Pedagogik, socialpedagogik och specialpedagogik
Är du intresserad av frågor om hur barn och vuxna lär sig samt utvecklas i vardagsliv, utbildning och arbetsliv? Då är pedagogik och specialpedagogik ett ämne för dig! Vi erbjuder flertalet utbildningsprogram och fristående kurser på såväl grund- som avancerad nivå.
Skolan befolkas inte enbart av lärare. Idag finns även andra yrkeskategorier som socialpedagoger, socionomer, bibliotekarier, genuspedagoger och skolledare i verksamheten.
I lagtexten står det att hänsyn ska tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges förutsättningar så att alla kan tillgodogöra sig utbildningar och samhällets möjligheter. Det förebyggande arbetet syftar till att skapa, utveckla och anpassa lärmiljöer så att alla barn och elever kan utvecklas så långt som möjligt. Ibland behövs extra anpassningar eller särskilt stöd under en kortare eller längre tid.
Oavsett vilka orsakerna är, är det viktigt att stärka inkluderingsprocesserna och reducera exkluderingsprocesserna – något specialpedagogiken bidra till.
Specialpedagogik har kopplingar till andra vetenskapliga discipliner än bara pedagogiken - exempelvis psykologi, medicin och sociologi, detta för att hantera den komplexitet som kännetecknar variationen av barns, ungas och vuxnas lärande- och livssituationer.
Uppdraget inom socialpedagogik är att främja människans interna tillväxt, medverkande, gemenskap och påverkande av andras bemötande och den egna omgivningen. Det kan ske inom utbildningen, arbetsgemenskapen eller i vardagen.
Socialpedagogiken vilar på de tre hörnstenarna teori, metod och det personliga instrumentet. Kunskapsområdet bygger på ett tvärvetenskapligt perspektiv från bland annat socialt arbete, psykologi, socialpsykologi, psykiatri och rättsvetenskap med basen i sociologi och pedagogik.
Pedagogik på grundnivå
Kurserna vänder sig till dig som är intresserad av att arbeta med pedagogiska frågor som undervisning, uppfostran och utbildning. Genom kurserna utvecklar du en bred kunskap om pedagogikområdet och får en fördjupad och praktisk förståelse för pedagogiska processer i olika miljöer. Du kan välja mellan att läsa distansbaserade halvfartskurser och campusförlagda helfartskurser. Sammanlagt kan du läsa 90 hp i pedagogik.
Arbetslivspedagogik
Kurserna vänder sig till dig som är intresserad av att kunna arbeta med lärande och förändringsarbete i företag eller organisationer men också till dig som vill lära dig mer om vuxnas lärande i olika sammanhang. Du kan välja mellan att läsa på halvfart på distans och på helfart på någon av våra campusförlaga kurser. Sammanlagt kan du läsa 90 hp i arbetslivspedagogik.
Specialpedagogik
Inom fältet specialpedagogik erbjuder vi dig två olika utbildningar:
1. Speciallärarprogram 90 hp. Som speciallärare ska du kunna leda utvecklingen av det pedagogiska arbetet med målet att möta behoven hos alla elever. Du kan välja inriktning mot språk- läs- och skrivutveckling, intellektuell funktionsnedsättning eller matematikutveckling
2. Specialpedagogprogram 90 hp. Utbildningen syftar till att, utifrån din lärarprofession, utveckla ditt professionella och vetenskapliga förhållningssätt. Fokus ligger också på analyser av hur inlärningsproblem kan hänga ihop med lärmiljöer och psykosociala faktorer.
Socialpedagogik
Ett av Linnéuniversitetets mest sökta utbildningsprogram är Socialpedagogik, inriktning ungdoms- och missbruksvård. Programmet är det enda i Sverige och passar dig som vill arbeta inom ungdoms- och missbruksvården eller närliggande områden som t.ex. skola, socialtjänst, kriminalvård och psykiatri.
Magister- och masterprogram i pedagogik
För dig som vill läsa pedagogik på avancerad nivå ges två möjligheter:
1. Magisterutbildning 60 hp. Utbildningen passar dig som vill få en vetenskaplig grund för forskning men också utveckla förståelse för och kunskap om kvalificerat pedagogiskt arbete inom skilda verksamheter.
2. Masterutbildning 120 hp. Utbildningen ger dig nycklar och verktyg för att arbeta med kvalificerat pedagogiskt arbete inom skilda verksamheter. Utbildningen passar också dig som har intresse av eller bara är nyfiken på forskarutbildning inom pedagogik.
Professionsprogram i pedagogik för undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap
Är du förskollärare, lärare eller skolledare? Vill du bredda din kompetens? Professionsprogrammet i pedagogik fördjupar dina kunskaper inom din profession, samtidigt som du utvecklar ditt ledarskap och din förståelse för pedagogik. Programmet ges på deltid så att du kan arbeta parallellt med studierna.
Utbildningen har tre ingångar med olika fokus och de vänder sig till dig som är:
- Förskollärare eller lärare och vill utveckla din professionskompetens
- Förskollärare eller lärare och är nyfiken på att utbilda dig till rektor
- Rektor, har gått rektorsprogrammet och vill utveckla din professionskompetens.
Uppdragsutbildningar
För dig som är arbetsgivare kan vi på flera olika sätt bidra till att kompetensutveckla er personal. Våra uppdragsutbildningar utformas i nära dialog med er och har stor flexibilitet i avseende på tid, plats och utformning. All planering sker i nära samarbete med er och utifrån vår stora erfarenhet av utbildningar och kompetensutvecklingsinsatser.
