Litteraturdidaktik i framtiden och framtiden i litteraturen: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2023
Varmt välkommen till 2023 års Litteraturdidaktisk nätverkskonferens!
Centre for Childhood Research in Literature, Language and Learning (CHILLL) samt Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet (Cähl) bjuder i samarbete med Litteraturdidaktiskt nätverk in till en ämnesdidaktisk konferens. Konferensens breda ingång till litteraturdidaktik välkomnar bidrag från förskola till högskola i svenskämnena, språkämnena och övriga relevanta litteraturdidaktiska sammanhang utifrån två olika huvudsakliga inriktningar: litteraturdidaktiken i framtiden och framtiden i litteraturen.
Om du inte hittar den information som du söker kan du skicka ett mail till LDN2023@lnu.se.
Läsandet och skönlitteraturens roll förändras. Fler tar till sig skönlitterärt berättande i ljudboksformat och e-boksformat. Är läsandets praktik under förändring? Hur ser den förändringen ut? Vi eftersöker studier som beskriver läspraktiken ur ett nulägesperspektiv med blick mot framtida praktiker. Vi eftersöker också en diskussion av vilken roll den skönlitterära texten i olika former spelar för aktuella läspraktiker, samt vilken roll den borde spela och varför. Hur gestaltas en relevant litteraturdidaktik i relation till dessa förändringar i olika skolämnen? Spelar det roll om elever läser tryckta texter, lyssnar på böcker eller läser e-böcker? Vilken roll i så fall? Och vilken roll spelar exempelvis fan fiction, sociala medier och lättläst litteratur i denna litteraturdidaktik?
På ett ofta kusligt sätt är framtiden en allt viktigare del av nuet: Hur vill vi ha det i framtiden? Har vi en framtid på jorden? Viktiga nyckelpersoner i dessa resonemang är barn och unga som ska ta över konsekvenserna av dagens vuxnas handlingar. Framtidens frågor spelar en central roll i barn- och ungdomslitteraturen, i form av exempelvis dystopier och andra former av gestaltningar och funderingar kring framtiden. Hot som klimatångest och rädsla för förtryckande regimer samsas med förhoppningar om att den unga generationen ska lyckas skapa en bättre värld. Vi välkomnar studier om hur gestaltningar av framtiden i både barn- och ungdomslitteratur och vuxenlitteratur kan tillämpas i dagens och framtidens litteraturundervisning. Vi efterfrågar även en diskussion kring barn- och ungdomslitteraturens specifika bidrag till litteraturdidaktiken.
Program
Program onsdag 18 oktober
Med reservation för smärre ändringar.
9.00–12.00 Doktorandworkshop, Sal Fe3016V Dacke.
Styrgruppen för LDN, doktorander och handledare kommenterar litteraturdidaktiska doktorandprojekt. Kontaktperson: Anette Svensson, anette.svensson@mau.se
11.30–12.30 Registrering (Glasgallerian, K-huset)
12.00–13.00 Lunch (Glasgallerian, K-huset)
13.00-13.15 Välkommen på konferensen (sal Myrdal, K-huset)
13.15–14.30 Keynote: Docent Malin Alkestrand, Linnéuniversitetet, Sverige. Ungdomsdystopier och framtidens litteraturdidaktik.
14.30–14.45 Fika (Glasgallerian, K-huset)
14.45–16.15 Parallella sektioner (1):
Sektion (1a) Att läsa med studenter – högskoledidaktik (sal K1073)
Moderator: Corina Löwe:
- Torsten Löfstedt – Drakdödaren (ATU300) som undervisningsmaterial i religionsvetenskap
- Maria Freij och Lena Ahlin – Måste man verkligen läsa hela boken? Är noveller framtiden i engelskklassrummet?
