Natur
Nätverksträff

Ett coachande förhållningssätt - är det användbart i matematikundervisningen?

Välkommen till en träff med nätverket Matematik i kulturmiljö.

Att vara lärare är ett komplext arbete med både glädjeämnen och bekymmer. Även skickliga pedagoger kör ibland fast med elever. Det kan handla om en elev som plötsligt försämrar sina resultat, som suckar men inte berättar vad som är fel, som uttrycker att ämnet eller undervisningen är trist, som inte verkar vara motiverad, som har hög frånvaro… det finns förstås massor med exempel.

Att utveckla ett coachande förhållningssätt kan bidra till att förstå vad eleven har för behov (vilket eleven kanske inte ens själv vet) och vad man själv behöver utveckla för att hjälpa eleven att komma framåt.

Under den här eftermiddagen kommer du att få både teori och praktik med syftet att du fyller på din professionella ryggsäck med ytterligare ett hjälpmedel. Förbered dig gärna med att ta med några av de bekymmer som du har i din undervisning (eller ditt mentorskap) just nu, så försöker vi hjälpas åt att hitta lösningar på dem.

Föreläsare Annica Gärdin
Annica är legitimerad lärare för grundskolan och gymnasiet och har arbetat i skolan sedan 1993. Hon jobbar just nu med processtöd för undervisning i Stockholms stad, bland annat som lärarcoach. Annica har cirka 1000 timmars handledning/coachning av lärare samt flera hundra timmars lektionsbesök bakom sig. Hon utbildar samtalsledare och brinner för samtal som ett sätt att nå undervisningsutveckling

Mötet kommer att följa folkhälsomyndighetens rekommendationer för allmänna sammankomster.

Sista anmälningsdag 27/9

Arrangör

Nätverket Matematik i kulturmiljö

Anmälningsformulär

Jag vill delta gärna:

Medgivande – GDPR

Jag medger att uppgifter i detta formulär får användas av universitetet inom ramen för universitetets uppdrag med det syfte som angivits ovan.

Villkoren för behandling av personuppgifter vid Linnéuniversitetet.

Ma1065, Kalmar Oduor Olande Lägg till i din kalender