli att lokaler riskerar att stå tomma utan att universitetets samlade lokalkostnader minskar.
För att utreda huruvida dagens lokalförsörjningsmodell – och arbetssättet den medför – är det mest optimala sättet att fördela kostnader mellan universitets verksamheter tillsätts en förstudie. Förstudien ska dels kartlägga hur modellen påverkar verksamhetens kostnader och lokalernas beläggningsgrad, dels undersöka hur en förändrad modell kan bidra till en effektivare lokalanvändning.
Förstudie
Förstudien Lokalförsörjningsmodellen har som mål att:
- identifiera fördelar och nackdelar med dagens lokalförsörjningsmodell,
- identifiera möjliga förändringar i modellen för att underlätta gränsöverskridande samverkan,
- föreslå det mest gynnande gemensamma lokalförsörjningsmodellen för en optimal beläggningsgrad, en effektiv lokalkostnadshantering och möjligheter till en långsiktig hållbar lokalförsörjning.
Förstudien pågår november 2024 - april 2025.
Kontaktpersoner: Projektledare Ulrika Ehrenstråhle och bitr. projektledare David Johansson.
Utbildningsstrategi
Bakgrund
Universitetet står inför en mängd utmaningar när det gäller hur det framtida utbildningsutbudet ska kunna möta samhällets och studenters behov. Beslut som formar universitetets utbildningsutbud fattas på flera nivåer och inte minst på ämnes- och programnivå. Sammantaget finns ett behov av att ta fram en universitetsövergripande strategi som kan vara vägledande för dessa beslut. I verksamhetsplanen för 2022-2025 gavs universitetsledningen uppdraget att ta fram förslag på en gemensam utbildningsstrategi. En sådan strategi bör innehålla principer för prioritering av utbildningar och därtill prioritering av principerna. På ett övergripande plan ska utbildningsstrategin knyta an till universitetets vision och mål.
Projektgenomförande
Projektets uppdrag var att lämna förslag på en gemensam utbildningsstrategi, innehållandes vägledande principer för beslut som formar utbildningsutbudet, samt tydliga prioriteringar mellan principerna. Projektet hade även i uppdrag att förankra förslaget inom ramen för projekttiden.
Projektet pågick maj 2022 - januari 2023 under ledning av projektledare Romulo Enmark och biträdande projektledare Maria Eriksson.
I slutrapporten med bilagor kan du läsa om projektets arbete och det förslag på vägledning som projektet tog fram.
Projektdirektiv
Slutrapport
Bilaga 1. Vägledning i samband med övergripande utbildningsplanering och beslut rörande program och kurser
Bilaga 2. Vägledning - kortversion
Bilaga 3. Projektrapport
Kontaktperson: Prorektor Niklas Ammert
Fortsatt arbete
Ledningen arbetar med att ta hand om resultatet.
Öppen vetenskap
Bakgrund
Öppen vetenskap handlar om att öka forskningens transparens, reproducerbarhet och tillgänglighet. Detta speglar traditionella globala akademiska ideal men behöver uppdateras i en värld präglad av digital omställning och stora samhällsutmaningar
Arbetet mot ett öppet vetenskapssystem bedrivs på olika nivåer i samhället och även vid Linnéuniversitetet. Under våren 2022 togs ett förslag fram på utvecklingsområden för universitetets fortsatta arbete.
Projektgenomförande
Portföljprojektet Öppen vetenskap utgår från det tidigare förslaget och genomförs i huvudsak genom delprojekt för de utvecklingsområden som då identifierades:
- Öppen tillgång till forskningsdata
- Öppen tillgång till vetenskpaliga publikationer
- Öppna lärresurser
- Incitamentsstruktur i form av finansiering och meritering
- Samverkan och medborgarengagemang.
Det övergripande syftet med projektet är att samordna, utveckla, implementera och kommunicera universitetets arbete mot ett öppet vetenskapssystem.
Projektet pågår april 2023 - april 2025 under ledning av projektledare Bo Bergbäck.
