Sjöfartshögskolan
Med engagemang, ny teknik och erfarenhet formar vi morgondagens ledare inom sjöfart och drift.
Här kan du läsa mer om och anmäla dig till våra fortbildningskurser och uppdragsutbildningar.
På Sjöfartshögskolan kan du utbilda dig till sjökapten, sjöingenjör samt tekniker inom drift- och underhållsteknik. Hos oss arbetar lärare med stor erfarenhet både till sjöss och i land. Vi erbjuder moderna utbildningar i en miljö med närhet till både Östersjön och Kalmar centrum.
För oss är det viktigt att skapa möten mellan studenter, forskare och näringsliv. För att knyta sjöbefälsstudenterna till arbetslivet redan under studietiden har vi förlagt flera längre perioder utbildning ombord på olika typer av fartyg. Läser du till sjökapten eller sjöingenjör kommer du att ha fartygsförlagd praktik på alltifrån kryssningsfartyg i Hongkong till isbrytare och tankfartyg i Norden.
Programmet Drift- och underhållsteknik ger dig en bred kompetens för arbete som tekniker eller ingenjör inom bl.a. kraft-, värme- och processindustrin.
Välkommen på virtuellt studiebesök
Delta på Sjöfartshögskolans virtuella studiebesök här. Starta klippet och se när våra studenter visar upp:
- Övningsfartyget Calmare Nyckel från bryggan
- Övningsfartyget Calmare Nyckel från maskinrummet
- Labbsalen
- Maskinrumssimulatorn
- Navigationssimulatorn
- Rescue Training Centre
FAQ - vanliga frågor om att läsa en sjöfartsutbildning vid Linnéuniversitetet
Är det svårt att få bostad i Kalmar?
Det kommunala bostadsbolaget Kalmarhem har bostadsgaranti för alla som går en utbildning på universitetet här i Kalmar. Utöver det finns det många privata hyresvärdar också. Det är således vanligtvis inga problem att hitta en bra bostad.
Hur går man tillväga för att hitta en bostad?
Gå till Kalmarhems sida där du ka hitta all information du behöver: https://kalmarhem.se/student/studentbostadsgarantin/
Även Linnékåren har en bostadsförmedling:
https://linnek.se/bostadsportal/
Lista på privata hyresvärdar:
https://kalmar.se/bygga-bo-och-miljo/bostader/hitta-bostad.html
Hur fungerar bostadsgarantin?
Gå till Kalmarhems sida där du ka hitta all information du behöver: https://kalmarhem.se/student/studentbostadsgarantin/
Jag har inte mina betyg klara vid ansökningsdatumet, kan jag komplettera?
Ja det kan du göra. Detta görs via antagning.se. Sista dagen för att komplettera varierar från år till år, se aktuella datum på antagning.se. Skulle betygen av någon anledning dröja längre kan du kolla om det går att göra en sen anmälan till våra program när betygen har kommit. Se mer på http://www.antagning.se
Vad är antagningskraven till utbildningarna?
För att vara behörig att söka till Sjökapten och Sjöingenjör behöver du grundläggande behörighet samt Fysik 1b1 / 1a, Matematik 2a / 2b / 2c eller Fysik A, Matematik B (Områdesbehörighet 7/A7). Fysik A, fysik 1b1/1a kan ersättas med ett av alternativen Naturkunskap 2, Fartygsbefäl/Maskinbefäl klass VII 40 hp eller Energiteknik 1.
Är det svårt att bli antagen?
Uppfyller du antagningskraven har du goda möjligheter att bli antagen men fortsätter uppgången av antalet sökande kommer studieresultaten att spela en större roll.
Hur mycket kvinnor söker till sjöutbildningarna?
Ca 10 % av våra studenter är kvinnor vilket vi tycker är en alldeles för låg andel. Det finns inget som säger att kvinnor inte skulle passa till att arbeta till sjöss - tvärtom!
Går det att studera på distans?
