Pedagogik, socialpedagogik och specialpedagogik
Är du intresserad av frågor om hur barn och vuxna lär sig samt utvecklas i vardagsliv, utbildning och arbetsliv? Då är pedagogik och specialpedagogik ett ämne för dig! Vi erbjuder flertalet utbildningsprogram och fristående kurser på såväl grund- som avancerad nivå.
Skolan befolkas inte enbart av lärare. Idag finns även andra yrkeskategorier som socialpedagoger, socionomer, bibliotekarier, genuspedagoger och skolledare i verksamheten.
I lagtexten står det att hänsyn ska tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges förutsättningar så att alla kan tillgodogöra sig utbildningar och samhällets möjligheter. Det förebyggande arbetet syftar till att skapa, utveckla och anpassa lärmiljöer så att alla barn och elever kan utvecklas så långt som möjligt. Ibland behövs extra anpassningar eller särskilt stöd under en kortare eller längre tid.
Oavsett vilka orsakerna är, är det viktigt att stärka inkluderingsprocesserna och reducera exkluderingsprocesserna – något specialpedagogiken bidra till.
Specialpedagogik har kopplingar till andra vetenskapliga discipliner än bara pedagogiken - exempelvis psykologi, medicin och sociologi, detta för att hantera den komplexitet som kännetecknar variationen av barns, ungas och vuxnas lärande- och livssituationer.
Uppdraget inom socialpedagogik är att främja människans interna tillväxt, medverkande, gemenskap och påverkande av andras bemötande och den egna omgivningen. Det kan ske inom utbildningen, arbetsgemenskapen eller i vardagen.
Socialpedagogiken vilar på de tre hörnstenarna teori, metod och det personliga instrumentet. Kunskapsområdet bygger på ett tvärvetenskapligt perspektiv från bland annat socialt arbete, psykologi, socialpsykologi, psykiatri och rättsvetenskap med basen i sociologi och pedagogik.
Pedagogik på grundnivå
Kurserna vänder sig till dig som är intresserad av att arbeta med pedagogiska frågor som undervisning, uppfostran och utbildning. Genom kurserna utvecklar du en bred kunskap om pedagogikområdet och får en fördjupad och praktisk förståelse för pedagogiska processer i olika miljöer. Du kan välja mellan att läsa distansbaserade halvfartskurser och campusförlagda helfartskurser. Sammanlagt kan du läsa 90 hp i pedagogik.
Arbetslivspedagogik
Kurserna vänder sig till dig som är intresserad av att kunna arbeta med lärande och förändringsarbete i företag eller organisationer men också till dig som vill lära dig mer om vuxnas lärande i olika sammanhang. Du kan välja mellan att läsa på halvfart på distans och på helfart på någon av våra campusförlaga kurser. Sammanlagt kan du läsa 90 hp i arbetslivspedagogik.
Specialpedagogik
Inom fältet specialpedagogik erbjuder vi dig två olika utbildningar:
1. Speciallärarprogram 90 hp. Som speciallärare ska du kunna leda utvecklingen av det pedagogiska arbetet med målet att möta behoven hos alla elever. Du kan välja inriktning mot språk- läs- och skrivutveckling, intellektuell funktionsnedsättning eller matematikutveckling
2. Specialpedagogprogram 90 hp. Utbildningen syftar till att, utifrån din lärarprofession, utveckla ditt professionella och vetenskapliga förhållningssätt. Fokus ligger också på analyser av hur inlärningsproblem kan hänga ihop med lärmiljöer och psykosociala faktorer.
Socialpedagogik
Ett av Linnéuniversitetets mest sökta utbildningsprogram är Socialpedagogik, inriktning ungdoms- och missbruksvård. Programmet är det enda i Sverige och passar dig som vill arbeta inom ungdoms- och missbruksvården eller närliggande områden som t.ex. skola, socialtjänst, kriminalvård och psykiatri.
Magister- och masterprogram i pedagogik
För dig som vill läsa pedagogik på avancerad nivå ges två möjligheter:
1. Magisterutbildning 60 hp. Utbildningen passar dig som vill få en vetenskaplig grund för forskning men också utveckla förståelse för och kunskap om kvalificerat pedagogiskt arbete inom skilda verksamheter.
2. Masterutbildning 120 hp. Utbildningen ger dig nycklar och verktyg för att arbeta med kvalificerat pedagogiskt arbete inom skilda verksamheter. Utbildningen passar också dig som har intresse av eller bara är nyfiken på forskarutbildning inom pedagogik.
Professionsprogram i pedagogik för undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap
Är du förskollärare, lärare eller skolledare? Vill du bredda din kompetens? Professionsprogrammet i pedagogik fördjupar dina kunskaper inom din profession, samtidigt som du utvecklar ditt ledarskap och din förståelse för pedagogik. Programmet ges på deltid så att du kan arbeta parallellt med studierna.
Utbildningen har tre ingångar med olika fokus och de vänder sig till dig som är:
- Förskollärare eller lärare och vill utveckla din professionskompetens
- Förskollärare eller lärare och är nyfiken på att utbilda dig till rektor
- Rektor, har gått rektorsprogrammet och vill utveckla din professionskompetens.
Uppdragsutbildningar
För dig som är arbetsgivare kan vi på flera olika sätt bidra till att kompetensutveckla er personal. Våra uppdragsutbildningar utformas i nära dialog med er och har stor flexibilitet i avseende på tid, plats och utformning. All planering sker i nära samarbete med er och utifrån vår stora erfarenhet av utbildningar och kompetensutvecklingsinsatser.
Forskarutbildning
Vid Linnéuniversitet bedrivs högkvalitativ forskning. Cirka 300 forskarstuderande är verksamma i 52 olika ämnen. Utbildning på forskarnivå leder till licentiat- eller doktorsexamen. Läs mer om: forskarutbildning i pedagogik.