Forskarutbildning
Vid Linnéuniversitet bedrivs högkvalitativ forskning. Cirka 300 forskarstuderande är verksamma i 52 olika ämnen. Utbildning på forskarnivå leder till licentiat- eller doktorsexamen. Läs mer om: forskarutbildning i pedagogik.
Utbildningar
inom pedagogik, socialpedagogik och specialpedagogik
-
Att främja psykisk hälsa bland barn och ungaKurs 7,5 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1PE504
-
Inställd Att förebygga och hantera konflikter i skolanKurs 7,5 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1PE506
-
Funktionsvariationer - diagnostisering och kategorisering av elever i skolanKurs 7,5 hp
- Vår 2024
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1PE507
-
Kunskap, kompetens och bedömningKurs 7,5 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1PE860
-
Kvantitativ vetenskaplig metodKurs 7,5 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4PE703
-
Ledarskap i krissituationerKurs 7,5 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1PE550
-
Ledarskap i skolanKurs 7,5 hp
- Vår 2024
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 2PE402
-
Ledarskap i skolanKurs 7,5 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 2PE402
-
Lära barn att läsa - från fonologisk medvetenhet till läsförståelseKurs 7,5 hp
- Vår 2024
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1PE201
-
Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklassKurs 15 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 2PE86U
-
Pedagogik i arbetsliv, utbildning och vardag IKurs 30 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1PE800
-
Pedagogik i arbetsliv, utbildning och vardag IKurs 30 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1PE800
-
Pedagogik i arbetsliv, utbildning och vardag IKurs 30 hp
- Höst 2024
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1PE800
-
Pedagogik i arbetsliv, utbildning och vardag IIKurs 30 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1PE801
-
Pedagogik i arbetsliv, utbildning och vardag IIKurs 30 hp
- Vår 2024
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1PE801
-
Pedagogik i arbetsliv, utbildning och vardag IIIKurs 30 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 2PE80E
-
Pedagogik i arbetsliv, utbildning och vardag IIIKurs 30 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 2PE80E
-
Pedagogik som vetenskaplig disciplin IKurs 7,5 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4PE700
-
Pedagogiskt ledarskap IKurs 7,5 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- 4PE111
-
Pedagogiskt ledarskap IKurs 7,5 hp
- Vår 2024
- Växjö
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- 4PE111
-
Pedagogiskt ledarskap IIKurs 7,5 hp
- Vår 2024
- Växjö
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- 4PE112
-
Inställd Pedagogiskt ledarskap IIKurs 7,5 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- 4PE112
-
Pedagogiskt ledarskap och förändringsarbeteKurs 7,5 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1PE861
-
Inställd Pedagogiskt ledarskap och förändringsarbeteKurs 7,5 hp
- Vår 2024
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1PE861
-
Pedagogiskt och professionellt ledarskapKurs 15 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1PE502
-
Pedagogiskt och professionellt ledarskapKurs 15 hp
- Vår 2024
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1PE502
-
Relationellt ledarskap, medarbetarskap och självledarskapKurs 7,5 hp
- Vår 2024
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1PE551
-
Självständigt arbete i pedagogik/MasteruppsatsKurs 15 hp
- Vår 2024
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 5PE60E
-
Självständigt arbete inom pedagogik / magisteruppsatsKurs 15 hp
- Vår 2024
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4PE60E
-
Skolframgång för barn och unga i utsatta livssituationerKurs 7,5 hp
- Höst 2023
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1PE505
-
Språk-, läs- och skrivutvecklingKurs 10 hp
- Vår 2024
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- 33%
- 2PP228
Forskning i pedagogik
Pedagogik utvecklar ny kunskap om och för utbildning, fostran, undervisning, lärandeprocesser och kunskapsbildning. Det handlar om hur människor kommunicerar, formas och förändras i olika samhällsinstitutioner som förskola, skola, familj, högre utbildning, behandling och arbetsliv, men också genom framväxande digitala medier och nya praktiker utanför formell utbildning.
Pedagogik bidrar med förklaringar och förståelse för vad och hur människor lär sig, men också hur olika samhällsförändringar skapar nya förutsättningar för vilka värden, kunskaper och färdigheter som förs vidare. Härigenom bidrar pedagogik också med nödvändiga kunskaper för att styra, leda och utveckla pedagogiska verksamheter.
Forskargrupper
-
Forskargruppen för värdepedagogisk forskning Fokus för forskargruppen är värdepedagogiska frågor, till exempel hur värden kommer till uttryck, förhandlas och problematiseras i pedagogiska…
-
Forskargruppen för förskolepedagogisk forskning (FOPP) Gruppens forskning har fokus på förskolans och förskoleklassens organisering och undervisning. Forskningen är organiserad inom tre…
-
Forskargruppen med inriktning mot yrkesutbildning Vi bedriver forskning om styrning och organisering av yrkesutbildning och undervisning, yrkesidentitet och yrkeskultur i skola och arbetsliv, samt vad…
-
Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning Vi bedriver forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och skolans…
-
Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning (FRIP) Gruppens forskning centreras runt teoretiska och vetenskapliga aspekter såväl på professionen i fritidshem och dess möte med policyer som på barns…
-
Etnografiskt forum Inom forskarmiljön behandlas gemensamma frågor som rör hantverket i att jobba med etnografiska och andra empirinära metoder och tillvägagångssätt. Miljön består av forskare och…
-
Centrum för pedagogisk ledning Centrum för pedagogisk ledning vid Linnéuniversitetet utgör en portal för att möta den samhällsutmaning som det innebär att på vetenskaplig grund och utifrån beprövad…
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen Litteracitet och undervisning består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser,…
-
Nordic Early Literacy Education Inom det nordiska nätverket för tidigt skriftspråkande intresserar vi oss för läroprocesser om symbolers kommunikativa funktioner och skriftspråk bland barn i förskola…
-
Institutet för kunskaps- och metodutveckling inom ungdoms- och missbruksvård (IKM) IKM är ett samhällsvetenskapligt kunskapscentrum som bedriver forskning och kvalitets- och kompetensutveckling inom…
-
Läroplansteori och didaktik (SITE) Inom forskargruppen "Läroplansteori och didaktik" studerar vi grundläggande utbildningsvetenskapliga och pedagogiska frågor som till exempel: Vad räknas som kunskap…
Forskningsprojekt
-
Såddprojekt: Programmera sociala robotar - ett verktyg för lärande i den flerspråkiga grundskolan Det övergripande syftet är att bidra till att utveckla lärares kapacitet att utnyttja möjligheterna i…
-
Projekt: Delaktighet och lärares yrkesroll i fritidshem Det huvudsakliga målet med denna studie är att utveckla förståelse för hur nyblivna studenter i lärarprogrammet med inriktning mot arbete i…
-
Projekt: Att utveckla en multimodal undervisningsdesign med digitala verktyg Genom projektet kommer universitetslärare, handledare (verksamhetsförlagda lärarutbildare) och grundlärarstudenter att få…
-
Projekt: Fritidshemmets bidrag till elevers måluppfyllelse I 2016 års reviderade läroplan förtydligades fritidshemmets uppdrag inom undervisning. Detta projekt ska ge vetenskaplig kunskap om den…
-
Doktorandprojekt: Hur språkpolicy görs på högstadiet Projektets intresse ligger i hur flerspråkig policy manifesteras i lärares och flerspråkiga elevers handlingar och tal samt i skolans fysiska…
-
Projekt: Lärares gränslösa föräldrakontakter I detta projekt undersöker vi hur lärares föräldrakontakter som arbetsmiljörisk kan förstås, hanteras och avgränsas.
-
Projekt: Genus- och mångfaldsperspektiv på internationalisering i högre utbildning Excellens och internationalisering har blivit centrala begrepp i policyer för högre utbildning och alla lärosäten har…
-
Projekt: Samverkan för kompetensförsörjning Projektet avser att studera och utveckla hur professionsutbildningar med lokal förankring kan utformas för att generera akademisk träning för studenter och…
-
Doktorandprojekt: Yrkeslärares föreställningar om deltagande, legitimitet och status Denna avhandling syftar till att synliggöra föreställningar som lärare i yrkesämnen har om samverkan med andra…
-
Projekt: DigiMath I detta projekt undersöker vi hur matematiklärare kan utnyttja digital teknik som är vanliga i svenska klassrum för att förstärka sin undervisningspraktik i matematik
-
Projekt: Hållbara lärare – hur kan lärarutbildningen bidra? Projektet bidrar med perspektiv på lärarutbildningens möjlighet att rusta studenterna till att bli hållbara lärare. Det riktar särskilt…
-
Projekt: Skolans likvärdighetsproblematik Detta följeprojekt ska studera det systematiska förbättringsarbetet inom utvecklingsområdet ”pojkars och flickors skolresultat” hos huvudman och på lokal…
-
Projekt: Differentierad integrering? I detta pilotprojekt ska studenter på Ämneslärarprogrammet få allmänpedagogisk undervisning parallellt med ämnesstudierna. Syftet är att stärka deras pedagogiska…
-
Projekt: Stärkt kvalitet i fritidshemmets undervisning Syftet med detta projekt är att utveckla samarbetsformer mellan akademi och kommun för att stärka kvaliteten på fritidshemmets undervisning.…
-
Projekt: Aktionsforskning för förskollärarstudenter Projektets syfte är att skapa förutsättningar för utvecklingsinriktade arbeten inom förskollärarutbildningen. På lång sikt förväntas projektet…
-
Projekt: Skolans oumbärliga men osynliga arbetskraft – en studie av skolans stöd- och resursfunktioner I detta projekt studerar vi det arbete som utförs av så kallade stöd- och resursfunktioner i…
-
Doktorandprojekt: Elevhälsoarbete i gymnasieskolan Detta avhandlingsprojekt fokuserar på elevhälsoarbete i gymnasieskolan. Flera aktörers perspektiv är representerade.
