klassrum med tomma skolbänkar

Vetenskaplig teori och metod II – Forskningsbaserad skolpraktik

Har du ambitionen om en magister i pedagogik?

Vetenskaplig teori och metod, del 2, kompletterar del 1 (totalt 15 hp) och förbereder inför ett självständigt praktiknära arbete för magisterexamen i pedagogik. 

I kursen Vetenskaplig teori och metod 2 får du möjlighet att träna på att tillämpa vetenskaplig evidens och data på konkreta praktiska problem. Kursen ger ett fördjupat perspektiv på sådana teman som evidensbaserad skolpraktik och skola på vetenskaplig grund, och behandlar relationen mellan evidens, beprövad erfarenhet och professionellt beslutsfattande.

Anmälan

Är du intresserad av att gå kursen? Prata med din huvudman eller närmaste chef som gör en anmälan.

Länk till Skolverkets informationssida och anmälan hittar du här.

Utbildningens syfte och innehåll

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin metodologiska och epistemologiska kunskap inom pedagogisk forskning. Vidare syftar kursen till att studenten ska fördjupa sin förmåga att genomföra och tillämpa pedagogisk forskning.

tre ringar i olika färger

Kursen innehåller en fördjupad genomgång av vetenskapsteoretiska utgångspunkter inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Vidare behandlas relationen mellan vetenskaplig kunskap och lärar-/skolledarpraktik, med särskilt fokus på hur data, evidens och forskning kan och bör stödja lärares och skolledares beslutsfattande. Kursen behandlar områdena i kritisk reflektion, analys och ställningstaganden i vetenskapliga frågor samt förbereds för att skriva självständigt arbete på magister/masternivå.

Kursplan 4PE92U Vetenskaplig teori och metod II – Forskningsbaserad skolpraktik, 7,5 hp.

Måldokument Fortbildning för rektorer