Utbildningar
inom pedagogik, socialpedagogik och specialpedagogik
-
Att främja psykisk hälsa bland barn och ungaKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1PE504
-
Att förebygga och hantera konflikter i skolanKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1PE506
-
Barn, unga och vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningarKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1PE202
-
Barn, unga och vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningarKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1PE202
-
Biblioteks- och informationsvetenskapProgram 180 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- KGBOI
-
Brottsprevention: kunskapsbaserad praktik för att motverka och bryta ungas och vuxnas brottslighetKurs 15 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4SA340
-
Brottsprevention: kunskapsbaserad praktik för att motverka och bryta ungas och vuxnas brottslighetKurs 15 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4SA340
-
Digitala verktyg i förskolanKurs 15 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1ME112
-
Digitala verktyg i grundskolans musikklassrumKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 2MG205
-
Franska - inriktning mot undervisning och lärande IIKurs 30 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Helfart
- 1FR702
-
Fysikens didaktikKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1FY811
-
FörskollärarprogrammetProgram 210 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- LGFOR
-
FörskollärarprogrammetProgram 210 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- LGFOR
-
Förskollärarprogrammet för pedagogiskt verksamma i förskolanProgram 150 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- 70%
- LGFOP
-
Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshemProgram 180 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- LGFRI
-
Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshemProgram 180 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- LGFRI
-
Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, erfarenhetsbaseratProgram 120 hp
- Vår 2025
- Kalmar
- Distans
- Grundnivå
- 67%
- LGFRE
-
Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6/verksamhetsintegrerad profilProgram 240 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå och avancerad nivå
- Helfart
- LAGRV
-
Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6/verksamhetsintegrerad profilProgram 240 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå och avancerad nivå
- Helfart
- LAGRV
-
Grundlärarprogrammet, inriktning förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3/verksamhetsintegrerad profilProgram 240 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå och avancerad nivå
- Helfart
- LAFOV
-
Grundlärarprogrammet, inriktning förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3/verksamhetsintegrerad profilProgram 240 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå och avancerad nivå
- Helfart
- LAFOV
-
Human Resource Management - personalledning och organisationsutvecklingProgram 180 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- EGHRM
-
Internationellt socialt arbeteKurs 15 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1SA212
-
Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU - Inriktning mot gymnasieskolanProgram 90 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå och avancerad nivå
- Helfart
- LGKPU
-
Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU - Inriktning mot årskurs 7-9Program 90 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå och avancerad nivå
- Helfart
- LGKPU
-
Kritiskt socialt arbete och social förändringKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4SA820
-
Kunskap, kompetens och bedömningKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1PE860
-
Kvantitativ vetenskaplig metodKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4PE703
-
Ledarskap i krissituationerKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1PE550
-
Ledarskap i skolanKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 2PE402
-
Ledarskap i skolanKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 2PE402
-
Litteratur i språkundervisningen IKurs 10 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- 33%
- 4FR902
-
Inställd Lära barn att läsa - från fonologisk medvetenhet till läsförståelseKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1PE201
-
Lärarassistent: Konflikthantering, samverkansmöjligheter och specialpedagogiska perspektivKurs 10 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- 33%
- 1UV015
-
Lärarassistent: Skolans uppdrag och dess roll i samhälletKurs 10 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- 42%
- 1UV013
-
Matematikdidaktik för åk. 7-9 och gymnasiet IIKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1MD122
-
Mentorsutbildning för en kvalitativ introduktionsperiodKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- 4PE031
-
Pedagogik i arbetsliv, utbildning och vardag IKurs 30 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1PE800
-
Pedagogik i arbetsliv, utbildning och vardag IKurs 30 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1PE800
-
Pedagogik i arbetsliv, utbildning och vardag IIKurs 30 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1PE801
-
Pedagogik i arbetsliv, utbildning och vardag IIKurs 30 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1PE801
-
Pedagogik i arbetsliv, utbildning och vardag IIIKurs 30 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 2PE80E
-
Pedagogik i arbetsliv, utbildning och vardag IIIKurs 30 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 2PE80E
-
Pedagogik som vetenskaplig disciplin IKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4PE700
-
Pedagogik, magisterprogramProgram 60 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- SAPP1
-
Pedagogik, masterprogramProgram 120 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- SAPP2
-
Pedagogiska och didaktiska perspektiv på digitaliseringKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- 4PE017
-
Pedagogiskt ledarskap IKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- 4PE111
-
Pedagogiskt ledarskap IKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- 4PE111
-
Pedagogiskt ledarskap IIKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- 4PE112
-
Pedagogiskt ledarskap och förändringsarbeteKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1PE861
-
Pedagogiskt och professionellt ledarskapKurs 15 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1PE502
-
Pedagogiskt och professionellt ledarskapKurs 15 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1PE502
-
Personal och arbetslivProgram 180 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- SGPAL
-
Perspektiv på dyslexi och pedagogiska dyslexiutredningar i praktikenKurs 10 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- 33%
- 4PE800
-
