Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
Professionsprogrammet ger en nationell struktur för lärares, förskollärares och rektorers kompetensutveckling. På den här sidan visar vi hur Linnéuniversitetet bidrar med utbildning, praktiknära forskning och kollegialt lärande.
Vad är professionsprogrammet?
Professionsprogrammet är en nationell satsning för lärare, förskollärare och rektorer. Syftet är att skapa en tydlig struktur för kompetensutveckling, stärka yrkets professionaltiet och även öka attraktionskraften för skolyrken. Genom att insatserna bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet bidrar professionsprogrammet också till en ökad likvärdighet i utbildningen för barn och elever.
Professionsprogrammet består av två delar:
- en nationell struktur för kompetensutveckling
- ett nationellt meriteringssystem
Skolverket är den ansvariga myndigheten för professionsprogrammet och du kan läsa mer på Skolverkets webbplats.
Meriteringssystemet inom professionsprogrammet
Du som är legitimerad lärare eller förskollärare och som har deltagit i eller planerar att delta i akademiska kurser och praktiknära forskning har möjlighet att meritera dig.
- Läs mer om meriteringssystemet på Skolverkets webbplats. Här finns även anvisningar för meritering.
Meriterande utbildning – vad räknas?
Utbildningen ska ha relevans för undervisning inom skolväsendet för att anses vara meriterande. Meriterande utbildning är poänggivande kurser
- som är ämnesrelaterade, ämnesdidaktiska eller ingår i det förskolepedagogiska området
- som har relevans för ditt ledarskap med fokus på barn och elever, exempelvis kurser i mentorskap och konflikthantering
- som har inriktning mot pedagogiskt ledarskap samt mentorskap och handledning av kollegor och VFU-studenter
- som har relevans för lärare och förskollärare inom kognitionsvetenskap eller kurser om barns och elevers lärande som omfattar kognitionsvetenskap
- som har inriktning mot specialpedagogik.
Linnéuniversitetets roll inom professionsprogrammet
Vid Linnéuniversitetet bidrar vi till professionsprogrammet genom att erbjuda utbildningar, fortbildning och praktiknära forskning i samverkan med skolhuvudmän. Våra insatser utgår från forskning och beprövad erfarenhet och syftar till att stärka lärare, förskollärare och rektorer i deras professionella utveckling. Vi uppdaterar kontinuerligt vårt utbud i enlighet med föreskrifter från Skolverket.
Ta del av vårt aktuella utbud längre ner på denna sida.
Kompetensutveckling för dig som är lärare eller förskollärare
Den nationella strukturen för kompetensutveckling omfattar tre former: akademiska kurser, praktiknära forskning och kollegialt lärande.
Här nedan presenterar vi det Linnéuniversitetet erbjuder inom dessa kompetensutvecklingsformer. Vi rekommenderar dig även att ta del av Skolverkets fullständiga information om kompetensutveckling inom professionsprogrammet.
Akademiska kurser
Som en del av professionsprogrammet kan du läsa relevanta kurser vid universitet och högskolor, inklusive uppdragsutbildningar som ges på uppdrag av Skolverket, till exempel inom Lärarlyftet. För att vara meriterande ska kurserna ha direkt relevans för undervisning, ledarskap eller specialpedagogik.
Meriterande utbildning delas in i två kategorier:
- Kategori A utgörs av ett mindre antal utvalda kurser som syftar till att stärka både den enskildes undervisning och kollegiets gemensamma utveckling. För att meritera sig för nivå 1 är det obligatoriskt att ha läst minst en kategori A-kurs.
-
Kategori B omfattar ämnesrelaterade och didaktiska kurser samt utbildningar inom exempelvis specialpedagogik, ledarskap och kognitionsvetenskap.
- För dig som redan har meriteringsnivå 1 och som vill meritera dig vidare är VAK-kurs obligatorisk. Vi erbjuder för närvarande följande VAK-kurser.
-
Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning i grundskolans åk 7-9 (VAK) (Växjö)
-
Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning i gymnasieskola och vuxenutbildning (VAK) (Helsingborg)
-
Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning i gymnasieskola och vuxenutbildning (VAK) (Växjö)
-
Praktiknära forskning
Praktiknära forskning sker i samverkan mellan forskare och verksamma i förskola och skola. Syftet är att utveckla ny kunskap som kan bidra till att förbättra undervisning och lärande. Vid Linnéuniversitetet bedrivs praktiknära forskning tillsammans med huvudmän, lärare och förskollärare för att skapa direkt nytta i professionens vardag.
Kollegialt lärande
Kollegialt lärande är en del av professionsprogrammet och bygger på att lärare och förskollärare utvecklar sin kunskap tillsammans genom att exempelvis dela erfarenheter, omsätta teori i praktik och gemensamt reflektera över professionens utmaningar och möjligheter. Genom Linnéuniversitetets skolnätverk skapar vi mötesplatser där professionens frågor står i centrum och där ny forskning kan bidra till gemensam utveckling.
Kompetensutveckling för dig som är rektor
Som rektor har du en viktig roll i att leda undervisning och skapa goda förutsättningar för barns och elevers lärande. Inom professionsprogrammet får du möjlighet att utveckla ditt ledarskap genom akademiska kurser, kollegialt lärande och praktiknära forskning. Se exempel på vad Linnéuniversitetet erbjuder:
- Rektorsprogrammet
- Professionsmagister
- Pedagogiskt ledarskap på huvudmannanivå
- Att använda data som grund för skolans och förskolans systematiska kvalitetsarbete
Läs mer om kompetensutveckling för rektorer på Skolverkets webbplats
Denna webbplats uppdateras löpande och det kommer att publiceras fler kurser som kan ingå i meritering.