Idrottsvetenskap
Idrotten spelar en allt större roll i dagens samhälle och spänner över allt från folkhälsoarbete – via organiserad idrott samt förskolans och skolans undervisning i idrott och hälsa – till professionell elitverksamhet.
Det finns förväntningar på att idrotten ska ha betydelse för hälsa, demokrati och integration, men också för upplevelser, underhållning och tillväxt. Idrotten genomgår dessutom en spännande förändring genom en tilltagande globalisering, professionalisering och kommersialisering.
Idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet vill, via forskning och utbildning, bidra till kunskapsutveckling och kunskapsspridning om det breda och föränderliga idrottsfältet. Forskningen behandlar aspekter av bland annat utbildning, ledarskap, lärande, träning och samhällsförändringar i relation till idrottande, lärarkompetens, fysisk aktivitet och hälsa. Forskningen bedrivs också i nära samarbete med det omgivande samhället.
Idrottsvetenskap har ett omfattande utbildningsutbud där teoretiska kunskaper förenas med praktisk förståelse och handlingskompetens. Vi erbjuder attraktiva utbildningsprogram och kurser som riktar sig mot verksamheter som skola, fritid, hälsoområdet och idrottssektorn.
Idrottsvetenskap har nära samarbete med framför allt idrottsrörelsen, men också med organisationer inom fritids-, hälso- och skolsektorerna, i syfte att i dialog utveckla verksamheten. Det handlar om samverkan med lokala, regionala och nationella aktörer kring bland annat forsknings- och utvecklingsuppdrag, utbildningar, utvärderingar, konferenser och mötesplatser. När det gäller det idrottsliga samarbetet finns Centrum för idrottsutveckling som samlar den samverkan som sker kring forskning, utbildning och utveckling inom idrottsområdet.
Se mer information under "Samverkan" längre ner på denna sida.
Aktuellt
Utbildning
Idrottsvetenskapen erbjuder efterfrågade utbildningsprogram och fristående kurser. Våra utbildningar kan läsas på grund- och avancerad nivå och som en del av en lärarutbildning. Därtill finns möjligheter till forskarutbildning i ämnet idrottsvetenskap.
Program inom idrottsvetenskap
- Idrottsvetarprogrammet, 180 hp
- Coaching och Sport Management, idrottsvetenskapligt program, 180 hp
- Idrottsvetenskap, masterprogram, 120 hp
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan - Ingång idrott och hälsa, 330 hp, Kalmar
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan - Ingång idrott och hälsa, 330 hp, Växjö
Kurser inom idrottsvetenskap
-
Inställd Coachens roll i ett prestationsteamKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV333
-
Det idrottsvetenskapliga forskningsfältetKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV319
-
Det personliga ledarskapet inom idrottKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV324
-
Friluftsliv, miljö, utövare och aktivitetKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV002
-
Fördjupning i vetenskaplig metodKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV323
-
Hälsoeffekter av friluftsliv och utomhusmiljöerKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV001
-
Idrott mellan tradition och förändringKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV311
-
Idrott och hälsa I, för ämneslärareKurs 30 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1ID20Ä
-
Idrott och hälsa I, för ämneslärareKurs 30 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1ID20Ä
-
Idrott och hälsa II, för ämneslärareKurs 30 hp
- Vår 2025
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1ID40Ä
-
Idrott och hälsa II, för ämneslärareKurs 30 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1ID40Ä
-
Idrott och hälsa III - didaktisk tillämpning, bedömning och betygsättning, för ämneslärareKurs 15 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1ID61Ä
-
Idrott och hälsa III - didaktisk tillämpning, bedömning och betygsättning, för ämneslärareKurs 15 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1ID61Ä
-
Idrott och hälsa III - fördjupning, för ämneslärareKurs 15 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 2ID62Ä
-
Idrott och hälsa III - fördjupning, för ämneslärareKurs 15 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 2ID62Ä
-
Inställd Idrott och hälsa III - fördjupning, för ämneslärareKurs 15 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 2ID62Ä
-
Idrott och hälsa III - självständigt arbete på grundnivå, för ämneslärareKurs 15 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 2ID6ÄE
-
Idrott och hälsa III - självständigt arbete på grundnivå, för ämneslärareKurs 15 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 2ID6ÄE
-
Idrott och hälsa V, inkl. självständigt arbete, avancerad nivå (ämneslärarexamen, för arbete i gymnasieskolan)Kurs 30 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Helfart
- 4IDÄ2E
-
Idrott och hälsa V, inkl. självständigt arbete, avancerad nivå (ämneslärarexamen, för arbete i gymnasieskolan)Kurs 30 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Campus
- Avancerad nivå
- Helfart
- 4IDÄ2E
-
Idrott, kön och kroppKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV318
-
Idrottens kulturhistoria IKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV565
-
Idrottens träningslära - optimal konditionsutvecklingKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV004
-
Idrottens träningslära, kost för prestationKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV003
-
Idrottens träningslära, optimal styrkeutvecklingKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV001
-
Idrottens träningslära, prestationsutveckling och testerKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV002
-
Idrottsmedicin - Fysisk aktivitet och hälsaKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM112
-
Idrottsmedicin - Hälsofrämjande styrketräningKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM117
-
Idrottsmedicin - Hälsofrämjande styrketräningKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM117
-