Utbildningarna är idag anpassade för att du ska studera på plats. Många moment är praktiska och utförs i specialanpassade simulatorer eller labb-salar. Detta gör distansstudier svåra att genomföra i större utsträckning. I och med situationen med Covid-19 har vi fått gå över till distansundervisning för våra teoretiska moment i kurserna men praktiska moment kommer alltså genomföras på plats när situationen tillåter. Andelen distansstudier kommer kanske vara större i framtiden.
Behöver jag ha erfarenhet från att arbeta till sjöss för att söka en utbildning hos er?
Nej, du behöver ingen bakgrund till sjöss för att studera hos oss. Det som behövs är ett intresse för sjöfart och en vilja att lära sig.
Hur många studenter tar ni in varje år?
Klasserna består av upp till 60 studenter.
Hur mycket kommer jag behöva vara hemifrån när jag jobbar till sjöss?
Grunden för att arbeta till sjöss är att du är ledig (minst) lika länge som du varit iväg och jobbat, så kallat 1-1 system. Arbetspassens längd är väldigt olika beroende på vad för slags fartyg du jobbar på. Generellt kan man säga att de varierar mellan 2 till 12 veckor. Vanligast är nog pass på ca 4 veckor.
Vad kan jag göra ombord när jag inte jobbar?
Beroende på intresse och vilket fartyg du befinner dig på så finns det olika aktiviteter ombord. Många väljer att motionera eller studera. Andra tar det lite lugnare och väljer att kolla på film eller spela.
Finns det internetuppkoppling på fartygen?
Ja, alla fartyg har idag någon form av internetuppkoppling. Sedan varierar det lite hur pass bra uppkopplingen är och hur stor tillgång besättningen har till den. Generellt brukar den åtminstone räcka till e-post och sociala medier.
Kan jag jobba till sjöss om jag blir sjösjuk?
Ja. De flesta som jobbar till sjöss har någon gång upplevt sjösjuka i någon grad. För de flesta försvinner det efter någon eller ett par dagar.
Tillhör Sjöfartshögskolan något lärosäte eller är det en fristående utbildare?
Sjöfartshögskolan i Kalmar tillhör sedan 2010 Linnéuniversitetet där vi är en egen institution inom fakulteten för teknik.
Finns det mycket studenter i Kalmar?
Linnéuniversitetet har totalt 33 000 studenter fördelat på Kalmar och Växjö. I Kalmar bor det många studenter både centralt och i ytterkanterna av tätorten. Exakta siffror är svårt att säga men det är åtskilliga tusen som är bosatta i Kalmar.
Kan jag efter sjökaptensexamen arbeta på andra ställen än på fartyg?
Utbildningen till Sjökapten är mycket bred med ett innehåll som, förutom i rent nautiska kurser, sträcker sig bl.a. från logistik, juridik och ekonomi till meteorologi, miljö och ledarskap. Detta gör att du även blir väl rustad för ett arbete i land på exempelvis rederikontor, försäkringsbolag eller myndigheter.
Hur lång är utbildningen till sjökapten?
Utbildningen är på 4 år, inklusive 12 månader fartygsförlagd utbildning (praktik).
Hur mycket praktik är det i sjökaptensutbildningen?
Under de 4 åren är det 3 perioder av fartygsförlagd utbildning på sammanlagt 12 månader (3+6+3 månader).
Kan jag efter sjöingenjörsexamen arbeta på andra ställen än på fartyg?
Som sjöingenjör är du eftertraktad även i land. Många av våra studenter jobbar efter avslutade studier på kärnkraftverk, kraftvärmeverk eller inom mer specifika områden som el- och automation.
Hur lång är utbildningen till sjöingenjör?
Utbildningen är på 4 år varav 3 år är teoretiska studier och 1 år är praktik. Du kan välja att gå endast de teoretiska studierna för att få ut en examen men då får du inte ut någon behörighet för att kunna arbeta till sjöss.
Hur mycket praktik är det i sjöingenjörsutbildningen?
