Matematikdidaktik
Matematikdidaktik är läran om undervisning och inlärning i matematik. Linnéuniversitetet erbjuder kurser och kompetensutveckling för skolans alla stadier, liksom forskarutbildning i ämnet.
Matematikdidaktik behandlar frågor som rör som exempelvis undervisning i
matematik, lärande i matematik samt kunskapsbildning i matematik.
Linnéuniversitetet erbjuder kurser och kompetensutveckling för skolans alla
stadier, liksom forskarutbildning i ämnet.
Matematik utgör en viktig grund för många andra ämnen och är en av de
äldsta vetenskaperna. Genom tiderna har matematisk kunskap skapats,
använts och undervisats om och det är framför allt det senare som man inom
ämnet matematikdidaktik intresserar sig för. I matematikdidaktik behandlas
frågor av olika karaktär, allt från hur matematisk kunskap är organiserad i
skolan till mer sociala aspekter på undervisning och lärande. Genom
forskning, både teoretisk och praktiknära, försöker didaktiker förstå och svara
på frågor som exempelvis hur elevernas lärande i matematik kan stödjas eller
hur lärarens undervisning formas av både inre och yttre faktorer. Det kan även
handla om vilken kunskap som ska undervisas, hur och varför.
Vem studerar matematikdidaktik?
Studenter som studerar matematikdidaktik gör det ofta som en del av sina
lärarstudier i matematik, Syftet är att bättre förstå de faktorer, kulturella,
sociala, individuella och ämnesmässiga, som är involverade när läraren vill
skapa förutsättningar för sina elever att förstå och utvecklas inom
matematikämnet. Likaså kan verksamma lärare på alla stadier, från förskolan
till gymnasiet, välja att vidareutbilda sig i matematikdidaktik genom att läsa
fristående kurser eller annan kompetensutveckling.
Matematikdidaktik är ett väl etablerat forskningsämne med stark och lång
tradition. Det finns en stor variation av frågor som forskare intresserar sig för
inom forskningsämnet matematikdidaktik och det kan ibland vara svårt att
göra tydliga avgränsningar mot andra forskningsfält.
Matematikdidaktik vid Linnéuniversitetet
Linnéuniversitetet har stor erfarenhet av att erbjuda kurser och fortbildningar
riktade mot lärare inom alla stadier, från förskolan till gymnasiet. Flera av våra
kurser kan dessutom läsas på distans.
Utöver detta erbjuder vi dels ett magisterprogram, dels forskarutbildning. Vi
bedriver forskning ur ett antal olika aspekter inom matematikdidaktik; läs mer
under forskning. Totalt är vi ett 30-tal personer som arbetar med matematikdidaktik, både i Växjö och Kalmar.
Mer information om ämnet matematik finns på matematikens webbsida.
Utbildning
Program inom matematikdidaktik
Linnéuniversitetet erbjuder flera fristående kurser och ett
magisterprogram inom matematikdidaktik på distans. Det finns även
möjligheter till forskarutbildning.
Information om kurser som är lämpliga för dig som exempelvis vill komplettera
för lärarlegitimation finns här: https://lnu.se/komplettera
Mer information om magisterprogrammet finns här:
https://lnu.se/program/matematikdidaktik-magisterprogram/
Mer information om forskarutbildning i matematikdidaktik finns här:
https://lnu.se/forskning/forskarutbildning/matematikdidaktik/
Forskarutbildning inom matematikdidaktik
Forskning i matematikdidaktik
Forskningsmiljön i ämnet matematikdidaktik omfattar såväl teoretisk som
tillämpad forskning. Vi ger utbildningar till magister-, licentiat- och
doktorsexamen i matematikdidaktik.
Genom forskningsprojekt och konferenser deltar vi i både nationella och
internationella forskningssamarbeten. Forskningen förenas kring praktiknära
forskning med omfattande samverkan med verksamma matematiklärare på alla
stadier.
I forskningsmiljön finns fyra övergripande forskningsinriktningar:
- Kommunikation och lärande. Inriktningen har stark koppling till
matematikinnehåll. Inom inriktningen studeras hur undervisning i
matematik kan stödja elevers kommunikation, resonemang och
kunnande i relation till matematiska strukturer, modeller, procedurer och
begrepp inom t.ex. statistik, algebra och programmering. - Matematiklärares identitets och professionsutveckling. I inriktningen
studeras flerspråkiga matematiklärares identitetsutveckling, lärarkunskap
och lärarskap i relation till elevers deltagande i matematik,
lärarstudenters sätt att resonera i matematik och hur lärarutbildningen
kan knyta an till och ta vara på matematiklärarstudenters olika
erfarenheter. - Yngre barns lärande i matematik. I inriktningen studeras undervisning
och lärande i matematik i förskola, förskoleklass och tidiga skolår.
Specifika inriktningar är problemlösning som utgångspunkt i tidig
matematikundervisning, vad som händer och blir möjligt när digitala
verktyg används i förskolans och skolans undervisning samt hur
lekresponsiv matematikundervisning kan planeras och genomföras i
förskolan. - Digitalt förstärkt matematikundervisning. Inriktningen studerar
lärande och undervisning i samspelet mellan analoga och digitala
lärresurser. Forskningen är designorienterad med målet att förstå lärande
i matematik och hur digitala resurser kan användas som stöd för lärande i
matematik i autentiska undervisningssammanhang.