Perspektiv på dyslexi och pedagogiska dyslexiutredningar i praktikenKurs 10 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- 33%
- 4PE800
-
Praktiknära forskningsarbeteKurs 15 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- 4PE20E
-
Inställd Professionella samtal och etik i skola och förskolaKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- 4PE004
-
Professionsmagister i pedagogik för undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap - Didaktik för lärare/förskollärareProgram 60 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- LAPE5
-
Professionsmagister i pedagogik för undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap - Pedagogiskt ledarskap för lärare/förskollärareProgram 60 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- LAPE5
-
Professionsmagister i pedagogik för undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap - Pedagogiskt ledarskap för rektorerProgram 60 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- LAPE5
-
Relationellt ledarskap, medarbetarskap och självledarskapKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1PE551
-
Rörelserika miljöer i förskola, skola och övriga samhälletKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1IV571
-
Självständigt arbete i pedagogik/MasteruppsatsKurs 15 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 5PE60E
-
Självständigt arbete inom pedagogik / magisteruppsatsKurs 15 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4PE60E
-
Självständigt arbete på masternivåKurs 30 hp
- Vår 2025
- Kalmar
- Campus
- Avancerad nivå
- Helfart
- 4SA82E
-
Självständigt arbete på masternivåKurs 30 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4SA82E
-
Självständigt arbete på masternivåKurs 30 hp
- Vår 2025
- Kalmar
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4SA82E
-
Skolframgång för barn och unga i utsatta livssituationerKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1PE505
-
Skolutvecklande lärarledarskap och systematiskt kvalitetsarbeteKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Kalmar
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- 4PE016
-
Sociala relationer i globaliseringens tidKurs 7,5 hp
- Sommar 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1PE250
-
Socialpedagogik, inriktning ungdoms- och missbruksvårdProgram 180 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- SGUMS
-
Socialpsykologi och förändringsarbete i arbetslivetKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1SO133
-
Socialt arbete med barn, unga och familj - social barnavård i teori och praktikKurs 15 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4SA713
-
Socialt arbete med barn, unga och familj - social barnavård i teori och praktikKurs 15 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Campus
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4SA713
-
Socialt arbete som vetenskaplig disciplin och forskningsfältKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Distans
- Avancerad nivå
- Halvfart
- 4SA800
-
SocionomprogrammetProgram 210 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- VGSOP
-
SocionomprogrammetProgram 210 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- VGSOP
-
Spanska, kandidatkurs, didaktisk inriktningKurs 30 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 2SP60E
-
Spanska, kandidatkurs, didaktisk inriktningKurs 30 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 2SP60E
-
Spanska, kandidatkurs, didaktisk inriktningKurs 30 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Helfart
- 2SP60E
-
Speciallärarprogrammet - Specialisering mot intellektuell funktionsnedsättningProgram 90 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Avancerad nivå
- 67%
- LASLY
-
Speciallärarprogrammet - Specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning (ingår i Lärarlyftet)Program 90 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Avancerad nivå
- 67%
- LASSU
-
Speciallärarprogrammet - Specialisering mot matematikutvecklingProgram 90 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Avancerad nivå
- 67%
- LASLY
-
Speciallärarprogrammet - Specialisering mot matematikutveckling (ingår Lärarlyftet)Program 90 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Avancerad nivå
- 67%
- LASSU
-
Speciallärarprogrammet - Specialisering mot språk-, skriv- och läsutvecklingProgram 90 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Avancerad nivå
- 67%
- LASLY
-
Speciallärarprogrammet - Specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling (ingår i Lärarlyftet)Program 90 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Avancerad nivå
- 67%
- LASSU
-
Specialpedagogik, lärande och skolutvecklingKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 2PE201
-
Specialpedagogiskt arbetssätt i idrott och fysisk aktivitetKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1IV537
-
SpecialpedagogprogrammetProgram 90 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Avancerad nivå
- 67%
- LASSY
-
Språk-, läs- och skrivutvecklingKurs 10 hp
- Höst 2025
- Distans
- Grundnivå
- 33%
- 2PP228
-
Språk-, läs- och skrivutvecklingKurs 10 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- 33%
- 2PP228
-
Språkinlärning under speciella villkor: teori och evidensbaserad praktik, avancerad nivåKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- 33%
- 4SV116
-
Språkinlärning under speciella villkor: teori och evidensbaserad praktik, avancerad nivåKurs 7,5 hp
- Höst 2025
- Distans
- Avancerad nivå
- 33%
- 4SV116
-
Särskilda utbildningsbehov i matematik - undervisning, åtgärder och anpassningarKurs 10 hp
- Höst 2025
- Växjö
- Distans
- Grundnivå
- 33%
- 2MD810
-
Tyska - inriktning mot undervisning och lärande IIKurs 30 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Helfart
- 1TY210
-
Tyska - inriktning mot undervisning och lärande IIKurs 30 hp
- Vår 2025
- Växjö
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 1TY210
-
Inställd Utomhuspedagogik i förskolan med fokus på platsrelaterat lärandeKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 2FL010
-
Verksamhetsförlagda studier med anknytning till kulturarvKurs 30 hp
- Höst 2025
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- Helfart
- 2KU302
Forskning i pedagogik
Pedagogik utvecklar ny kunskap om och för utbildning, fostran, undervisning, lärandeprocesser och kunskapsbildning. Det handlar om hur människor kommunicerar, formas och förändras i olika samhällsinstitutioner som förskola, skola, familj, högre utbildning, behandling och arbetsliv, men också genom framväxande digitala medier och nya praktiker utanför formell utbildning.
Pedagogik bidrar med förklaringar och förståelse för vad och hur människor lär sig, men också hur olika samhällsförändringar skapar nya förutsättningar för vilka värden, kunskaper och färdigheter som förs vidare. Härigenom bidrar pedagogik också med nödvändiga kunskaper för att styra, leda och utveckla pedagogiska verksamheter.