Praktiken ligger utspridd under hela utbildningen där första praktikperioden ombord ligger redan i läsperiod 2, d.v.s. sista halvan av första terminen. Sen ligger en praktikperiod under sommaren mellan år 1 och år 2. Det tredje året brukar vi kalla för praktikåret. Det börjar med verkstadsutbildning (svets, svarvning med mera.) och går över till elpraktik. Verkstadsutbildningen sker i Försvarsmaktens lokaler i Karlskrona och elpraktiken i vårt eget el-labb i Kalmar. Efter el-praktiken bär det av ut på sjön igen och du beräknas vara klar lagom med all din praktik till terminsslutet i år 3.
När man är ute på praktik, är man då borta hela tiden eller kommer man hem ibland?
Om du är planerad på fler än ett fartyg under en period, vilket man ofta är, så kan det bli en lucka mellan fartygen då du har möjlighet att komma hem ett tag. I annat fall så är du iväg hemifrån under hela praktiktiden. Detta gäller oavsett om du läser till sjökapten eller till sjöingenjör.
Utbildning
Fortbildningskurser och uppdragsutbildning
Sjöfartshögskolans erbjuder ett stort antal uppdragsutbildningar och fortbildningskurser inom sjöfarts- och driftnäringen. Uppdragsutbildningarna kan skräddarsys vilket ger stor flexibilitet avseende innehåll, tid och omfattning. Vi har en modern och omfattande utrustning för att effektivt kunna träna de praktiska momenten i undervisningen.
Här kan du läsa mer om och anmäla dig till våra fortbildningskurser och uppdragsutbildningar
Program på Sjöfartshögskolan
Från hösten 2019 ger Ekonomihögskolan i samarbete med Sjöfartshögskolan en ny inriktning på Internationella turismprogrammet; Cruise management. Utbildningens unika inriktning, i kombination med turismvetenskap och företagsekonomi, förbereder studenten för ledande positioner inom rederier och kryssningsturism.
Kurser på Sjöfartshögskolan
-
El- och automationsteknik för driftpersonalKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Kalmar
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1ER001
-
Inställd El ombord fritidsbåtarKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Kalmar
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 1ER004
-
Electro Technical Officer (ETO)Kurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Kalmar
- Distans
- Grundnivå
- Halvfart
- 2ER003
-
Fartygsbefäl klass VIIKurs 40 hp
- Höst 2024
- Kalmar
- Distans
- Grundnivå
- 75%
- 1F715K
-
Fartygsbefäl klass VIIKurs 40 hp
- Vår 2025
- Kalmar
- Distans
- Grundnivå
- 75%
- 1F715K
-
Fartygsförlagd utbildningKurs 39 hp
- Höst 2024
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- 75%
- 1F720K
-
Genus i mansdominerade yrkenKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- 4SJ10A
-
Hållbar sjöfartKurs 7,5 hp
- Höst 2024
- Distans
- Avancerad nivå
- Kvartsfart
- 4SJ09A
-
Maskinbefäl klass VIIKurs 40 hp
- Höst 2024
- Kalmar
- Distans
- Grundnivå
- 75%
- 1M704I
-
Sjö- och försäkringsrättKurs 7,5 hp
- Vår 2025
- Kalmar
- Distans
- Grundnivå
- Kvartsfart
- 1SÄ001
-
Inställd Tankfartyg- lasthantering och säkerhetKurs 5 hp
- Vår 2025
- Kalmar
- Campus
- Grundnivå
- 33%
- 1SÄ24I
Maskinbefäl Klass VIII - Endast examination
Hos Sjöfartshögskolans externa examinatorer kan du avlägga tentamen för Maskinbefäl klass VIII. För mer information vänligen kontakta Andreas Åsenholm.
Fartygsbefäl klass VIII – endast examination
Hos Sjöfartshögskolans externa examinatorer kan du avlägga tentamen för Fartygsbefäl klass VIII. För mer information vänligen kontakta Andreas Åsenholm.
