Nationell konferens om särskilda utbildningsbehov i matematik
Temat för konferensen kommer att vara "Att kunskapa om särskilda utbildningsbehov i matematik". Ett samarrangemang av Linnéuniversitetet, Linköpings universitet, Örebro universitet och Malmö universitet.
Inspelningar av keynotes med Heidi Hellstrand och Helena Vennberg:
Tillsammans har vi en vision att kunna bidra till en kunskapsbaserad skolutveckling med fokus på specialpedagogiska frågor i matematik. Genom att skapa engagemang kring detta tema möjliggör vi för utveckling av kunskap och bildning i frågan.
Konferensen bidrar till detta genom att verka för vetenskaplighet och erbjuder möjlighet till reflektion. I tillägg utgör konferensen en unik möjlighet för forskning och praktik att skapa delaktighet i sina respektive verksamheter.
Book of Abstracts
Konferensen samordnas av Linnéuniversitetet, Linköpings universitet, Örebro universitet och Malmö universitet.
Kontaktpersoner:
Linnéuniversitetet, Malmö universitet: Helena Roos (helena.roos@lnu.se)
Linköpings universitet: Tuula Koljonen (tuula.koljonen@liu.se)
Örebro universitet: Anette Bagger (anette.bagger@oru.se)
Viktiga datum & konferensavgift
- Anmälan om deltagande: öppnar 28 mars och stänger 31 oktober
- Från och med 28 mars (samtidigt som anmälan öppnar) kan du också skicka in ditt konferensbidrag
- 10 oktober är sista datum för att lämna in ditt konferensbidrag
- 17 oktober får du besked om ditt paper blivit antagen
Konferensavgift: 500 kr
Ett hållbart evenemang
"Nationell konferens om särskilda utbildningsbehov i matematik" är ett hållbarhetssäkrat möte enligt Linnéuniversitetets riktlinjer för ett hållbart evenemang. Riktlinjer som är kopplade till de 17 globala målen inom Agenda 2030 och innefattar de tre dimensionerna av hållbar utveckling: den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga. Läs mer om Linnéuniversitetets hållbara evenemang
Om denna konferens
I denna konferens lyfts den specifika professionskunskapen som speciallärare i matematik besitter - Genom konferensen fokuseras därför både specialläraren i matematik och dess specifika profession samt de frågor som blir centrala i speciallärarens uppdrag - särskilda utbildningsbehov i matematik.
Våra keynotespeakers kommer att beröra teman som ger olika perspektiv på särskilda utbildningsbehov i matematik. Konferensens keynotespeakers är professor Petra Scherer, Universität Duisburg-Essen i Tyskland, forskare Heidi Hellstrand, Åbo Akademi och lektor Helena Vennberg, Umeå universitet.
Förutom föreläsningar kommer även parallella tematiska sessioner att ingå i konferensen. Dessa planeras innehålla bidrag från deltagarna på konferensen och vara väl förankrade i praktiken.
Målgrupper
- Speciallärare i matematik
- Lärarutbildare av speciallärare i matematik
- Rektorer och övriga intressenter kring specialpedagogiska frågor i matematik
- Forskare och forskarstuderande
Även om du inte har något bidrag till konferensen är du varmt välkommen att delta.
Program
8.30–8.45 Konferensen öppnas
8.45–9.45 Keynote 1 - Petra Scherer, Germany
9.45–10.15 FIKA
10.15–11.05 Seminarium 1a, tema kunskapsbedömning
- Tillgänglighet till att visa kunskap under bedömning
Anette Bagger - Kartläggningsmaterial och bedömningsstöd – vad händer sedan?
Frida Elmgren
10.15–11.05 Seminarium 1b, tema: blandat, språk/anpassad grundskola
- Att stödja elever i språklig sårbarhet i matematiken
Cecilia Segerby - Elever som är inskrivna i grundsärskolan
Susanne Erlandsson
11.05– 11.15 PAUS
11.15–12.05 Seminarium 2a, tema gymnasiet
- Särskilda utbildningsbehov i matematik på gymnasieskolans yrkesprogram
Caroline Holmgren - Om att lära matematik i relation till matematisk resiliens
Lina Fröjelid och Malin Sinclair-Hällgren
11.15–12.05 Seminarium 2b, tema dyskalkyli
- Ett skånskt kompetenscentrum inom dyskalkyli
Cecilia Sjöbeck och Liza Nilsson - Specifik räknesvårighet/dyskalkyli en kort beskrivning av diagnos, kartläggning och erfarenheter från Logopedkliniken Danderyds sjukhus
Jonas Walfridsson och Nabi Amanuel
12.05–13.15 LUNCH
13.15–14.15 Keynote 2 – Helena Vennberg, Sverige
14.15–14.30 PAUS
14.30–15.20 Seminarium 3a, tema inkludering
- Elevers mening av inkludering i matematik – implikationer för praktiken
Helena Roos - Inkluderande undervisningsmaterial och undervisning
Anette Bagger och Emma Holmström
14.30–15.20 Seminarium 3b, tema blandat, förskoleklass/skolutveckling
- Intensivundervisning i matematik – en del i skolans systematiska kvalitetsarbete
Anna Östman och Martina Kulläng - Konceptuell subitisering och förskoleklasselevers lärande av tals del-helhetsrelationer
Catarina Wästerlid
15.20–15.45 FIKA
15.45–16.45 Keynote 3 – Heidi Hellstrand, Finland
16.45–17.00 Konferensens avslutas
Keynotes och abstracts
Petra Scherer, University of Duisburg-Essen: Equity and Diversity in mathematics classrooms – substantial mathematics for all
Petra Scherer is full professor for mathematics education in Germany at the University of Duisburg-Essen. From 1998 until 2011 she has been full professor at the University of Bielefeld. She had finished her doctoral dissertation on learning by discovery in mathematics instruction in schools for learning disabled at the University of Dortmund in 1995.
