Nätverksträff för svenska och ämnesspråk
Nu är det dags för nästa träff i Regionalt nätverk för svenska och ämnesspråk! Den här gången kommer Annika Andersson att föreläsa under titeln "Hur man kan arbeta språkutvecklande med stöd av resultat från hjärnforskning och kognitiv forskning".
Den 9e oktober höll Annika Andersson ett föredrag med titeln Vad kan hjärnstudier lära oss om språk och språkinlärning? på Skolverkets konferens för språk- och skrivutvecklare. På nätverksdagen i Växjö den 20e november kommer denna föreläsning att utvecklas och även inkludera språkutvecklande arbetssätt.
Titeln på föredraget är Hur man kan arbeta språkutvecklande med stöd av resultat från hjärnforskning och kognitiv forskning.
I föreläsningen kommer resultat från neurokognitiva studier av språkbearbetning presenteras. Dessa resultat påvisar likheter i semantisk bearbetning oavsett inlärarens ålder och oavsett om det är ett första- eller ett andraspråk som bearbetas. Istället visar dessa resultat att semantisk bearbetning framförallt påverkas av språkfärdighet. Så är dock inte fallet för den neurofysiologiska bearbetningen av fonologi (språkljud) och syntax (meningsbyggnad och grammatik). Dessa aspekter relaterar mer till inlärarens ålder vid inlärningen, typen av inlärning och av de språk inläraren redan förvärvat.
Med målet att förbättra förståelsen för inlärning av första- och andraspråk, från småbarnsåldern till vuxen ålder, kommer föreläsningen även beröra hjärnmyter, minne och stress.
Föreläsningen ger en utökad förståelse över
1) likheter och skillnader i hur hjärnan bearbetar olika aspekter av ett språk
2) vad dessa likheter och skillnader i bearbetning relaterar till, samt har en potential att påverka hur språk lärs ut.