Forskning om skola och utbildning
Nämnden för lärarutbildningar stödjer varje år utbildningsvetenskaplig och ämnesdidaktisk forskning vid Linnéuniversitetets fakulteter. Den övergripande målsättningen är att säkerställa och utveckla lärarutbildningsprogrammens forskningsbas samt synliggöra och förstärka relationen mellan forskning, utbildning och samverkan.
Forskningskalender
I vår forskningskalender presenteras kommande evenemang, konferenser, seminarier, nätverksträffar och mycket mer kopplat till forskning inom lärarutbildning, förskola och skola. Välkommen att delta!
Forskningskalender
Kommande evenemang
Forskningskalender
-
Elementär matematik ur ett högre perspektiv Forskningsseminarium
-
EdLing: Diskursiv rörlighet – En väg till ämneslitteraciteter? (BLISS) Seminarium
-
Planeringsseminarium - Susanne Erlandsson Forskningsseminarium
-
EdLing: Design för berättelseundervisning i grundskolans tidigare år Gästseminarium
-
75% seminarium: Lena Karlsson
-
UiF: Evidens och evidensbaserad praktik – vad är det och är det relevant för utbildningsområdet? Seminarium
-
Författarbesök Klara Krantz Digitalt författarbesök
-
FRIP: Ledarskap, profession och samverkan Ämnesdidaktisk seminarieserie med fokus på undervisning i fritidshem
-
UiF: Såddprojekt - The Makings Seminarium
-
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet vid lärarutbildningen
-
FRIP: Specialpedagogik i fritidshem Ämnesdidaktisk seminarieserie med fokus på undervisning i fritidshem
-
UiF: Såddprojekt - När tillgänglighet blir norm och ideal i lärares föräldrakontakter Seminarium
Nyheter
Fler forskningsnyheter
-
Ny bok: En handbok om fjärrundervisning Nyhet
-
Nytt projekt ska stödja lärare i socioekonomiskt utsatta områden Nyhet
-
Linda Fälth sakkunnig på internationell konferens om lärande Nyhet
-
En dag med fokus på forskning om rasism i högre utbildning Nyhet
-
Nationellt nätverk för engelska med didaktisk inriktning Nyhet
-
Läskris, AI och digital aggressivitet diskuterades på Växjökonferensen Nyhet
-
Våren 2025 – fokus på specialpedagogik Nyhet
-
Skolforskare uppmärksammas på Linnéuniversitetets Akademiska högtid Nyhet
-
Universitetets nya professorer föreläser om sin forskning Nyhet
-
Lyckat språkprojekt uppmärksammas i media Nyhet
-
Två doktorandtjänster får finansiering av KK-stiftelsen Nyhet
-
Assisterande teknik viktig på flera sätt för elever med läs- och skrivsvårigheter Nyhet
-
Samverkan med mervärde – praktiknära forskning i fokus när forskare mötte skolornas representanter Nyhet
Publikationer
Forskargrupper och kunskapsmiljöer
Forskargrupper och kunskapsmiljöer aktiva inom skola och utbildning
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
-
Läroplansteori och didaktik (SITE) Inom forskargruppen "Läroplansteori och didaktik" studerar vi grundläggande utbildningsvetenskapliga och pedagogiska frågor som till exempel: Vad räknas som kunskap…
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
-
Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet Syftet med Cähls verksamhet är att samordna det ämnesövergripande forsknings- och utvecklingsarbetet inom området…
-
Centre for Childhood Research in Literature, Language and Learning Centre for Childhood Research in Literature, Language and Learning (CHILLL) samlar forskare inom humaniora som sysslar med forskning…
-
Centrum för kultursociologi Centrum för kultursociologi kombinerar humanistiska och samhällsvetenskapliga metoder för frågor om människors livsvillkor, symboliska strukturer och maktrelationer.
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning.…
-
Centrum för Educational Linguistics Educational Linguistics (utbildningsinriktad språkvetenskap) samlar forskare inom språkvetenskap och språkdidaktik. Miljön har en nära koppling till lärarutbildning…
-
Matematikdidaktik I forskargruppen Matematikdidaktik bedriver vi både teoretisk och tillämpad forskning, nationellt såväl som internationellt. Vi deltar i samarbeten med verksamma matematiklärare från…
-
Centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik Centret är placerat vid fakulteten för hälso- och livsvetenskap i Kalmar, men har medlemmar även från fakulteten för samhällsvetenskap och…
-
Idrott och utbildning i förändring Inom forskargruppen Idrott och utbildning i förändring fokuserar vi på didaktiska frågor som rör ämnena idrott och hälsa samt specialidrott, men också på…
-
Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring Kunskapsmiljön Utbildning i förändring (UiF) är en gemensam plattform för elva forskningsmiljöer. Vi integrerar utbildning, forskning och samverkan i…
-
Kunskapsmiljö Linné: En ifrågasatt demokrati Demokratin står inför nya och komplexa utmaningar – från förtroendekriser och polarisering till desinformation, global påverkan, autokratisering och…
-
Kunskapsmiljö Linné: Digitala transformationer Utmaningarna inom området digitalisering är många och hur vi hanterar dem är avgörande för framtiden. Syftet med kunskapsmiljön Digitala transformationer…