Delaktighet för elever med olika förkunskaper i matematik – en interdisciplinär studie om betydelsen av undervisningens utformning och genomförande för elevers lärande
Seminariet tar sin utgångspunkt i ovan nämnda avhandling, där undervisning och lärande om hela tal för elever i årskurs 2 och 3 med olika förkunskaper i matematik har studerats. Det empiriska materialet, som huvudsakligen består av videoinspelade lektioner och resultaten av identiska kunskapstester som eleverna genomförde före och efter lektionerna, samlades in genom en learning study. Genom att integrera teoretiska perspektiv från specialpedagogik och matematikdidaktik, framkom kunskap om vilken betydelse undervisningens utformning och genomförande har för elevers lärande. På en kollektiv nivå handlar det främst om en identifiering av kritiska aspekter av ämnesinnehållet, medan det på en individuell nivå visar sig vara av betydelse att läraren tar ansvar för att bjuda in varje elev till den matematiska diskursen.
Föredragshållare: Anna Lövström, Linnéuniversitetet