Her research interests cover analyses of learning and teaching processes in primary school as well as in special education and inclusive education, especially with respect to disabilities and difficulties in learning mathematics. Moreover, she is involved in developmental research of materials for classroom practice, pre-service and in-service courses and programs for teachers. Her empirical research is based on qualitative as well as quantitative methods.
Abstract: Designing and offering adequate learning environments for students of all capabilities, is one of the great challenges for teaching and learning mathematics in inclusive settings. ‘Substantial Learning Environments – SLEs’ that allow ‘Natural Differentiation – ND’ have the potential to meet learners’ individual needs. Moreover, working with SLEs should contribute to a deeper mathematical understanding and to the development of general learning strategies. Exemplary learning environments and tasks will be presented and discussed. It will be illustrated in what way common learning situations as well as individual learning phases can be realized. Moreover, conclusions are drawn for teacher’s role and teacher education.
Heidi Hellstrand, Åbo Akademi
Heidi Hellstrand arbetar som forskare och universitetslärare i specialpedagogik vid Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi i Vasa, Finland. Hon har flera års erfarenhet av arbete som speciallärare och ämneslärare i matematik samt som lärarutbildare och projektforskare.
I sin forskning fokuserar hon på utvecklingen av grundläggande matematiska färdigheter, kartläggning för identifiering av barn i behov av stöd samt effektiva åtgärder för att stödja barns grundläggande matematiska färdigheter. Heidi disputerade våren 2021 med avhandlingen "Early Numeracy Development: Identifying and Supporting Children at Risk for Mathematical Learning Difficulties".
Abstract: Grundläggande matematiska färdigheter är betydelsefulla för fortsatt lärande i matematik. Redan i förskola och nybörjarundervisning finns det stora individuella skillnader i barns grundläggande matematiska färdigheter. Tidiga stödinsatser har påvisats kunna förebygga och minska på fortsatta svårigheter i matematik. För att kunna sätta in rätt riktade stödinsatser är det viktigt att identifiera de barn som är i risk för inlärningssvårigheter i matematik. Men inte enbart att identifiera vem som behöver stöd, utan även vilka färdigheter stödet behöver fokusera på.
Presentationen fokuserar på att diskutera betydelsen av identifiering och tidiga stödinsatser för att stödja barn i risk för inlärningssvårigheter i matematik. Därtill presenteras forskningsbaserade material och metoder för identifiering och tidiga stödinsatser.
Helena Vennberg, Umeå universitetet: Undervisning i förskoleklass ur ett inkluderande perspektiv
Helena Vennberg är disputerad i pedagogiskt arbete med inriktning matematik och arbetar som lektor i Umeå kommun. Helena forskar om bedömning och att följa och främjande lärande i förskoleklassens matematik.
Abstract: Helena kommer att presentera undervisningsmaterial för förskoleklass, Tänka, räkna och resonera, samt hur och på vilket sätt bedömning i förskoleklass kan leda till inkludering.
Att delta i ett Zoom-möte
På Linnéuniversitetet använder vi e-mötesprogrammet Zoom. Det är enkelt att delta i ett Zoom-möte som du blir inbjuden till även som extern användare (dvs du jobbar inte på LNU och är inte heller student här).
Ingen nedladdning eller registrering behövs. Klicka bara på länken till Zoom-mötet som du fått av den som bjudit in dig, så kommer du in! Zoom-mötet öppnas då i den webbläsare du brukar använda. Klicka på ”tillåt” om datorn frågar om tillåtelse att använda din mikrofon och webbkamera.
I undantagsfall kan man behöva skriva in en passcode för att komma in i mötet. Oftast behövs inte det och det går automatiskt via länken. Men ha den till hands för säkerhets skull. Den står också i mötesinbjudan du fått.
Om du redan har Zoomklienten/programmet på datorn kommer det att öppnas när du klickar på länken, och mötet startar precis som vanligt.
Observera att om du använder en jobbdator för detta så kolla upp i god tid att Zoom går att använda på denna. Ibland har vissa arbetsgivares IT-support stängt av Zoom, och då måste du få hjälp av dem så att Zoom går att använda. Alternativt använda en privat dator istället.
Bra att tänka på:
- Använd gärna ett headset eller hörlurar med mikrofon (tex de som följer med till din mobil). Då får både du och de andra i mötet så bra ljud som möjligt.
- Använd helst dator! (Även om Zoom också funkar med mobil eller iPad tex).
- Stäng gärna av din mikrofon när du inte pratar. Det gör du på symbolen för mikrofonen längst ner till vänster i bild.
- Testa gärna din webbkamera och mikrofon i förväg. Detta kan man enkelt göra via Zooms funktion ”testmöte”. Gå in på https://zoom.us/test och följ instruktionerna.
- Anslut till ditt Zoom-möte i god tid så du hinner bekanta dig med hur man gör för att tex stänga av och på kameran och mikrofonen.