- Styrning och regelverk
- Universitetsövergripande projekt och utvecklingsarbete
- Lokalbehov och arbetsplatslösningar
Lokalbehov och arbetsplatslösningar
Nu startar ett projekt som syftar till att skapa ändamålsenliga arbetsplatser och ett effektivt och klokt användande av våra lokaler. Projektet är indelat i två delar där den första delen handlar om att se över Linnéuniversitetets nuvarande arbetsplatslösningar och den andra delen om omflyttningar av arbetsplatser i Växjö.
Arbetet upp med det första projektmålet startar i november 2021 och innebär att nuvarande koncept för utformning av arbetsplatslösningar ses över. I dag kan verksamheten välja mellan 3 koncept; cellkontor, kombikontor och ABW-kontor. Dessa ska nu bearbetas och vid behov kompletteras och arbetas om med hänsyn till förväntade arbetssätt efter pandemin. Arbetet ska vara klart i april 2022 och resultatet riktar sig till hela Linnéuniversitetet i och med att det även ska användas vid eventuella ombyggnationer oavsett ort.
Den här delen av projektet har ett delat projektledarskap – Christel Olsson, projektledare och Marianne Johansson-Hellström, HR-chef. Styrgruppen består av ledningsrepresentanter från respektive fakultet, avdelningschef från LOS samt Therése Iveby Gardell, universitetsdirektör, som ordförande. Det finns även en projektgrupp med medverkande från olika verksamheter och olika typer av funktioner.
Omflyttningar av verksamhet i Växjö
Den andra delen av projektet handlar om att presentera förslag på omflyttningar av arbetsplatser för olika verksamheter i Växjö. Bakgrunden är den lokalutredning som genomfördes 2020 (?) och som visar viss obalans i användandet av våra lokaler. En del verksamheter är trångbodda medan andra har lokaler som kan användas mer effektivt. Syftet är att skapa en jämnare fördelning och att lokalerna används på rätt sätt. Det omarbetade konceptet för utformning av arbetsplatslöningar som tas fram i projektets första del ska ligga till grund för förslaget. Projektet andra del sträcker sig från april 2022 till november 2022 då ett förslag ska presenteras. Därefter påbörjas omflyttningar efter utarbetad tidplan och det beräknas vara klart klart ca 2025.
För denna del av projektet är Christel Olsson projektledare och det är samma styrgrupp som i första delen. Även här kommer en projektgrupp med medverkande från olika verksamheter att delta i arbetet.
Projektorganisation - deltagare
Styrgrupp
- Therése Iveby Gardell, ordförande
- Hans Tunér, LOS
- Marianne Johansson Hellström, HR
- Åsa Lindström, FEH
- Fredrik Hjort, FTK
- Emma Vestberg, FHL
- Marie Hedberg, FSV
- Anna Greek, FKH
- Susanne Liedberg, NLU
Projektgrupp - delmål 1
- Projektledare Christel Olsson och Marianne Johansson-Hellström
- Madelaine Hedin, LOS
- Oskar Sandgren, HR
- Johanna Lindén, Förvaltning
- Maria Sahlström, Förvaltning
- Elin Lindkvist, Förvaltning
- Anna Wiksten, Förvaltning
- Anna Hall, UB
- Anna-Karin Bjuvsjö Johansson, FEH
- Represenant EJ KLAR, FTK
- Emina Hadziabdic, FHL
- Joakim Martinsson Rikner, FSV
- Mikael Holmlund, FKH
- Jutta Lesell, NLU
Protokoll och dokumentation
Mer information
- Projekt ska se över utformningen av våra arbetsplatser och behovet av omflyttningar av arbetsplatser i Växjö
- Arbetet med att se över arbetsplatslösningar igång
- Projekt arbetsplatslösningar - se bildprotokoll från första workshopen
- Projekt arbetsplatslösningar - se bildprotokoll från andra workshopen
- Nästa fas för projektet lokalbehov och arbetsplatslösningar
- Dags dags att mäta beläggningen på kontoret (artikel)
- Förslag på placering på gång (nyhet 7 okt 2022)
- Här är förslaget på placering av verksamheter i Växjö (nyhet 27 ok 2022)
- Risk- och konsekvensanalys nästa steg i projekt lokalbehov och arbetsplatslösningar (nyhet 30 nov 2022)
- Projekt lokalbehov och arbetsplatslösningar närmar sig beslut (nyhet 23 jan 2023)
- Projekt Lokalbehov och arbetsplatslösningar går in i nästa fas (nyhet 8 feb 2023)