Forskning om skola och utbildning
Nämnden för lärarutbildningar stödjer varje år utbildningsvetenskaplig och ämnesdidaktisk forskning vid Linnéuniversitetets fakulteter. Den övergripande målsättningen är att säkerställa och utveckla lärarutbildningsprogrammens forskningsbas samt synliggöra och förstärka relationen mellan forskning, utbildning och samverkan.
Forskningskalender
I vår forskningskalender presenteras kommande evenemang, konferenser, seminarier, nätverksträffar och mycket mer kopplat till forskning inom lärarutbildning, förskola och skola. Välkommen att delta!
Forskningskalender
Kommande evenemang
Forskningskalender
-
Akademisk frihet Luncheminarium En ifrågasatt demokrati
-
Högre seminarium: Nyanlända ungdomars källkritiska granskningar i historieämnet Seminarieserie
-
Research workshop on Understanding the Crucial Role of Polarization and Radicalization in Shaping Everyday Democracy Workshop En ifrågasatt demokrati
-
Religion och politik Workshop En ifrågasatt demokrati
-
Presentation av textutkast om lyhörd läsning och litteraturdidaktik Seminarieserie
-
Presentation av avhandlingsprojekt om hur barnprotagonister konstrueras i urban fantasy för unga läsare Seminarieserie
-
Litteracitet och undervisning Seminarieserie
-
Mångfaldens möten; Interkulturalitet, utbildning och lärande Seminarium
-
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet vid lärarutbildningen
-
Forskarens roll i offentliga samtal Luncheminarium En ifrågasatt demokrati
-
Undervisningspraktiker som främjar inkludering och jämlikhet i skolämnet idrott och hälsa och ECSS presentation Seminarium i idrottsvetenskap
-
Högre seminarium: Tala fram texten Seminarieserie
-
Lobbyismens roll i liberal demokrati: Problem och möjligheter Luncheminarium En ifrågasatt demokrati
-
Slutseminarium Jim Degrenius Seminarieserie
-
Litteracitet och undervisning: Robert Walldén Seminarieserie
Nyheter
Forskningsnyheter
-
HBTQ-lärares erfarenheter i skolan blir till utbildningsmaterial Nyhet
-
Anmälan är öppen: Växjökonferensen 2025 – Resiliens, Handlingskompetens och Ledarskap Nyhet
-
Internationell konferens med fokus på Educational Linguistics Nyhet
-
Att våga lite kaos: En rapport om värdeskapande lärande på högstadieskolan Bikupan i Lessebo Nyhet
Fler forskningsnyheter
-
HBTQ-lärares erfarenheter i skolan blir till utbildningsmaterial Nyhet
-
Anmälan är öppen: Växjökonferensen 2025 – Resiliens, Handlingskompetens och Ledarskap Nyhet
-
Internationell konferens med fokus på Educational Linguistics Nyhet
-
Att våga lite kaos: En rapport om värdeskapande lärande på högstadieskolan Bikupan i Lessebo Nyhet
-
Ny teknik revolutionerar ungas lärande Nyhet
-
Så upplever gymnasielärare sitt arbete med elevhälsa Nyhet
-
Book release – Mångfaldens möten: Interkulturalitet, utbildning och lärande Nyhet
-
Linnéuniversitetet startar forskarutbildning med inriktning flerspråkighet Nyhet
-
Ny bok: Barns hybrida lek i fritidshemmet Nyhet
-
Aktuellt för språklärare våren 2024 Nyhet
-
Viktigt ha med lärarna i arbetet med elevhälsa Nyhet
-
Hur kan olika parter i samhället samverka för barnens bästa? Nyhet
-
Linda Fälth utsedd till expert i Läroplansutredningen Nyhet
Publikationer
Forskargrupper och kunskapsmiljöer
Forskargrupper och kunskapsmiljöer aktiva inom skola och utbildning
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
-
Läroplansteori och didaktik (SITE) Inom forskargruppen "Läroplansteori och didaktik" studerar vi grundläggande utbildningsvetenskapliga och pedagogiska frågor som till exempel: Vad räknas som kunskap…
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
-
Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet Syftet med Cähls verksamhet är att samordna det ämnesövergripande forsknings- och utvecklingsarbetet inom området…
-
Centre for Childhood Research in Literature, Language and Learning Centre for Childhood Research in Literature, Language and Learning (CHILLL) samlar forskare inom humaniora som sysslar med forskning…
-
Centrum för kultursociologi Centrum för kultursociologi kombinerar humanistiska och samhällsvetenskapliga metoder för frågor om människors livsvillkor, symboliska strukturer och maktrelationer.
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning.…
-
Centrum för Educational Linguistics Educational Linguistics (utbildningsinriktad språkvetenskap) samlar forskare inom språkvetenskap och språkdidaktik. Miljön har en nära koppling till lärarutbildning…
-
Matematikdidaktik I forskargruppen Matematikdidaktik bedriver vi både teoretisk och tillämpad forskning, nationellt såväl som internationellt. Vi deltar i samarbeten med verksamma matematiklärare från…
-
Centrum för naturvetenskapernas didaktik Centret är placerat vid fakulteten för hälso- och livsvetenskap i Kalmar, men har medlemmar även från fakulteten för samhällsvetenskap och fakulteten för…
-
Idrott och utbildning i förändring Inom forskargruppen Idrott och utbildning i förändring fokuserar vi på didaktiska frågor som rör ämnena idrott och hälsa samt specialidrott, men också på…
-
Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring Kunskapsmiljön Utbildning i förändring (UiF) är en gemensam plattform för elva forskningsmiljöer. Vi integrerar utbildning, forskning och samverkan i…
-
Kunskapsmiljö Linné: En ifrågasatt demokrati Den fria världen står inför sin största utmaning sedan Berlinmurens fall: ifrågasättandet av den liberala demokratin. Syftet med kunskapsmiljön En…
-
Kunskapsmiljö Linné: Digitala transformationer Utmaningarna inom området digitalisering är många och hur vi hanterar dem är avgörande för framtiden. Syftet med kunskapsmiljön Digitala transformationer…