NT-didaktik
Vi har stor erfarenhet av lärarutbildningar, kurser och utbildningsdagar i naturvetenskap och teknik för lärare i förskola och grundskola. Våra kurser och utbildningar utgår alltid från ett praktiskt och laborativt arbetssätt där vi företrädesvis använder enkelt, lättillgängligt och billigt material. Innehållet i föreläsningar och praktiskt arbete kopplas till aktuella mål i läroplan och kursplan.
Vi kan erbjuda följande fortbildningar
- Inspirationsdagar och seminarieserier - förskolan till åk 9
- Workshop - en eller flera dagar med praktisk betoning
- Seminarieserier - Nya kunskaper och ny inspiration
Poänggivande kurser
- Specialanpassade efter era önskemål - för lärare från förskola till åk 6
- Som exempel: 7,5 hp för Förskollärare i Växjö kommun
Kursutbud sommar 2021
Kurserna är öppna för sen anmälan.
Anmälan till Läralyftskurserna stänger den 15 maj för ansökan.
De kurser med fysiska träffar kan antalet träffar komma att minskas under rådande omständigheter.
Kursutbud hösttermin
- Staden och dess tekniska system i undervisningen - Teknik för lärare åk 4-6
- Att undervisa teknik i en digitaliserad värld - för lärare åk 1-3
- Växjö, Naturorienterande ämnen och teknik för lärare i årskurs 1 till 3, Deltid, Ingår i lärarlyftet.
- Distans. Naturorienterande ämnen och teknik för lärare i årskurs 1 till 3, Heltid, Ingår i lärarlyftet.
Studenter berättar
"Jag har fått en större förståelse för ämnet"
Martin Karlsson är lärare i årskurs 4-5 och undervisar i naturorienterade ämnen. Just nu läser han kursen Teknik för lärare 4-6 och är på kursens andra fysiska träff på Linnéuniversitetet.
Varför läser du kursen?
– Jag undervisar i teknik, men saknar behörighet i ämnet. Jag vill ha högre kvalitet i undervisningen och mer kunskap i ämnet, säger Martin Karlsson.
Hur är det att läsa på distans?
– Att läsa på distans fungerar bra. Det här är min andra fysiska träff, och de båda träffarna har hittills varit mycket bra. Lärarna är kunniga och det ger mycket att vara här. Även de uppgifter som är distansbaserade är bra upplagda, och det är inga problem att kombinera jobbet som lärare med att läsa kursen, säger Martin.
En annan sak Martin gillar med kursen, är att utbytet med de andra kursdeltagarna ger lite extra.
– Skillnaden mot när jag läste lärarprogrammet är att deltagarna här har hunnit testa sina praktiska kunskaper. Det är inte så ofta jag får chansen att prata med andra lärare i teknikämnet.
Vad har du för nytta av kursen i din undervisning?
– Jag märker direkt att kursen gör nytta i min undervisning. Det finns en helt annan tanke bakom undervisningen – jag har fått en större förståelse för ämnet, säger Martin.
"Att studera NT-didaktik gör mig tryggare i undervisningen"
Daniela Gicarevska och Natalia Salsamendi Lessner är kollegor och studerar båda två kursen Naturorienterade ämnen och teknik för lärare i årskurs 1–3 på distans. Idag är det träff på campus i Växjö och laboration om luft.
Hur kommer det sig att ni studerar kursen?
– Jag är väldigt intresserad av ämnet och undervisar i naturorienterade ämnen, så jag ville utöka mina kunskaper och få behörighet, säger Daniela.
Även Natalia valde kursen för att få behörighet men också för att känna sig tryggare i sin undervisning i ämnet.
Hur fungerar det att arbeta och studera samtidigt?
– Det är en utmaning och det krävs disciplin. Studierna blir ett komplement till undervisningen. Jag ser en direkt koppling, vilket är väldigt givande. Det är en fördel att vi är två och jobbar tätt ihop, vi har mycket stöd av varandra. Den digitala plattformen funkar bra och där finns också bra möjligheter till diskussion med andra deltagare, säger Natalia.
Hur tar du med dig den nya kunskapen tillbaka i undervisningen?
– Jag känner redan nu att det är bättre kvalitet på NO-lektionerna. Jag kan mer på djupet och lär mig olika begrepp, så att jag har bättre koll på vad jag gör på lektionerna. Det är också positivt för våra kollegor som får ta del av vår nya kunskap och våra nya idéer, säger Daniela.
Tidigare studenter berättar
Johannes har läst kurser inom teknik
Ett stort intresse för teknik gjorde att Johannes Olsson valde att läsa kurser inom teknik. Idag jobbar han som lärare på Skansenskolan på Öland.
Var och med vad jobbar du idag?
– Jag arbetar på Skansenskolan åk 7- 9 i Mörbylånga kommun på Öland. Idag undervisar jag i matematik, biologi och kemi. Jag har också en grupp elever under 80 minuter varje vecka då vi tillsammans provar olika typer av programmering, styrning och reglering, samt ritteknik och 3D-skrivare.
Vilka kurser har du studerat?
– I grunden har jag en lärarutbildning för de senare åren med inriktning matematik/NO. På senare tid har jag via Linnéuniversitetet läst kurserna ”Teknik i skola och samhälle”, ”Teknik som företeelse och kunskapsfält” och ”Teknikhistoria”.
Varför valde du att läsa kurserna?
– Jag har ett stort intresse av teknik både privat och i mitt arbete. Jag har länge saknat möjligheten att få undervisa i teknik då jag inte haft behörighet i det. Då det är något jag brinner för och med tanke på den snabba teknikutveckling som sker, samt förändringar i läroplanen och i huvudsak kursplanen för teknik, känns det ännu mer aktuellt att ta del av de teknikkurser som erbjuds. Jag vill vara en del i att förbereda eleverna för ett liv i vårt allt mer digitaliserade samhälle. Teknikutvecklingen går snabbt framåt och teknikkurserna som jag läste har gett mig en bra grund att stå på och bygga vidare på.
Vad var det bästa med kurserna?
– Det var att få möjligheten att skapa goda relationer med väl insatta lärare som tidigare arbetat på olika stadier inom skolan.
– Det var också intressant att få lära sig om hur tekniken har utvecklats, påverkat och påverkar samhället, men också till vem de tekniska produkterna riktats och riktas. Det var även intressant att få mer kunskaper i hur teknik utvecklats till den teknik som används idag och vilken vidareutveckling som kommer att ske framöver.
På vilket sätt har du haft praktisk nytta av dina nya kunskaper?
– Även om jag för tillfället inte undervisar i teknikämnet har jag dagligen nytta av de kunskaper som jag fått genom kurserna. Idag är teknik, och i synnerhet digital teknik, en mycket naturlig del av elevernas liv och många elever har dessutom ett stort teknikintresse. Både i klassrummen och i korridorerna sker det också samtal och diskussioner kring teknikens roll i dåtid och nutid.