Idrottsvetenskap
Idrotten spelar en allt större roll i dagens samhälle och spänner över allt från folkhälsoarbete – via organiserad idrott samt förskolans och skolans undervisning i idrott och hälsa – till professionell elitverksamhet.
Det finns förväntningar på att idrotten ska ha betydelse för hälsa, demokrati och integration, men också för upplevelser, underhållning och tillväxt. Idrotten genomgår dessutom en spännande förändring genom en tilltagande globalisering, professionalisering och kommersialisering.
Idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet vill, via forskning och utbildning, bidra till kunskapsutveckling och kunskapsspridning om det breda och föränderliga idrottsfältet. Forskningen behandlar aspekter av bland annat utbildning, ledarskap, lärande, träning och samhällsförändringar i relation till idrottande, lärarkompetens, fysisk aktivitet och hälsa. Forskningen bedrivs också i nära samarbete med det omgivande samhället.
Idrottsvetenskap har ett omfattande utbildningsutbud där teoretiska kunskaper förenas med praktisk förståelse och handlingskompetens. Vi erbjuder attraktiva utbildningsprogram och kurser som riktar sig mot verksamheter som skola, fritid, hälsoområdet och idrottssektorn.
Idrottsvetenskap har ett nära samarbete med idrottsrörelsen samt organisationer inom fritids- och hälsosektorn i syfte att i dialog utveckla verksamheten. Det handlar om samverkan med lokala, regionala, nationella och internationella aktörer kring bland annat forsknings- och utvecklingsuppdrag, olika former av utbildningar, konferenser och utvärderingar. När det gäller det idrottsliga samarbetet har institutionen inrättat ett Centrum för idrottsutveckling som är fysiskt placerat med ett kontor på den s.k. Arenastaden i Växjö med närhet till ett flertal idrottsföreningar och organisationer. Se mer information under "Samverkan".
Aktuellt
Kalender
Utbildning
Idrottsvetenskapen erbjuder efterfrågade utbildningsprogram och fristående kurser. Våra utbildningar kan läsas på grund- och avancerad nivå och som en del av en lärarutbildning. Därtill finns möjligheter till forskarutbildning i ämnet idrottsvetenskap.
Program inom idrottsvetenskap
- Idrottsvetarprogrammet, 180 hp
- Coaching och Sport Management, idrottsvetenskapligt program, 180 hp
- Idrottsvetenskap, masterprogram, 120 hp
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan - Ingång idrott och hälsa, 330 hp, Kalmar
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan - Ingång idrott och hälsa, 330 hp, Växjö
Kurser inom idrottsvetenskap
Kurser inom idrottsvetenskap
-
Coachens roll i ett prestationsteamKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV333
-
Det idrottsvetenskapliga forskningsfältetKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV319
-
Det personliga ledarskapet inom idrottKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV324
-
Friluftsliv, miljö, utövare och aktivitetKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV002
-
Fördjupning i vetenskaplig metodKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV323
-
Hälsoeffekter av friluftsliv och utomhusmiljöerKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV001
-
Idrott mellan tradition och förändringKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV311
-
Idrott och hälsa I, för ämneslärareKurs 30 hp
- Höst 2024
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1ID20Ä
-
Idrott och hälsa I, för ämneslärareKurs 30 hp
- Höst 2024
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1ID20Ä
-
Idrott och hälsa II, för ämneslärareKurs 30 hp
- Vår 2025
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1ID40Ä
-
Idrott och hälsa II, för ämneslärareKurs 30 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1ID40Ä
-
Idrott och hälsa III - inriktning mot arbete i gymnasieskolanKurs 15 hp
- Höst 2024
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1IDÄ06
-
Idrott och hälsa III - inriktning mot arbete i gymnasieskolanKurs 15 hp
- Höst 2024
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1IDÄ06
-
Idrott och hälsa IV - inriktning mot arbete i gymnasieskolanKurs 15 hp
- Höst 2024
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 2IDÄ08
-
Idrott och hälsa IV - inriktning mot arbete i gymnasieskolanKurs 15 hp
- Höst 2024
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 2IDÄ08
-
Idrott och hälsa V, inkl. självständigt arbete, avancerad nivå (ämneslärarexamen, för arbete i gymnasieskolan)Kurs 30 hp
- Höst 2024
- Kalmar
- Campus
- Avancerad nivå
- Helfart
- 4IDÄ2E
-
Idrott och hälsa V, inkl. självständigt arbete, avancerad nivå (ämneslärarexamen, för arbete i gymnasieskolan)Kurs 30 hp
- Höst 2024
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Helfart
- 4IDÄ2E
-
Idrott och hälsa, självständigt arbete, grundnivå (ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan)Kurs 15 hp
- Höst 2024
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 2IDÄ2E
-
Idrott och hälsa, självständigt arbete, grundnivå (ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan)Kurs 15 hp