Idrottsmedicin - Hälsorelaterade mätmetoder inom idrottsmedicin och idrottsvetenskapKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM116
-
Idrottsmedicin - IdrottsfysiologiKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM111
-
Idrottsmedicin - Idrottsmekanik och rörelseanalysKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM114
-
Idrottsmedicin - Prevention, behandling och rehabilitering av idrottsskadorKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM118
-
Idrottsmedicin - Prevention, behandling och rehabilitering av idrottsskadorKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM118
-
Idrottsmedicin med inriktning mot idrottsnutritionKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM115
-
IdrottsnutritionKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV015
-
Idrottsvetenskaplig profilkurs IKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV312
-
Idrottsvetenskaplig profilkurs IIKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV314
-
Ishockey, kultur och samhälleKurs 15 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV533
-
Kvantitativa metoder i samhällsvetenskapernaKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4XA111
-
Mästerskapscoaching - Coachens roll i prestationsutveckling mot internationella mästerskapKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV329
-
Inställd Pedagogiskt ledarskap i idrottKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV542
-
Rörelserika miljöer i förskola, skola och övriga samhälletKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1IV571
-
Självständigt arbete (Master) i idrottsvetenskapKurs 15 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 5IV31E
-
Självständigt arbete (Master) i idrottsvetenskapKurs 15 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 5IV31E
-
Självständigt arbete (Master) i idrottsvetenskapKurs 30 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 5IV32E
-
Självständigt arbete/idrottsvetenskaplig magisteruppsatsKurs 15 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV31E
-
Självständigt arbete/idrottsvetenskaplig magisteruppsatsKurs 15 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV31E
-
Specialidrott - mentala funktioner och utvecklingKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV553
-
Specialidrott - kroppens byggnad och funktionerKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV568
-
Specialidrott - Prestationspsykologi inom idrottKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV548
-
Specialidrott - prestationsutveckling och testerKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV547
-
Specialidrott – självständigt arbeteKurs 15 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 2IV32E
-
Specialidrott - utbildning, undervisning och lärandeKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV544
-
Specialidrott och didaktikKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV552
-
Specialidrott och kunskapstraditionerKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV330
-
Specialidrott och metodKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV331
-
Specialidrott och vetenskaplig teori och metodKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV564
-
Specialidrott, självständigt arbeteKurs 15 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV33E
-
Specialpedagogiskt arbetssätt i idrott och fysisk aktivitetKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1IV537
-
Talangutveckling ur ett coachperspektivKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV317
-
Vetenskaplig teori och metodKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM001
-
Vetenskapsteori och forskningsetikKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV320
Forskarutbildning i idrottsvetenskap
Studera specialidrott på Linnéuniversitetet
Utbildning i specialidrott på Linnéuniversitetet erbjuder de studerande möjlighet att utveckla nya kunskaper med anknytning till vald idrott. Kurser i specialidrott ges i huvudsak på distans och på halvfart (50 %), vilket gör studierna flexibla och möjliga att kombinera med andra idrottsliga/yrkesmässiga åtaganden.
Läs mer om möjligheterna att studera specialidrottskurser i kombination med en karriär.
Forskning i idrottsvetenskap
För att svara upp mot samhällets behov – att förstå och analysera idrottens roll och konsekvenser för samhälle och individ – och för att kvalitativt utveckla samhällsinstitutioner, idrotten och dess organisationer – behövs idrottsvetenskaplig forskning.
Idrotten är betydelsefull i alla samhällssektorer, och det är i detta spänningsfält som Linnéuniversitetets idrottsvetenskap verkar. Utöver idrottens värde för individuell hälsa och folkhälsa, bidrar till exempel idrotten även till fostran och integration i samhället. Idrotten är en stark tillväxtfaktor och medskapare av nya livsstilar, marknader och arbeten. Detta innebär samtidigt att den också behöver kunna betraktas och belysas kritiskt. Å ena sidan är idrotten en del i marknadsekonomin, å andra sidan ska den bidra till demokratisk fostran och vara tillgänglig och hållbar för alla barn i samhället. Avsikterna är att den kunskapsutveckling som bedrivs inom idrottsvetenskap ska tillvaratas i utveckling av verksamheten inom ett flertal fält. Det handlar exempelvis om områden som coaching/ledarskap, sport management, talangutveckling, idrottsmedicin, dopingprevention och betydelsen av friluftsliv, fysisk aktivitet och hälsa för olika grupper i samhället.
I miljön ingår olika forskargrupper, exempelvis kopplade till externa projekt, till samverkansarbete med kunskapsmiljöer på Linneuniversitetet, eller till grundutbildning. Olika grupperingar är kopplade till grundutbildning, samverkan och forskning och verkar mer operativt i den dagliga verksamheten inom kollegiet.
Kollegor ges på så sätt i miljön stöd i sin vetenskapliga och pedagogiska kompetensutveckling. Miljön erbjuder veckovisa forskningsseminarier. Förutom diskussioner av vetenskapliga texter och ansökningar ges doktorander stöd i sina forskningsprocesser.
