Aktiva barn i klassrum.

Digital nätverksträff: Samhällsfrågor med natur­vetenskapligt innehåll – laborationer i coronatider

Du som lärare har i nuläget en extra viktig roll för barn och unga; genom att fortsätta med ”det vanliga” får era elever struktur i tillvaron och kan fortsätta utvecklas på flera plan. Träffen kommer att handla om Socio-scientific issues (SSI), på svenska ofta kallat Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll. SSI handlar om att använda och utveckla kunskaper i naturvetenskap och andra ämnen för att förstå mer om en aktuell situation som det talas om i massmedia eller som av andra skäl engagerar eleverna.

Det som nu genomsyrar all media är Covid-19. Vi har därför förberett ett par praktiska aktiviteter (“Laborationer i coronatider”) som kan göras med eleverna utifrån sådant som nämns i media i anslutning till Covid-19. Vår förhoppning är att ni har möjlighet att prova någon av dessa. Samtalet i träffen kommer att handla om SSI i undervisningen (främst i grundskolan); laborationen är ett exempel, men också de av er som inte genomfört någon laboration är givetvis välkomna!
Laborationer i coronatider

Träffen genomförs via det digitala verktyget Zoom den 6 maj från klockan 15 (vi tror det är bra att börja med fika samt ljud-bildkalibrering). Själva mötet börjar 15.30. Verktyget behöver ingen nedladdning på dator. Länk till mötet skickas via mail till alla som anmält sig.

Anmälan har inget sista-datum, den finns för att vi ska veta ungefär hur många som kommer att vara med.
Anmäl er här: bit.ly/nätnätverksträff 

För den som vill dela med sig av erfarenheter från “Laborationer i Coronatider” så finns det möjlighet att göra det skriftligt i ett delat dokument. Här finns också möjlighet att kommentera varandras tankar. 
Länk till Googledokumentet: bit.ly/labcoronatider

Nätverksträffen genomförs med en bas av deltagare från Nätverket Linné mot nya höjder, men alla som är intresserade är varmt välkomna!

Hör gärna av er om det finns några frågor!