- Höst 2024
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 2IDÄ2E
-
Idrott, kön och kroppKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV318
-
Idrottens kulturhistoria IKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV565
-
Idrottens träningslära - optimal konditionsutvecklingKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV004
-
Idrottens träningslära, kost för prestationKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV003
-
Idrottens träningslära, optimal styrkeutvecklingKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV001
-
Idrottens träningslära, prestationsutveckling och testerKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV002
-
Idrottsmedicin - Fysisk aktivitet och hälsaKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM112
-
Idrottsmedicin - Hälsofrämjande styrketräningKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM117
-
Idrottsmedicin - Hälsofrämjande styrketräningKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM117
-
Idrottsmedicin - Hälsorelaterade mätmetoder inom idrottsmedicin och idrottsvetenskapKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM116
-
Idrottsmedicin - IdrottsfysiologiKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM111
-
Idrottsmedicin - Idrottsmekanik och rörelseanalysKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM114
-
Idrottsmedicin - Prevention, behandling och rehabilitering av idrottsskadorKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM118
-
Idrottsmedicin - Prevention, behandling och rehabilitering av idrottsskadorKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM118
-
Idrottsmedicin med inriktning mot idrottsnutritionKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM115
-
IdrottsnutritionKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV015
-
Idrottsvetenskaplig profilkurs IKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV312
-
Idrottsvetenskaplig profilkurs IIKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV314
-
Ishockey, kultur och samhälleKurs 15 hp
- Höst 2024
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV533
-
Mästerskapscoaching - Coachens roll i prestationsutveckling mot internationella mästerskapKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV329
-
Pedagogiskt ledarskap i idrottKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV542
-
Rörelserika miljöer i förskola, skola och övriga samhälletKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1IV571
-
Självständigt arbete (Master) i idrottsvetenskapKurs 15 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 5IV31E
-
Självständigt arbete (Master) i idrottsvetenskapKurs 30 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 5IV32E
-
Självständigt arbete (Master) i idrottsvetenskapKurs 15 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 5IV31E
-
Självständigt arbete/idrottsvetenskaplig magisteruppsatsKurs 15 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV31E
-
Självständigt arbete/idrottsvetenskaplig magisteruppsatsKurs 15 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV31E
-
Specialidrott - mentala funktioner och utvecklingKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV553
-
Specialidrott - kroppens byggnad och funktionerKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV568
-
Specialidrott - Prestationspsykologi inom idrottKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV548
-
Specialidrott - prestationsutveckling och testerKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV547
-
Specialidrott – självständigt arbeteKurs 15 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 2IV32E
-
Specialidrott - utbildning, undervisning och lärandeKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV544
-
Specialidrott och didaktikKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV552
-
Specialidrott och kunskapstraditionerKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV330
-
Specialidrott och metodKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV331
-
Specialidrott och vetenskaplig teori och metodKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1IV564
-
Specialidrott, självständigt arbeteKurs 15 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV33E
-
Specialpedagogiskt arbetssätt i idrott och fysisk aktivitetKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1IV537
-
Talangutveckling ur ett coachperspektivKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV317
-
Vetenskaplig teori och metodKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IM001
-
Vetenskapsteori och forskningsetikKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4IV320
Forskarutbildning i idrottsvetenskap
Forskning i idrottsvetenskap
För att svara upp mot samhällets behov – att förstå och analysera idrottens roll och konsekvenser för samhälle och individ – och för att kvalitativt utveckla samhällsinstitutioner, idrotten och dess organisationer – behövs idrottsvetenskaplig forskning.
