Internationella möjligheter för lärarstudenter
Som lärarstudent vid Linnéuniversitetet har du många möjligheter att bedriva delar av dina studier utomlands, bland annat genom ämnesstudier, verksamhetsförlagd utbildning eller uppsatsskrivande, men också möjligheten att ta vara på den mångkultur som finns på campus i Kalmar och Växjö. Vi hoppas att du tar tillfället att bygga på din interkulturella kompetens under dina studier genom att utnyttja en eller flera av de internationella möjligheterna!
Genom att du som student får tillfälle att möta interkulturella perspektiv i din undervisning ger vi dig möjlighet att öppna upp din kunskapshorisont för fler och nya utmaningar och ett bredare perspektiv på såväl dig själv som din omgivning. Med nya och mångfacetterade perspektiv ger vi dig alltså möjligheten att utvecklas såväl akademiskt som personligt och yrkesmässigt. På denna sida finner du de möjligheter som vi gärna ser att du tar del av under din tid som lärarstudent vid Linnéuniversitetet.
Aktuellt
Minor in Innovative Educational Approaches
Vill du lägga till en internationell dimension till din lärarutbildning? Är du intresserad av ännu en spännande utmaning innan du går ut i arbetslivet? Klicka här för mer info, Minor in Innovative Educational Approaches
Fältresa som vidgar vyerna
Tre lärare från Linnéuniversitetet och elva studenter gjorde i juni en fältresa till Kenyas huvudstad Nairobi under sommarkursen Sociala relationer i globaliseringens tid. De besökte bland annat skolor, slumområden och FN-organ. De kom samtidigt som Kenyas politiska läge blev oroligt, med flera tusen människor som demonstrerade ute på gatorna. Gruppens vistelse blev spännande och lärorik på flera sätt. Läs hela reportaget här!
Utbytesstudier
Utbytesstudier
Som lärarstudent har du samma möjligheter att studera utomlands som utbytesstudent som alla andra studenter vid Linnéuniversitetet. Detta innebär i teorin att du i stort sett kan välja att förlägga dina studier utomlands när som helst under dina studier. Det finns dock praktiska skäl som gör att det helt enkelt passar bäst att du väljer att studera utomlands under vissa terminer. Följande sida ger dig en hänvisning om vilka terminer som är lämpliga för utbytesstudier inom ditt program: MyMoodle - Internationella möjligheter
Allmänt om utbytesstudier
Utbytesstudier inom Linnéuniversitetets utbytesavtal handlar om att du som student läser kurser vid ett utländskt partneruniversitet som du sedan tillgodoräknar dig vid hemkomst. För din egen skull är det därför viktigt att du är noga med att kontrollera huruvida du kan få dina utlandsstudier tillgodoräknade eller ej. Detta ska göras tillsammans med examinator på den institution vid Linnéuniversitetet som ger den eller de kurser som ska tillgodoräknas. När ni kommit överens om vilka kurser som kan tillgodoräknas, skriver ni ett så kallat Learning Agreement som sedan är bevis för att tillgodoräknande kan ske vid hemkomst.
Viktigt att tänka på
Som lärarstudent ansöker du om utbytesstudier precis som alla andra studenter vid Linnéuniversitetet. Du finner därför all information du behöver om utbytesstudier, bland annat hur du ansöker och vad du bör tänka särskilt på, på sidan för Utlandsstudier.
Vi vill dock särskilt peka på vikten av att vara ute i god tid innan de tänkta utlandsstudierna äger rum. Sista ansökningsdag för utbytesstudier ligger alltid under läsåret före själva utlandsstudierna och det är viktigt att du håller deadlines för att ha möjlighet att bli nominerad.
Kom också ihåg att du måste skriva ett Learning Agreement för dina utlandsstudier. Ett Learning Agreement fastställer att de kurser som läses utomlands kan tillgodoräknas vid hemkomst. Learning Agreement skrivs under när du väl blivit nominerad till utbytesstudier, men det är viktigt att du redan innan du ansöker om utlandsstudier har en diskussion med respektive kontaktperson för att diskutera lämpliga studieorter. Risken finns annars att du söker dig till ett utländskt lärosäte där det sedan inte finns lämpliga kurser som kan tillgodoräknas.
VFU utomlands
VFU utomlands
Genom att välja att förlägga en av dina VFU-perioder utomlands får du möjlighet att ställa din blivande lärarkarriär i Sverige i relation till andra kulturers sätt att se på bland annat lärande, kunskaper och administrativa strukturer. Du får möjlighet att både ifrågasätta och finna trygghet i det egna landets strukturer och arbetssätt och att bygga upp en allt större interkulturell kompetens.
I flera länder i Europa och världen finns också svenska skolor vars verksamhet följer svensk läroplan. Dessa skolor är också lämpliga för utlands-VFU. Mer information hittar du hos Skolverket.
All information om hur du söker VFU-plats i utlandet och rutinerna före, under och efter utlands-VFU finner du på sidan för Verksamhetsförlagd utbildning i utlandet, läs gärna där eller kontakta oss för mer information.
Följande sida ger dig en hänvisning om vilka terminer som är lämpliga för VFU utomlands inom ditt program: MyMoodle - Internationella möjligheter
Tidigare erfarenheter
Vi har tidigare haft studenter som läst vid exempelvis The Education University of Hong Kong (Hong Kong), Thurgau University of Teacher Education (Schweiz) samt University of Minnesota Duluth (USA).
Studenter på lärarutbildningen har genomfört sin VFU i bland annat Ecuador, England, Finland, Indien, Japan, Nya Zeeland, Schweiz, Spanien, Tanzania och Uganda. Nedan kan du läsa berättelser från några av våra studenter.
