Friidrottare springer på löparbana

Idrottsvetenskap

Idrotten spelar en allt större roll i dagens samhälle och spänner över allt från folkhälsoarbete – via organiserad idrott samt förskolans och skolans undervisning i idrott och hälsa – till professionell elitverksamhet.

Det finns förväntningar på att idrotten ska ha betydelse för hälsa, demokrati och integration, men också för upplevelser, underhållning och tillväxt. Idrotten genomgår dessutom en spännande förändring genom en tilltagande globalisering, professionalisering och kommersialisering.

Idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet vill, via forskning och utbildning, bidra till kunskapsutveckling och kunskapsspridning om det breda och föränderliga idrottsfältet. Forskningen behandlar aspekter av bland annat utbildning, ledarskap, lärande, träning och samhällsförändringar i relation till idrottande, lärarkompetens, fysisk aktivitet och hälsa. Forskningen bedrivs också i nära samarbete med det omgivande samhället.

Idrottsvetenskap har ett omfattande utbildningsutbud där teoretiska kunskaper förenas med praktisk förståelse och handlingskompetens. Vi erbjuder attraktiva utbildningsprogram och kurser som riktar sig mot verksamheter som skola, fritid, hälsoområdet och idrottssektorn.

Idrottsvetenskap har nära samarbete med framför allt idrottsrörelsen, men också med organisationer inom fritids-, hälso- och skolsektorerna, i syfte att i dialog utveckla verksamheten. Det handlar om samverkan med lokala, regionala och nationella aktörer kring bland annat forsknings- och utvecklingsuppdrag, utbildningar, utvärderingar, konferenser och mötesplatser. När det gäller det idrottsliga samarbetet finns Centrum för idrottsutveckling som samlar den samverkan som sker kring forskning, utbildning och utveckling inom idrottsområdet.

Se mer information under "Samverkan" längre ner på denna sida.

Aktuellt

Utbildning

Idrottsvetenskapen erbjuder efterfrågade utbildningsprogram och fristående kurser. Våra utbildningar kan läsas på grund- och avancerad nivå och som en del av en lärarutbildning. Därtill finns möjligheter till forskarutbildning i ämnet idrottsvetenskap.

Studera specialidrott på Linnéuniversitetet

Utbildning i specialidrott på Linnéuniversitetet erbjuder de studerande möjlighet att utveckla nya kunskaper med anknytning till vald idrott. Kurser i specialidrott ges i huvudsak på distans och på halvfart (50 %), vilket gör studierna flexibla och möjliga att kombinera med andra idrottsliga/yrkesmässiga åtaganden.

Läs mer om möjligheterna att studera specialidrottskurser i kombination med en karriär.

Forskning i idrottsvetenskap

För att svara upp mot samhällets behov – att förstå och analysera idrottens roll och konsekvenser för samhälle och individ – och för att kvalitativt utveckla samhällsinstitutioner, idrotten och dess organisationer – behövs idrottsvetenskaplig forskning.

Idrotten är betydelsefull i alla samhällssektorer, och det är i detta spänningsfält som Linnéuniversitetets idrottsvetenskap verkar. Utöver idrottens värde för individuell hälsa och folkhälsa, bidrar till exempel idrotten även till fostran och integration i samhället. Idrotten är en stark tillväxtfaktor och medskapare av nya livsstilar, marknader och arbeten. Detta innebär samtidigt att den också behöver kunna betraktas och belysas kritiskt. Å ena sidan är idrotten en del i marknadsekonomin, å andra sidan ska den bidra till demokratisk fostran och vara tillgänglig och hållbar för alla barn i samhället.  Avsikterna är att den kunskapsutveckling som bedrivs inom idrottsvetenskap ska tillvaratas i utveckling av verksamheten inom ett flertal fält. Det handlar exempelvis om områden som coaching/ledarskap, sport management, talangutveckling, idrottsmedicin, dopingprevention och betydelsen av friluftsliv, fysisk aktivitet och hälsa för olika grupper i samhället. 

