barn skriver
Fokus Integration

Språk, utbildning och integration – vem sätter värde på olika språkkunskaper?

I den allmänna debatten om integration betonas ständigt vikten av goda språkkunskaper. Och i den svenska skolan, och andra delar av utbildningsväsendet, förväntas resurser och engagemang bidra till att nyanlända – såväl barn som vuxna – får språkets nycklar till samhället. Men vilken slags språklig kompetens värdesätts mer precist i Sverige? Hur kan språkutveckling förenas med en känsla av gemenskap och samhörighet? Och vilken betydelse har rätten till modersmålsundervisning för identitetsskapande och integration?

Plattform Migration bjuder in till ett öppet seminarium kring centrala frågor om hur språkkunskaper värderas och om språkets betydelse i det mångkulturella samhället. Populärvetenskapliga föredrag följs av en diskussion mellan forskare och praktiker som verkar i olika delar av utbildningssektorn.

Medverkande forskare

  • Päivi Juvonen, professor, Linnéuniversitetet
  • Johanna Salomonsson, universitetslektor, Linnéuniversitetet
  • Anne Reath Warren, universitetslektor, Uppsala universitet

I paneldiskussionen deltar också Richard Berkeby, Kalmarsunds gymnasieförbund, Maria Strömberg, Studieförbundet Vuxenskolan, och Carl Sundbring, Högalids folkhögskola. Moderator för panelen är Malin Almqvist, länsråd, Länsstyrelsen Kalmar län.

Datum och tid: torsdag 7 november, kl. 13.30–15.30
Plats: Sal Azur, Hus Vita – Linnéuniversitetet, Kalmar
Anmälan: Vi beklagar, anmälan är inte längre möjlig – seminariet är fullbokat.

Seminariet är kostnadsfritt, men förhandsanmälan behövs då deltagarantalet är begränsat. 

Varmt välkomna alla med intresse för migrations- och integrationsfrågor!

Sal Azur, Hus Vita, Linnéuniversitetet, Kalmar Per Strömblad Lägg till i din kalender