Att bli sedd, respekterad och bekräftad – En dag för kunskap om breddad rekrytering och breddat deltagande
Ta del av forskning, inspiration och Linnéuniversitetets praktiska metoder.
Välkommen till en inspirerande dag fylld av föreläsningar, intervjuer och en avslutande paneldebatt. Hela konferensen är digital och vi sänder live hela dagen.
Konferensen är ett gemensamt arrangemang av Linnéuniversitet och nätverket Include.
På återhörande och med varma hälsningar
Kajsmari Engdahl, Linda Levin och Petra Hunt
Program
9.30 - 9.35 Marie Brorsson, chef för studerandeavdelningen och dagens moderator, hälsar välkommen
09.35 - 10:00 Therése Iveby Gardell, universitetsdirektör, öppnar konferensen
10.00 - 11.00 Fredrik Svensson, Senior utredare, UKÄ: "Många unga från studieovana hem studerar inte vidare trots höga betyg från gymnasiet"
11.00 - 11.15 Paus
11.15 - 11.30 Moderator samtalar om arbetet Early Alert tillsammans med Linda Levin, sektionschef för vägledning och pedagogiskt stöd, och Petra Hunt, studievägledare, fakulteten Ekonomihögskolan
11.30 - 12.00 Moderator samtalar om arbetet med SI, samverkansinlärning, tillsammans med KajsMari Engdahl, Johan Kjerf, student och tidigare SI-ledare, och Mattias Gunnarsson, universitetsadjunkt och doktorand i statsvetenskap
12.00 - 13.00 Lunch
13.00 - 13.30 Moderator samtalar med Maria Larsson, sektionschef för studenthälsan, och Annika Axelsson, kurator, om MHFA-Första hjälpen till psykisk hälsa
13.30 - 14.00 Catta Torhell, överbibliotekarie och projektledare för ”Framtidens lärmiljö vid Lnu”. Inom projektet undersöks alla de samband och sammanhang som tillsammans utgör en välfungerande lärmiljö och en förutsättning för att studenterna vid Lnu, oberoende av utgångsläge, ska göra en framgångsrik utvecklingsresa som gör dem rustade för att möta samhällsutmaningarna.
14.00 - 14.15 Paus
14.15 - 14.45 Samtal mellan några av de medverkande
14.45 - 15.00 Avslut och information från Include
Online-konferens, hur fungerar det?
Hela denna konferens är digital och sänds via webben.
Alla som anmäler sig kommer strax före konferensens början att få tillgång till den länk som sedan kommer att användas under hela dagen.
Vi återkommer med mer information om hur en digital konferens fungerar och vad man som deltagare bör tänka på, men kort kan redan nu sägas att för att följa föreläsningar och samtal behövs ingen särskild programvara, endast en fungerande internetuppkoppling och en helt vanlig webläsare.
Presentationer och länkar till mera resurser
Presentationer
- Fredrik Svensson (UKÄ): "Många unga från studieovana hem studerar inte vidare trots höga betyg från gymnasiet" (pdf)
- Maria Larsson och Annika Axelsson (Linnéuniversitetet): "MHFA - Första hjälpen till psykisk hälsa" (pdf)
- Catta Torhell (Linnéuniversitetet): "Framtidens lärmiljö vid Linnéuniversitetet" (pdf)
- Carina Carlund (Include): Om nätverket Include (pdf)
Rapporter
Framtidens lärmiljöer vid Linnéuniversitetet. Forskning, trender och möjliga konsekvenser (juni2021)
Länkar till mera resurser
- Forskning om rekrytering till högre utbildning: https://www.uka.se/publikationer--beslut/publikationer--beslut/rapporter/rapporter/2021-10-19-ny-kunskapsoversikt-forskning-om-rekrytering-till-hogre-utbildning-i-de-nordiska-landerna-2010-2021.html
- Policy och utfall i de skandinaviska länderna: https://www.uka.se/5.4bf08fe9179eb7ac8ac5c37.html
- Social snedrekrytering till högskolan i historiskt perspektiv: https://www.uka.se/publikationer--beslut/publikationer--beslut/rapporter/rapporter/2020-11-23-social-snedrekrytering-till-hogskolan-i-historiskt-perspektiv.html
- Vad hände under pandemin?
https://www.uka.se/publikationer--beslut/publikationer--beslut/rapporter/rapporter/2021-07-02-den-sociala-snedrekryteringen-till-hogskolan-forstarktes-i-pandemins-forsta-fas.html https://www.uka.se/om-oss/var-verksamhet/regeringsuppdrag/delrapport-1.html - Studenternas bakgrund och avhopp från högre utbildning: https://www.uka.se/tidigaavhopp
- Många unga från studieovana hem…
https://www.uka.se/publikationer--beslut/publikationer--beslut/statistiska-analyser/statistiska-analyser/2018-03-28-manga-unga-fran-studieovana-hem-studerar-inte-vidare-trots-hoga-betyg.html