Forskargrupper
-
Digi-gruppen Vi bedriver forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och skolans undervisning, samt hur deras användning påverkar barns och elevers digitala…
-
Forskargruppen för värdepedagogisk forskning Fokus för forskargruppen är värdepedagogiska frågor, till exempel hur värden kommer till uttryck, förhandlas och problematiseras i pedagogiska…
-
Forskargruppen för förskolepedagogisk forskning (FOPP) Gruppens forskning har fokus på förskolans och förskoleklassens organisering och undervisning. Forskningen är organiserad inom tre…
-
Forskargruppen med inriktning mot yrkesutbildning Vi bedriver forskning om styrning och organisering av yrkesutbildning och undervisning, yrkesidentitet och yrkeskultur i skola och arbetsliv, samt vad…
-
Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning (FRIP) Gruppens forskning centreras runt teoretiska och vetenskapliga aspekter såväl på professionen i fritidshem och dess möte med policyer som på barns…
-
Etnografiskt forum Inom forskarmiljön behandlas gemensamma frågor som rör hantverket i att jobba med etnografiska och andra empirinära metoder och tillvägagångssätt. Miljön består av forskare och…
-
Centrum för pedagogisk ledning Centrum för pedagogisk ledning vid Linnéuniversitetet utgör en portal för att möta den samhällsutmaning som det innebär att på vetenskaplig grund och utifrån beprövad…
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning.…
-
Nordic Early Literacy Education Inom det nordiska nätverket för tidigt skriftspråkande intresserar vi oss för läroprocesser om symbolers kommunikativa funktioner och skriftspråk bland barn i förskola…
-
Institutet för kunskaps- och metodutveckling inom ungdoms- och missbruksvård (IKM) IKM är ett samhällsvetenskapligt kunskapscentrum som bedriver forskning och kvalitets- och kompetensutveckling inom…
-
Läroplansteori och didaktik (SITE) Inom forskargruppen "Läroplansteori och didaktik" studerar vi grundläggande utbildningsvetenskapliga och pedagogiska frågor som till exempel: Vad räknas som kunskap…
Forskningsprojekt
-
Projekt: RYE - dags att lyfta blicken En studie av fonologisk träning i sitt sammanhang.
-
Projekt: BAGSKOL – Att undervisa om kontroversiella frågor BAGSKOL syftar till att undersöka hur kulturellt komplex undervisning hanteras och hur den kan stärkas genom ett teoretiskt-praktiskt utbyte…
-
Projekt: Insight – Inclusive teaching methods in higher education Syftet med projektet Insight är att identifiera inkluderande undervisningsstrategier för att förbättra undervisnings- och…
-
Projekt: Sexuella trakasserier: en del av jobbet? Sexuella trakasserier är ett utbrett och allvarligt problem i arbetslivet. Handelsanställda är särskilt utsatta, där kunder står för en betydande del…
-
Projekt: Ekologiskt skapande i interkulturell samverkan (Emic-Steam) I detta projekt samarbetar universitet med lärarutbildningar i Tyskland, Österrike, Portugal och Sverige med såväl varandra som…
-
Projekt: Teknikcollege och vård- och omsorgscollege som medskapare av yrkesutbildningars lokala läroplaner Syftet med projektet är att utforska hur yrkesutbildningars läroplaner översätts, tolkas och…
-
Såddprojekt: Hållbarhetsundervisning i förskolan med utgångspunkt i måltider och mat Detta såddprojekt syftar till att tillsammans med förskollärare fördjupa förståelsen av och praktiken kring…
-
Projekt: En avgörande start – förskolans potential i utsatta områden I fokus i projektet är att identifiera utmaningar och framgångsfaktorer i lärarnas arbete i socioekonomiskt svaga områden. Syftet…
-
Projekt: Att vara HBT-person i skolan Projektet undersöker hur HBT-lärare bidrar till att utmana heteronormativa strukturer i skolan och främja en inkluderande utbildning. Genom att analysera lärarnas…
-
Doktorandprojekt: Gemensamt eller ensamt – en studie om förskollärares uppdrag att leda andra yrkeskategorier Studien handlar om hur förskollärare leder och fördelar arbete samt hur gränsdragningar…
-
Såddprojekt: Att hantera och undervisa om rasism i lärarutbildning I detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring undersöker vi hur rasism förstås och hanteras inom…
-
Doktorandprojekt: Nyansering av antirasism – ett samspel mellan idéer: ett svenskt skolexempel Med ett fokus på strukturella processer undersöker det här doktorandprojektet samspelet och spänningar…
-
Projekt: Sexuella trakasserier från patienter och omsorgstagare Hur de elever som utbildar sig till undersköterskor, och i stor utsträckning kommer att arbeta inom hemtjänst och äldreomsorg, i sina…
-
Projekt: Teacher academy for a future in flux (TEFF) TEFF arbetar med läraryrkets attraktivitet i en värld med snabba förändringar och globala kriser. Projektet kombinerar aspekter som rör…
-
Projekt: Öka läsutvecklingen i den anpassade skolan med hjälp av LegiLexi (ÖLAS) I detta projekt ska vi utvärdera på vilket sätt införandet av det formativa bedömningsstödet LegiLexi kan stötta…
-
Projekt: Utforskande av sexåringars meningsskapande i olika ämnen Projektet syftar till att bidra med både praktisk och teoretisk kunskap om hur undervisningsdesign och användning av digitala verktyg…
-
Såddprojekt: Programmera sociala robotar - ett verktyg för lärande i den flerspråkiga grundskolan Det övergripande syftet är att bidra till att utveckla lärares kapacitet att utnyttja möjligheterna i…
-
Projekt: Delaktighet och lärares yrkesroll i fritidshem Det huvudsakliga målet med denna studie är att utveckla förståelse för hur nyblivna studenter i lärarprogrammet med inriktning mot arbete i…
-
Projekt: Att utveckla en multimodal undervisningsdesign med digitala verktyg Genom projektet kommer universitetslärare, handledare (verksamhetsförlagda lärarutbildare) och grundlärarstudenter att få…
-
Projekt: Fritidshemmets bidrag till elevers måluppfyllelse I 2016 års reviderade läroplan förtydligades fritidshemmets uppdrag inom undervisning. Detta projekt ska ge vetenskaplig kunskap om den…
-
Doktorandprojekt: Gemenskaper och gränser – en etnografi om delaktighet och tillhörighet på ett mångkulturellt högstadium Inom projektet undersöks hur delaktighet och tillhörighet formas av skolans…
-
Projekt: Lärares gränslösa föräldrakontakter I detta projekt undersöker vi hur lärares föräldrakontakter som arbetsmiljörisk kan förstås, hanteras och avgränsas.
-
Projekt: Genus- och mångfaldsperspektiv på internationalisering i högre utbildning Excellens och internationalisering har blivit centrala begrepp i policyer för högre utbildning och alla lärosäten har…
-
Projekt: Samverkan för kompetensförsörjning Projektet avser att studera och utveckla hur professionsutbildningar med lokal förankring kan utformas för att generera akademisk träning för studenter och…
-
Doktorandprojekt: Yrkeslärare och interkollegial legitimitet – professionella erkännanden på gymnasieskolans yrkesprogram I detta avhandlingsprojekt utforskas yrkeslärares interkollegiala legitimitet…
-
Projekt: DigiMath I detta projekt undersöker vi hur matematiklärare kan utnyttja digital teknik som är vanliga i svenska klassrum för att förstärka sin undervisningspraktik i matematik
-
Projekt: Skolans likvärdighetsproblematik Detta följeprojekt ska studera det systematiska förbättringsarbetet inom utvecklingsområdet ”pojkars och flickors skolresultat” hos huvudman och på lokal…
-
Projekt: Hållbara lärare – hur kan lärarutbildningen bidra? Projektet bidrar med perspektiv på lärarutbildningens möjlighet att rusta studenterna till att bli hållbara lärare. Det riktar särskilt…
-
Projekt: Differentierad integrering? I detta pilotprojekt ska studenter på Ämneslärarprogrammet få allmänpedagogisk undervisning parallellt med ämnesstudierna. Syftet är att stärka deras pedagogiska…
-
Projekt: Aktionsforskning för förskollärarstudenter Projektets syfte är att skapa förutsättningar för utvecklingsinriktade arbeten inom förskollärarutbildningen. På lång sikt förväntas projektet…
-
Projekt: Skolans oumbärliga men osynliga arbetskraft – en studie av skolans stöd- och resursfunktioner I detta projekt studerar vi det arbete som utförs av så kallade stöd- och resursfunktioner i…
-
Doktorandprojekt: Elevhälsoarbete i gymnasieskolan Detta avhandlingsprojekt fokuserar på elevhälsoarbete i gymnasieskolan. Flera aktörers perspektiv är representerade.
-
Projekt: LegiLexi Det övergripande syftet med projektet är att bedriva forskning om lågstadieelevers läsutveckling. LegiLexi tillhandahåller ett digitalt bedömningsverktyg med individuella…
-
Projekt: Minervastudien – en studie om ökad trygghet, studiero och effektiv matteträning i lågstadiet Det storskaliga projektet kommer utvärdera två evidensbaserade arbetssätt i lågstadiet - ett…
-
Projekt: ICU – kunskapstriangel, innovation: förstärkning av utbildning, forskning e-hälsa & medicinska länkar Projektet syftar till att tillämpa en kunskapstriangel-strategi för att integrera…
-
Projekt: Interprofessionella, studentdrivna, primära, medicinska vårdkliniker: samarbete inom universitet-företag-kunskapstriangel/ I Care Projektet syftar att förmedla kunskaper, färdigheter och…
-
Projekt: Samverkan mellan hem och förskola – transformerad i digitaliseringens tidevarv? Det övergripande syftet med detta projekt är att bidra med kunskap om hur villkoren för samarbete mellan hem…
-
Projekt: Demokrati i det förflutna, i nuet och med perspektiv på framtiden Syftet med nätverket är att skapa en varaktig och innovativ plattform för fördjupade dialog-, jämförelse- och…
-
Projekt: Omprövning av Hatties lista över framgångsrikt lärande Hatties meta-översikt över framgångsrikt lärande har fått stort genomslag, men också mycket kritik. Vi ska kvalitetsgranska listan…
-
Projekt: Läsinterventioner i svenska språket för nyanlända vuxna Avsikten med detta projekt är att stödja nyanländas skriftspråkliga förmåga i svenska språket, genom att använda specifika…
-
Projekt: Interaktiva simuleringar i professionsutbildningar Syftet med detta projekt är att använda interaktiva simuleringar i professionsutbildningar, för att i trygg miljö öva förmågor och…
-
Projekt: Att få syn på det osynliga: Semiotiska resurser och lärande i fysik och kemi Syftet med detta projekt är att undersöka hur semiotiska, språkliga och icke-språkliga, resurser används av…
-
Projekt: Tidiga samordnade insatser för barn som kan utsättas för eller hamna i kriminalitet Syftet med studien är att diskutera och analysera samverkansprocesser i ett pilotutvecklingsprojekt, som är…
-
Doktorandprojekt: Särskilt begåvade barn Det här avhandlingsprojektet undersöker vilka föreställningar det finns om särskilt begåvade barn. Projektet riktar sig mot de yngre åldrarna.
-
Projekt: Jämställdhetsåtgärder vid nordiska lärosäten – vad fungerar? I detta projekt samlar vi in data om jämställdhet och mångfaldspolicyer vid nordiska universitet och högskolor från 1990-talet och…
-
Projekt: Ta till sig och producera text via assisterande teknik Detta projekt ska studera hur ett systematiskt och intensivt användande av assisterande teknik (AT), i det här fallet applikationer…
-
Doktorandprojekt: Hur formas didaktiken i praktiken Detta projekt handlar om hur undervisning växer fram på olika förskolor i arbetslag som arbetar med de allra yngsta barnen.
