en student visar på datorn för två andra studenter

Att leda skola - studiero genom didaktiskt ledarskap

Hur kan du som rektor bidra till studiero genom att stärka lärares didaktiska ledarskap?

I denna kurs fokuseras det didaktiska ledarskapet specifikt, eftersom det didaktiska ledarskapet är direkt knutet till undervisningen och dess genomförande. Det didaktiska ledarskapet i klassrummet behandlas både som ett individuellt förhållningssätt och som ett förhållningssätt påverkat av strukturella, sociala och kulturella ramar.

Anmälan

Är du intresserad av att gå kursen? Prata med din huvudman eller närmaste chef som gör en anmälan.

Anmälan är stängd.

Kursen startar inte HT25.

Utbildningens syfte och innehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i skollagens reglering av rätten till en undervisningsmiljö som präglas av studiero så att alla elever kan koncentrera sig på undervisningen. Det är huvudmannens skyldighet att säkerställa att det bedrivs ett arbete inriktat på trygghet och studiero på varje skola. Frågan om ett didaktiskt ledarskap och trygghet är också aktuell för förskolan. Ledarskapet i undervisningssituationer bygger i sin tur på trygghet i personalgruppen och i det kollegiala lärandet.

 Kursen kommer bland annat att behandla följande teman:

  • Att leda arbetet med utvecklingen av ett didaktiskt ledarskap
  • Att organisera det kollegiala lärandet som grund för lärares didaktiska ledarskap
  • Genomför din egen försöksverksamhet för att stärka det didaktiska ledarskapet och diskutera resultaten utifrån forskning och tillsammans med dina kurskollegor
  • Skriv fram din egen reflektions- och handlingsplan för hur ett didaktiskt ledarskap och utvecklingen av pedagogiska relationer kan prägla verksamheten vid din enhet.

Preliminär kursplan Att leda skola - studiero genom didaktiskt ledarskap, 7,5 hp

Måldokument Fortbildning för rektorer

Genomförande och kostnader

Studierna omfattar 7, 5 hp på avancerad nivå och bedrivs på ungefär 15 procent av en heltid under ett år. Utbildningen sker i form av internatsförlagda utbildningsdagar, eget arbete på hemmaplan och inläsning av litteratur. Studierna innebär också utvecklingsarbete på den egna skolan eller förskolan. Huvudmannen står för deltagarens resor och kostnaderna för internaten.

Kursens träffar är förlagda i Växjö eller i dess närområde, exakt plats meddelas senare.

I kursen används lärplattformen Moodle.

Kurskostnaden finansieras av Skolverket. För huvudmannen tillkommer kostnad för deltagarens litteratur, kostnad för kost och logi samt resor till och från internat. Kostnaden för internaten (kost och logi) är ca 11 000 kr (exkl. moms).