-
Projekt: LegiLexi Det övergripande syftet med projektet är att bedriva forskning om lågstadieelevers läsutveckling. LegiLexi tillhandahåller ett digitalt bedömningsverktyg med individuella…
-
Projekt: Minervastudien – en studie om ökad trygghet, studiero och effektiv matteträning i lågstadiet Det storskaliga projektet kommer utvärdera två evidensbaserade arbetssätt i lågstadiet - ett…
-
Projekt: ICU – kunskapstriangel, innovation: förstärkning av utbildning, forskning e-hälsa & medicinska länkar Projektet syftar till att tillämpa en kunskapstriangel-strategi för att integrera…
-
Projekt: Interprofessionella, studentdrivna, primära, medicinska vårdkliniker: samarbete inom universitet-företag-kunskapstriangel/ I Care Projektet syftar att förmedla kunskaper, färdigheter och…
-
Projekt: Omprövning av Hatties lista över framgångsrikt lärande Hatties meta-översikt över framgångsrikt lärande har fått stort genomslag, men också mycket kritik. Vi ska kvalitetsgranska listan…
-
Projekt: Läsinterventioner i svenska språket för nyanlända vuxna Avsikten med detta projekt är att stödja nyanländas skriftspråkliga förmåga i svenska språket, genom att använda specifika…
-
Projekt: Demokrati i det förflutna, i nuet och med perspektiv på framtiden Syftet med nätverket är att skapa en varaktig och innovativ plattform för fördjupade dialog-, jämförelse- och…
-
Projekt: Samverkan mellan hem och förskola – transformerad i digitaliseringens tidevarv? Det övergripande syftet med detta projekt är att bidra med kunskap om hur villkoren för samarbete mellan hem…
-
Projekt: Skolpersonals erfarenheter av arbete med skolensamhet och ofrivillig social isolering i skolan Detta projekt ska undersöka och fördjupa kunskaperna om skolpersonals erfarenheter av…
-
Doktorandprojekt: Särskilt begåvade barn Det här avhandlingsprojektet undersöker vilka föreställningar det finns om särskilt begåvade barn. Projektet riktar sig mot de yngre åldrarna.
-
Projekt: Att bli matematiklärare: Lärarutbildningens roll Detta projekt syftar till att utforska vilken roll matematikdidaktik och matematiklärarutbildaren spelar i blivandet och utvecklingen av…
-
Projekt: Att få syn på det osynliga: Semiotiska resurser och lärande i fysik och kemi Syftet med detta projekt är att undersöka hur semiotiska, språkliga och icke-språkliga, resurser används av…
-
Projekt: Interaktiva simuleringar i professionsutbildningar Syftet med detta projekt är att använda interaktiva simuleringar i professionsutbildningar, för att i trygg miljö öva förmågor och…
-
Projekt: Ta till sig och producera text via assisterande teknik Detta projekt ska studera hur ett systematiskt och intensivt användande av assisterande teknik (AT), i det här fallet applikationer…
-
Doktorandprojekt: Hur formas didaktiken i praktiken Detta projekt handlar om hur undervisning växer fram på olika förskolor i arbetslag som arbetar med de allra yngsta barnen.
-
Projekt: Ett nytt platsoberoende entreprenörskap på landsbygden Det övergripande syftet med detta projekt är att, i samarbete med landsbygdskommuner, undersöka och utveckla förutsättningarna för…
-
Doktorandprojekt: Hur förhandlar lärarstudenter på grundlärarutbildning en professionell identitet? Denna avhandling ska bidra med kunskap om hur lärarstudenter på grundlärarutbildning inriktning…
-
Projekt: Jämställdhetsåtgärder vid nordiska lärosäten – vad fungerar? I detta projekt samlar vi in data om jämställdhet och mångfaldspolicyer vid nordiska universitet och högskolor från 1990-talet och…
-
Projekt: Blivande studenters perspektiv på högre utbildning Syftet med detta forskningsprojekt är att identifiera och analysera beskrivningar av blivande högskolestudenter beträffande intressen och…
-
Projekt: Treatment research with adolescents at the Maria clinics (TRAM) Hur går det för de ungdomar som påbörjat en öppenvårdskontakt med en Maria-mottagning på ett respektive tre år efter påbörjad…
-
Doktorandprojekt: Individualiserad matematikundervisning och dataanalyser som stödverktyg Detta avhandlingsprojekt ämnar undersöka hur matematikundervisning kan stödjas och förbättras genom…
-
Projekt: Utbildning, lärande, forskning (ULF) Utbildning, lärande, forskning är en nationell försöksverksamhet som genomförs på uppdrag av regeringen med start 2017. Försöksverksamheten ska utveckla…
-
Doktorandprojekt: Att vara och bli yrkeslärare Syftet med detta doktorandprojekt är att bidra med kunskaper om hur yrkeslärarstudenter, som är verksamma som obehöriga yrkeslärare, via sitt deltagande…
-
Doktorandprojekt: Ambivalent professionalism Skolan kan beskrivas som en plats där politiska avsikter och lokala förutsättningar möter lärares erfarenhet, kunskap och traditioner. Det här…
-
Doktorandprojekt: Barns tillhörighet i förskolan Detta projekt ska bidra med kunskap om vad som främjar respektive motverkar barns tillhörighet i förskolan. Grunden till studien är intervjuer med…
-
Projekt: Skolan som skyddsfaktor Målet med detta projekt är att identifiera och analysera framgångar, hinder, samverkan och identiteter i gymnasieskolans arbete med elever som använder alkohol och…
-
Projekt: Skolframgång för nyanlända: möjligheter, hinder, identiteter och samverkan Detta projekt kommer att fylla kunskapsluckor rörande nyanlända barns och ungdomars situation genom att i detalj…
-