Projektdirektiv
Kontaktperson: Projektledare Bo Bergbäck
Läs mer på samlingssidan för öppen vetenskap: Öppen vetenskap på Linnéuniversitetet.
Annat utvecklingsarbete
Utöver portföljprojekten så pågår en mängd av utvecklingsarbete parallellt med den dagliga verksamheten. Nedan listar vi det universitetsövergripande utvecklingsarbetet som är beslutat av rektor eller universitetsdirektören, sorterat på utvecklingsområde.
Utbildning och forskning
Digital tentamen
Uppdrag: Att möjliggöra för digital tentamen.
Tidplan: Preliminärt implementering 2023
Arbetet leds av: Lokal- och serviceavdelningen
Kontaktperson: Niklas Ammert
Framtidens lärmiljö
Uppdrag: Att analysera alla de sammanhang som på olika sätt bidrar med förutsättningar för lärande, samt ge förslag på hur Lnu kan säkerställa att flexibla och ändamålsenliga lösningar och processer erbjuds.
Tidplan: Projektet genomfördes under perioden april 2021 – februari 2022. Implementering av prioriterade insatser i verksamheten påbörjas under 2023.
Arbetet leds av: Universitetsbiblioteket
Läs mer om Framtidens lärmiljö
Organisation och styrning
Skapa förutsättningar för att kunna effektivisera universitetets hela verksamhetsstöd
Uppdrag: Linnéuniversitets förmåga att jobba gemensamt, gränsöverskridande och effektivare ska utvecklas ytterligare. Framför allt bör universitetets hela verksamhetsstöd, dvs både förvaltning och fakultetskanslier, inkluderas i detta arbete vilket kräver att förutsättningarna utvecklas för ett sådant arbetssätt.
Tidplan:
Arbetet leds av: Therése Iveby Gardell
Kontaktperson: Jenny Jeppsson
Mål 2026-2030
Uppdrag: Att ta fram uppdaterade och justerade målfomruleringar för Linnéuniversitets mål 2026-2030 inför universitetsstyrelsens beslut under 2025.
Tidplan: våren 2025
Arbetet leds av: prorektor Niklas Ammert
Kontaktperson: Niklas Ammert
Arbetsmiljö
Lokalbehov och arbetsplatslösningar
Uppdrag: Ett projekt som har som mål att skapa ändamålsenliga arbetsplatser och ett effektivt och klokt användande av våra lokaler.
Tidplan: Förslag lämnades i november 2022. Omflyttningar sker t o m 2026 i Växjö.
Arbetet leds av: Lokal- och serviceavdelningen
Läs mer om Lokalbehov och arbetsplatslösningar
Avslutat utvecklingsarbete
Här ligger avslutade faser av utvecklingsarbete kvar i cirka ett år.
Koncept för Linnémöten
Uppdrag: Syftet är att bättre möta nya behov från verksamheten och samhället.
Tidplan: - mars 2023
Arbetet leddes av: Lokal- och serviceavdelningen
Samordning av löne- och fakturaprocesserna
Uppdrag: Att ta fram ett förslag på hur löneprocessen och fakturahanteringen ska organiseras och fungera för att på bästa sätt möta verksamhetens behov, öka kvaliteten.
Tidplan: - maj 2023
Arbetet leddes av: Ekonomi- och HR-avdelningen
Kontaktperson: Torbjörn Söder
NLU:s styrning och organisation
Uppdrag: Att genomföra rekommenderade förändringar utifrån översyn av lärarutbildningens styrning.
Tidplan: Februari 2022 - maj 2023
Arbetet leddes av: Vicerektor för lärarutbildningarna, NLU
Kontakt: Hanna Palmér
Uppföljning av kunskapsmiljö Linné
Uppdrag: Att följa upp de sju inrättade kunskapsmiljöerna Linné samt se över arbetsformer och förutsättningar för kunskapsmiljöer Linné.
Tidplan: Januari - juni 2023
Arbetet leddes av: Extern granskare
Kontaktperson: Lars Behrenz