- Lars Wallner – Att skapa stunder av insikt – konstruktion av lärande i samtal kring skönlitteratur i lärarutbildning
Sektion (1b) Läslust, läsfrust och apokalypsen (sal: K1074)
Moderator: Malin Isaksson
- Stefan Lundström – Läsning är tyvärr något som jag inte utövar på fritiden – Om litteraturläsning som dåligt samvete
- Gustav Borsgård – Barnboken och undergången. Apokalypsens funktion i barn- och ungdomslitteratur
WIP Sektion (1c): Nya perspektiv på ämneslitteraricitet (sal K1076)
Moderator: Helene Ehriander
- Anna Thyberg – Muntlig grupptentamen utifrån ett ämneslitteracitetsperspektiv: Litteraturdidaktik i ämnet engelska, termin 3 för ämneslärarstudenter
- Jenny Edvardsson – Skönlitterär läsning i högstadiets NO-undervisning
- Sofia Oldin Cederwall – Tv-serien som fritidsfiktion
16.15–16.30 Paus
16.30–17.30 Parallella sektioner (2):
Sektion (2a): Att möta morgondagens litteraturdidaktiska repertoar (K1073)
Moderator: Helene Ehriander
- Anette Svensson, Bo Hellgren & Jenny Malmqvist – Att möta dagens och morgonens elever: transmedialt berättande och vidgad litteraturdidaktisk repertoar
- Ylva Lindberg & Michael Godhe –Dator-genererade berättelser. En didaktisk utmaning
Sektion (2b): För en hållbar värld – att arbeta med berättelser för barn och ungdomar (sal K1074)
Moderator: Anna Salomonsson
- Olle Nordberg – Kan framtiden vara bakom oss? En litteraturdidaktisk studie av en kommungemensam läsning av Kriget om källan
- Jonas Asklund – Manulens makt. Novellers skildringar av möjliga framtider
WIP Sektion (2c): Empati/Att läsa med alla sinnen (sal K1076)
Moderator: Leticia Gómez
- Joakim Sigvardson – Fiktionens verkliga relevans. Om sinnen och verklighet i läsning
- Anja Rydén Gramner – Empatins gränsland i läkarstudenters litteratursamtal
- Jenny Bonnevier – Vems är framtiden? Framtidsskildringars möjligheter i utbildning för klimaträttvisa
17.30–19.00 Mingel (Wrap) (Glasgallerian, K-huset)
Program torsdag 19 oktober
9.00–10.30 Parallella sektioner (3):
Sektion (3a): Litteratur i EFL-klassrummet (sal K1073)
Moderator: Anna Salomonsson
- Catharina Wolcott – Collective modes of textual engagement in upper secondary EFL education: the teacher perspective
- Katherina Dodou & Lisbeth Brevik – Litteratur i engelskundervisningen: Fynd från en storskalig videoobservationsstudie
- Maria Nilsson – Högläsning av bilderböcker i engelska: Lärares stöttningspraktiker
Sektion (3b): Faglig engasjement som bærekraft i utforskende og prosessorientert litteraturundervisning (sal K1074)
Moderator: Elise Seip Tønnessen
- Line Haanes Gagnat – Undervisning som bærekraft i kreative og samskapende skriveprosesser
- Per Esben Svelstad – Dr. Stockmann for retten: Ein berekraftig litteraturdidaktikk for notida
- Marion G. Stavsøien – Engasjement og oppmerksomhet i skjæringspunktet mellom litteratur og miljø – en analyse av stedsbasert litteraturundervisning med H. C. Andersens "Den lille havfrue"
WIP Sektion (3c): Kunskapsaspekter: Att lära för framtiden (sal K1076)
Moderator: Thomas Roed Heiden
- Britt Johanne Farstad – Take the reader back to the reading: Drama on the curriculum in a teacher training program
- Karl Ågerup – Att använda fiktionsberättelser och boksamtal för att öka gymnasieelevers känsla för globalt medborgarskap: exemplet Yasmina Khadra
- Niclas Siljelöf – Läsandets framtida praktik – berättelsen framför mediet?
10.30-11.00 Fikapaus (Glasgallerian, K-huset)
11.00-12.00 Parallella sektioner (4):
Sektion (4a): Litteraturens roll i undervisning i svenska och svenska som andraspråk (sal K1073)
Moderator: Karl Ågerup
- Stina-Karin Skillermark och Anette Svensson – Litteraturdidaktik i samtiden – för framtiden
- Kristin Lorentsen: Hvordan leser elever med norsk som andrespråk i tredjeklasse på videregående tegneserieromanen Sult (2019)
Sektion (4b): Skolnära forskning (I) (sal K1074)
Moderator: Angela Marx Åberg
- Malin Isaksson och Ann-Sofie Persson – Framtiden för litterära texter i franskämnet: idéer från och för skolnära forskning
- Anna Nordenstam och Karin Sjölander – Om läsning och omläsning. Äldre dramatik på gymnasiet'
12.00–13.15 Lunch (Glasgallerian, K-huset)
13.15–14.30 Keynote: Professor Emerita Eva Burwitz-Melzer, Justus-Liebig-Universität Giessen, Tyskland. he teaching of literature in the language classroom – a look at the future and beyond. (sal Myrdal)
14.30–14.45 Fika: Ta med den till nätverksträffen! (Glasgallerian, K-huset)
14.45–15.45 LDN:s nätverksträff: Alla litteraturdidaktiskt intresserade är välkomna! (sal Myrdal)
15.45–16.00 Paus
16.00–17.00 Parallella sektioner (5)
Sektion (5a): Skolnära forskning (II) (K1073)
Moderator: Anna Nordenstam
- Maria Helming Gustavsson – Engagemang vid fiktionsläsning i en social läspraktik: en studie i svenskundervisning i årskurs 7–9
- Maritha Johansson – Utforskande och fördjupande textsamtal om komplexa skönlitterära texter
WIP Sektion (5b): Att läsa med yngre barn (K1074)