Projekt: Omhändertagna ungdomar med krigserfarenhet Syftet med denna studie är att analysera berättelser från ungdomar som har upplevt krig, flytt till Sverige samt omhändertagits och placerats på…
-
Projekt: Krigets anomi I detta projekt analyseras krigets undanskymda praktik och retorik, krigets känslor och moral, människors samspel under fasansfull fångenskap och flykt, men också individens…
-
Projekt: Digital kompetens i lärarutbildning i de nordiska länderna (Dicomten) I detta projekt vill forskare från de nordiska länderna pröva olika metoder för att främja utvecklingen av digital…
-
Projekt: Samverkan: Digitalisering i skolan Detta projekt avser utformning, utveckling och användning av olika IKT-verktyg och -metoder för att i förlängningen öka kvaliteten i utbildningssystemet i…
-
Projekt: "Should I stay or should I go": En studie om lärares motivation att stanna kvar på sin arbetsplats Fakta om projektet Projektledare Lydia Kwak, Karolinska institutet Övriga projektmedlemmar…
-
Projekt: Att utforska de svårfångade olikheterna – likvärdighet och kunskapssegregation i undervisningsprocesser I detta forskningsprojekt undersöker vi faktorer som påverkar kunskapssegregation i…
-
Projekt: Rhizomatiskt tänkande och erfarande av matematiska uppgifter Syftet med detta projekt är att, tillsammans med verksamma lärare, utveckla undervisningen i matematik genom att använda…
-
Projekt: Den nödvändiga grunden – kontroll och utveckling under lärarutbildningens verksamhetsförlagda utbildning Doktorandprojektet tar sin utgångspunkt i samtidens intresse för att kontrollera…
-
Projekt: Matematiklärares professionella identitetsutveckling I detta projekt undersöker vi hur matematiklärares yrkesidentiteter utvecklas innan de tar examen och under de första åren efter att de…
-
Projekt: Matematik i förskoleklass med problemlösning som utgångspunkt I projektet studeras om och hur problemlösning kan utgöra utgångspunkten för förskoleklassens matematikundervisning.
-
Projekt: Att förstå läroplansreformer – en teori-baserad utvärdering av Lgr 11 Projektmedlemmar: Ninni Wahlström, Daniel Sundberg Finansiär: Vetenskapsrådet Tidsplan: 2015-2018…
Avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Att omsätta elevers intressen i fritidshemmets undervisning Syftet med studien var att belysa hur lärare i fritidshem talar om elevers intressen i undervisning i svenska fritidshem och hur…
-
Projekt: Fiktion och fakta. ”Tänk om …” Syftet med denna studie var att utveckla nya insikter och kunskaper om hur lärare kan undervisa i prospektivt tänkande, det vill säga ett framåtriktat tänkande…
-
Projekt: Landsortsskolan och dess lärandekontext Detta projekt syftade till att utveckla och förstå hur landsbygden som geografisk plats erbjuder möjligheter för skolarbetet samt lärandet. Målet var…
-
Projekt: FutureAbility: Digital och tvärsektoriell kompetens för lärare i nätbaserad undervisning Målet för detta projekt är att utveckla fortbildning och resurser för lärare i nätbaserad undervisning…
-
Projekt: Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell och restaurang Målet för detta projekt var att framtida medarbetare och deras kommande arbetsgivare inom hotell- och restaurangbranschen…
-
Projekt: Att uppmärksamma, värdera och ansvara för rutiner i skolan Forskning visar att rutiner kan bidra till nödvändig stabilitet inom en organisation, samtidigt som vissa rutiner eller…
-
Projekt: Lärares föräldrakontakter I projektet hade vi fokus på lärares samverkan med hemmen. Lärarstudenter tog under sin verksamhetsförlagda utbildning in vårdnadshavares förväntningar och önskemål…
-
Projekt: (Hur) kan kunskapsmätningar i förskoleklass bidra till utvecklad undervisning och ökat lärande? Denna delstudie fokuserar på utveckling av undervisningen i förskoleklassen i relation till…
-
Projekt: Lekresponsiv undervisning i förskoleklass Målet med denna studie var att skapa ny kunskap om hur en didaktik kan utformas som förenar lek och undervisning i förskoleklassen.
-
Projekt: Att angöra en brygga – gemensam digital plattform för lärare och forskare Syftet med detta projekt var att utveckla en gemensam digital plattform där lärare och forskare kan mötas och delge…
-
Projekt: Tillhörighet och inkluderande processer i fritidshemmet Målet med studien är att utveckla lärares arbete med elevers tillhörighet, inkludering och delaktighet i fritidshemmet, och därigenom…
-
Projekt: Praktikutvecklande självständiga arbeten Denna studie hade två syften. Dels att studera hur ökad samverkan mellan akademi och verksamhetsfält kan bidra till ökad kvalitet på lärarstudenters…
-
Projekt: Sexuella trakasserier från patienter och omsorgstagare? Projektets syfte var att undersöka hur elever inom Vård- och omsorgsprogrammet uppfattar de sexuella trakasserier som kan förekomma…
-
Projekt: #Tystiklassen – ungas tal om sexuella trakasserier Syftet med detta projekt var att bidra med kunskap om hur pojkar och flickor i olika åldrar uppfattar och talar om sexuella trakasserier,…
-
Doktorandprojekt: Response to Intervention – en specialdidaktisk modell för att förebygga lässvårigheter I denna avhandling undersöktes hur Response to Intervention (RtI) kan fungera som en…
-
Projekt: Lekbaserad didaktik Syftet med projektet är att i samverkan mellan universitet/högskola och förskola vidareutveckla teoribildning om en lekbaserad förskoledidaktik.
