Utbildningsteknologi
Ämnesområdet utbildningsteknologi (Educational Technology; EdTech) är studiet av hur digitala resurser kan användas och vidareutvecklas för att stödja all typ av utbildning, undervisning och lärande. Det gäller oavsett typ, syfte eller användningsområde för resurserna; inom såväl offentlig som privat sektor; på såväl organisatorisk nivå som användarnivå.
En digital resurs kan vara en teknisk lösning eller en tjänst. Det kan även vara design (upplägg och utformning) av digitalt stödda lärandesituationer och lärandemål, till exempel digitalt berättande eller datalogiskt tänkande och programmering. Den digitala resursen kan också bestå av vetenskapliga studier och etisk praxis i syfte att långsiktigt underlätta lärande och förändra, utveckla och förbättra elevers studieresultat. Detta kan ske genom att exempelvis skapa, använda och hantera relevanta tekniska processer och resurser.
Digitalt stödda metoder för undervisning och lärande
Området vill även ge djupare insikter i olika digitalt stödda metoder för undervisning och lärande, inklusive skräddarsydd diagnostik (learning analytics) och olika typer av kommunikationsmöjligheter för lärare, elever och föräldrar. Vidare erbjuder utbildningsteknologi fördjupade insikter om digitala administrativa system på organisatorisk nivå, samt system för datadrivet beslutsfattande för exempelvis skolledare och huvudmän.
Utbildningsteknologi är tvärvetenskapligt och omfattar bland annat ämnen som informationsteknologi, utbildning, undervisning, kognitionsvetenskap, lärandeteorier, mänskliga faktorer och psykologi, men även design.
Varför är utbildningsteknologi så viktigt?
Under de senaste två decennierna har implementering och användning av utbildningsteknologi och digitala lösningar i förskola, skola och högre utbildning accelererat exponentiellt. Denna acceleration har drivits, och drivs, av den digitala transformation som pågår inom såväl den offentliga som den privata sektorns samtliga delar.
Uppdrag att förbereda elever
Skolan har ett uppdrag att förbereda elever för att verka i ett samhälle med ökad digitalisering (Lgr11, rev 2019). Elever ska kunna använda digital teknik i olika ämnen och utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik och digitala medier. De ska även kunna uttrycka sig via digital teknik.
I takt med att användningen av teknologi i skolan utvecklas, ökar också behovet av kompetens bland utbildningspersonal. För att teknologin ska kunna fortsätta att utvecklas behövs också mer kunskap om hur lärare och elever utnyttjar dessa resurser i utbildningssammanhang. Det är inte självklart att nya digitala lösningar per automatik förbättrar lärandet, eftersom teknologin också ställer krav på kompetens hos användarna. Därför är både fortbildning och implementeringsarbete viktiga delar av utbildningsteknologins område, lika självklart som att pedagogisk kompetens finns tillgänglig för de företag som utvecklar nya digitala lösningar för utbildningsområdet.
Utbildningsteknologi är ett tvärvetenskapligt forsknings- och utbildningsområde som omfattar informationsteknologi, utbildning, undervisning, kognitionsvetenskap, lärandeteorier, mänskliga faktorer och psykologi, men även design. Området erbjuder tillgång till informations- och kommunikationsteknik i skiftande situationer och miljöer för lärande. Syftet är att aktualisera, förändra och förbättra utbildning, undervisning och lärande på flera olika plan, såväl systemiskt/organisatoriskt som användarcentrerat.
Glapp mellan arbetsmarknad och utbildningssystem
Den snabba samhällsutveckling som omgärdar digitalisering och digital transformation har skapat ett glapp mellan arbetsmarknad och utbildningssystem. Å ena sidan hinner utbildningssystemet inte med att utbilda tillräckligt med människor som besitter rätt kompetens och kunskap, men å andra sidan är arbetsmarknaden inte tillräckligt tydlig med vilka digitala kompetenser – förutom programmering – som kommer att behövas under de kommande 30 åren.
Med etableringen av huvudområdet utbildningsteknologi och ett masterprogram kopplat till utbildningsteknologi, vill Linnéuniversitetet skapa ett tvärvetenskapligt fält som kan hålla jämna steg med det innovationsdrivna samhällets utveckling.
Sex olika kunskapsområden
Institutionen för datavetenskap och medieteknik är organiserad i sex olika kunskapsområden som drar nytta av varandras gemensamma insatser inom forskning och utbildning. Huvudområdet utbildningsteknologi ingår i det tvärvetenskapliga kunskapsområdet EdTechLnu. Inom detta kunskapsområde samarbetar ett antal anställda med lång erfarenhet av forskning, samverkan, projektledning och utbildning inom området utbildningsteknologi.
Forskning
Den forskning som bedrivs inom utbildningsteknologi vid Linnéuniversitetet har tre huvudsakliga spår, vilka alla skapar förutsättningar för varandra:
- Teknisk forskning med syfte att utveckla ny digital teknik och nya metoder för att stödja processer för utbildning och lärande.
- Pedagogisk forskning som undersöker undervisning där elever och lärare använder digital teknologi på ett hållbart sätt.
- Organisationsforskning med fokus på utveckling och långsiktig implementering, i syfte att ur ett övergripande perspektiv förändra verksamheter.
Nyckelområden i vår forskning är utbildningsteknologi, datavetenskap, medieteknik, pedagogik, implementeringsvetenskap, organisationsutveckling, psykologi och beteendevetenskap.
Samverkan
Samverkan inom utbildningsteknologi är en viktig del i såväl utbildning som forskning. Den stärker både lärare och forskare inom ämnet, men också våra externa partner. Det finns ständiga behov av extern medverkan i våra utbildningar genom till exempel gästföreläsningar, fallstudier, projekt- och/eller examensarbeten. Vi utvecklar och ger kurser i nära samarbete med yrkesverksamma och bidrar på så sätt till det livslånga lärandet.
Inom forskningen letar vi kontinuerligt efter nya samarbetspartner. Idéer för gemensamma forskningsprojekt kan antingen komma från er som externa partner eller från våra forskare, och kan leda till gemensam forskning och utveckling.
Vill du veta mer om vilka samverkansmöjligheter som finns? Välkommen att kontakta oss på datait@lnu.se, så kan vi guida dig rätt.