Aktuellt
Evenemang Sjöfartshögskolan
Nyheter från Sjöfartshögskolan
-
Framtidens simuleringsteknik i fokus på global sjöfartskonferens Nyhet
-
Sjökaptensstudenten Mathilda Wiberg tävlar i VM i båtracing Nyhet
-
Examensarbete för färre och kortare driftstopp Nyhet
-
Stärk ert företags utvecklingsresa med en industridoktorand inom AI/Data/IT Nyhet
-
Välkomna till årets Career Event på Universitetskajen i Kalmar 13 maj Nyhet
-
Stipendier till 24 sjöfartsstudenter Nyhet
Öppna föreläsningar
Varje termin ger vi ett antal öppna föreläsningar med anknytning till sjöfart och driftteknik, med intressanta externa föreläsare. Se terminens program.
Forskning
Forskningen inom ämnet sjöfartsvetenskap analyserar den internationella sjöfartens förutsättningar, dagliga verksamhet och konsekvenser för miljö och människors hälsa. Verksamheten ombord på fartyg är av centralt intresse, inte minst samspelet mellan människor och mellan människa och teknik.
Vår forskning om arbetsliv, organisation, kommunikation, sjösäkerhet, riskhantering, energieffektivisering och sjöfartens påverkan på miljön utnyttjar teorier och metoder från andra samhällsvetenskapliga, naturvetenskapliga och tekniska ämnesområden.
Utbildningsfartyg
Sjöfartshögskolans eget utbildningsfartyg M/S Calmare Nyckel ligger förtöjd vid sin ordinarie kajplats vid Skeppsbron 10 där även RTC (rescue training center) ligger. Den mindre övningsbåten Sture ligger bara ett stenkast från skolan.
M/S Calmare Nyckel
Calmare Nyckel byggdes 1969 i Mandal, Norge. Hon köptes av Kalmar Kommun 1984 och omvandlades till skolfartyg. 2001 tog Sjöfartshögskolan över Calmare Nyckel, fartyget byggdes om och utrustades till utbildningsfartyg för sjöbefäl.
Som ny student får du en grundlig introduktion ombord på Calmare Nyckel vilket gör dig väl förberedd för din första praktik (fartygsförlagd utbildning).
I början av utbildningen är det dags för säkerhet och överlevnadsträning som utgår från Calmare Nyckel och RTC. Vilket innebär sjösättning av livbåt, träning med överlevnadsdräkt och livflotte.
När du är i slutet av din sjökaptensutbildning tränar du på att manövrera i hamnområdet, till exempel på att lägga från och till kaj.
Fakta om M/S Calmare Nyckel
- Längd över allt 38,59 m
- Längd mellan pp 34,94 m
- Mallad bredd 8,50 m
- Djupgående till sommarfribordet 3,63 m
- Huvudmaskin Caterpillar D 379 405 kW
- Hjälpmaskiner 2 st Volvo Penta D5 A.
- Hydraulisk bogpropeller
- Fart ca 10 knop
- Signalbokstäver SLEN
- Befälhavare: Patrik Frick
- Inspektör: Lars Fors
- Maskinist/tekniker: Patrik Frick
Övningsbåten Sture
Förutom skolfartyget Calmare Nyckel har Sjöfartshögskolan en mindre båt som heter Sture. När sjökaptensstudenterna kommit så långt i sin utbildning att de kan manövrera på ett säkert sätt står det dem fritt att låna Sture för att öva i hamnområdet. Ett populärt inslag i utbildningen.
Simulatorerna
Väljer du att läsa till sjökapten kommer du att få bekanta dig med bland annat navigeringssimulatorn medan du som tänker bli sjöingenjör eller drifttekniker framförallt håller till i maskinrumssimulatorerna.
Black Out och sjöräddningsövningar i Stilla havet
Brand, haverier, Black-out och igensatta filter, sjöräddningsövningar i Stilla havet. I simulatorerna övar sjöingenjörs- och sjökaptensstudenterna på det mesta som kan hända på ett fartyg och i ett maskinrum. Övningarna gör studenterna väl förberedda för sin fartygsförlagda utbildning och för den kommande karriären.
Operationell maskinrumssimulator
För blivande sjöingenjörer finns en så kallad operationell simulator. Maskinrumssimulatorn omfattar ett riktigt kontrollrum och ett maskinrum. Maskinrummet är uppbyggt på samma sätt som ett maskinrum i ett fartyg men istället för motorer finns det arbetsstationer med skärmar som visar vad som händer. Kontrollrummet har däremot precis likadan utrustning som på ett riktigt fartyg.
Ett högtalarsystem åstadkommer verklighetstrogna ljud i maskinrummet, vilket starkt bidrar till "maskinrumskänslan". Den maskinanläggning som simuleras är en stor långsamgående fartygsdiesel med samtliga hjälpsystem.
Det finns även en så kallad "Big view-simulator" där både kontrollrum och maskinrum nästan helt består av stora pekskärmar. Även här är ljudnivån hög för att skapa en mer verklighetstrogen känsla.
Grafisk maskinsimulator
För blivande sjöingenjörer, drifttekniker och driftingenjörer finns en så kallad grafisk simulator.
Utöver de operationella maskinrumssimulaterna finns en grafisk simulator som omfattar ett antal arbetsstationer. I den grafiska simulatorn kan man, förutom det stora dieselmaskineriet som simuleras i den operationella simulatorn, även simulera flera andra maskinanläggningar till exempel:
Ångturbinanläggning
- Gasturbin
- Medelvarviga och snabbgående dieselmaskinerier
- Dieselelektriskt maskineri
- En större kraft/värmeanläggning
Navigeringssimulatorer
De blivande sjökaptenerna får arbeta i skolans två navigeringssimulatorer. Anläggningarna omfattar vardera fem så kallade Own Ships, d.v.s. fartygsbryggor. Bryggorna är försedda med två radaranläggningar, ECDIS (elektroniska sjökort), kommunikationsanläggningar, navigeringsinstrument och kontroller för fartygets manövrering och framfart. Man har även visuell presentation av omgivningen i samtliga Own Ships.
Förutom de större navigeringssimulatorerna finns en PC-baserad sådan som ständigt är tillgänglig för studenterna i en datorsal.
Lasthanteringssimulator
De blivande sjökaptenerna får öva i lasthanteringssimulatorn. Lasthanteringen ombord på olika typer av tankfartyg ställer särskilda krav på styrmännens och befälhavarens kunskaper och färdigheter. För att träna studenterna i denna konst finns en lasthanteringssimulator som har kapacitet att grafiskt simulera alla system som ingår i ett lasthanteringssystem ombord på råoljetankfartyg, produkttank och kemikalietankfartyg.
GMDSS-simulator, radio
De blivande sjökaptenerna får öva i GMDSS-simulatorn. Befälhavaren har ansvaret för sambandet mellan fartyg och land och därför får alla våra sjökaptensstudenter GOC-utbildning. För att kunna ge denna utbildning finns i tornet dels en komplett fartygsstation med skarp utrustning och dels en sambandssimulator eller GMDSS-simulator med vars hjälp övning med olika typer av sambandsutrustning kan ske utan att någonting går ut i etern.
GOC = General Operator´s Certificate
DP-simulator
De som läser fortbildningskurserna DP Induction eller DP Advanced använder DP-simulatorn. Den används inte i sjökaptens- eller sjöingenjörsutbildningarna.
Tekniken dynamisk positionering medger att fartyg och oljeplattformar under obegränsad tid kan ligga stilla i en viss position enbart med hjälp av propellerkraft.
Labbsalar
Våra studenter genomför många praktiska övningar under sin utbildning. Skolans laboratorier och laborationsutrustning används i flera av dessa.
Elteknik och elektronik
Laborationerna syftar dels till att ge den kunskap och de färdigheter som krävs för att kunna utföra arbeten ombord i fartyget eller på arbetsplatsen i land och dels till att skapa förståelse för den teori man läser i kurserna.
