Matematikundervisning utifrån Singaporemodellen – är det ett framgångsrecept för Sverige?
Välkommen till en träff med nätverket Matematik i kulturmiljö.
Matematikundervisning utifrån Singaporemodellen – är det ett framgångsrecept för Sverige?
Internationella kunskapstester tex TIMSS och PISA anses visa att svenska elevernas matematematikkunskaper är inte särskild smickrade jämfört med några asiatiska länder – detta är oroande, given matematikens roll i samhället.
Ett land som lyfts fram som ett gott exempel på hur undervisning i matematik kan reformeras för ökad måluppfyllelse är Singapore.
I nätverksträffen den 2: a mars kommer vi få inblick i hemligheten bakom Singapores framgång med undervisning i matematikämnet – Vad är det? Hur kan det implementeras i undervisning?
Föreläsare
Cecilia Christiansen är läromedelsförfattare, lärarfortbildare och lärare i matematik åk6-9. Hon fick Guldäpplet 2017, Ingvar Lindqvist-pris i matematik 2000 och Gleerups matematikstipendium 2010 med motivering: ”Med stort engagemang och uppfinningsrikedom kombinerar hon klok pedagogik med nya idéer, där tekniken blir ett redskap för att ge eleverna ökade möjligheter att utveckla sitt kunnande i matematik”
Program
kl. 13:00-14:15, Åk 1-6
kl. 14:30-16:00, Åk 6-gy
Zoom länk: (kommer att delges dagen innan föreläsningen)
Viktigt att registrera en anmälan om deltagande för att få tillgång till mötet
Sista anmälningsdag 1/03