-
Projekt: Synliggörande av lärares klassrumsbedömningar Projektet avsedde att synliggöra grundskollärares bedömningsprocesser tillsammans med elever i undervisningssammanhang.
-
Projekt: Att befästa vetenskapligt förhållningssätt och synliggöra beprövad erfarenhet I detta projekt undersökte lärare vid två förskolor systematiskt sin praktik, med fokus på dokumentation och…
-
Projekt: Inkluderande fritidshemspedagogik Syftet med detta projekt är att skapa, pröva och utvärdera insatser och metoder för att minska utanförskap och segregerande effekter i fritidshemmets…
-
Projekt: Vetenskapliga grund och framkomliga farleder – praktikutvecklande forskning i rörelse Målet är att hitta modeller för långsiktig samverkan mellan universitet och skolverksamhet, och även att…
-
Projekt: Fritidshemmets pedagogiska uppdrag Syftet med forsknings- och utvecklingsprojektet Fritidshemmets pedagogiska uppdrag är att med stöd av forskning utveckla kvalitet och likvärdighet i…
-
Doktorandprojekt: Barns erfarenheter av deltagande och lärande i digital lek Datorer och andra digitala verktyg, exempelvis mobiltelefoner, surfplattor och spelkonsoler, har bidragit till att barns…
-
Doktorandprojekt: Att begripliggöra en lärarlegitimation – reformimplementering och organisering i det svenska fritidshemmet Studien var ett doktorandprojekt där lokal implementering av…
-
Såddprojekt: Användning av digitala verktyg för att få syn på tecken på lärande i naturvetenskaplig undervisning för sexåringar Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné…
-
Såddprojekt: Interaktiva simuleringar i professionsutbildningar Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné Digitala transformationer är att använda interaktiva simuleringar…
-
Såddprojekt: Digital transformation av kommunikationen mellan hem och skola Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné Digitala transformationer är att undersöka den…
-
Såddprojekt: An Exploration of the Challenges and Possibilities of Multidimensional Visualization in the Context of Visual Learning Analytics Huvudmålet för detta såddprojekt inom Linnaeus University…
-
Projekt: Hur svårt kan det va? – En teorigenererande studie om kunskapskrav och lärandeprogression genom utbildningssystemet I detta forskningsprojekt undersökte vi hur begreppet ”progression”…
-
Projekt: När samverkan får erkännande Tidigare forskning om samverkan visar att samarbete medför problem och konflikter. Syftet med detta projekt var att i stället beskriva mer framgångsrik samverkan.
-
Projekt: Definitioner av framgångsrikt underrättelse- och operativt polisarbete I detta projekt analyserades hur poliser, gränsbevakare och kustbevakare definierar framgångsrikt underrättelse- och…
-
Projekt: Krigets sociologi: en förnyad analys av etnografiskt material från Bosnien I detta projekt analyseras berättelser från överlevande efter kriget i Bosnien under 1990-talet.
-
Projekt: Politics of Belonging: Promoting children's inclusion in educational settings across borders I detta projekt studerades tillhörighet, inkludering och exkludering i pedagogisk praktik för barn…
-
Doktorandprojekt: Att utbildas till en frisör – en studie om gymnasieelevers identitetsskapande under frisörutbildning Studien var ett doktorandprojekt där elevers identitetsskapande vid…
-
Projekt: Avlastning av lärare? Ett projekt om lärare, lärarassistenter och förhandlingar om professionella gränser I projektet ska vi studera de initiativ som tas i svenska skolor för att avlasta…
-
Projekt: Förskoleklassen i en brytningstid 2016 tillkom ett nytt läroplanskapitel för förskoleklassen. 2018 blev förskoleklassen obligatorisk när skolstartsåldern sänktes och skolplikt för…
-
Projekt: Forskning om undervisning – systematisk kartläggning och analys av forskningslandskap Det finns en mängd forskning om skolundervisning. Däremot saknas bra sammanställningar av den samlade…
-
Projekt: Hur gör lärare (för att gynna elevers lärande) – metodik i vetenskapens namn Syftet med detta projekt är att utveckla ny kunskap om relationen mellan klassrumsaktiviteter, inklusive…
-
Doktorandprojekt: Hur bedömningspraktiker konstrueras under samtal mellan lärarstudenter och lärare 20 veckor av lärarutbildningen är verksamhetsförlagd utbildning (VFU). För att bedöma om…
-
Projekt: Kommuner – självständiga aktörer i utbildningsreformer? Detta projekt avslutades 2017. Fakta om projektet Projektmedlemmar: Ninni Wahlström, Daniel Sundberg Finansiär: IFAU Tidsplan:…
-
Doktorandprojekt: Valuable knowledge seen from different perspectives – validation of vocational qualifications Studien är ett doktorandprojekt. I studien uppmärksammas yrkeslärare, deras yrkeskunskap…
-
Projekt: Beröring i förskolan – omsorg eller fara? Fysisk beröring är viktig för barns utveckling. Internationella studier har dock funnit att fysisk beröring mellan pedagoger och barn har kommit att…
-
Projekt: Att undervisa sannolikhetslära i grundskolan Projektet syftar till att beskriva och bättre förstå lärares handlingar i klassrummet när de undervisar sannolikhetslära. Detta görs genom att…
-
Projekt: Förmågor och kunskaper via entreprenöriellt lärande i matematik i åk F-6 Syftet med detta projekt är att, tillsammans med verksamma lärare, utveckla och genomföra projekt i skolan där…
-
Doktorandprojekt: Inkludering i matematik från ett specialpedagogiskt perspektiv Detta projekt har utgångspunkt i en specialpedagogisk syn på matematiklärande och undervisning i matematik. Syftet med…
-
Projekt: Lärare över gränser En longitudinell studie av yrkesbanor och professionella identiteter i ljuset av en lärarutbildningsreform.