-
Doktorandprojekt: Hur förhandlar lärarstudenter på grundlärarutbildning en professionell identitet? Denna avhandling ska bidra med kunskap om hur lärarstudenter på grundlärarutbildning inriktning…
-
Projekt: Ett nytt platsoberoende entreprenörskap på landsbygden Det övergripande syftet med detta projekt är att, i samarbete med landsbygdskommuner, undersöka och utveckla förutsättningarna för…
-
Projekt: Blivande studenters perspektiv på högre utbildning Syftet med detta forskningsprojekt är att identifiera och analysera beskrivningar av blivande högskolestudenter beträffande intressen och…
-
Doktorandprojekt: Individualiserad matematikundervisning och dataanalyser som stödverktyg Detta avhandlingsprojekt ämnar undersöka hur matematikundervisning kan stödjas och förbättras genom…
-
Projekt: Treatment research with adolescents at the Maria clinics (TRAM) Hur går det för de ungdomar som påbörjat en öppenvårdskontakt med en Maria-mottagning på ett respektive tre år efter påbörjad…
-
Projekt: Utbildning, lärande, forskning (ULF) Utbildning, lärande, forskning (ULF) är ett regeringsuppdrag som permanentades 2025. ULF-verksamheten ska utveckla hållbara samverkansmodeller mellan…
-
Doktorandprojekt: Att vara och bli yrkeslärare Syftet med detta doktorandprojekt är att bidra med kunskaper om hur yrkeslärarstudenter, som är verksamma som obehöriga yrkeslärare, via sitt deltagande…
-
Doktorandprojekt: Ambivalent professionalism Skolan kan beskrivas som en plats där politiska avsikter och lokala förutsättningar möter lärares erfarenhet, kunskap och traditioner. Det här…
-
Doktorandprojekt: Barns tillhörighet i förskolan Detta projekt ska bidra med kunskap om vad som främjar respektive motverkar barns tillhörighet i förskolan. Grunden till studien är intervjuer med…
-
Projekt: Skolan som skyddsfaktor Målet med detta projekt är att identifiera och analysera framgångar, hinder, samverkan och identiteter i gymnasieskolans arbete med elever som använder alkohol och…
-
Projekt: Skolframgång för nyanlända: möjligheter, hinder, identiteter och samverkan Detta projekt kommer att fylla kunskapsluckor rörande nyanlända barns och ungdomars situation genom att i detalj…
-
Projekt: Samverkan: Digitalisering i skolan Detta projekt avser utformning, utveckling och användning av olika IKT-verktyg och -metoder för att i förlängningen öka kvaliteten i utbildningssystemet i…
-
Projekt: Digital kompetens i lärarutbildning i de nordiska länderna (Dicomten) I detta projekt vill forskare från de nordiska länderna pröva olika metoder för att främja utvecklingen av digital…
-
Projekt: Att utforska de svårfångade olikheterna – likvärdighet och kunskapssegregation i undervisningsprocesser I detta forskningsprojekt undersöker vi faktorer som påverkar kunskapssegregation i…
-
Projekt: Den nödvändiga grunden – kontroll och utveckling under lärarutbildningens verksamhetsförlagda utbildning Doktorandprojektet tar sin utgångspunkt i samtidens intresse för att kontrollera…
-
Projekt: Matematiklärares professionella identitetsutveckling I detta projekt undersöker vi hur lärarstudenters, matematiklärares och matematiklärarutbildares yrkesidentiteter utvecklas. Med hjälp av…
-
Projekt: Att förstå läroplansreformer – en teori-baserad utvärdering av Lgr 11 Projektmedlemmar: Ninni Wahlström, Daniel Sundberg Finansiär: Vetenskapsrådet Tidsplan: 2015-2018…
Avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning Detta projekt bedrev forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och…
-
Projekt: Att omsätta elevers intressen i fritidshemmets undervisning Syftet med studien var att belysa hur lärare i fritidshem talar om elevers intressen i undervisning i svenska fritidshem och hur…
-
Projekt: Fiktion och fakta. ”Tänk om …” Syftet med denna studie var att utveckla nya insikter och kunskaper om hur lärare kan undervisa i prospektivt tänkande, det vill säga ett framåtriktat tänkande…
-
Projekt: Landsortsskolan och dess lärandekontext Detta projekt syftade till att utveckla och förstå hur landsbygden som geografisk plats erbjuder möjligheter för skolarbetet samt lärandet. Målet var…
-
Projekt: Stärkt kvalitet i fritidshemmets undervisning Syftet med detta projekt var att utveckla samarbetsformer mellan akademi och kommun för att stärka kvaliteten på fritidshemmets undervisning.…
-
Projekt: FutureAbility: Digital och tvärsektoriell kompetens för lärare i nätbaserad undervisning Målet för detta projekt är att utveckla fortbildning och resurser för lärare i nätbaserad undervisning…
-
Projekt: (Hur) kan kunskapsmätningar i förskoleklass bidra till utvecklad undervisning och ökat lärande? Denna delstudie fokuserar på utveckling av undervisningen i förskoleklassen i relation till…
-
Projekt: Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell och restaurang Målet för detta projekt var att framtida medarbetare och deras kommande arbetsgivare inom hotell- och restaurangbranschen…
-
Projekt: Att uppmärksamma, värdera och ansvara för rutiner i skolan Forskning visar att rutiner kan bidra till nödvändig stabilitet inom en organisation, samtidigt som vissa rutiner eller…
-
Projekt: Lärares föräldrakontakter I projektet hade vi fokus på lärares samverkan med hemmen. Lärarstudenter tog under sin verksamhetsförlagda utbildning in vårdnadshavares förväntningar och önskemål…
-
Projekt: Skolpersonals erfarenheter av arbete med skolensamhet och ofrivillig social isolering i skolan Detta projekt undersökte och fördjupade kunskaperna om skolpersonals erfarenheter av…
-
Projekt: Tillhörighet och inkluderande processer i fritidshemmet Målet med studien är att utveckla lärares arbete med elevers tillhörighet, inkludering och delaktighet i fritidshemmet, och därigenom…
-
Projekt: Att angöra en brygga – gemensam digital plattform för lärare och forskare Syftet med detta projekt var att utveckla en gemensam digital plattform där lärare och forskare kan mötas och delge…
-
Projekt: Lekresponsiv undervisning i förskoleklass Målet med denna studie var att skapa ny kunskap om hur en didaktik kan utformas som förenar lek och undervisning i förskoleklassen.