Idrotten är betydelsefull i alla samhällssektorer, och det är i detta spänningsfält som Linnéuniversitetets idrottsvetenskap verkar. Utöver idrottens värde för individuell hälsa och folkhälsa, bidrar till exempel idrotten även till fostran och integration i samhället. Idrotten är en stark tillväxtfaktor och medskapare av nya livsstilar, marknader och arbeten. Detta innebär samtidigt att den också behöver kunna betraktas och belysas kritiskt. Å ena sidan är idrotten en del i marknadsekonomin, å andra sidan ska den bidra till demokratisk fostran och vara tillgänglig och hållbar för alla barn i samhället. Avsikterna är att den kunskapsutveckling som bedrivs inom idrottsvetenskap ska tillvaratas i utveckling av verksamheten inom ett flertal fält. Det handlar exempelvis om områden som coaching/ledarskap, sport management, talangutveckling, idrottsmedicin, dopingprevention och betydelsen av friluftsliv, fysisk aktivitet och hälsa för olika grupper i samhället.
I miljön ingår olika forskargrupper, exempelvis kopplade till externa projekt, till samverkansarbete med kunskapsmiljöer på Linneuniversitetet, eller till grundutbildning. Olika grupperingar är kopplade till grundutbildning, samverkan och forskning och verkar mer operativt i den dagliga verksamheten inom kollegiet.
Kollegor ges på så sätt i miljön stöd i sin vetenskapliga och pedagogiska kompetensutveckling. Miljön erbjuder veckovisa forskningsseminarier. Förutom diskussioner av vetenskapliga texter och ansökningar ges doktorander stöd i sina forskningsprocesser.
Forskargrupper
-
Etnografiskt forum Inom forskarmiljön behandlas gemensamma frågor som rör hantverket i att jobba med etnografiska och andra empirinära metoder och tillvägagångssätt. Miljön består av forskare och…
-
Forward – forum för ishockey, kultur och management Forward är ett idrottsvetenskapligt forum för tvärvetenskapliga studier av ishockeyns kultur och praktik. Forskningen kretsar kring…
-
Fysisk aktivitet, hälsa och idrottsmedicin Inom vår forskargrupp bedrivs forskning inom det tvärvetenskapliga ämnet idrottsvetenskap med inriktning mot fysisk aktivitet, hälsa och idrottsmedicin.
-
Health, Gender and Embodiment Health, Gender and Embodiment utgörs av en grupp forskare och doktorander som i sin forskning rör sig inom området/tematiken hälsa, genus och förkroppsligande.
-
Hållbar idrott och prestation (HIP) Inom den tvärvetenskapliga forskargruppen Hållbar idrott och prestation (HIP) fokuserar vi på hållbar prestationsutveckling inom elitidrotten.
-
Idrott och utbildning i förändring Inom forskargruppen Idrott och utbildning i förändring fokuserar vi på didaktiska frågor som rör ämnena idrott och hälsa samt specialidrott, men också på…
-
Idrottslig kultur, utveckling och ledning Inom forskningsgruppen ID-KUL behandlas olika gemensamma frågor inom områdena samhällsvetenskap idrottsvetenskap och pedagogik utifrån skiftande kontexter…
-
Polisers hållbara hälsa Forskargruppen Polisers hållbara hälsa arbetar tvärvetenskapligt genom att longitudinellt undersöka polisers och polisstudenters fysiska förmåga och hälsa, såväl fysisk som…
Forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Den åldrande manskroppen Syftet med denna studie är att få djupare förståelse för hur män över 60 år upplever en åldrande kropp och maskulinitet i samband med fysisk aktivitet.…
-
Doktorandprojekt: Idrottsprofilerad utbildning – om urval och om att bli utvald Denna avhandling handlar om idrottprofilerade utbildningar – deras villkor och involverade aktörer – och syftar till att…
-
Doktorandprojekt: Kvinnors fitnessdopning Projektet fokuserar på meningsskapande processer kring dopning och dopninganvändande i en gym- och fitnesskontext. Mer precist syftar projektet till att söka…
-
Doktorandprojekt: Mot utmaningar inom organiserad idrott Projektet fokuserar på flickors biologiska, psykologiska och sociala utmaningar inom organiserad idrott under puberteten och i tonåren.