-
Projekt: Låt den rätte komma ut! Ett projekt om lärarutbildningens och introduktionsperiodens funktioner som grindvakter till läraryrket.
-
Projekt: Vägskäl – två longitudinella studier av val och ideal i lärares yrkesbanor Hur behåller lärare sitt engagemang och sina ideal i yrket över tid? Vilka vägskäl ställs lärare inför? Vilka…
-
Projekt: Rättvis bedömning i skolan – elevernas uppfattningar i Sverige och Tyskland Detta projekt avslutades 2016. Fakta om projektet Tidsplan: 2011-2016
-
Projekt: Följeforskning kring karriärlärarreformen – samverkan för skolförbättringsarbete mellan skola och universitet Detta projekt avslutades 2016. Fakta om projektet Projektledare Daniel Alvunger…
-
Projekt: Vem har styrt skolan? Kommunen, skolan och staten under 60 år av svenska skolreformer i en föränderlig värld Detta projekt avslutades 2017. Fakta om projektet Projektmedlemmar: Andreas…
-
Projekt: Kunskap och utbildningsreformer i Europa – historiska och komparativa fallstudier Detta projekt avslutades 2014. Fakta om projektet Projektledare: Daniel Sundberg Projektmedlemmar: Daniel…
-
Projekt: Forskning och skolutveckling – ett forskar-praktikernätverk Projektets syfte är att vidareutveckla samspelet mellan forskning och förskolors/skolors/fritidshems utvecklingsarbete.
-
Projekt: Lärande skola – följeforskning och systematiskt skolförbättringsarbete i Kalmar kommun Detta projekt avslutades 2014. Fakta om projektet Projektmedlemmar: Daniel Sundberg, Jan Håkansson,…
-
Projekt: TUL-11: Teori-baserad utvärdering av Lgr 11 Detta projekt avslutades 2014. Fakta om projektet Projektmedlemmar: Daniel Sundberg, Ninni Wahlström Finansiär: IFAU Tidsplan: 2013-2014 Mer om…
-
Projekt: SIKT-projektet: Översikter av utbildningsvetenskaplig forskning: epistemologiska, sociala och politiska effekter Detta projekt avslutades 2017. Fakta om projektet Projektmedlemmar: Daniel…
Samverkan
Samverkan med det omgivande samhället är för oss ett naturligt arbetssätt som leder till högre kvalitet i forskning och utbildning. Linnéuniversitetet ska vara ett kunskapsnav och stimulera regionens utveckling, utveckla metoder för problemlösning för att möta samhällets behov. Framstående forskning lägger grunden för all verksamhetsutveckling. Utmanande utbildningar är vårt främsta sätt att skapa samhällelig drivkraft och uppdragsutbildningar har en direkt roll som svar på samhällsutmaningar.
Läs mer om: samverkan med Linnéuniversitetet
Aktuellt
Kalender
Nyheter
- Ny rapport samlar forskning om språk, reflektion och vetenskap i lärarutbildningen Nyhet
- Viktigt möta varje elevs unika förutsättningar i undervisningen i svenska som andraspråk Nyhet
- 47 miljoner i forskningsanslag från Vetenskapsrådet Nyhet
- Alumnträff lockade hundratalet specialpedagoger och speciallärare Nyhet
- Skillnader i undervisningen i samhällskunskap kan leda till ett A-lag och ett B-lag Nyhet
- Ny kunskap om erfarenheter av skolsvårigheter bland ungdomar med alkohol- och narkotikaproblem Nyhet
Personal
inom pedagogik, socialpedagogik och specialpedagogik
- Andreas Nordin Professor
- 0470-70 83 18
- andreasnordinlnuse
- Anette Mathisson Universitetsadjunkt
- 0470-76 78 75
- annettemathissonlnuse
- Anna Fouganthine Universitetslektor
- annafouganthinelnuse
- Anna Lövström Universitetslektor
- 0470-70 83 58
- annalovstromlnuse
- Anneli Marceteau Doktorand
- 0480-44 61 38
- annelimarceteaulnuse
- Belinda Norinder Lärare, adjungerad
- belindanorinderlnuse
- Birgitta Lundbäck Universitetslektor
- 0470-70 88 67
- birgittalundbacklnuse
- Camilla Forsberg Universitetslektor
- 0470-76 78 70
- camillaforsberglnuse
- Camilla Nilvius Universitetslektor
- 0470-76 78 79
- camillanilviuslnuse
- Catharina Aineström Universitetsadjunkt
- 0480-44 67 71
- 072-450 91 86
- catharinaainestromlnuse
- Christina Linderos Universitetsadjunkt
- 0470-70 83 56
- 070-221 31 47
