DELTA-konferens
Delta aktivt i DELTA-konferensen den 25-26 mars 2020, sektionen för högskolepedagogiks återkommande arena för deltagande.
Nu lever vi som vi lär och ordnar en internkonferens som tar upp våra egna vardagliga erfarenheter av nätbaserat lärande, goda som dåliga.
Träffa kollegor för att diskutera vår digitala och analoga vardag inom nätbaserad utbildning.
- presentationer
- gruppdiskussioner
- sammanfattningar
Konferensen består av:
- Inledning av Daniel Alvunger, tf dekan vid Nämnden för lärarutbildning, och Linda Reneland-Forsman, Sektionschef Högskolepedagogik, om Lnu:s strategiska insatser för utveckling av nätbaserat lärande.
- Student generated content. Satish Patel, Umeå universitet (på engelska)
- Flera seminarier, med korta presentationer, följd av gruppdiskussioner i Zoom, om:
- Kompetenser
- Erfarenheter
- Innovativa lösningar
- Kniviga situationer
- Problem som söker lösningar och lösningar till problem
Huvudspråket är svenska och de flesta presentationer kommer att vara på svenska, men det kan finnas möjlighet att sitta i grupper och diskutera på engelska.
Delta i konferensen där vi ska lära av varandra, om hur vi möter de utmaningar vi står inför varje dag!
Program
Konferensprogram
Onsdag 25 mars
12:30 Välkommen
Alastair Creelman, Sektion Högskolepedagogik, Jeff Winter, Institutionen för informatik.
12:40 Många sätter fingret på distans- och nätbaserat lärande i år!
Daniel Alvunger (Nämnden för lärarutbildning) och Linda Reneland Forsman (Sektionen högskolepedagogik) inleder med att presentera den satsning på distans och nätbaserat lärande som görs av Regeringen, Universitetsledningen, Rådet för utbildning och lärande, Sektion högskolepedagogik och Nämnden för lärarutbildning. Denna gemensamma satsning hoppas vi skall flytta fram våra positioner vad gäller undervisningskvalitet i nätbaserat lärande där detta erfarenhetsutbyte är en viktig början!
13:20 Erfarenhetsutbyte 1
Från MOOC till FLIPPAT: Maria Nilson, Linda Piltz (Institutionen för film och litteratur)
Att släppa in omvärlden i kursutvecklingen! Cecilia Malmqvist (Institutionen för skog och träteknik)
Internationalisering via Padlet och Flipgrid i en professionsutbildning: Kim Wallin (Institutionen för hälso- och vårdvetenskap). Presentationer och gruppdiskussioner.
14:40 Fika
15:00 Erfarenhetsutbyte 2
Spelifiering i kursmiljö: Leif Marcusson (Institutionen för organisation och entreprenörskap).
Just-in-Time Teaching (JiTT) for all students: Joel Martinsson (Institutionen för statsvetenskap)
Kursdesign i arbetslag - kompetensutveckling i workshopform: Tobias Andersson-Gidlund (Institutionen för datavetenskap och medieteknik). Presentationer och gruppdiskussioner.
16:30 Slut för dagen
Torsdag 26 Mars
08:30 Välkommen tillbaka, summering av onsdagens aktiviteter
08:45 Gästtalare
The flipped teacher: Satish Patel, Umeå universitet (in English) In this presentation, I aim to justify and exemplify the production of learning objects (quizzes, lectures, games, interactive online material) constructed BY students and FOR students.
09:30 Gruppdiskussioner kring Satish Patels presentation
10:00 Fika
10:30 Erfarenheter 3
Inkluderande design i kursrum i MyMoodle: Peter Diedrichs (Sektion högskolepedagogik, UB)
Digitala berättelser - ett studentperspektiv: Ragnar Olsson (Institutionen för didaktik och lärares praktik, lärarutbildning).
Videologgar för att svetsa samman "campus"- och "distans" studenter: Johan Leitet (Institutionen för datavetenskap).
Designing online courses around university-supported tools: Chris Allen (Institutionen för språk), Peter Carlsson (Fakulteten för konst och humaniora)
Presentationer och gruppdiskussioner.
12:00 Summering, vägen framåt
(Linda Reneland-Forsman, Alastair Creelman, Sektion Högskolepedagogik, Jeff Winter, Institutionen för informatik).
Mer information
The flipped teacher
Satish Patel, Umeå universitet
In this presentation, I aim to justify and exemplify the production of learning objects (quizzes, lectures, games, interactive online material) constructed BY students and FOR students. Tutors can then be released to facilitate the learning environment and to engage in dialogue with their learners who articulate their understanding through material shared via an interactive learning platform. In effect, a flipped teacher model is the aim: a classroom allowing for a more active “learning by doing” role for the student and a greater facilitative role for the tutor engaged in “getting students to do the doing”.