-
Doktorandprojekt: Riktlinjer för träning av knäledsmuskulaturen Syftet med denna avhandling är att ge kunskap om och riktlinjer för hur individer med patellofemoralt smärtsyndrom (PFSS) kan fortsätta…
-
Doktorandprojekt: Specialidrott-fotboll Syftet med denna studie är att förstå specialidrottslärarens handlande i spänningsfältet mellan skola och idrott samt mellan yrkesämne och visst ämne.
-
Projekt: Att hantera och undervisa om rasism i lärarutbildning I detta projekt undersöker vi hur rasism förstås och hanteras inom lärarutbildningsprogram i Sverige, samt hur blivande lärare utbildas…
-
Projekt: Examinationer i lärarutbildningen i idrott och hälsa Ett arbete har igångsatts i syfte att utveckla examinationer som på olika sätt kan interagera med studenternas förmåga att tänka och…
-
Projekt: Flickor är inte små pojkar Detta projekt handlar om att förbättra flickors psykiska, fysiska och sociala hälsa, samt att förlänga deras deltagande i organiserad idrott. Detta ska ske genom…
-
Projekt: Förstå uthållighetsnutrition – ett läroprogram (FUEL) Det övergripande syftet med forskningsprojektet är att öka kunskapsnivån kring relativ energibrist och utveckla en effektiv…
-
Projekt: Health Effects of Recreation Outdoors I forskningsprojektet Health Effects of Recreation Outdoors (HERO) undersöker vi om kroppen reagerar annorlunda på att genomföra samma arbete inne eller…
-
Projekt: I mäns hjärta: Hjärtinfarkt, maskulinitet och livsstil Syftet med detta projekt är att analysera hur intersektionella maskuliniteter (ålder, klass, etnicitet) samvarierar med hjärtinfarkt,…
-
Projekt: Iron(wo)man Det är välkänt att fysisk aktivitet i grund och botten är positivt för individens hälsa. Men vid någon dos av fysisk aktivitet bryts det positiva sambandet mellan ökade…
-
Projekt: Kompetenser som prövas i utbildningen Ett av målen i den nya lärarutbildningen är att utveckla studenternas förmåga att anta kritiska förhållningssätt och perspektiv, så att de kan hantera…
-
Projekt: Nordic hamstring Avsikten med projektet är att på olika sätt studera träningsövningen Nordic hamstring (NHE), som visat sig kunna halvera antalet muskelbristningar i lårets baksida hos…
-
Projekt: Operation korsband: Rehabilitering efter främre korsbandsskada Detta projekt syftar till att förbättra rehabiliteringen för individer som har drabbats av en främre korsbandsskada. Projektet…
-
Projekt: Polisen – en yrkesgrupp att värna om Syftet med detta forskningsprojekt är att longitudinellt undersöka polisers och polisstudenters fysiska förmåga och hälsa, såväl fysisk som mental. Detta…
-
Projekt: Relativ energibrist i svensk idrott (REI-projektet) Relativ energibrist inom idrotten (REI) är ett syndrom som påverkar både hälsa och fysiologisk funktion. REI är vanligt i idrotter med…
-
Projekt: Skador inom svensk padel Syftet med denna studie är att kartlägga skadepanoramat av såväl akuta som överbelastningsskador hos kvinnliga och manliga utövare av padel. Informationen från detta…
-
Projekt: Stillasittande beteende hos äldre personer och stödjande metoder för att bryta stillasittande för hållbart åldrande Detta projekt syftar till att kartlägga äldre personers (65+)…
Avslutade forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Läroprocesser genom friluftsliv Syftet med mitt arbete var att analysera de läroprocesser genom vilka kunskaper förvärvas och förenas i friluftsliv; kroppsligt, socialt och…
-
Projekt: Att pumpa upp egot: Livsbiografiska studier av unga människors dopningstrajektorier Målet med detta projekt var att ge ökad kunskap om olika typer av vägar till doping och även bidra till en…
-
Projekt: Bodybuilding – kulturvetenskapliga perspektiv på relationen mellan rörelse och tanke Projektet ickt på att spåra relationen mellan rörelsen och tanken, inte ur ett nyttoperspektiv (hur kan…
-
Projekt: Boys, Bodies, and Physical Education: Problematizing Identity, Schooling, and Power Relations through a Pleasure Lens Med hjälp av verk av Michel Foucault och Judith Butler, undersöker Göran…