I miljön ingår olika forskargrupper, exempelvis kopplade till externa projekt, till samverkansarbete med kunskapsmiljöer på Linneuniversitetet, eller till grundutbildning. Olika grupperingar är kopplade till grundutbildning, samverkan och forskning och verkar mer operativt i den dagliga verksamheten inom kollegiet.

Kollegor ges på så sätt i miljön stöd i sin vetenskapliga och pedagogiska kompetensutveckling. Miljön erbjuder veckovisa forskningsseminarier. Förutom diskussioner av vetenskapliga texter och ansökningar ges doktorander stöd i sina forskningsprocesser.

Samverkan

Samverkan handlar om den skyldighet som finns enligt högskolelagen för universitet och högskolor att samverka med det omgivande samhället. Det är en central och naturlig verksamhet inom både forskning och utbildning, och det är sedan länge vedertaget att kunskapsproduktionen vid lärosätena ska komma till nytta i samhället. Men hur samverkan föreskrivs har dock förändrats. Syftet med samverkan har gått från att huvudsakligen sprida kännedom om aktuell forskning till att betona ett ömsesidigt utbyte mellan lärosäten och uppdragsgivare. Detta innebär att rollerna har övergått från en enkelriktad till en ömsesidig praktik som innebär lärande och utveckling för involverade parter.

Det finns många samverkansformer och nedanstående bild är ett försök att synliggöra dessa utifrån fyra övergripande former; Forskningssamverkan, Utbildningssamverkan, Uppsökande verksamhet samt Metod och tekniköverföring.

beskrivning av olika samverkansformer

För institutionen för idrottsvetenskap är det de tre förstnämnda formerna som är aktuella, och vad de mera konkret kan innebära finns noterat i bilden. I synnerhet är forsknings- och utvecklingsuppdrag, uppdragsutbildningar och utredningar/utvärderingar vanligt förekommande.

Kunskapsutveckling vid institutionen – en utgångspunkt för samverkan

Kunskapsutvecklingen vid Institutionen för idrottsvetenskap utgör en viktig grund för samverkan, och som bidrar till utveckling av verksamheten i olika delar inom idrotts-, fritids-, frilufts-, hälso- och skolsektorerna. Exempel på forsknings- och utvecklingsområden som tillvaratas i samverkssammanhang är:

  • Goda idrottsliga utvecklingsmiljöer
  • Antagnings- och urvalsprocesser inom idrotten
  • Relativ energibrist i idrotten
  • Hälsa och välmående hos idrottande flickor
  • Coaching/ledarskap i idrotten
  • Rörelse, idrottsaktiviteter och friluftsliv och dess betydelse för hälsa
  • Prevention och rehabilitering av idrottsskador
  • Inkludering och jämlikhet i idrott och hälsa
  • Hälsa, genus och förkroppsligande processer
  • Ishockeyns kultur och praktik

Centrum för idrottsutveckling (CIU)

Centrum för idrottsutveckling (CIU) är en samverkansplattform mellan Institutionen för idrottsvetenskap och olika samhällsintressenter. CIU ansvarar för att genomföra samverkansuppdrag kring forskning- och utveckling, utbildning och utvärdering som vänder sig mot det idrottsliga området. Det övergripande syftet är att bidra till utveckling av idrottslig verksamhet.

CIU har tre fokusområden, barn- och ungdomsidrott, förenings- och förbundsutveckling samt elitidrott, och uppgifterna handlar om både kunskapsutveckling och kunskapsspridning. Mer information om CIU, dess verksamhet och nätverk, hittar du på centrumbildningens sida här:

Athletic Development Center (ADC)

Linnéuniversitetet har ett långt samarbete med Svenska Friidrottsförbundet och Växjö kommun inom ramen för det som kallas Athletic Development Center (ADC), ett centrum för träning, utbildning, forskning och utveckling för friidrott. Här genomförs bland annat utbildningar och utvecklingsuppdrag, men det är också en bas för att elitfriidrottare ska kunna kombinera akademiska studier med idrottssatsningen.

Kontakt kring samverkan

Vid intresse att samverka med idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet kontakta Marie Hedberg eller Susanne Linnér.

Personal