- christinalinderoslnuse
- Claes Mårtensson Lärare, adjungerad
- claesmartenssonlnuse
- Corrado Matta Universitetslektor
- 0470-70 84 59
- 076-136 62 89
- corradomattalnuse
- Disa Bergnehr Professor, vicedekan
- 0480-44 67 90
- disabergnehrlnuse
- Emma Rydell VFU-samordnare
- 0470-70 83 72
- 072-594 13 26
- emmarydelllnuse
- Erik Gustavsson Universitetslektor
- 0470-70 88 75
- erikgustavssonlnuse
- Eva-Lena Lindster Norberg Universitetslektor
- 0480-49 70 00
- evalenalindsternorberglnuse
- Goran Basic Docent
- 0470-70 89 59
- goranbasiclnuse
- Hans Teke Universitetslektor
- 0470-70 86 54
- 073-929 10 01
- hanstekelnuse
- Helén Egerhag Universitetslektor
- 0470-70 84 37
- helenegerhaglnuse
- Helena Ackesjö Docent
- 0480-44 63 64
- helenaackesjolnuse
- Hennie Kesak Universitetsadjunkt
- 0470-70 85 07
- henniekesaklnuse
- Inger Axelsson Universitetsadjunkt
- 0470-70 89 21
- 072-594 15 95
- ingeraxelssonlnuse
- Jan Berggren Universitetslektor
- 0480-44 61 96
- janberggrenlnuse
- Jenny Westerlund Universitetslektor
- 0470-70 83 73
- jennywesterlundlnuse
- Johan Malmqvist Professor
- 0470-76 72 05
- johanmalmqvistlnuse
- Johanna Lüddeckens Universitetsadjunkt
- 0470-70 87 78
- johannaluddeckenslnuse
- John Rack Docent
- 0470-70 87 14
- johnracklnuse
- Josef Qaderi Doktorand
- 0470-76 74 10
- josefqaderilnuse
- Julia Rönnbäck Universitetslektor
- 0470-70 81 87
- juliaronnbacklnuse
- Karin Kilhammar Universitetslektor
- 0470-70 89 44
- karinkilhammarlnuse
- Karin Sälj Universitetsadjunkt
- 0480-44 61 16
- karinsaljlnuse
- Katarina Olausson Universitetsadjunkt
- 0470-70 89 84
- katarinaolaussonlnuse
- Kristina Hellberg Universitetslektor
- 0470-70 82 57
- 072-594 12 60
- kristinahellberglnuse
- Kyriaki Doumas Universitetslektor
- 0470-70 83 14
- 072-594 12 93
- kyriakidoumaslnuse
- Lars Fonseca Universitetslektor
- 0480-44 67 24
- larsfonsecalnuse
- Leif Nilsson Universitetslektor
- 0470-70 88 63
- 072-594 15 61
- leifnilssonlnuse
- Linda Fälth Professor, bitr vicerektor för nämnden för lärarutbildning
- 0470-70 89 77
- lindafalthlnuse
- Linda Löfgren Lärare, adjungerad
- lindalofgrenlnuse
- Marie Gunnarsson Universitetslektor
- 0470-76 75 33
- mariegunnarssonlnuse
- Marie Hallbäck Universitetsadjunkt
- 0470-70 83 91
- mariehallbacklnuse
- Marina Wernholm Universitetslektor
- 0480-44 63 59
- 072-594 95 01
- marinawernholmlnuse
- Marita Pekkanen Universitetsadjunkt
- 0470-70 81 29
- 072-594 12 05
- maritapekkanenlnuse
- Mikael Dahlberg Universitetslektor
- mikaeldahlberglnuse
- Nina Westrin Modell Universitetsadjunkt
- 0470-70 82 35
- ninamodelllnuse
- Patrik Standar Universitetsadjunkt
- 0470-70 89 20
- patrikstandarlnuse
- Paula Wahlgren Universitetslektor
- 0470-70 83 36
- 072-594 13 07
- paulawahlgrenlnuse
- Pernilla Söderberg Juhlander Universitetsadjunkt
- 0470-70 88 88
- 070-200 63 92
- pernillasoderbergjuhlanderlnuse
- Peter Karlsudd Professor
- 0480-44 73 98
- 072-594 96 49
- peterkarlsuddlnuse
- Rebecka Rundquist Doktorand
- 0470-70 86 12
- rebeckarundquistlnuse
- Sofie Hammarqvist Doktorand
- 0470-70 86 05
- sofiehammarqvistlnuse
- Sophie Andersson Lärare, adjungerad
- 0470-70 85 68
- sophieanderssonlnuse
- Stefan Sellbjer Docent
- 0470-70 88 66
- 072-594 15 63
- stefansellbjerlnuse
- Stephan Rapp Professor
- 0480-44 62 83
- stephanrapplnuse
- Tobias Björklund Universitetsadjunkt
- 0480-44 62 60
- 070-191 23 75
- tobiasbjorklundlnuse
- Tobias Bromander Universitetslektor, prefekt
- 0470-70 82 07
- 073-073 00 86
- tobiasbromanderlnuse
- Ulrika Bossér Universitetslektor
- 0480-44 69 48
- ulrikabosserlnuse
- Ulrika Rosander Lärare, adjungerad
- ulrikarosanderlnuse
- Viktoria Lundström Lärare, adjungerad
- viktorialundstromlnuse
- Zofia Hammerin Doktorand
- 0470-76 72 55
- zofiahammerinlnuse
- Åsa Schmähl Bolmvall Universitetsadjunkt
- 0470-70 80 65
- 070-002 60 61
- asaschmahlbolmvalllnuse