Moderator: Malin Alkestrand
- Sara Snoder – Högläsning i gränslandet mellan förskola och skola
- Hanna Thuresson – Litteratursamtal med yngre förskolebarn
19.00 Konferensmiddag Teleborgs slott (för de som har föranmält sig).
Program fredag 20 oktober
09.00-10.30 Parallella sektioner (6)
Sektion (6a): Ekokritiska perspektiv i läsandet och lärandet (sal K1073)
Moderator: Malin Alkestrand
- Anna Salomonsson – Carpe diem eller deep time? Ekokritiska perspektiv på gestaltningar av tid i skönlitteratur för unga vuxna
- Ann-Sofie Persson – Framtidens svensklärare och ekokritiska perspektiv på litteratur – en analys av ekokritiska tolkningar och planeringar av undervisningsmoment i gymnasielärarutbildningen i svenska
- Angelica Granqvist – När det inte finns en ny framtid: Gymnasieelevers samtal om Slutet
Sektion (6b): Läsning i nya medieformer och litteraturundervisning (sal K1074)
Moderator: Henrik Rahm
- Lusia Maurer – Att möta och gestalta skönlitteratur i olika medieformer – en väg till fördjupad tolkning
- Maiken Norup – Digitale læremidler i litteraturundervisningen – nu og i fremtiden
- Anna-Lena Pihl – Klassiker i nytt format
WIP Sektion (6c): Tematiska aspekter och litteratur i skolan sal (K1076)
Moderator: Torsten Löfstedt
- Lea Reitel Høyer och Mette Moe – Bærekraft i litteraturundervisningen
- Susanne Sand Schneider – Narrativa ramar i lättläst förintelselitteratur för barn
- Ingela Johansson, Petra Bernardini, Johanna Lindbladh & Marianna Smaragdi – TRUST ME – ett projekt om litteraturundervisning och historiska trauman
10.30-11 Fika (Glasgallerian, K-huset)
11.00-12.00 Parallella sektioner (7)
Sektion (7a): Läsning och empati, läsning och översättning (sal K1073)
Moderator: Leticia Goméz
- Ann-Karin Ånman & Linda Piltz– Berättelsen är så fin och så fel på en och samma gång: Praktiker för att arbeta med känslor i litteraturundervisning
- Ingela Johansson, Henrik Rahm och Marianna Smaragdi – Nils Holgerssons underbara resa i Sverige, Spanien och Grekland
Sektion (7b): Dramaturgi, ludiskt arbete och Sokrates undervisningsmetoder (SAL K1074)
Moderator: Britt Johanne Farstad
- Thomas Roed Heiden – Dramaturgiske rum
- Ingrid Saure, Brage Herlofsen, Marit Brekke & Wenke Mork Rogne – Sokratisk seminar som litteraturdidaktisk metode
12.00 –13.15 Lunch (Glasgallerian, K-huset)
13.15–14.30 Keynote: Professor Emerita Elise Seip Tönnesen, Universitetet i Agder, Norge. Framtiden i litteraturen och framtidens litteraturdidaktik. (sal Myrdal)
14.30–14.45 Avslutning från konferensledningen
Från 14.45 Fika och avsked (Glasgallerian, K-huset)
Information till talare och moderatorer
Call for papers
Deadline för att lämna in abstracts var den 1 mars 2023.
Vi uppmuntrar papers om (men inte begränsat till) ämnen så som:
- Litteraturundervisningens roll och litteraturens roll i framtiden
- Ekokritiska perspektivs roll i framtidens litteraturdidaktik
- Framtida generationers litteratur: barn- och ungdomslitterära texter och deras didaktik
- Litterära läspraktikers förändring och dess konsekvenser för undervisning
- Lättläst litteraturs roll i litteraturdidaktiken
- Sociala mediers och internets betydelse för framtidens skönlitterära läsning
- Skolans och högskolans roll för den skönlitterära läsningen
- Sinnenas och rummets betydelse vid skönlitterär läsning: litteraturdidaktiska ingångar
- Sociala läspraktiker
Keynotes:
- Professor Emerita Elise Seip Tönnesen, Universitetet i Agder, Norge: Framtiden i litteraturen och framtidens litteraturdidaktik.