Although students have always generated their own content by way of essays, papers, lab reports, etc. this form of generated content is, primarily, used for assessment purposes – and usually only seen by two people: the student and the tutor. Little is shared among students for socially constructed meaning. In effect, student generated content (SGC) before the advent of the internet and more specifically web 2.0 was only of a one-directional – from student to teacher. In recent times, a growing number of educational establishments advocate the usage of ePortfolios. Yet even here, such usage serves as little more than educational showcasing of finished creations as opposed to the joint production and sharing of learning objects
Erfarenhetsutbyte 1
Från MOOC till FLIPPAT
Maria Nilson, Linda Piltz, Institutionen för film och litteratur
Hur kan utvecklingen av digital pedagogik berika både distanskurser och campusundervisning? Från en MOOC om fantasy-litteratur till en campuskurs om Astrid Lindgren.
Att släppa in omvärlden i kursutvecklingen!
Cecilia Malmqvist, Institutionen för skog och träteknik
Att skapa och genomföra en öppen kurs är både skrämmande och roligt. Du har till exempel inte alla studenter under din vinge som på en vanlig universitetskurs. Här delar vi med oss av några reflektioner och lyfter ett par intressanta frågor efter att ha skapat vår första MOOC: Med Linné i skogen.
Internationalisering via Padlet och Flipgrid – For Swedish and British students within ambulance care
Kim Wallin, Institutionen för hälso- och vårdvetenskap
Hur kan studenter samverka internationellt och digitalt för att få ökad förståelse och insikt i sin kommande yrkesutövning? Presentationen visar hur studenter vid ambulanssjuksköterskeutbildningen (Lnu och Bradford, England) med stöd av digitala verktyg fick en ökad inblick i en annan nations syn på studentliv och yrkesroll. Utbildningsinsatsen bestod av tre olika lärmoment, vid tre tidpunkter under 1 år av deras utbildning som en tänkt progression.
Erfarenhetsutbyte 2
Spelifiering i kursmiljö
Leif Marcusson, Institutionen för organisation och entreprenörskap
Motiverar gamification studenterna? Gamification är ett sätt att motivera och belöna en spelare/student. Det är en hype/ett mode att använda gamification. Kunskap, betyg och framtida jobbmöjligheter verkar inte räcka för att motivera. Det behövs tydligen något mer. Presentationen delar erfarenheter från att tillämpa gamification i högre utbildning.
Just-in-Time Teaching (JiTT) for all students.
Joel Martinsson, Institutionen för statsvetenskap
Frågeställning: hur kan nätbaserade plattformar användas för att skapa mer dynamiska lektioner som når studenter i olika utbildningsfaser? Här vill jag prata om mina erfarenheter med att använda digitala plattformar tillsammans med JiTT-metoden. Presentationen utgår ifrån mina erfarenhet från klassrummet samt en enkätundersökning med specifika frågor om hur de upplevde den nya typen av föreläsning. Jag ser fram emot att höra övriga deltagares kommentarer och reflektioner kring hur digitala plattformar kan underlätta användandet av JiTT och andra flipped classroom metoder!
Kursdesign i arbetslag - kompetensutveckling i workshopform
Tobias Andersson-Gidlund, Institutionen för datavetenskap och medieteknik
Hur får man en heterogen grupp av lärare att jobba mot samma utbildningsmål? Personalen på informatik på LNU består av en mängd självständiga individer som måste fås att samarbeta i Systemvetarprogrammet. Under hösten har vi jobbat med ABC-metoden för att skapa en samhörighet och samstämmighet när det gäller utbildningsprogrammet. Att praktiskt arbeta med kurser med hjälp av ABC-workshoppar är ett sätt som vi känner har ökat "vi-känslan" i gruppen."
Erfarenhetsutbyte 3
Inkluderande design i kursrum i MyMoodle
Peter Diedrichs, Sektion högskolepedagogik (UB)
Om de olika digitala arenor studenterna möter, hur de hänger samman och vilka utmaningar som kan uppstå i mötet.
Digitala berättelser - ett studentperspektiv
Ragnar Olsson, Institutionen för didaktik och lärares praktik, lärarutbildning
Hur studenter i en campusbaserad kurs i förskollärarprogrammet uppfattar att det fungerar när vi använder oss av digitala redskap, ursprungligen utvecklade för distansstudier. Stödjer detta studenternas lärande eller ses det som ett onödigt hindrande inslag?
Videologgar för att svetsa samman "campus"- och "distans"studenter
Johan Leitet, Institutionen för datavetenskap
Hur kan vi arbeta för att se till att alla studenter, oavsett studieform, känner sig inkluderade och sedda? Under flera år har vi använt videologgar i våra kurser för att ge studenterna samma information oavsett studiesituation. Detta har visat sig inte bara vara till fördel för studenterna, utan också för lärarna.
Designing online courses around university-supported tools, Chris Allen, Institutionen för språk, Peter Carlsson, Fakulteten för konst och humaniora
This presentation describes how an online course can be designed using ICT tools typically supported by a university faculty or department, such as a VLE / CMS platform like Moodle integrated with a streaming server and screencasting facilities.
Mer information
Alastair Creelman, Sektionen för högskolepedagogik, alastair.creelman@lnu.se
Jeff Winter, Institutionen för informatik, jeff.winter@lnu.se
Linda Reneland- Forsman, Sektion för Högskolepedagogik, linda.reneland@lnu.se