Forskargrupper
-
Digi-gruppen Vi bedriver forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och skolans undervisning, samt hur deras användning påverkar barns och elevers digitala…
-
Matematikdidaktik I forskargruppen Matematikdidaktik bedriver vi både teoretisk och tillämpad forskning, nationellt såväl som internationellt. Vi deltar i samarbeten med verksamma matematiklärare från…
-
Vägar till matematikens värld – ämneskunskap i matematikdidaktisk belysning (VÄMA) Syftet med denna forskargrupp inom matematikdidaktik är att bidra med kunskap om elevernas lärande samt om hur man…
Forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Flerspråkiga matematiklärares yrkesidentitet i flerspråkiga matematikklassrum Detta projekt syftar till att utforska flerspråkiga matematiklärares erfarenheter av att undervisa i…
-
Projekt: DidaktikUtvecklande studier av Toddlares Taluppfattning och begynnande Aritmetikfärdigheter (DUTTA) Syftet med projektet DidaktikUtvecklande studier av Toddlares Taluppfattning och begynnande…
-
Projekt: DigiMath I detta projekt undersöker vi hur matematiklärare kan utnyttja digital teknik som är vanliga i svenska klassrum för att förstärka sin undervisningspraktik i matematik
-
Projekt: DiToM – Diagnostic Tools in Mathematics Syftet med detta projekt är att sammanföra expertis från olika europeiska länder och skapa ett diagnostiskt material i matematik. Projektet DiToM…
-
Projekt: Framgångsrik integrering av problemformulering i förskoleklass (FiP) Projektet ska studera hur problemformulering framgångsrikt kan implementeras i tidig matematikundervisning för att främja…
-
Projekt: Framtidens lärare - iterativa processer och problemlösningsförmåga (FLIP) Projektet fokuserar på att undersöka hur blivande lärares förmåga att undervisa i problemlösning förändras genom en…
-
Projekt: Gemensam undervisningsmodell för likvärdig matematikundervisning I detta projekt följer vi två karriärlärare i matematik på mellanstadiet i Ljungby kommun. Vi undersöker hur lärare kan…
-
Projekt: Matematiklärares professionella identitetsutveckling I detta projekt undersöker vi hur lärarstudenters, matematiklärares och matematiklärarutbildares yrkesidentiteter utvecklas. Med hjälp av…
-
Projekt: Meningsrik matematikundervisning med digitala verktyg Projektets syfte är att identifiera områden i det centrala innehållet där digitala verktyg kan vara en resurs, när det gäller att öka…
-
Projekt: Studie av uppskalning och modellering av tidig numerisk innovation (SUMI) Syftet med projektet är att utveckla och studera principer för storskalig implementering av vetenskapligt grundad…
-
Såddprojekt: Programmera sociala robotar - ett verktyg för lärande i den flerspråkiga grundskolan Det övergripande syftet är att bidra till att utveckla lärares kapacitet att utnyttja möjligheterna i…
Avslutade forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Att bli erkänd som matematisk kunnig Denna studie fokuserar två studenter, Evie och Lisa, under de första åren av deras lärarutbildningsprogram med inriktning mot skolår 4–6 i den…
-
Doktorandprojekt: Inkludering i matematik från ett specialpedagogiskt perspektiv Detta projekt har utgångspunkt i en specialpedagogisk syn på matematiklärande och undervisning i matematik. Syftet med…
-
Projekt: Att bli matematiklärare: Lärarutbildningens roll Detta projekt syftade till att utforska vilken roll matematikdidaktik och matematiklärarutbildaren spelar i blivandet och utvecklingen av…
-
Projekt: Att undervisa sannolikhetslära i grundskolan Projektet syftar till att beskriva och bättre förstå lärares handlingar i klassrummet när de undervisar sannolikhetslära. Detta görs genom att…
-
Projekt: Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning Detta projekt bedrev forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och…
-
Projekt: Förmågor och kunskaper via entreprenöriellt lärande i matematik i åk F-6 Syftet med detta projekt är att, tillsammans med verksamma lärare, utveckla och genomföra projekt i skolan där…
-
Projekt: Hur gör lärare (för att gynna elevers lärande) – metodik i vetenskapens namn Syftet med detta projekt är att utveckla ny kunskap om relationen mellan klassrumsaktiviteter, inklusive…
-
Projekt: Matematik i förskoleklass med problemlösning som utgångspunkt I projektet studerades om och hur problemlösning kan utgöra utgångspunkten för förskoleklassens matematikundervisning.
-
Projekt: Programmering och matematik – meningsskapande och kommunikation i matematikundervisning Syftet med projektet är att bidra till ökad kunskap om hur man kan förbättra elevernas matematiska…
-
Projekt: Rhizomatiskt tänkande och erfarande av matematiska uppgifter Syftet med detta projekt är att, tillsammans med verksamma lärare, utveckla undervisningen i matematik genom att använda…
-
Såddprojekt: Ansökan om medel för ansökningsskrivande: Digitala verktyg Syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring var att skapa en ansökan om bidrag till ett…
Nätverk
- Matematik för ämneslärare
- Matematiklärare, matematik i förskolan
- Matematiklärare
- Speciallärare i matematik
- Matematik i kulturmiljö
Samtliga dessa nätverk finns samlade här.
Seminarier
Mer information om vår seminarieserie hittar ni här