-
Projekt: #Tystiklassen – ungas tal om sexuella trakasserier Syftet med detta projekt var att bidra med kunskap om hur pojkar och flickor i olika åldrar uppfattar och talar om sexuella trakasserier,…
-
Projekt: Praktikutvecklande självständiga arbeten Denna studie hade två syften. Dels att studera hur ökad samverkan mellan akademi och verksamhetsfält kan bidra till ökad kvalitet på lärarstudenters…
-
Projekt: Sexuella trakasserier från patienter och omsorgstagare? Projektets syfte var att undersöka hur elever inom Vård- och omsorgsprogrammet uppfattar de sexuella trakasserier som kan förekomma…
-
Såddprojekt: Ansökan om medel för ansökningsskrivande: Digitala verktyg Syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring var att skapa en ansökan om bidrag till ett…
-
Projekt: Att bli matematiklärare: Lärarutbildningens roll Detta projekt syftade till att utforska vilken roll matematikdidaktik och matematiklärarutbildaren spelar i blivandet och utvecklingen av…
-
Doktorandprojekt: Response to Intervention – en specialdidaktisk modell för att förebygga lässvårigheter I denna avhandling undersöktes hur Response to Intervention (RtI) kan fungera som en…
-
Projekt: Lekbaserad didaktik Syftet med projektet är att i samverkan mellan universitet/högskola och förskola vidareutveckla teoribildning om en lekbaserad förskoledidaktik.
-
Projekt: Synliggörande av lärares klassrumsbedömningar Projektet avsedde att synliggöra grundskollärares bedömningsprocesser tillsammans med elever i undervisningssammanhang.
-
Projekt: Att befästa vetenskapligt förhållningssätt och synliggöra beprövad erfarenhet I detta projekt undersökte lärare vid två förskolor systematiskt sin praktik, med fokus på dokumentation och…
-
Projekt: Inkluderande fritidshemspedagogik Syftet med detta projekt är att skapa, pröva och utvärdera insatser och metoder för att minska utanförskap och segregerande effekter i fritidshemmets…
-
Projekt: Vetenskapliga grund och framkomliga farleder – praktikutvecklande forskning i rörelse Målet är att hitta modeller för långsiktig samverkan mellan universitet och skolverksamhet, och även att…
-
Projekt: Fritidshemmets pedagogiska uppdrag Syftet med forsknings- och utvecklingsprojektet Fritidshemmets pedagogiska uppdrag är att med stöd av forskning utveckla kvalitet och likvärdighet i…
-
Doktorandprojekt: Barns erfarenheter av deltagande och lärande i digital lek Datorer och andra digitala verktyg, exempelvis mobiltelefoner, surfplattor och spelkonsoler, har bidragit till att barns…
-
Doktorandprojekt: Att begripliggöra en lärarlegitimation – reformimplementering och organisering i det svenska fritidshemmet Studien var ett doktorandprojekt där lokal implementering av…
-
Såddprojekt: Användning av digitala verktyg för att få syn på tecken på lärande i naturvetenskaplig undervisning för sexåringar Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné…
-
Såddprojekt: Interaktiva simuleringar i professionsutbildningar Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné Digitala transformationer är att använda interaktiva simuleringar…
-
Såddprojekt: Digital transformation av kommunikationen mellan hem och skola Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné Digitala transformationer är att undersöka den…
-
Såddprojekt: An Exploration of the Challenges and Possibilities of Multidimensional Visualization in the Context of Visual Learning Analytics Huvudmålet för detta såddprojekt inom Linnaeus University…
-
Projekt: Hur svårt kan det va? – En teorigenererande studie om kunskapskrav och lärandeprogression genom utbildningssystemet I detta forskningsprojekt undersökte vi hur begreppet ”progression”…
-
Projekt: När samverkan får erkännande Tidigare forskning om samverkan visar att samarbete medför problem och konflikter. Syftet med detta projekt var att i stället beskriva mer framgångsrik samverkan.
-
Projekt: Definitioner av framgångsrikt underrättelse- och operativt polisarbete I detta projekt analyserades hur poliser, gränsbevakare och kustbevakare definierar framgångsrikt underrättelse- och…
-
Projekt: Krigets sociologi: en förnyad analys av etnografiskt material från Bosnien I detta projekt analyseras berättelser från överlevande efter kriget i Bosnien under 1990-talet.
