lärare hjälper flicka att läsa

Språk-, läs- och skrivutveckling i förskoleklass och årskurs 1–3 utifrån första- och andraspråksperspektiv

Vill du fördjupa dina kunskaper om elevers tidiga språk-, läs- och skrivutveckling?

Sök den här kursen och få verktyg att utveckla din undervisning. Utbildningen har fokus på teori och praktik ur ett första- och andraspråksperspektiv. De teoretiska utgångspunkterna The simple view of reading och The simple view of writing genomsyrar kursen. Stor vikt läggs vid hur elever, på såväl första- som andraspråk utvecklar läs- och skrivförmåga under de första skolåren.

Inom kursens ram kommer även betydelsen av samverkan mellan skolans olika personalkategorier för att stärka elevers läs- och skrivinlärning att belysas. Vidare kommer elevers motivation i relation till språk-, skriv och läsprocessen att lyftas. Ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt genomsyrar kursen.

Kursen är på 7,5 hp och anpassad för att kunna läsas parallellt med ditt arbete i förskoleklassen eller lågstadiet. Den ges på distans utan fysiska träffar och pågår hela höstterminen 2025. Med hjälp av inspelade föreläsningar och ett flexibelt examinationsupplägg kan du anpassa kursen efter hur din vardag ser ut. Inom kursen erbjuds lärarledda digitala seminarieträffar. Skolverket finansierar del av kurslitteraturen. När du har blivit antagen kommer du att få mer information.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • identifiera och redogöra för läsförkunskaper och ordavkodningens utveckling och inverkan på läsinlärning och läsutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv
  • förklara och redogöra för språkförståelse, vilket här inbegriper ord-, begrepps- och grammatisk förståelse utifrån första- och andraspråksperspektiv
  • definiera och beskriva läsflyt och läsförståelse utifrån ett välgrundat teoretiskt sätt utifrån första- och andraspråksperspektiv
  • beskriva och problematisera särskilda utmaningar för läsinlärning och läsförståelse på ett andraspråk och hur dessa kan övervinnas inklusive förstaspråkets betydelse.

Kursplan

1PE58U Språk-, läs- och skrivutveckling i förskoleklass och årskurs
1–3 utifrån första- och andraspråksperspektiv, 7,5 hp

Anmälan

Anmälan till kursen görs mellan den 17 mars – 15 april.
Antagningsbeskedet skickas ut senast den 3 juni av lärosätet.

Anmälan är nu stängd.

Målgrupp

Primär målgrupp:

  • Förskollärare i förskoleklass med förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen.
  • Lärare i förskoleklass och årskurs 1–3 med grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 eller motsvarande äldre examen.

Sekundär målgrupp (i mån av plats): 

  • Lärare med grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6 eller motsvarande äldre examen.
  • Speciallärare med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling.