Lekresponsiv undervisning i förskolan med fokus på lärande om tal - Lena Karlsson
Välkommen till Lena Karlssons 50%-seminarium, den 16 januari, kl.13-15.
Diskutant Jessica Elofsson, lektor vid Linköpings universitet.
Tidigare studier har visat att barn som tidigt utvecklar en god taluppfattning påverkar deras senare skolprestationer positivt (Ginsburg et al., 2008). Det finns dock ingen konsensus om hur matematikundervisning ska utformas för yngre barn (Björklund & Palmer, 2019). Utifrån den svenska läroplanen ska undervisning stimulera och utmana barn att utveckla kunskaper och färdigheter i matematik, där leken ska ligga till grund för målstyrd undervisning. Lekresponsiv undervisning (LRU, se Pramling et al., 2019) är en ny teori om hur man utformar undervisning genom lek utan att bortse från lekens väsentliga egenskaper. Fokus i denna teori är att barnen tillsammans med läraren kan utveckla nya kunskaper utan att barnens handlingskraft eller narrativet i leken går förlorad. Syftet med studien jag arbetar med är att utforska möjligheter och begränsningar med lekresponsiv undervisning i förskolan med fokus på förskolebarns lärande om tal. Särskilt intresserar jag mig för hur lekresponsiv undervisning om tal kan designas och genomföras i förskolan.