Arbeta på distans utanför Linnéuniversitetet med din personaldator

I de fall du har tillgång till din personaldator hemma kan du ansluta till Linnéuniversitetets IT-system precis som när du är på universitetet.

Här kan du läsa mer om att arbeta hemifrån med din privata dator.

Åtkomst till interna IT-system på Linnéuniversitetet som kräver VPN (Virtuellt Privat Nätverk)

Det finns ett fåtal tjänster som kräver att du ansluter via VPN även från personaldatorn när du befinner dig utanför universitetets nätverk.
Exempel på system som kräver anslutning via VPN:

  • Agresso
  • Outlook, om du har en äldre version än 2016.
  • Personliga fillagringsplatsen P: och gemensamma fillagringsplatsen S: via "Utforskaren" eller "Finder" på din dator. Via Mina filer kommer du åt filer på P: och S: utan VPN-anslutning.
  • Primula-klienten. Primula via webben fungerar utan VPN.

VPN - Zoom och Skype för företag

Du bör inte ansluta till Zoom, Skype för företag när du är ansluten via VPN då detta kan medföra att all trafik krypteras en extra gång vilket innebär sämre prestanda på din dator och på VPN-servern som i sin tur påverka alla andra användare som är uppkopplade via VPN. Vi rekommenderar att du istället stänger av din VPN uppkoppling innan du ansluter till Zoom eller Skype för företag möten.

Om du stänger av VPN under tiden du är ansluten till ett Zoom eller Skype möte kan det hända att anslutningen till mötet stängs ner. Du får då återansluta till mötet igen.

VPN - Outlook 2016

Om du har Outlook 2016 på din dator ska du inte ansluta via VPN för att komma åt din e-post, kalender och kontakter. Du kan eventuellt få en lösenordsförfrågan vid anslutning via Outlook men det ska räcka med att ange ditt Lnu-konto så ska det fungera.

Vid problem med uppkoppling via VPN kontakta gärna IT-support.

Förändringar av Windows uppdateringar på din personaldator

I och med att fler anställda tar hem sina personaldatorer och ansluter till universitetets nätverk via VPN (Virtuellt privat nätverk) skapar detta en ökad belastning på universitetets VPN-system. För att personaldatorer fortfarande ska uppdateras har det fram tills nu krävts att datorn måste vara uppkopplad på universitetets nätverk. För att avlasta universitetets VPN-system och för att era personaldatorer fortfarande ska uppdateras har vi tillfälligt ställt om så uppdateringarna fås och erbjuds direkt från Microsoft istället för från universitetet.

I vissa fall när uppgraderingen sker på din dator via Microsoft kan vissa funktioner ha ändrats till Microsofts standard:

  • Universitetets bakgrundsbild har ersatts på din dators skrivbord.
  • Låsskärmen (skärmsläckaren) har ändrats.
  • Start-menyn har ändrats.

Hur återställer jag till Lnu standardinställningar?

Starta programmet ”Software Center” och välj att installera paketet ”Win10 LNU anpassning” som du hittar under meny ”Applications”.
Installationen återställer även startmenyn till universitetets standard utseende och länksamling. Samt tar bort eventuella gratis applikationer som installerats från Microsoft.
Efter installationen behöver datorn startas om för att ändringen ska slå igenom.
OBS! För att komma åt och installera från ”Software Center” när du sitter utanför universitetet så behöver du ansluta till universitetets nätverk via VPN.

Kontakta IT-supporten

Behöver du hjälp kan du kontakta IT-supporten:

  • Telefon: 0480-446700
  • E-post: it-support@lnu.se

Du kan även skapa ett nytt ärende och se dina befintliga via Easit Självservice.

På Medarbetare finns mer information hur du ställer om till digitalt arbete på distans.