-
Projekt: Critical research in sport, health and physical education: Are we making a difference? Det främsta syftet med projektet var att undersöka påverkan av kritiska stipendium och kritisk teori i…
-
Projekt: Educating for Equitable Health Outcomes – the Promise of School Health and Physical Education (Eduhealth) Projektets främsta mål var att bidra till EU:s strategi för att främja fysisk…
-
Projekt: Goda idrottsmiljöer Syftet med detta projekt var att studera framgångsrika idrottsmiljöer med ungdomsinriktning. Med detta avses miljöer som kontinuerligt fostrar goda utövare på nationell…
-
Projekt: Kroppens validitet I detta postdok-projekt studerades idrottsdidaktiken i examensarbeten 2012-13. Målsättningen med studien var att den ska generera kunskap som är användbar vid utveckling av…
-
Projekt: Socialt entreprenörskap inom idrotten Projektet syftade till att undersöka fenomenet socialt entreprenörskap med idrotten som medel och social utveckling och en levande landsbygd som mål.
-
Projekt: Trolling in the deep – sexism in the chat rooms of e-sport E-sport är ett framväxande fenomen med en explosiv tillväxt. E-sport skiljer sig från de flesta andra "analoga" sporter eftersom…
-
Såddprojekt: A platform to collect and analyze canoe/kayak training data Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Linnaeus University Centre for Data Intensive Sciences and Applications…
Samverkan
Aktuell samverkan
Idrottsvetenskap bedriver en betydande samverkan inom verksamhetens utbildnings- och forskningsområden. Det gäller såväl med idrottsrörelsen, från nationell nivå i form av Riksidrottsförbundet, SISU Idrottsutbildarna och olika specialidrottsförbund (idrotter) till distrikts- och föreningsnivå, som varierande sektorer av relevans för hälsoarbete. Samverkan i olika former med skolor och förskolor är också väl utvecklad. Vidare finns ett etablerat samarbete, både nationellt och internationellt, med olika universitet och högskolor och flera av idrottsvetenskapens forskare medverkar i nationella och internationella forskningsorgan.
Mer om vår samverkan
Det finns flera orsaker till idrottsvetenskapens relativt omfattande samverkansverksamhet i nära koppling till aktuell utveckling inom idrotts-, hälso- och skolsektorerna. Inte minst finns det i personalgruppen ett flertal medarbetare som har en gedigen erfarenhet och stor kunskap om den operativa verksamheten inom dessa fält.
Samverkan förekommer framförallt kring forsknings- och utvecklingsuppdrag (FoU) och utbildningar av skiftande slag. Men det är även aktuellt med utvärderingar, konferenser, processtöd och metodutveckling. Framför allt utgör den forskning som bedrivs kring mer idrottsliga frågor viktiga bidrag för att utveckla den idrottsliga verksamhet som utövas i föreningar, förbund, organisationer etc. Flera forskare medverkar frekvent i idrottsliga utbildningssammanhang och producerar regelbundet olika FoU-rapporter eller liknande som exempelvis:
- Att finna och att utveckla talang - en studie om idrotternas talangverksamhet
- Kartläggning, analys och utveckling av tränarutbildningar i Sverige
- Idrottscoachen som pedagog
- Vägarna till landslaget – om svenska elitidrottarens idrottsval och specialisering
- Vägen från landslaget – om elitidrott, karriär och avslutning
- Goda idrottsliga utvecklingsmiljöer
- Idrottande barns föräldrar
- Fitnessrevolutionen
- Ironman och familjeliv
Samverkan utövas också särskilt med två specialidrottsförbund (idrotter) – friidrott och tennis. Idrotterna har inrättat nationella center i samarbete med Linnéuniversitetet och, i dessa fall, Växjö kommun. Verksamheten handlar, förutom om att underlätta för elitidrottare att kombinera studier med idrottssatsning, om utbildning, utvärdering och FoU-verksamhet. I nära relation till den idrottsliga verksamheten finns också ett High Performance Center som bedriver test- och träningsverksamhet och där vi från idrottsvetenskapen medverkar.