Hydraulik och pneumatik
Ombord på moderna fartyg och i olika anläggningar i land finns ofta en hel del hydraulisk och pneumatisk utrustning. Det är därför viktigt att de blivande sjöbefälen och driftteknikerna får stifta bekantskap med sådan utrustning.
I labbarna får man lära sig att koppla upp olika hydrauliska styrsystem och pneumatiska styr- och reglersystem.
Kylteknik
Kylteknik och hantering av köldmedier är viktiga delar av de tekniska utbildningarna. För träning av detta har vi ett kyllabb.
Maskinteknik
I maskintekniken studerar man bl.a. pumpar, fläktar och värmeväxlare. För att åskådliggöra hur olika typer av dessa utrustningar fungerar och för att se hur förändringar i olika parametrar påverkar driften finns ett särskilt labb.
Varje arbetsstation omfattar en testbänk med utrustning ansluten till en dator. På skärmen kan sedan den aktuella driftsituationen studeras. Kurvor och diagram kan också vid behov skrivas ut.
Nautisk instrumentteknik och meteorologi
Nautisk instrumentteknik handlar om att lära sig hantera hjälpmedel för att fastställa fartygets kurs, fart och position.
I tornet finns ett nautiskt laboratorium försett med bl.a. magnet- och gyrokompasser, radar, ekolod och satellitnavigeringsinstrument (GPS och GLONASS). I tornet finns också instrument för meteorologiska observationer och en faksimilmottagare för mottagning av väderkartor och oceanografiska kartor.
Reglerteknik och automation
I reglerlabbet tillämpas den praktiska och laborativa delen av undervisningen i mätteknik, reglerteknik och styrteknik. Man arbetar i olika labbstationer med utrustning som är aktuell ombord på fartygen eller på anläggningar i land.
Transportteknik
En av de viktigare arbetsuppgifterna för fartygsbefälet är att hantera lasten, beräkna fartygets stabilitet och skrovpåkänningar. Tidigare gjorde man detta med hjälp av tidsödande manuella beräkningar. Numera använder man datorbaserade lastfördelningsprogram.
I en särskild datorsal finns ett antal olika sådana program, som studenterna använder för att lösa sina förelagda lastfall.
Underhållsteknik
All teknisk utrustning liksom fartygsskrov måste underhållas. Dessa arbetsuppgifter är tudelade, då man skiljer mellan förebyggande respektive avhjälpande underhåll.
I det förebyggande underhållet ligger att kunna utföra konditionskontroller och att ställa korrekta diagnoser vid fel. Vanligen använder man numera datoriserade underhålls- och reservdelssystem.
På skolan finns en hel del underhållsutrustning och för att få en uppfattning om moderna underhållssystems uppbyggnad och struktur finns ett sådant system (AMOS D) tillgängligt i en datorsal.
Schema TimeEdit
Tentamen och omtentamen
Schema för tentamenstillfällen för kommande 6 månader hittar du på TimeEdit
På de flesta tentamina måste du anmäla dig för att delta. Anmälan sker i Ladok Om du inte hittar din kurs, vänligen kontakta oss.
Nedläggning av kurser
Enligt Linnéuniversitetets lokala regler ska vi erbjuda de studenter som inte fullgjort en kurs som läggs ned tre examinationstillfällen inom minst ett år från att beslut om nedläggning fattats.
Kurser som är aktuella för nedläggning på Sjöfartshögskolan hittar du här.
Terminstider för Sjöfartshögskolan
Läsåret 2020–2021
- Höstterminen 2020: 31 augusti 2020–17 januari 2021
- Vårterminen 2021: 18 januari 2021–6 juni 2021
Läsåret 2021–2022
- Höstterminen 2021: 30 augusti 2021–16 januari 2022
- Vårterminen 2022: 17 januari 2022–5 juni 2022
Kontakta oss
E-post:
kma@lnu.se
Postadress:
Sjöfartshögskolan
391 82 Kalmar
Besöksadress:
Landgången 4