Syfte med specialidrott
Specialidrottskurser är fristående och den studerande kommer under kurserna möta undervisningsinslag som både är tillämpade och icke-tillämpade. Den studerande kan inom kursutbudet själv komponera en ”studieplan” med målet att examineras både på kandidat- och masternivå. Campusträffar kan förekomma inom vissa kurser, detta framgår av kursplanerna.
Syftet med utbildningen i specialidrott är att ge den studerande möjlighet att utveckla:
- kunskaper i vald specialidrott, vad gäller planering, genomförande och utvärdering både av egna idrottsaktiviteter och också i rollen som tränare/ledare/specialidrottslärare
- förmåga att själv identifiera och lösa specialidrottsliga problem
- idrottsrelaterade pedagogiska aspekter såsom lärande, undervisning och utbildning samt att kunna tillämpa dessa
- kunskaper om skadeförebyggande och behandling av akuta idrottsskador, men också om nutrition och biomekaniska frågor
- kunskaper om tankeprocesser relaterat till idrottsligt lärande och också till idrottande individer
- kunskaper om idrottsrelaterade teorier och metoder för att själv kunna utveckla idrottsvetenskaplig kunskap.
Tre möjligheter att bli behörig lärare i specialidrott
- För dem som är behöriga lärare i idrott och hälsa för gymnasiet krävs 60 hp inom specialidrott innan ansökan om utökad behörighet görs hos Skolverket.
- För dem som är behöriga lärare för gymnasiet i andra ämnen än idrott och hälsa krävs 90 hp inom specialidrott innan ansökan om utökad behörighet görs hos Skolverket.
- Genom ämnesstudier 120 hp i specialidrott samt KPU (kompletterande pedagogisk utbildning).
Kursutbud
Tre lämpliga introduktionskurser
I kursutbudet ingår tre kurser som introducerar till ämnet specialidrott: bland annat lärarnas kompetens, antagningsprocessen, olika perspektiv på långsiktig prestationsutveckling och en introduktion till de olika delarna i ämnet specialidrott. De tre kurserna är:
1IV569: Undervisning i Specialidrott 1 – mål, innehåll och lärarroll
Kursen ger en introduktion till ämnet Specialidrott och är en lämplig första kurs för den som vill uppnå behörighet i ämnet.
Under kursen behandlas teman som: Idrottsgymnasiernas framväxt och innehåll, specialidrottslärarens roll och kompetenser, specialidrottslärararens roll vid antagning samt idrottsgymnasiernas roll för idrottande skolungdomars dubbla karriärer.
1IV570: Undervisning i Specialidrott 2 – hållbar idrottslig prestationsutveckling
Kursen bygger på 1IV569 (se ovan) och behandlar bland annat specialidrottslärarens roll och kompetens, olika modeller för lärande inom specialidrott, genomförande av undervisning i specialidrott, hållbar idrottslig prestationsutveckling samt planering och genomförande av antagningsintervjuer av idrottsgymnasieelever.
1IV572: Undervisning i Specialidrott 3 – olika perspektiv på prestationsutveckling
Kursen bygger vidare på 1IV569 och 1IV570. Den behandlar bland annat grundläggande anatomi, anpassad tränings- och tävlingsverksamhet inom ämnet specialidrott, psykologiska faktorers påverkar inom ämnet specialidrott, kost- och näringslära samt olika perspektiv på ledarskapet inom ämnet specialidrott
Kurserna 1IV569 och 1IV572 ges varje höstterminen och 1IV570 varje vårtermin. De tre kurserna, som bygger på varandra, omfattar 15 hp vardera. En bra ingång till ämnet specialidrott kan vara att först på höstterminen läsa kursen 1IV569 för att under vårterminen fortsätta med 1IV570 och slutligen ta kursen 1IV572 på påföljande hösttermin.
Kurser i specialidrott under höstterminen 2025
Linnéuniversitetet ett Elitidrottsvänligt universitet
Linnéuniversitetet är ett Elitidrottsvänligt universitet, EVL, vilket innebär att elitidrottande studenter till exempel kan studera med lägre studietakt under perioder med omfattande tränings- och tävlingsprogram eller få hjälp med att flytta tentatillfällen eller tentera på annan ort.
Läs mer om EVL här.