Samverkansdag om muntlig kommunikation i skolan
Den 2 oktober 2019 bjuder Institutionen för svenska språket åter in till en kompetensutvecklingsdag för lärare.
Årets tema är muntlig kommunikation i skolan. Innehållet för dagen kommer att utgå från centrala delar av den modul om muntlig kommunikation som lärosätet utvecklat inom Läslyftet. Dagen passar lärare i alla skolans ämnen och stadier. Även studenter är varmt välkomna.
Under förmiddagen erbjuder vi två föredrag om muntlig kommunikation i skolan. Därefter bjuds alla deltagare på lunch. På eftermiddagen erbjuder vi tre alternativa aktiviteter. Se mer under fliken Program.
Läs mer om muntlig kommunikation i skolan på Skolverkets webbplats
Muntlig kommunikation är grundläggande för undervisning i alla ämnen. Elever och lärare är i ständig dialog genom samtal om ämnesinnehåll och annat de finner meningsfullt. De kommunicerar också genom att presentera stoff för varandra på olika sätt, som exempelvis i redovisningar, instruktioner och genomgångar. I alla ämnen, från bild till teknik, hänger all muntlig kommunikation intimt samman med lärandet. Det finns en stor potential att utveckla undervisningen genom medvetenhet om olika aspekter av muntlighet, genom att variera kommunikativa förhållningssätt och genom medveten planering av olika muntliga moment.
Program
(IKEA-salen i hus N)
8.30 Fika serveras i N-huset
9.15 Inledning – Daniel Bergman
9.30–10.30 Förhandla om bedömning av muntlighet – ett dilemma – Cecilia Olsson Jers, lektor vid Malmö universitet.
När elever gör muntliga presentationer av ett kunskapsinnehåll bedöms kvaliteten på presentationerna. Ett dilemma som då kan uppstå är när elevens bedömning av sig själv i presentationen och lärarens professionella bedömning inte stämmer överens. I föredraget fokuseras olika sätt att hantera bedömning av muntlighet och där målet är att klassrumsklimatet ska upplevas som tillåtande och utmanande av både elever och lärare.
Kort paus
10.45–11.45 Röster i klassrummet – muntlig kommunikation som främjar elevers utveckling av kunskaper, språk och identiteter – Ewa Bergh Nestlog, lektor vid Linnéuniversitetet.
Muntlig kommunikation pågår i alla klassrum. Eleverna kan engageras mer eller mindre i interaktionen, och ett eller flera perspektiv på ämnesinnehållet kan efterfrågas. I föreläsningen presenteras en modell för kommunikativa förhållningssätt i undervisningen. Vidare diskuteras hur de muntliga aktiviteterna i undervisningen kan relateras till elevernas utveckling av ämneslitteracitet.
12.00 Lunch i M-huset
13.00 Valbara aktiviteter
- Kartläggning av språkutvecklande lärmiljöer, lärtillfällen och interaktioner i förskolan och grundskolans första år – Christian Waldmann, docent, Linnéuniversitetet.
- Berättandets kraft i skolan. Att arbeta med muntligt berättande i undervisningen – Ann-Karin Ånman och Mikael Thomasson, berättarpedagoger, Sagobygden.
- Fortbildning i svenska och svenska som andraspråk – Institutionen erbjuder studievägledning om fortbildning för verksamma lärare för utökad legitimation, behörighet och meritering.
14.00 Avslutning med fika i N-huset
Kontaktpersoner
Har du frågor om anmälan eller det praktiska så som fika m.m. kontakta Daniel Bergman eller Helena Karlsson Pacheco på svenska.spraket@lnu.se .