Skapa förutsättningar för att kunna effektivisera universitetets hela verksamhetsstöd

Universitetsdirektör Therése Iveby Gardell har i rektors anvisningar för 2025 (dnr LNU-2024/179) fått i uppdrag att skapa förutsättningar för att effektivisera universitetets hela verksamhetsstöd. Uppdraget i anvisningarna från rektor handlar om att se över kostnader, kvalitet och utveckling av verksamhetsstödet, med utgångspunkt att mer resurser ska gå till utbildning och forskning. I översynen ingår den gemensamma universitetsförvaltningen, universitetsbiblioteket, lärarutbildningens kansli och samtliga fakultetskanslier.

Bakgrunden är att vi behöver förhålla oss till de senaste årens ökade kostnader i samhället, i kombination med att regeringen har aviserat att det inte blir några ökade anslag för högskolesektorn. Det innebär att en större kostnadsmedvetenhet är nödvändig. Den senaste budgetpropositionen innebär att Linnéuniversitetets utbildningsanslag minskar med 47 miljoner kronor de kommande tre åren.

Målet är att verksamhetsstödets budget långsiktigt ska komma i balans. Mer resurser behöver frigöras till utbildning och forskning, samtidigt som vi även behöver frigöra resurser för att utveckla verksamhetsstödet.

För att få en budget i balans för 2025 behöver verksamhetsstödets kostnader minska med 20 miljoner kronor. Ytterligare 10 miljoner kronor behöver sparas utifrån det faktum att anslagen kommer minska under kommande år. Sammantaget behöver alltså verksamhetsstödets kostnader minska med cirka 30 miljoner kronor, vilket omräknat motsvarar drygt 30 anställningar.

Under första delen av 2024 har avdelningschefer, kanslichefer och bibliotekschefen under ledning av universitetsdirektören arbetat tillsammans med att identifiera effektiviseringar och besparingar på både kort och lång sikt.

Utifrån det arbetet har tio universitetsgemensamma fokusområden identifierats, där det finns särskilda möjligheter till effektivisering och utveckling. Det fortsatta arbetet med dessa områden leds av avdelningschefer och kanslichefer. De universitetsgemensamma fokusområdena med utsedda ansvariga listas nedan. 

Universitetsdirektören beslutade om uppdrag för respektive fokusområde den 13 november 2024. I uppdraget till ansvariga chefer ingår det att ta fram en nulägesbeskrivning, ge förslag på verksamhetsförändring, identifiera konsekvenser av föreslagna förändring samt att ta fram en tidplan för hur förändringen skulle kunna genomföras.

Samtliga uppdrag är publicerade längre ner på sidan.

Universitetsgemensamma fokusområden

Under respektive fokusområde presenteras nu de punktlistor med förslag till verksamhetsförändring som universitetsdirektören visade på informationstillfällena den 6 och 7 maj. Presentationen i in helhet finns under Viktiga interna dokument.

Tidplan

  • 4 december 2024
    Informationstillfälle med universitetsdirektören kl 9.15-10 i Växjö
  • 5 december 2024
    Informationstillfälle med universitetsdirektören kl 9.15-10 i Kalmar
  • 31 januari 2025
    Nulägesbeskrivning klar inom respektive fokusområde
  • 26 mars 
    Informationstillfälle för verksamhetsstödet med universitetsdirektören kl 14.15–15.00 i IKEA-salen, hus N, Växjö. Fika serveras från kl. 13.45.
  • 27 mars 
    Informationstillfälle för verksamhetsstödet med universitetsdirektören kl 14.15-15.00 sal Sienna, Culmen, Kalmar. Fika serveras från kl. 13.45.
  • 31 mars 
    Slutrapport från respektive fokusområde
  • April 
    Sammanställning av fokusområdenas uppdrag
  • 6 maj
    Informationstillfälle för verksamhetsstödet med universitetsdirektören kl 9.15–10.00 i sal Sienna, Kalmar
  • 7 maj
    Informationstillfälle för verksamhetsstödet med universitetsdirektören kl 14.15–15.00 i IKEA-salen, Växjö
  • Juni       
    MBL-förhandlingar mellan arbetsgivare och personalorganisationer                                                      
    Rektorsbeslut om genomförande av förslaget
  • Hösten 2025
    Arbetet med att genomföra förändringarna påbörjas
    23 september Informationstillfälle med universitetsdirektören i Växjö
    24 september Informationstillfälle med universitetsdirektören i Kalmar

FAQ – Vanliga frågor

Nya aktuella FAQ-frågor och svar är på gång, publiceras under vecka 20. 

Mer information

Har du frågor eller funderingar?

Har du frågor eller funderingar ska du i första hand kontakta din avdelningschef eller kanslichef.