Marknadsföring
Marknadsföring är en del av ämnet företagsekonomi och har såväl en strategisk som operativ del. Marknadsförare arbetar exempelvis på informations- eller marknadsavdelningar på företag, myndigheter, kommuner och andra organisationer eller med försäljning. Här läser du om våra utbildningar, forskningsprojekt och hur du kan få kontakt med oss som arbetar inom ämnet.
Marknadsföring är en del av ämnet företagsekonomi. Strategisk marknadsföring handlar om att positionera företagets produkter och tjänster på marknaden. Exempelvis för att företaget når sina försäljnings- och vinstmål. Operativt handlar marknadsföring om att genomföra aktiviteter som ska leda till att den önskvärda positionen på marknaden uppnås.
En central del av arbetet handlar om att bygga upp relationer och styrning av sälj- och distributionssystemen. Det handlar om att
- förstå kunders förväntningar och behov på marknaden
- definiera och ta fram erbjudanden som svarar mot deras behov,
- kommunicera erbjudandet, exempelvis via sociala medier, virtuella världar, sökmotorer och bloggar
- säkerställa att kunders förväntningar och behov infrias så att kunden faktiskt upplever att värdet av företagets erbjudande är större än konkurrerande erbjudanden.
Många marknadsförare arbetar på informations- eller marknadsavdelningar på företag, myndigheter, kommuner och andra organisationer medan andra arbetar med försäljning. Många får ledande befattningar. Arbetet som marknadsförare innebär att knyta personliga kontakter både inom och utanför organisationen. Förutom att svara för löpande uppgifter arbetar man ofta i projekt. Ett exempel är en kampanj för en produkt eller tjänst där en budget och en tidsram måste hållas och ett försäljningsmål ska nås. Som marknadsförare kan man även delta i det strategiska arbetet med att ta fram företagsstrategier eller att göra marknadsundersökningar.
Utbildning
Program inom marknadsföring
- Customer Experience Management 180 hp
- International Business Strategy, masterprogram 120 hp
- Internationella affärer 180 hp
- International Tourism Management Programme 180 hp
- The Marketing Programme 180 hp
- Marknadsföring, masterprogram 120 hp
- Retail Management 180 hp
- Turism och hållbarhet, masterprogram 120 hp
Kurser inom marknadsföring
Kurser inom marknadsföring
-
Applied Marketing AnalysisKurs 15 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Helfart
- 4FE124
-
Business Administration II - Sensory MarketingKurs 7,5 hp
- Vår 2023
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1FE608
-
Business RelationsKurs 7,5 hp
- Vår 2023
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1FE929
-
Contemporary Marketing ResearchKurs 15 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Helfart
- 4FE127
-
Digitala konferenser och mötenKurs 3 hp
- Vår 2023
- Distans
- Grundnivå
- 40%
- 1FE960
-
E-Business ManagementKurs 15 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Helfart
- 4FE128
-
International Business Strategy in Emerging Country MarketsKurs 15 hp
- Höst 2023
- Kalmar
- Campus
- Avancerad nivå
- Helfart
- 4FE517
-
Internationalization of Entrepreneurial FirmsKurs 7,5 hp
- Höst 2023
- Kalmar
- Campus
- Avancerad nivå
- Helfart
- 4FE450
-
Internationell förhandlingKurs 7,5 hp
- Vår 2023
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1FE958
-
Internationell key account managementKurs 7,5 hp
- Höst 2023
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1FE949
-
Internationell key account managementKurs 7,5 hp
- Vår 2023
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1FE949
Forskning
Forskargrupper inom marknadsföring
-
Center for International Business Studies on Emerging Markets (CIBEM) Vår forskning inkluderar internationell marknadsföring, internationella företagsstrategier och internationellt entreprenörskap.…
-
Forskargrupp inom turismvetenskap Gruppen studerar turism med fokus i sin forskning på hållbarhet ur interdisciplinära perspektiv, inklusive nationalekonomi, marknadsföring, kulturgeografi,…
-
International Strategy Studies Förändringar av den globala ekonomin gör att det är av stor betydelse att studera företags utveckling av internationella strategier och att identifiera framgångsrika…
-
Kunskapsplattform: Global Mind – konkurrenskraft i en föränderlig värld Inom plattformen utvecklas kunskap om hur företag kan navigera genom globala utmaningar på ett framgångsrikt sätt.
Forskningsprojekt inom marknadsföring
-
Projekt: CARE for DIGIPRENEURS Ett Linnéuniversitetsprojekt för ukrainska invandrare med stöd för nystartade företag, företagsinnovation och entreprenörer. Projektet är grundat av Svenska ESF-Rådet,…
-
Projekt: Circular economy tools to support innovation in green and blue tourism SMEs (CIRTOINNO) Förstärkande av internationell aktivitet och innovationskapacitet inom den blå och gröna ekonomin i…
-
Projekt: Digital acceleration for medium size sustainable cities (DIACCESS) Syftet med projektet Diaccess är att lösa riktiga samhällsutmaningar genom att sammanföra kommunala förvaltningar och…
-
Projekt: Innovationslänken för IT och industri i Kronoberg Innovationslänken är ett samverkansprojekt för ökad innovation bland små och medelstora företag inom IT och industri i Kronobergs län.…
-
Projekt: Innovativ kommunikation av sakrala platser för attraktiv turism kring Östersjön Syftet med projektet är att undersöka förutsättningar för att använda gemensamt kulturarv i Östersjöområdet, i…
-
Projekt: Konsumentbeteende och cirkuläritet för ökad återvinning av fönsterglas Projektet fokuserar på det komplexa problem att trots att fönsterglas är 100% återvinningsbart återvinns under 1% i…
-
Projekt: Wellbeing tourism in the South Baltic region – guidelines for good practices & promotion Fakta om projektet Projektledare: Lali Lindell Projektmedlemmar vid Linnéuniversitetet: Setayesh…
Aktuellt
Personal
Personal inom marknadsföring
- Anders Pehrsson Professor
- 0470-70 82 94
- 072-594 12 81
- anderspehrssonlnuse
- Carina Lejonkamp Universitetsadjunkt
- 0480-49 71 21
- 072-225 33 23
- carinalejonkamplnuse
- Clarinda Rodrigues docent
- 0480-49 71 56
- clarindarodrigueslnuse
- Hans Allmér Universitetslektor
- 0480-49 71 55
- hansallmerlnuse
- Helén Anderson Professor
- 0480-49 71 11
- 070-358 04 33
- helenandersonlnuse
- MaxMikael Wilde Björling Universitetsadjunkt
- maxmikaelbjorlinglnuse
- Miralem Helmefalk Lektor, biträdande
- 0480-49 71 12
- miralemhelmefalklnuse
- Per Servais Professor
- 0480-49 71 79
- 072-594 97 18
- perservaislnuse
- Stefan Lagrosen Professor
- 0480-49 71 65
- 072-745 89 01
- stefanlagrosenlnuse