Forskargrupper
-
Etnografiskt forum Inom forskarmiljön behandlas gemensamma frågor som rör hantverket i att jobba med etnografiska och andra empirinära metoder och tillvägagångssätt. Miljön består av forskare och…
-
Forward – forum för ishockey, kultur och management Forward är ett idrottsvetenskapligt forum för tvärvetenskapliga studier av ishockeyns kultur och praktik. Forskningen kretsar kring…
-
Fysisk aktivitet, hälsa och idrottsmedicin Inom vår forskargrupp bedrivs forskning inom det tvärvetenskapliga ämnet idrottsvetenskap med inriktning mot fysisk aktivitet, hälsa och idrottsmedicin.
-
Health, Gender and Embodiment Health, Gender and Embodiment utgörs av en grupp forskare och doktorander som i sin forskning rör sig inom området/tematiken hälsa, genus och förkroppsligande.
-
Hållbar idrott och prestation (HIP) Inom den tvärvetenskapliga forskargruppen Hållbar idrott och prestation (HIP) fokuserar vi på hållbar prestationsutveckling inom elitidrotten.
-
Idrott och utbildning i förändring Inom forskargruppen Idrott och utbildning i förändring fokuserar vi på didaktiska frågor som rör ämnena idrott och hälsa samt specialidrott, men också på…
-
Idrottslig kultur, utveckling och ledning Inom forskningsgruppen ID-KUL behandlas olika gemensamma frågor inom områdena samhällsvetenskap idrottsvetenskap och pedagogik utifrån skiftande kontexter…
-
Polisers hållbara hälsa Forskargruppen Polisers hållbara hälsa arbetar tvärvetenskapligt genom att longitudinellt undersöka polisers och polisstudenters fysiska förmåga och hälsa, såväl fysisk som…
Forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Den åldrande manskroppen Syftet med denna studie är att få djupare förståelse för hur män över 60 år upplever en åldrande kropp och maskulinitet i samband med fysisk aktivitet.…
-
Doktorandprojekt: Idrottsprofilerad utbildning – om urval och om att bli utvald Denna avhandling handlar om idrottprofilerade utbildningar – deras villkor och involverade aktörer – och syftar till att…
-
Doktorandprojekt: Kvinnors fitnessdopning Projektet fokuserar på meningsskapande processer kring dopning och dopninganvändande i en gym- och fitnesskontext. Mer precist syftar projektet till att söka…
-
Doktorandprojekt: Kvinnors vardagslöpning – en explorativ studie om relationen mellan löpning och upplevd stress Ny statistik från Sverige visar att upplevd stress är vanligt förekommande, särskilt…
-
Doktorandprojekt: Mot utmaningar inom organiserad idrott Projektet fokuserar på flickors biologiska, psykologiska och sociala utmaningar inom organiserad idrott under puberteten och i tonåren.
-
Doktorandprojekt: Riktlinjer för träning av knäledsmuskulaturen Syftet med denna avhandling är att ge kunskap om och riktlinjer för hur individer med patellofemoralt smärtsyndrom (PFSS) kan fortsätta…
-
Doktorandprojekt: Specialidrott-fotboll Syftet med denna studie är att förstå specialidrottslärarens handlande i spänningsfältet mellan skola och idrott samt mellan yrkesämne och visst ämne.
-
Projekt: Examinationer i lärarutbildningen i idrott och hälsa Ett arbete har igångsatts i syfte att utveckla examinationer som på olika sätt kan interagera med studenternas förmåga att tänka och…
-
Projekt: Flickor är inte små pojkar Syftet med detta projekt är att främja välmående bland idrottande flickor och unga kvinnor genom att öka flickornas, deras vårdnadshavares och tränares kunskap om…
-
Projekt: Fysiologisk profil hos tävlingsaktiva svenska kraftidrottare Avsikten med projektet är att studera den fysiologiska profilen hos tävlingsaktiva svenska kraftidrottare, mätt med hjälp av dels…
-
Projekt: Förstå uthållighetsnutrition – ett läroprogram (FUEL) Det övergripande syftet med forskningsprojektet är att öka kunskapsnivån kring relativ energibrist och utveckla en effektiv…
-
Projekt: Health Effects of Recreation Outdoors I forskningsprojektet Health Effects of Recreation Outdoors (HERO) undersöker vi om kroppen reagerar annorlunda på att genomföra samma arbete inne eller…
-
Projekt: Hållbar fotboll: Fysisk profil, träningsbelastning, riskfaktorer och skador inom svensk elitfotboll Syftet med detta projekt är att undersöka vilka fysiska faktorer som är viktiga för…
-
Projekt: I mäns hjärta: Hjärtinfarkt, maskulinitet och livsstil Syftet med detta projekt är att analysera hur intersektionella maskuliniteter (ålder, klass, etnicitet) samvarierar med hjärtinfarkt,…
-
Projekt: Iron(wo)man Det är välkänt att fysisk aktivitet i grund och botten är positivt för individens hälsa. Men vid någon dos av fysisk aktivitet bryts det positiva sambandet mellan ökade…
-
Projekt: Kompetenser som prövas i utbildningen Ett av målen i den nya lärarutbildningen är att utveckla studenternas förmåga att anta kritiska förhållningssätt och perspektiv, så att de kan hantera…
-
Projekt: Nordic hamstring Avsikten med projektet är att på olika sätt studera träningsövningen Nordic hamstring (NHE), som visat sig kunna halvera antalet muskelbristningar i lårets baksida hos…