- Professor Eva Burwitz-Melzer (Professor Emerita när konferensen går av stapeln), Justus-Liebig-Universität Giessen, Tyskland: The teaching of literature in the language classroom – a look at the future and beyond.
- Docent Malin Alkestrand, Linnéuniversitetet, Sverige, Ungdomsdystopier och framtidens litteraturdidaktik.
Praktisk information:
Presentationsformat:
Konferensspråket är skandinaviska språk. Akademiska papers ska vara tillgängliga för en nordisk publik. Följande presentationsformat är tillgängliga:
- 20 minuters paperpresentation samt cirka 10 minuters diskussion
- 10 minuters work in progress-presentation samt cirka 10 minuters diskussion
- Paneler med tre 20 minuters paperpresentationer
Instruktioner för abstracts:
Ditt abstract får vara max 300 ord långt. Inkludera även en kort biografi av dig själv på max 100 ord och skriv ut vilket presentationsformat du föredrar.
Övrig information:
Vi kommer att undersöka möjligheterna att ge ut en konferenspublikation baserad på ett urval av konferenspresentationerna.
Resa till och inom Växjö
Det finns flera olika sätt att ta sig till Växjö. Antingen tar du tåget till Växjö station eller så flyger du till Växjö Småland Airport.
Reser man med tåg till Växjö kommer man till Växjö station som ligger mitt i centrum. Tågsträckan Stockholm Central – Växjö tar cirka 3,5 timmar.
Reser du istället med flyg kan du antingen åka från Bromma Stockholm Airport eller Amsterdam Airport Schiphol till Växjö Småland Airport. Du kan också nå Växjö via flyg till Copenhagen Airport/Kastrup och ta anslutande direkttåg till Växjö station (cirka 2,5 timmar).
Res inom Växjö
För resor från Växjö station eller Småland Airport till Linnéuniversitetet rekommenderas buss eller taxi.
Med buss
Från Växjö station till Linnéuniversitetet är buss nr 3, riktning ”Universitetet” det bästa valet. Fler andra busslinjer passerar dock någon av universitetets flera hållplatser eller närliggande hållplatser, till exempel buss nummer 1 eller 5 som tar dig till Teleborg centrum, som ligger 8-10 minuters promenad till universitetets campus.
Buss nummer 4 tar dig från Växjö Småland Airport till Växjö centrum där du sedan kan byta buss för att ta dig till Linnéuniversitetet.
Bussbiljetten köper du antingen med betalkort på bussen eller så laddar du ned reseappen ”Länstrafiken Kronoberg” och köpa din biljett där. Då får du 10 % rabatt på din biljett. I appen betalar du med ditt betalkort.
Klicka här för att söka resa på Länstrafiken Kronoberg.
Med cykel
Många hotell har en cykel om du föredrar det. Det tar ca 20 minuter med cykel från Växjö centrum till Linnéuniversitetet.
Med taxi
De flesta taxiföretag utgår från Södra Bantorget vid World Trade Center och här kan du hitta tillgängliga taxibilar.
Med bil
Det är relativt ont om parkeringsplatser på Universitetsområdet och samtliga är avgiftsbelagda. Parkeringsplatser finns utmärkta på campuskartan nedan.
Om Linnéuniversitetet
Linnéuniversitetet är en kreativ och internationell kunskapsmiljö som odlar nyfikenhet, nytänkande, nytta och närhet. Det finns drygt 44 000 registrerade studenter vid Linnéuniversitetet.
Linnéuniversitetet finns i Växjö och Kalmar och erbjuder över 150 utbildningsprogram och 1 300 fristående kurser. Linnéuniversitetet bildades 2010 genom en sammanslagning av Växjö universitet och Högskolan i Kalmar.
Med drygt 2 100 anställda och 44 000 studenter är det ett modernt universitet med Småland som bas och världen som spelplats. Att studera och verka vid Linnéuniversitetet är att vara en del av en miljö som präglas av kunskap och utveckling. Studenter får ny kunskap och lär sig ett kritiskt förhållningssätt. Forskare gör nya upptäcker som kan förändra vårt samhälle. Anställda berättar om en arbetsplats med utmaningar och möjligheter. Linnéuniversitetet är ett universitet som får människor att växa.
Ett hållbart evenemang
Denna konferens är ett hållbarhetssäkrat möte enligt Linnéuniversitetets riktlinjer för ett hållbart evenemang. Riktlinjer som är kopplade till de 17 globala målen inom Agenda 2030 och innefattar de tre dimensionerna av hållbar utveckling: den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga.
Arrangeras av Centre for Childhood Research in Literature, Language and Learning (CHILLL) samt Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora (Cähl), båda vid Linnéuniversitetet, i samarbete med Litteraturdidaktiskt nätverk.