-
Projekt: Omhändertagna ungdomar med krigserfarenhet Syftet med denna studie var att analysera berättelser från ungdomar som har upplevt krig, flytt till Sverige samt omhändertagits och placerats på…
-
Projekt: Krigets anomi I detta projekt analyserades krigets undanskymda praktik och retorik, krigets känslor och moral, människors samspel under fasansfull fångenskap och flykt, men också individens…
-
Projekt: Politics of Belonging: Promoting children's inclusion in educational settings across borders I detta projekt studerades tillhörighet, inkludering och exkludering i pedagogisk praktik för barn…
-
Doktorandprojekt: Att utbildas till en frisör – en studie om gymnasieelevers identitetsskapande under frisörutbildning Studien var ett doktorandprojekt där elevers identitetsskapande vid…
-
Projekt: Avlastning av lärare? Ett projekt om lärare, lärarassistenter och förhandlingar om professionella gränser I projektet ska vi studera de initiativ som tas i svenska skolor för att avlasta…
-
Projekt: "Should I stay or should I go": En studie om lärares motivation att stanna kvar på sin arbetsplats Fakta om projektet Projektledare Lydia Kwak, Karolinska institutet Övriga projektmedlemmar…
-
Projekt: Förskoleklassen i en brytningstid 2016 tillkom ett nytt läroplanskapitel för förskoleklassen. 2018 blev förskoleklassen obligatorisk när skolstartsåldern sänktes och skolplikt för…
-
Projekt: Rhizomatiskt tänkande och erfarande av matematiska uppgifter Syftet med detta projekt är att, tillsammans med verksamma lärare, utveckla undervisningen i matematik genom att använda…
-
Projekt: Forskning om undervisning – systematisk kartläggning och analys av forskningslandskap Det finns en mängd forskning om skolundervisning. Däremot saknas bra sammanställningar av den samlade…
-
Projekt: Hur gör lärare (för att gynna elevers lärande) – metodik i vetenskapens namn Syftet med detta projekt är att utveckla ny kunskap om relationen mellan klassrumsaktiviteter, inklusive…
-
Doktorandprojekt: Hur bedömningspraktiker konstrueras under samtal mellan lärarstudenter och lärare 20 veckor av lärarutbildningen är verksamhetsförlagd utbildning (VFU). För att bedöma om…
-
Projekt: Kommuner – självständiga aktörer i utbildningsreformer? Detta projekt avslutades 2017. Fakta om projektet Projektmedlemmar: Ninni Wahlström, Daniel Sundberg Finansiär: IFAU Tidsplan:…
-
Doktorandprojekt: Valuable knowledge seen from different perspectives – validation of vocational qualifications Studien är ett doktorandprojekt. I studien uppmärksammas yrkeslärare, deras yrkeskunskap…
-
Projekt: Beröring i förskolan – omsorg eller fara? Fysisk beröring är viktig för barns utveckling. Internationella studier har dock funnit att fysisk beröring mellan pedagoger och barn har kommit att…
-
Projekt: Att undervisa sannolikhetslära i grundskolan Projektet syftar till att beskriva och bättre förstå lärares handlingar i klassrummet när de undervisar sannolikhetslära. Detta görs genom att…
-
Projekt: Matematik i förskoleklass med problemlösning som utgångspunkt I projektet studerades om och hur problemlösning kan utgöra utgångspunkten för förskoleklassens matematikundervisning.
-
Projekt: Förmågor och kunskaper via entreprenöriellt lärande i matematik i åk F-6 Syftet med detta projekt är att, tillsammans med verksamma lärare, utveckla och genomföra projekt i skolan där…
-
Doktorandprojekt: Inkludering i matematik från ett specialpedagogiskt perspektiv Detta projekt har utgångspunkt i en specialpedagogisk syn på matematiklärande och undervisning i matematik. Syftet med…
-
Projekt: Lärare över gränser En longitudinell studie av yrkesbanor och professionella identiteter i ljuset av en lärarutbildningsreform.
-
Projekt: Låt den rätte komma ut! Ett projekt om lärarutbildningens och introduktionsperiodens funktioner som grindvakter till läraryrket.
-
Projekt: Vägskäl – två longitudinella studier av val och ideal i lärares yrkesbanor Hur behåller lärare sitt engagemang och sina ideal i yrket över tid? Vilka vägskäl ställs lärare inför? Vilka…
-
Projekt: Rättvis bedömning i skolan – elevernas uppfattningar i Sverige och Tyskland Detta projekt avslutades 2016. Fakta om projektet Tidsplan: 2011-2016
-
Projekt: Följeforskning kring karriärlärarreformen – samverkan för skolförbättringsarbete mellan skola och universitet Detta projekt avslutades 2016. Fakta om projektet Projektledare Daniel Alvunger…
-
Projekt: Vem har styrt skolan? Kommunen, skolan och staten under 60 år av svenska skolreformer i en föränderlig värld Detta projekt avslutades 2017. Fakta om projektet Projektmedlemmar: Andreas…
-
Projekt: Kunskap och utbildningsreformer i Europa – historiska och komparativa fallstudier Detta projekt avslutades 2014. Fakta om projektet Projektledare: Daniel Sundberg Projektmedlemmar: Daniel…
-
Projekt: Forskning och skolutveckling – ett forskar-praktikernätverk Projektets syfte är att vidareutveckla samspelet mellan forskning och förskolors/skolors/fritidshems utvecklingsarbete.
-
Projekt: Lärande skola – följeforskning och systematiskt skolförbättringsarbete i Kalmar kommun Detta projekt avslutades 2014. Fakta om projektet Projektmedlemmar: Daniel Sundberg, Jan Håkansson,…
-
Projekt: TUL-11: Teori-baserad utvärdering av Lgr 11 Detta projekt avslutades 2014. Fakta om projektet Projektmedlemmar: Daniel Sundberg, Ninni Wahlström Finansiär: IFAU Tidsplan: 2013-2014 Mer om…
-
Projekt: SIKT-projektet: Översikter av utbildningsvetenskaplig forskning: epistemologiska, sociala och politiska effekter Detta projekt avslutades 2017. Fakta om projektet Projektmedlemmar: Daniel…
Samverkan
Samverkan med det omgivande samhället är för oss ett naturligt arbetssätt som leder till högre kvalitet i forskning och utbildning. Linnéuniversitetet ska vara ett kunskapsnav och stimulera regionens utveckling, utveckla metoder för problemlösning för att möta samhällets behov. Framstående forskning lägger grunden för all verksamhetsutveckling. Utmanande utbildningar är vårt främsta sätt att skapa samhällelig drivkraft och uppdragsutbildningar har en direkt roll som svar på samhällsutmaningar.
Läs mer om: samverkan med Linnéuniversitetet
Aktuellt
Nyheter
-
Linda Fälth sakkunnig på internationell konferens om lärande Nyhet
-
Valet av utbildning – ett livsval för landsbygdens unga Nyhet
-
Fältresa till Kenya i sommar! Nyhet
-
Hur ser förutsättningarna för vidare studier ut för blivande studenter på landsbygden? Nyhet
-
Hur påverkar studiehandledarens arbetssituation och samverkan med andra lärare nyanländas lärande? Nyhet
-
Öka din förmåga att förbättra skolans resultat! Nyhet