-
Projekt: Operation korsband: Rehabilitering efter främre korsbandsskada Detta projekt syftar till att förbättra rehabiliteringen för individer som har drabbats av en främre korsbandsskada. Projektet…
-
Projekt: Polisen – en yrkesgrupp att värna om Syftet med detta forskningsprojekt är att longitudinellt undersöka polisers och polisstudenters fysiska förmåga och hälsa, såväl fysisk som mental. Detta…
-
Projekt: Relativ energibrist i svensk idrott (REI-projektet) Relativ energibrist inom idrotten (REI) är ett syndrom som påverkar både hälsa och fysiologisk funktion. REI är vanligt i idrotter med…
-
Projekt: Skador inom svensk padel Syftet med denna studie är att kartlägga skadepanoramat av såväl akuta som överbelastningsskador hos kvinnliga och manliga utövare av padel. Informationen från detta…
-
Projekt: Utvecklingen av skridskohastighet i bandy (USB-projekt) Välutvecklade skridskofärdigheter och förmåga att accelerera och bibehålla en hög skridskohastighet kan betraktas som de viktigaste…
-
Såddprojekt: Att hantera och undervisa om rasism i lärarutbildning I detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring undersöker vi hur rasism förstås och hanteras inom…
Avslutade forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Läroprocesser genom friluftsliv Syftet med mitt arbete var att analysera de läroprocesser genom vilka kunskaper förvärvas och förenas i friluftsliv; kroppsligt, socialt och…
-
Projekt: Att pumpa upp egot: Livsbiografiska studier av unga människors dopningstrajektorier Målet med detta projekt var att ge ökad kunskap om olika typer av vägar till doping och även bidra till en…
-
Projekt: Bodybuilding – kulturvetenskapliga perspektiv på relationen mellan rörelse och tanke Projektet ickt på att spåra relationen mellan rörelsen och tanken, inte ur ett nyttoperspektiv (hur kan…
-
Projekt: Boys, Bodies, and Physical Education: Problematizing Identity, Schooling, and Power Relations through a Pleasure Lens Med hjälp av verk av Michel Foucault och Judith Butler, undersöker Göran…
-
Projekt: Critical research in sport, health and physical education: Are we making a difference? Det främsta syftet med projektet var att undersöka påverkan av kritiska stipendium och kritisk teori i…
-
Projekt: Educating for Equitable Health Outcomes – the Promise of School Health and Physical Education (Eduhealth) Projektets främsta mål var att bidra till EU:s strategi för att främja fysisk…
-
Projekt: Goda idrottsmiljöer Syftet med detta projekt var att studera framgångsrika idrottsmiljöer med ungdomsinriktning. Med detta avses miljöer som kontinuerligt fostrar goda utövare på nationell…
-
Projekt: Kroppens validitet I detta postdok-projekt studerades idrottsdidaktiken i examensarbeten 2012-13. Målsättningen med studien var att den ska generera kunskap som är användbar vid utveckling av…
-
Projekt: Socialt entreprenörskap inom idrotten Projektet syftade till att undersöka fenomenet socialt entreprenörskap med idrotten som medel och social utveckling och en levande landsbygd som mål.
-
Projekt: Stillasittande beteende hos äldre personer och stödjande metoder för att bryta stillasittande för hållbart åldrande Detta projekt syftade till att kartlägga äldre personers (65+)…
-
Projekt: Trolling in the deep – sexism in the chat rooms of e-sport E-sport är ett framväxande fenomen med en explosiv tillväxt. E-sport skiljer sig från de flesta andra "analoga" sporter eftersom…
-
Såddprojekt: A platform to collect and analyze canoe/kayak training data Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Linnaeus University Centre for Data Intensive Sciences and Applications…
Samverkan
Samverkan handlar om den skyldighet som finns enligt högskolelagen för universitet och högskolor att samverka med det omgivande samhället. Det är en central och naturlig verksamhet inom både forskning och utbildning, och det är sedan länge vedertaget att kunskapsproduktionen vid lärosätena ska komma till nytta i samhället. Men hur samverkan föreskrivs har dock förändrats. Syftet med samverkan har gått från att huvudsakligen sprida kännedom om aktuell forskning till att betona ett ömsesidigt utbyte mellan lärosäten och uppdragsgivare. Detta innebär att rollerna har övergått från en enkelriktad till en ömsesidig praktik som innebär lärande och utveckling för involverade parter.
Det finns många samverkansformer och nedanstående bild är ett försök att synliggöra dessa utifrån fyra övergripande former; Forskningssamverkan, Utbildningssamverkan, Uppsökande verksamhet samt Metod och tekniköverföring.
För institutionen för idrottsvetenskap är det de tre förstnämnda formerna som är aktuella, och vad de mera konkret kan innebära finns noterat i bilden. I synnerhet är forsknings- och utvecklingsuppdrag, uppdragsutbildningar och utredningar/utvärderingar vanligt förekommande.