Sofie - Tanzania
Jag heter Sofie och sommaren 2020 tog jag examen från grundlärarprogrammet årskurs 4-6 efter fyra års studier. Hösten 2019 åkte jag tillsammans med två andra från klassen till Tanzania i Afrika för att göra vår näst sista VFU. Att resa och upptäcka nya platser har alltid legat nära mitt hjärta och när vi då fick möjligheten att göra vår VFU efter engelskakursen var det ett givet alternativ. Afrika har alltid varit en spännande världsdel och kulturen samt djuren har väckt ett intresse hos mig sedan barnsben.
Boende och flyg löste sig snabbt då vi tog hjälp av studenter som varit där förut. Boendet var fantastiskt! Vi fick lära oss så mycket om deras kultur, levnadsvillkor och hur livet i allmänhet fungerar i Afrika. Vi fick dela ett rum tillsammans och maten serverades löpande. De som var ansvariga över boendet hjälpte oss med allt, precis allt. Hur man tar sig till olika platser, språket, hur man tar ut pengar, vad man måste upptäcka osv. Något man får ha i åtanke dock är att man åker till ett land där det är tuffa levnadsvillkor för många och att det absolut inte är som i Sverige.
Men viktigast av allt.. skolan! Vi befann oss på Ebenezer Primary School. En privatskola för de barn vars föräldrar betalar en lite högre avgift för att barnen ska få undervisning på engelska i hög klass. Eleverna hade toppbetyg och var väldigt duktiga på engelska. Vi fick ansvara över engelskan i en 5:a och 6:a där vi undervisade grammatik under alla veckorna. Eleverna är respektfulla och lyssnar klart och tydligt på lärarens undervisning. Sång och dans är ett stort intresse i hela Tanzania vilket gjorde att det var kul att kombinera lärtillfällen med sång, dans och skratt. Man får ha i åtanke som lärare där nere att lokaler och undervisningsmaterial inte är densamma som i Sverige. Öppna stora lokaler, ca 50 elever per grupp, svart tavla med krita och inga böcker eller digitala möjligheter. Detta var givetvis en utmaning i sig men vad vi lärde oss mycket under denna period. Man lär sig att ta hand om en stor grupp, att anpassa sig efter undervisning med många elever och att prata högt och tydligt.
Något vi alla tre tyckte var att vi aldrig har upplevt en folkgrupp som allmänt är så glada och tacksamma. Har du chansen att åka - GÖR DET! Det är absolut det bästa du kan göra. Du lär dig engelska samtidigt som du har möjligheten att lära dig så mycket om en annan kultur, vilket du sedan kan använda i din framtida yrkesroll. Glöm inte bort att upptäcka den fantastiska miljön, såsom safari och varma källor.
Hakuna matata!
Linnéa - Nya Zeeland
Mitt namn är Linnéa och jag läser till förskollärare. Under min tredje praktik fick jag möjligheten att åka till Nya Zeeland och vara på en förskola i Auckland. Det är ett av de bästa besluten jag har tagit. Vilken upplevelse, att få upptäcka deras arbetssätt och pedagogiska tanke.
Förskolan jag var på heter Kids' Domain och samarbetade med sjukhuset i Auckland. Det innebär att alla barn som gick på förskolan hade en eller två föräldrar som arbetade på sjukhuset. Det gjorde att förskolan hade öppet längre än de vanliga förskolorna. Barnen började ofta på förskolan när de var ungefär sex månader gamla eftersom föräldrar bara har rätt till tre månader föräldraledighet per person. Den avdelningen som jag var på hade ungefär 25 stycken barn i åldrarna tre till fem år.
Förskolan utgick från Reggio Emilias tankesätt och för mig som aldrig hade varit på en sådan förskola var det väldigt intressant. Ska man jämföra Sveriges tankesätt kring barn och deras lärande med Nya Zeelands så är det ganska likt.
Denna resa är det roligaste men mest utmanande jag har gjort, och jag uppmanar alla som är intresserade av att åka utomlands på VFU att ta chansen. Ni kommer inte att ångra er!
Alexandra, Julia och Gisele - Uganda
Våra namn är Alexandra, Julia och Gisele och vi läser till förskollärare. Vi vill dela med oss av våra upplevelser av VFU-period III som ägde rum i Uganda.
Våra gemensamma upplevelser från vår VFU är att förskolan i Uganda skiljer sig en hel del mot förskolan i Sverige, det gäller att vara flexibel och anpassningsbar då mycket sker och många kulturkrockar uppstår. Det första som slog oss när vi kom till förskolan var att barngrupperna var väldigt små, då det endast var 5-10 barn i varje grupp/klass och endast 1 lärare per klassrum. Ytterligare något som vi upptäckte var att undervisningsmetoden skiljer sig mot Sveriges, då läraren i Uganda är huvudpersonen i klassrummet och barnet ska bara ta efter och upprepa det som läraren gör. Läraren undervisar barnen i 9 olika ämnen varje dag mellan klockan 08:00-13:00 i ca 30 minuter per ämne. Barnen och personalen måste följa en klädkod samt att barnens vårdnadshavare måste betala en skolavgift för att barnen ska få kunna gå på förskolan. Det gäller också att vara öppen för att personalen nere i Uganda har ett annat sätt att hantera konflikter med barnen och mellan barnen än vad du är van vid i Sverige.
Ytterligare en aspekt som vi reagerade på var att tempot är helt annorlunda än vad det är i Sverige. I Uganda tar man den tiden som behövs för att genomföra en uppgift, jämfört med Sverige där allt rullar på i en hiskelig fart.
Personalen på både barnhemmet och förskolan var supertrevliga, hjälpsamma och nyfikna under hela vår resa, så vi kände oss alltid välkomna och uppskattade.