Hedersrelaterat våld och förtryck – skolans ansvar och möjligheter
Den här fortbildningen vänder sig till rektorer och elevhälsopersonal samt till utvecklingsledare och liknande befattningar på huvudmannanivå. Utbildningen avser grundskola, gymnasieskola och motsvarande skolformer samt kommunal vuxenutbildning.
Anmälan och kursstart
Anmälan till kursen är öppen 1 maj-20 augusti.
Du anmäler dig via denna länk. OBS! Anmälan öppnar den 1 maj.
Kursen startar i september.
Utbildningens syfte och innehåll
Kursen syftar dels till att ge sakkunskap om hedersrelaterat våld och förtryck, dels till att ge kunskaper och processtöd i hur ett systematiskt arbete mot hederrelaterat våld och förtryck kan bedrivas på kursdeltagarens egen arbetsplats.
Målet med fortbildningen är att deltagare utvecklar sin skolas systematiska arbete med att motverka hedersrelaterat våld och förtryck. Efter genomgången fortbildning kommer deltagarna att ha ökat sin medvetenhet om egna och medarbetares föreställningar och förhållningssätt samt att ha ökat sin beredskap att upptäcka utsatthet och agera både förebyggande och i akuta situationer. Efter fullgjord fortbildning ska deltagare ha utvecklat:
- grundläggande kunskaper om hedersrelaterat våld och förtryck, inklusive om pojkar och män i hedersförtryck, och hbtqi-perspektiv.
- sin egen och verksamhetens förmåga att upptäcka och agera vid utsatthet.
- förståelse för risker i samband med arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck, till exempel risk för diskriminering, stigmatisering, kulturalisering och andrafiering med fokus på rasismer (i synnerhet islamofobi och afrofobi).
- förståelse för hur skolans rättighetsfrämjande arbete och undervisningen om sexualitet, samtycke och relationer hör ihop med det förebyggande arbetet mot hedersförtryck.
- kunskaper om hur arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck kan organiseras och genomföras som en del av det systematiska kvalitetsarbetet.
Deltagarna ska genom fortbildningen få stöd att:
- utveckla skolans systematiska värdegrundsarbete med fokus på t.ex. jämställdhet och mänskliga rättigheter.
- organisera och stödja undervisningen om sexualitet, samtycke och relationer och jämställdhet utifrån ändringarna i läroplanerna 2022.
- skapa tillitsfulla relationer mellan hem och skola.
- utveckla samverkan såväl inom skolan som med relevanta externa aktörer som en del av det systematiska arbetet.
Kursen innehåller inspelade digitala föreläsningar om hedersrelaterat våld och förtryck, sexualitet, samtycke och relationer, systematiskt kvalitetsarbete, skolans värdegrundsarbete samt interkulturell undervisning. Vid fyra tillfällen under kursen genomförs online-seminarier som inledningsvis bygger på erfarenhetsutbyte och mot slutet fokuserar på processtöd och handledning avseende fortsatt arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck på den egna skolan.
Undervisningsmaterialet består av Skolverkets stödmaterial inom relevanta områden, men också vetenskaplig litteratur i form av boken Hedersrelaterat våld och förtryck, professionellas uppdrag och utmaningar av Pernilla Ouis & Sara Högdin (red.) samt en självupplevd berättelse i form av Elaf Alis bok Vem har sagt något om kärlek?: att bryta sig fri från hedersförtryck. Litteraturen tillhandahålls av lärosätet.
Kursbeskrivning:
Hedersrelaterat våld och förtryck – skolans ansvar och möjligheter (pdf)
Genomförande
Kursen går helt på distans. Studierna bedrivs på motsvarande kvartsfart under perioden september-december 2025. Utöver fyra schemalagda online-seminarier kan deltagarna disponera tiden efter sina egna förutsättningar.
I kursen används lärplattformen Moodle.
Kontaktpersoner
Johanna Jormfeldt, kursansvarig (innehållsfrågor)
Filiz Nouri, administratör (anmälningsfrågor)