Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser: från analys till undervisning i matematik
Hur går vi från analys av elevers visade matematikkunskaper till en utveckling av undervisningen i matematik? Välkommen till ett seminarium som inspirerar till hur undervisning i förskoleklass och åk 1–3 kan utformas så att yngre elever ges möjlighet att utveckla sitt matematiska tänkande.
Seminariets innehåll
Seminariet riktar sig till dig som undervisar i förskoleklass och åk 1–3 och därmed omfattas av Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser.
- Uppdaterad information från Skolverket om nyheter och stödmaterial för förskoleklass och åk 1–3.
- Föreläsning om tidig matematikinlärning av forskare inom fältet (ca 80 min). Föreläsningen tar vid från momentet när kartläggning respektive bedömning har genomförts och analys av resultaten skall göras. Du får också ta del av hur du kan planera för undervisning med relevant matematikinnehåll.
- Workshop "Hur går vi vidare", om uppföljning av elevers visade kunskaper.
Tid och plats
Datum: måndag 12 april 2021
Tid: kl. 13:00–16:00
Plats: digitalt (mer information kommer inför mötet)
Samma seminarium genomförs även den 20 april och 28 april.
Mer information, anmälan och kontakter
Program och mer information om genomförandet
Anmälan
Måndag 12 april 2021, kl. 13:00–16:00
Tisdag 20 april 2021, kl. 13:00–16:00
Onsdag 28 april 2021, kl. 13:00–16:00
Kontakt
Om du har frågor om seminariet: matilda.ostman@skolverket.se
Om du har frågor om anmälan: skolverket@reachem.se
Hör gärna av er om ni vill veta mer!
hanna.palmer@lnu.se