avhandlingar
Disputation

Disputation i litteraturvetenskap: Letícia Vitral

Titel: Artworks as diagrams - Diagrammatic reasoning and the epistemic potential of art
Ämne: Litteraturvetenskap
Fakultet: Fakulteten för konst och humaniora
Datum: Tisdag 15 december 2020, kl 13.00
Plats: Via Zoom: https://lnu-se.zoom.us/j/67150752543?pwd=emhmYitPcUppSzl2VU9qWXNqeC95dz09
Opponent: Professor Frederik Stjernfelt, Aalborgs universitet, Danmark
Betygsnämnd:
Professor Kay O’Halloran, University of Liverpool, Storbritannien
Professor Jesper Olsson, Linköpings universitet
Docent Elin Sütiste, University of Tartu, Estland 
Ordförande: Professor Lars Elleström, Linnéuniversitetet 
Handledare: Professor Lars Elleström, Linnéuniversitetet 
Examinator: Professor Gunilla Byrman, Linnéuniversitetet 
Spikning: Tisdag 24 november, kl 10.15, elektronisk spikning i Diva

För dig som inte har möjlighet att ansluta via Zoom kommer disputationen att sändas i en sal på campus i Växjö. Kontakta ylva.forell-gustavsson@lnu.se för information.

Läs hela avhandlingen här: Artworks as diagrams - Diagrammatic reasoning and the epistemic potential of art

  

Sammanfattning:

Denna avhandling handlar om att skapa en bro mellan estetik och epistemologi genom att undersöka de mekanismer genom vilka konstverk tillåter betraktare att få kunskap. Kunskap nås genom att betraktaren kan manipulera konstverket. För att förstå konstverkens epistemiska potential, argumenteras det i denna avhandling, kan de förstås som diagram, i den mening som utvecklats av Charles S. Peirce. Med utgångspunkt i den amerikanska pragmatismen, särskilt Peirces teorier om semiotik och efterforskning, John Deweys teorier om estetik argumenteras det för att manipulationen av konstverk kan vara ett exempel på en undersökningsprocess. Det är en process som stimuleras av konstverkens diagrammatiska symbol-type-token-struktur vilken förkroppsligar de logiska förhållandena mellan abduktion, deduktion och induktion. Med hjälp av Peirces definition av inquiry/efterforskning och Deweys teori om en estetisk upplevelse kan ett konstverk beskrivas som ett avsiktligt skapat tillstånd av slump och tvivel. Detta tillstånd stimulerar och vägleder efterforskningsprocessen och möjliggör en estetisk upplevelse. Efterforskningsprocesser och estetiska upplevelser visar sig på så sätt dela samma ontologiska grund: En grundegenskap av estetiska erfarenheter är att en betraktare och en kontext konfronteras med tillstånd av slump och tvivel: Med hjälp av slutsatser vägleds publiken till ett tillstånd av regelbundenhet och tro. Argumentationen utvecklas och testas i en diskussion av Arthur Dantos inflytelserika teori om estetik baserat på Andy Warhols Brillo Boxes genom en noggrann genomgång av Dantos huvudskrifter om den. Den centrala punkten i Dantos teori är att det som ger en artefakt status som ett konstverk är inte de omedelbart förnimbara sensoriska egenskaperna, utan något annat. I denna avhandling beskrivs detta något som en ”diagrammatisk struktur” som potentiellt kan manipuleras genom en efterforskningsprocess. Avslutningsvis diskuteras avhandlingens slutsatser i relation till modelleringsprocesser: som diagram kan konstverk förstås som modeller. Det öppnar upp för att utveckla förhållandet mellan estetik och epistemologi ytterligare.

Via Zoom. Lägg till i din kalender