Students walking

Mångkulturell inkorporering, utbildning och tillhörighetens gränser

Vilka faktorer påverkar skol- och kunskapssegregering i dagens Sverige? Vilken roll spelar känslor och symboliska gränser för gemenskap och utanförskap? Och hur förstås och förhandlas sådana gränser av olika aktörer inom skolans värld?  

Centrum för kultursociologi bjuder in till ett webinarium, där forskare från Göteborgs universitet, Södertörns högskola, Stockholms universitet och Linnéuniversitetet diskuterar ovanstående frågeställningar. Utgångspunkten är en gemensam antologi, Immigrant Incorporation, Education, and the Boundaries of Belonging, där teoretiska begrepp ”belonging” och ”we-ness” står i centrum, samt hur rektorer, lärare och elever med migrationserfarenhet skapar mening kring symboliska gränsdragningar inom utbildningssystemet. Presentationerna kretsar kring två tema: skolval och religion men reser också vidare frågor i förhållande till tillhörighet, inkludering och exkludering i dagens svenska skola.

Webinariet inleds med korta presentationer för att följas av en gemensam diskussion. Det finns möjligheter att ställa frågor från den egna skärmen.

Medverkande forskare

  • Stefan Lund, Stockholms Universitet
  • Anna Ambrose , Södertörns Högskola
  • Marianne Dovenmark, Göteborgs Universitet
  • Ann-Sofie Holm, Göteborgs Universitet
  • Henrik Nilsson, Linnéuniversitetet
  • Åsa Trulsson, Linnéuniversitetet

Välkommen med din anmälan i formuläret nedan, senast den 3 december. Zoom-länken kommer att mejlas ut den 4 december.

Anmälan

Zoom Åsa Trulsson Lägg till i din kalender