Den idrottsliga kunskapsutvecklingen vid institutionen utgör därför en viktig grund för utveckling av den praktiska verksamheten på olika nivåer inom idrotten. På en mer operativ nivå bidrar forskningen till att utveckla lärares och ledares kritiska förhållningssätt och förmåga att hantera komplexa situationer och bättre förstå konsekvenserna av sin undervisning/verksamhet. Även de organisatoriska och samhälleliga villkoren synliggörs och problematiseras och ger då en grund för en positiv förändring av verksamheten.
En annan form av samverkan sker kontinuerligt i relation till de idrottsvetenskapliga grundutbildningsprogram som finns vid Institutionen för idrottsvetenskap. Utbildningarna riktar sig bland annat till de som önskar arbeta med ledning och utveckling av individer, team och organisationer inom de växande idrotts-, hälso-, friluftssektorerna. Genom utbildningsprogrammen finns kopplingar till arbetslivet och de blir särskilt tydliga i kurser som handlar om entreprenörskap, projektledning samt fält- och examensarbeten. Dessutom medverkar frekvent personer från olika verksamheter i utbildningarna, vanligtvis i form av gästföreläsare och debattdeltagare.
Utvecklad samverkan
Förhoppningen är att den kunskapsutveckling som bedrivs inom idrottsvetenskap än mer ska tillvaratas i utveckling av verksamheten inom ett flertal fält. Det kan exempelvis handla om den omfattande forskning och utbildning som bedrivs inom aktuella områden som fysisk aktivitet och hälsa, äldres hälsa samt vikten av uteverksamhet. Bland annat har nyligen genomförts forskningsprojekt kring effekter när det gäller fysisk aktivitet och UV-strålning vid utformning av skolgårdar och utomhusvistelsens hälsoeffekter hos äldre.
Vidare bedrivs kunskapsutveckling inom lärarområdet som tar avstamp i idrottstraditioner och pedagogisk forskning och som visar på normer i skolämnet och i lärarutbildningen som riskerar att befästa gamla traditioner och ytterst bidra till ett ojämlikt samhälle. Detta är frågor som har hög relevans för att vidareutveckla en god verksamhet.
Den kunskapsmiljö som etablerats kring goda idrottsmiljöer för att både utveckla den idrottsliga förmågan och behålla ungdomar i en utvecklande och fostrande miljö spelar en viktig roll. Som ett led i detta har idrottsvetenskap skapat en mötesplats i form ett Centrum för idrottsutveckling (CIU) som för närvarande har sin fysiska utgångspunkt genom ett kontor på Arenastaden i Växjö, med närhet till ett flertal idrottsliga aktörer. Detta för att enklare kunna samverka.
Länkar
- Information om institutionens personal och kompetens
- Folder om Centrum för idrottsutveckling
- Flyer om samarbetet med RF SISU Småland
- Konferens 1 nov 2022: Idrott och hälsa - ett ämne i rörelse
Kontakt
Vid intresse att samverka med idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet kontakta Mats Glemne, antingen via telefon 0470-70 87 29 eller mail mats.glemne@lnu.se.
