students at work
-
Internkonferens

DELTA 2022 23-24 mars

DELTA, 23-24 mars 2022 – nätbaserade utmaningar i professionsutbildningar. Årets konferens sätter fokus på våra professionsutbildningar.

Avslutad konferens. Tack alla som deltagit!

Enligt UHR är en professionsutbildning "en utbildning med yrkesinriktning som vanligen ges i form av en högskoleutbildning". Lnu har ett brett utbud av professionsutbildning med olika upplägg: campus, distans och blandade former. Vi utbildar sjuksköterskor, lärare, sjöbefäl, poliser, journalister, socionomer, optiker, farmaceuter m fl.

Under DELTA-konferensen diskuterar vi utmaningar i nätbaserat lärande för våra professionsutbildningar.

  • Är det skillnad / annorlunda att skapa sin yrkesidentitet via distans?
  • Hur hanterar vi VFU på distans?
  • Vad är möjligt att genomföra och vad anses i nuläget omöjligt/svårt att genomföra.

 

Program

Onsdag 23 mars (12:30–16:30)

12:30 Inledning Linda Reneland-Forsman, Sektion högskolepedagogik

12:45–14:15 Goda exempel på innovativa lösningar från våra fakulteter.

  • Emma Magnusson (FKH): Nya vägar till en mer flexibel VFU - möjligheter och utmaningar
  • Ted Bågfeldt (FTK/Sjö): Framgångsrika distanskurser - Hur kan andelen studenter som avbryter en distansutbildning minskas?
  • Peter Lindström (FSV/Polis): Kunskapsbaserat polisarbete: vems kunskap?
  • Susanne Sandberg & Christoph Tiedtke (FEH): BusinessLab och affärssimulering vid Ekonomihögskolan
  • Ulyana Muñoz Acuña (FHL/Farmaci): Utveckling av ett virtuellt utbildningsprogram för farmaceutstudenter – ”My Dispense”

14:15–14:30 Paus

14:30–16:00 Parallella sessioner 

Grupp A. Hur skapar vi en professionskänsla via distans? Är det skillnad/annorlunda att skapa sin yrkesidentitet via distans? Behöver vi nya pedagogiska omtag? (Moderator: Katarina Rupar Gadd)

Grupp B. Vilka utmaningar står professionsutbildningar inför i nätbaserad undervisning och hur kan man bättre stödja verksamhetsförlagd utbildning och handledning i ett nätbaserat sammanhang? (Moderator: Linda Reneland-Forsman)

Grupp C. Hur skapar vi bättre samarbete mellan Lnu:s professionsutbildningar? Vi har en hel del gemensamt men har ytterst sällan kontakt med varandra. Hur jobbar vi med distanslösningar idag? Vilka möjligheter finns i framtiden? (Moderator: Kent Stening)

16:00–16:30 Uppföljning och diskussion

Torsdag 24 mars (9.00–12.30)

09:00–09:30 Tomas Nilsson, Ekonomihögskolan
"Kursberättelsens kraft” – ett retorikperspektiv på kursintroduktioner

09:45–11:15 Parallella sessioner 

Torsdagens parallella sessioner är rubrikmässigt samma som onsdagen. Tanken är att ni väljer en ny session för torsdagen.

Grupp A. Hur skapar vi en professionskänsla via distans? Är det skillnad / annorlunda att skapa sin yrkesidentitet via distans? Behöver vi nya pedagogiska omtag? (Moderator: Katarina Rupar Gadd)

Grupp B. Vilka utmaningar står professionsutbildningar inför i nätbaserad undervisning och hur kan man bättre stödja verksamhetsförlagd utbildning och handledning i ett nätbaserat sammanhang? (Moderator: Linda Reneland-Forsman)

Grupp C. Hur skapar vi bättre samarbete mellan Lnu:s professionsutbildningar? Vi har en hel del gemensamt men har ytterst sällan kontakt med varandra. Hur jobbar vi med distanslösningar idag? Vilka möjligheter finns i framtiden? (Moderator: Kent Stening)

11:30–12:30 Rapportering av diskussionerna/Vägen framåt.

  • Hur knyter vi ihop våra professionsutbildningar?
  • Vad behövs? Hur kan Sektion högskolepedagogik stödja utvecklingen?