Kunskapsutveckling vid institutionen – en utgångspunkt för samverkan
Kunskapsutvecklingen vid Institutionen för idrottsvetenskap utgör en viktig grund för samverkan, och som bidrar till utveckling av verksamheten i olika delar inom idrotts-, fritids-, frilufts-, hälso- och skolsektorerna. Exempel på forsknings- och utvecklingsområden som tillvaratas i samverkssammanhang är:
- Goda idrottsliga utvecklingsmiljöer
- Antagnings- och urvalsprocesser inom idrotten
- Relativ energibrist i idrotten
- Hälsa och välmående hos idrottande flickor
- Coaching/ledarskap i idrotten
- Rörelse, idrottsaktiviteter och friluftsliv och dess betydelse för hälsa
- Prevention och rehabilitering av idrottsskador
- Inkludering och jämlikhet i idrott och hälsa
- Hälsa, genus och förkroppsligande processer
- Ishockeyns kultur och praktik
Forsknings- och utvecklingsuppdrag
En vanlig samverkansform är olika forsknings- och utvecklingsuppdrag, framför allt kopplade till idrotts- och fritidsverksamhet. Uppdragsgivare är mestadels idrottsorganisationer på olika nivåer och kommunala verksamheter. Exempel på uppdrag presenteras nedan.
Svensk längdskidåknings landslagsverksamhet
En kartläggning som syftar till att beskriva utvecklingen i svensk längdåknings landslagsverksamhet och göra jämförelser med dels landslag inom andra svenska idrotter, dels landslagsverksamheten i längdskidor i andra länder. Kartläggningen ligger till grund för analys och förslag på hur landslagsverksamheten ska utformas vidare.
Här kan du läsa rapporten Svensk längdskidåknings landslagsverksamhet – En genomlysning med syfte att skapa ett underlag för hur en modern, utvecklande och attraktiv landslagsmodell ska utformas
Våra framtida stjärnor
Att ungdomar ges möjlighet att kombinera elitidrott med gymnasiestudier är av vikt för att utveckla framtida internationella elitidrottare. Många strävar därför efter att komma in på idrottsgymnasium. Men hur går urvalet till? Vilka kriterier styr antagningen och vem beslutar om vilka elever som är mest lämpade? Finns det risk att vi missar framtida talanger med dagens urvalsmetoder? FoU-uppdraget har ambitionen att ge svar på dessa frågor och bidra till en mer rättvis och hållbar urvalsprocess.
Här kan du läsa rapporten: Våra framtida stjärnor – Om urval och antagning till idrottsgymnasier
Flickor är inte små pojkar
Ett FoU-projekt som syftar till att främja välmående bland idrottande flickor och unga kvinnor genom att öka flickornas, deras vårdnadshavares och tränares kunskap om de utmaningar som flickor ofta möter under puberteten när de deltar i organiserad idrott.
Läs mer om projektet här:
Utveckling av Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU)
Ett FoU- och utbildningsprojekt kring Svensk Innebandys Utvecklingsmodell som inkluderar samordning av hela utvecklingsarbetet, omarbetning av vissa delar i utvecklingsmodellen och genomförande av tillhörande utbildningsinsatser.
Här kan du läsa mer om Svensk Innebandys Utvecklingsmodell
Idéburna offentliga partnerskap i Växjö kommun
Studien handlar om det utvärderings- och utvecklingsarbete som gjorts kring Växjö kommuns satsning på idéburna offentliga partnerskap. Satsningen grundar sig på en strävan efter att förbättra folkhälsan, främja ökad fysisk aktivitet och skapa mer jämlika möjligheter till en meningsfull fritid – särskilt för underrepresenterade grupper. I studien görs såväl en forskningsgenomgång som en analys av de föreningssatsningar som gjorts.
Här kan du läsa rapporten: Idéburna offentliga partnerskap i Växjö kommun – Utvärdering och utveckling
Fullt lag – Jämställdhet inom svensk ishockey med avseende på kvinnors inflytande jämte flick- och damishockeyns ställning
Undersökningen belyser framför allt två frågeställningar. Den ena handlar om vad det finns för normer inom ishockeyn som kan hindra utvecklingen av flick- och damishockeyn jämte flickors och kvinnors inflytande inom verksamheten? Den andra gäller hur man ser på flick- och damishockeyn i klubbarna runt om i landet och hur den prioriteras.
Här kan du läsa rapporten: Fullt lag – Jämställdhet inom svensk ishockey med avseende på kvinnors inflytande jämte flick- och damishockeyns ställning
Utvärdering och uppföljning av RF-SISU Smålands arbete med föreningsutveckling genom folkbildning
FoU-projektet studerar dels idrottsföreningarnas grad av folkbildningsengagemang och betydelsen av samverkan med SISU Idrottsutbildarna för verksamheten, dels hur föreningarnas så kallade lärgruppsledare upplever folkbildningsverksamheten.