Personal
Personal idrottsvetenskap
- Anna Hafsteinsson Östenberg Docent
- 0470-70 84 58
- 072-562 95 15
- annahafsteinsson-ostenberglnuse
- Anna Melin Professor
- 0470-70 86 43
- annamelinlnuse
- Arne Rosendal Hansen Universitetsadjunkt
- 0470-70 86 90
- 072-594 14 77
- arnerosendalhansenlnuse
- Birgitta Glemne Universitetsadjunkt
- birgittaglemnelnuse
- Bo Carlsson
- boucarlssonlnuse
- Camilla Strömberg Universitetsadjunkt
- 0470-70 83 88
- camillastromberglnuse
- Carin Hamnlund Lärare, adjungerad
- carinhamnlundlnuse
- Carl-Axel Hageskog
- carl-axelhageskoglnuse
- Cecilia Rindhagen Doktorand
- 0480-44 73 01
- 070-149 70 68
- ceciliarindhagenlnuse
- Daniel Bjärsholm Universitetslektor, PREFEKT
- 0470-70 80 75
- danielbjarsholmlnuse
- Elias Sjöström Amanuens
- eliassjostromlnuse
- Ellen Sverkersson Doktorand
- 0480-44 63 44
- 076-830 05 40
- ellensverkerssonlnuse
- Emilia Martinsson Doktorand
- 0470-70 80 19
- emiliamartinssonlnuse
- Felicia Radovan Doktorand
- 0470-70 80 17
- feliciaradovanlnuse
- Filip Andersson Doktorand
- 0480-49 70 90
- filipanderssonlnuse
- Göran Gerdin Docent
- gorangerdinlnuse
- Haris Pojskic Docent
- harispojskiclnuse
- Inga Oliynyk Universitetslektor
- 0480-44 63 21
- ingaoliynyklnuse
- Jesper Andreasson Professor
- 0480-44 60 91
- 072-594 17 90
- jesperandreassonlnuse
- Jesper Augustsson Docent
- 0480-44 67 98
- jesperaugustssonlnuse
- Johanna Eklund Jansson Universitetsadjunkt
- 0470-70 81 18
- 072-594 11 99
- johannaeklund-janssonlnuse
- Jonas Ahnesjö Universitetslektor
- 0480-44 63 65
- 072-594 95 06
- jonasahnesjolnuse
- Jørgen Kjær Universitetslektor
- 0470-70 83 61
- jorgenkjaerlnuse
- Katarina Schenker Professor
- 0470-76 78 16
- katarinaschenkerlnuse
- Kristoffer Eriksson Lärare, adjungerad
- kristoffererikssonlnuse
- Lone Omholt Lossius Doktorand
- 0480-44 73 11
- loneomholtlossiuslnuse
- Madeleine Ahlgren Universitetsadjunkt, Biträdande prefekt
- 0480-44 69 16
- madeleineahlgrenlnuse
- Marcus Johansson Doktorand
- 0470-70 88 18
- marcusjohanssonlnuse
- Marie Alricsson Professor Emerita
- 0480-44 61 81
- mariealricssonlnuse
- Marie Hedberg Universitetslektor, prodekan
- 0470-70 80 84
- 070-289 32 62
- mariehedberglnuse
- Mats Glemne Universitetslektor
- 0470-70 87 29
- 070-517 87 29
- matsglemnelnuse
- Niklas Hafen Universitetslektor
- 0470-70 86 57
- niklashafenlnuse
- Nina Westrin Modell Universitetsadjunkt
- 0470-70 82 35
- ninamodelllnuse
- Ola Karlsson Lärare, adjungerad
- olakarlssonlnuse
- Per Gerrevall
- pergerrevalllnuse
- Per Göran Fahlström Universitetslektor
- 0470-70 80 55
- 072-594 11 74
- pergoranfahlstromlnuse
- Peter Eriksson
- 0470-76 72 56
- petererikssonlnuse
- Peter Pagels Universitetslektor
- 0480-44 63 89
- 072-594 95 18
- peterpagelslnuse
- Sofia Ryman Augustsson Docent
- 0480-44 63 58
- sofiarymanaugustssonlnuse
- Stefan Gustafsson Universitetsadjunkt
- 0470-70 86 87
- stefangustafssonlnuse
- Susanne Linner Docent
- 0470-70 86 97
- 072-594 14 83
- susannelinnerlnuse
- Ted Gunhamn Doktorand
- 0480-49 76 88
- tedolssongunhamnlnuse
- Thony Ragnarsson Universitetsadjunkt
- 0480-44 73 36
- thonyragnarssonlnuse
- Tobias Stark Universitetslektor
- 0470-70 83 93
- tobiasstarklnuse
- Tom Danielsson Universitetsadjunkt
- 0480-44 63 74
- tomdanielssonlnuse
- Veronica Jägerbrink Universitetsadjunkt
- 0480-44 60 14
- 070-566 02 29
- veronicajagerbrinklnuse
- Åsa Tugetam Universitetslektor
- 0480-44 69 65
- asatugetamlnuse
- Åsa Wiberg Universitetsadjunkt
- asaewiberglnuse