Här kan du läsa rapporten: Utvärdering och uppföljning av RF-SISU Smålands arbete med föreningsutveckling genom folkbildning
Coronapandemins påverkan på den småländska idrotten
En studie i Småland som syftar till att beskriva vad som har hänt med idrottslig verksamhet under coronapandemin. Bland annat studeras hur deltagarantalen och aktivitetsnivåerna i den föreningsbaserade idrotten förändrades.
Här kan du läsa rapporten: Coronapandemins påverkan på den småländska idrotten
SLUTSNACKAT! – Ishockeyns kultur – språkbruk i ungdomsishockey
Ett FoU-uppdrag som belyser språkbruket och dess konsekvenser i ungdomsishockeyn. Studien sätts inledningsvis in i ett historiskt och kulturellt perspektiv och följs av en undersökning bland spelare, ledare och domare. Avslutningsvis presenteras tankar kring relevant utvecklingsarbete.
Här kan du läsa rapporten: SLUTSNACKAT! – Ishockeyns kultur – språkbruk i ungdomsishockey
Spelarövergångar – Ishockey region Syd
FoU-projektet undersöker ishockeyföreningars syn på spelarövergångar i åldern 14 till 16 år och analyserade effekterna av dessa på kort och lång sikt.
Här kan du läsa rapporten: Spelarövergångar – Ishockey region Syd
HV71 - Utveckling/Ungdom
Ett FoU-uppdrag som genomförts i ishockeyklubben HV71 under tre år med syfte att belysa hur ungdomsverksamheten kan bedrivas på ett sätt som möjliggör både god prestationsutveckling och att fler spelare håller upp längre i åldrarna.
Här kan du läsa rapporten: HV71 - Utveckling/Ungdom
HV71:s SHL-verksamhet
Ett FoU-projekt som inkluderar en utvärdering av HV71:s herrlag för att dels finna förklaringar till de uteblivna resultaten som efterfrågas, dels peka på relevanta insatser som bör sättas i verket. Dessutom ska utvärderingsprocessen utgöra en återkommande och långsiktig del i HV71:s kvalitetsarbete.
Här kan du läsa rapporten: HV71:s SHL-verksamhet
Att rekrytera, behålla och utveckla tjejer och killar inom svensk ishockey
Uppdraget syftar till att öka kunskapen om rekryterings-, behålla- och utvecklingsfrågor inom barn- och ungdomsishockeyn. Förutom en forskningsöversikt har framgångsrika utvecklingsmiljöer i föreningar med begränsade resurser studerats.
Här kan du läsa rapporten: Att rekrytera, behålla och utveckla tjejer och killar inom svensk ishockey
Goda idrottsliga utvecklingsmiljöer
En studie som beskriver och analyserar vad som kännetecknar idrottsmiljöer som kontinuerligt får fram utövare på god nationell och internationell nivå. Dessutom utvecklas en modell som kan användas för utvecklingsarbete.
Här kan du läsa rapporten: Goda idrottsliga utvecklingsmiljöer – En studie av miljöer som är framgångsrika i att utveckla elitidrottare
Vägarna till landslaget
I studien görs en gedigen genomgång av kunskapsfältet kring talang och talangutveckling. Därefter synliggörs, och analyseras, vilka vägar som en stor grupp elitidrottare har tagit bland annat avseende val av idrott och specialisering. Vidare ställs kritiska frågor kring hur vi organiserar våra talangidentifierings- och talangutvecklingssystem.
Här kan du läsa rapporten: Vägarna till landslaget – Om svenska elitidrottares idrottsval och specialisering
Utbildningsuppdrag
En samverkansform som förekommer frekvent är olika utbildningar. Spektret är stort med allt från korta utbildningsinslag som enstaka föreläsningar till omfattande akademiska kurser som sträcker sig över tid. Nedan presenteras exempel på utbildningar som institutionen genomför.
Elitcoaching och utveckling inom svensk ishockey
En akademisk utbildning på 7,5 hp för elitcoacher i svensk hockey som bland annat inriktar sig mot utvecklingsmiljöer i svensk elitishockey och framgångsrik elitcoaching.
Kursen innebär en utbildningssatsning, Elitcoaching och utveckling inom svensk ishockey, som riktar sig till elitcoacher i Svenska Hockeyligan (SHL). Det omfattar både ansvar för utvecklingen av spelarna på högsta nationella nivån och utvecklingen av själva spelet, i form av taktik, coaching och träningsupplägg mm. Rollen som SHL-tränare medför även ansvar som förebild för spelare och ledare på olika nivåer, ligans och klubbarnas partners samt den ishockeyintresserade allmänheten.
Att ytterligare stärka elitcoachernas kompetens genom relevanta inspel och erfarenhetsutbyte blir ett viktigt bidrag för såväl deras egen utveckling som för SHL:s och svensk ishockeys framåtskridande.
Här kan du läsa mer om kursen 1IV47U Elitcoaching och utveckling inom svensk hochey, 7,5 hp
Utveckling idrott/fritid – Utbildningssatsning för fritidsutvecklare i kommuner i Småland
En ettårig utbildning som omfattar 10 hp och som riktar sig gentemot fritidsutvecklare i kommuner i Småland. Målet är att utveckla idrotts- och fritidsverksamheten, i synnerhet för barn och ungdomar. Uppgifterna utgörs av utvecklingsarbeten i den egna verksamheten.
Kursens syfte är att dels ge en fördjupad förståelse för dagens idrottsverksamhet, dels att bidra till förutsättningar för utveckling av den idrottsliga verksamheten för framför allt barn och ungdomar i de deltagande kommunerna. Kursen vänder sig till fritidsutvecklare i kommunerna vilket medför att utbildningssatsningen även har som mål att stärka kompetensen hos denna målgrupp.
Idrottslärarkonferenser
Institutionen arrangerar vartannat år idrottslärarkonferenser som vänder sig till lärare i grundskolan och gymnasiet och som är intresserad av undervisning och forskning med koppling till skolans ämne idrott och hälsa.
Här kan du läsa om senaste konferensen:
Säker och trygg förening – utbildning och framtagning av material
Uppdraget handlar dels om framtagning av ett utbildningsprogram för att utveckla och kvalitetssäkra idrotts- och fritidsverksamhet för barn och ungdomar. Dessutom medverkan kring utbildningsinsatser som genomförs i programmet.
Tränarsatsning i Växjö kommun
Utbildningsuppdraget gäller en satsning på operativa tränare i barn- och ungdomsidrotten. I fokus står frågor kring glädje och allsidighet.
Utbildning av rörelsecoacher i skolan
En kurs (7,5 hp) för skolpersonal och vill bidra till att öka den fysiska aktiviteten på sin skola med utgångspunkt i idrottens verksamhet.
Innehållet i kursen syftar till att ge en grund för en långsiktig verksamhet kring kroppsrörelse i skolan. Skolans styrdokument diskuteras och relateras till elevernas dagliga behov av kroppsrörelse i relation till rekommendationer för fysisk aktivitet med fokus på skolan och idrotten. Begreppet rörelse-coaching diskuteras med målet att samordna och inspirera elever, personal och föräldrar till ökad fysisk aktivitet och kroppsrörelse.
Vidare diskuteras skolgården som en arena för kroppsrörelse och idrott och hur lokalsamhällets idrottsliga verksamheter kan samverka med skolan och skolidrottsföreningar för en sammanhållen syn på idrotts- och rörelseaktiviteter i skolan.
Här kan du läsa mer om kursen 1IV33U Rörelsecoach för rörelserika skolor, 7,5 hp
Ledare och utvecklare av barn- och ungdomsidrott
En omfattande akademisk utbildning på 30 hp under två år för personer som har ett lednings- och utvecklingsansvar för barn- och ungdomsverksamheten i en idrottsförening. Man studerar aktuella frågor parallellt med sitt föreningsarbete och de uppgifter man genomför är direkt inriktade på verksamhetsutveckling i den egna föreningen.
Linnéuniversitetet ansvarar för 15 hp och Karlstads universitet för de andra 15 hp.
Här kan du läsa mer om kursen Ledare och utvecklare av barn- och ungdomsidrott
Akademichefsutbildning i Svensk Elitfotboll
En utbildningsinsats för akademichefer i Svensk Elitfotboll som belyser områden som målstyrning, utveckling av tränarkompetens, goda utvecklingsmiljöer och arbetsmiljöansvar. Utbildningen bedrivs parallellt med sitt arbete och examinationerna utgörs av olika utvecklingsuppgifter.
Idrottens elittränarutbildning (ETU)
Ett tränar- och ledarskap med hög kvalitet är en mycket viktig faktor för utveckling och framgång inom elitidrotten. Det är grundidén för idrottens elittränarutbildning (ETU).
ETU är en högre tränarutbildning för dig som arbetar med elitförberedande verksamhet, är tränare på elit- eller landslagsnivå alternativt arbetar som specialidrottslärare på gymnasial- eller eftergymnasial nivå.
Linnéuniversitetet har tidigare haft ansvar för idrottens elittränarutbildning och medverkar fortsatt med utbildningsinslag.
Centrum för idrottsutveckling (CIU)
Centrum för idrottsutveckling (CIU) är en samverkansplattform mellan Institutionen för idrottsvetenskap och olika samhällsintressenter. CIU ansvarar för att genomföra samverkansuppdrag kring forskning- och utveckling, utbildning och utvärdering som vänder sig mot det idrottsliga området. Det övergripande syftet är att bidra till utveckling av idrottslig verksamhet.
CIU har tre fokusområden, barn- och ungdomsidrott, förenings- och förbundsutveckling samt elitidrott, och uppgifterna handlar om både kunskapsutveckling och kunskapsspridning. Mer information om CIU, dess verksamhet och nätverk, hittar du på centrumbildningens sida här:
Athletic Development Center (ADC)
Linnéuniversitetet har ett långt samarbete med Svenska Friidrottsförbundet och Växjö kommun inom ramen för det som kallas Athletic Development Center (ADC), ett centrum för träning, utbildning, forskning och utveckling för friidrott. Här genomförs bland annat utbildningar och utvecklingsuppdrag, men det är också en bas för att elitfriidrottare ska kunna kombinera akademiska studier med idrottssatsningen.
Kontakt kring samverkan
Vid intresse att samverka med idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet kontakta Marie Hedberg eller Susanne Linnér.
Personal
Personal idrottsvetenskap
- Anna Hafsteinsson Östenberg Docent
- 0470-70 84 58
- 072-562 95 15
- annahafsteinsson-ostenberglnuse
- Anna Melin Professor
- 0470-70 86 43
- 070-311 72 54
- annamelinlnuse
- Arne Rosendal Hansen Universitetsadjunkt
- 0470-70 86 90
- 072-594 14 77
- arnerosendalhansenlnuse
- Birgitta Glemne
- birgittaglemnelnuse
- Bo Carlsson
- boucarlssonlnuse
- Camilla Strömberg Universitetsadjunkt
- 0470-70 83 88
- camillastromberglnuse
- Carin Hamnlund Lärare, adjungerad
- carinhamnlundlnuse
- Carl-Axel Hageskog
- carl-axelhageskoglnuse
- Cecilia Rindhagen Doktorand
- 0480-44 73 01
- 070-149 70 68
- ceciliarindhagenlnuse
- Daniel Bjärsholm Universitetslektor, prefekt
- 0470-70 80 75
- danielbjarsholmlnuse
- David Calås Universitetslektor
- davidcalaslnuse
- Elias Sjöström Amanuens
- eliassjostromlnuse
- Ellen Sverkersson Doktorand
- 0480-44 63 44
- 076-830 05 40
- ellensverkerssonlnuse
- Emilia Martinsson Doktorand
- 0470-70 80 19
- emiliamartinssonlnuse
- Felicia Radovan Doktorand
- 0470-70 80 17
- 070-207 96 64
- feliciaradovanlnuse
- Filip Andersson Doktorand
- 0480-49 70 90
- filipanderssonlnuse
- Göran Gerdin Docent
- gorangerdinlnuse
- Haris Pojskic Docent
- harispojskiclnuse
- Inga Oliynyk Universitetslektor
- 0480-44 63 21
- ingaoliynyklnuse
- Jesper Andreasson Professor, ViceDekan
- 0480-44 60 91
- jesperandreassonlnuse
- Jesper Augustsson Docent
- 0480-44 67 98
- jesperaugustssonlnuse
- Johanna Eklund Jansson Universitetsadjunkt
- 0470-70 81 18
- 072-594 11 99
- johannaeklund-janssonlnuse
- Jonas Ahnesjö Universitetslektor
- 0480-44 63 65
- 072-594 95 06
- jonasahnesjolnuse
- Jørgen Kjær Universitetslektor
- 0470-70 83 61
- jorgenkjaerlnuse
- Katarina Schenker Professor
- 0470-76 78 16
- katarinaschenkerlnuse
- Kristoffer Eriksson Lärare, adjungerad
- kristoffererikssonlnuse
- Lone Omholt Lossius Doktorand
- 0480-44 73 11
- loneomholtlossiuslnuse
- Madeleine Ahlgren Universitetsadjunkt, Biträdande prefekt
- 0480-44 69 16
- madeleineahlgrenlnuse
- Marcus Johansson Doktorand
- 0470-70 88 18
- marcusjohanssonlnuse
- Marie Alricsson Professor Emerita
- 0480-44 61 81
- mariealricssonlnuse
- Marie Hedberg Universitetslektor, prodekan
- 0470-70 80 84
- 070-289 32 62
- mariehedberglnuse
- Mats Glemne Universitetslektor
- 0470-70 87 29
- 070-517 87 29
- matsglemnelnuse
- Niklas Hafen Universitetslektor
- 0470-70 86 57
- niklashafenlnuse
- Nina Westrin Modell Universitetslektor
- 0470-70 82 35
- ninamodelllnuse
- Ola Karlsson Lärare, adjungerad
- olakarlssonlnuse
- Per Gerrevall
- pergerrevalllnuse
- Per Göran Fahlström Docent
- 0470-70 80 55
- pergoranfahlstromlnuse
- Peter Eriksson
- 0470-76 72 56
- petererikssonlnuse
- Peter Pagels Universitetslektor
- 0480-44 63 89
- 072-594 95 18
- peterpagelslnuse
- Sofia Ryman Augustsson Docent
- 0480-44 63 58
- sofiarymanaugustssonlnuse
- Stefan Gustafsson Universitetsadjunkt
- 0470-70 86 87
- stefangustafssonlnuse
- Susanne Linner Docent
- 0470-70 86 97
- 072-594 14 83
- susannelinnerlnuse
- Ted Gunhamn Doktorand
- 0480-49 76 88
- tedolssongunhamnlnuse
- Thony Ragnarsson Universitetsadjunkt
- 0480-44 73 36
- thonyragnarssonlnuse
- Tobias Stark Universitetslektor
- 0470-70 83 93
- tobiasstarklnuse
- Tom Danielsson Universitetsadjunkt
- 0480-44 63 74
- tomdanielssonlnuse
- Veronica Jägerbrink Universitetsadjunkt
- 0480-44 60 14
- 070-566 02 29
- veronicajagerbrinklnuse
- Åsa Tugetam Universitetslektor
- 0480-44 69 65
- asatugetamlnuse
- Åsa Wiberg Universitetsadjunkt
- asaewiberglnuse