Nätverket för lärare i fritidshem 21 mars 2024
Välkommen till träff med Nätverket för lärare i fritidshem den 21 mars på campus Växjö! Tema för nätverksträffen är språk och kommunikation på fritidshemmet.
När: Torsdag 21 mars kl. 08.30–16.00
Var: K1050, K-huset Campus Växjö
Program
08.15–8.30 Incheckning
08.30–9.00 Läsa Äger, Linda Fälth professor Linnéuniversitetet
09.00–9.30 Fika
09.30–12.00 Workshop, Högläsning på fritidshemmet, Ann-Karin Ånman universitetsadjunkt Linnéuniversitetet
12.00–13.00 Lunch
13.00–14.30 Språket finns i allt vi gör, Hanna Almcrantz förstelärare i fritidshem Linköping
14.30–15.00 Fika
15.00–16.00 Erfarenhetsutbyte, litterattips och utvärdering
Läs mer om föreläsarna som medverkar
Läsa Äger, Linda Fälth professor Linnéuniversitetet
Under sommarlovet tappar nästan varannan elev i sin läsförmåga (Internationella studier visar att 47% av alla barn tappar i sin läsning under sommarlovet). Mest tappar de lässköra barnen, de som har det som allra svårast med sin läsning.
Projektet Läsa Äger startades för att minska sommarlovstappet och bedrivs på fritidshemmet med målet är att arbeta flera yrkeskategorier tillsammans för att ta vara på varandras kompetenser så att alla barn blir en självklar del i en läsande gemenskap. https://lasaager.se/lasa-ager-resan/
Högläsning på fritidshemmet, Ann-Karin Ånman universitetsadjunkt Linnéuniversitetet
Som språkutvecklande aktivitet är högläsning oslagbart och samtal i samband med läsningen kan fördjupa upplevelsen. Fritidshemmet har unika förutsättningar och möjligheter till det även om det också finns utmaningar. Eftermiddagen handlar om litteraturens kraft och ni får många exempel på lämpliga böcker i olika ämnen. Ni kommer också att få provläsa och bläddra i några av böckerna som visas.
Om lässtunderna blir en god vana så är det inte bara trivsamt utan bidrar också till elevernas läslust. Dessutom gynnas utvecklingen av språk, fantasi, empati och lärande.
Språket finns i allt vi gör, Hanna Almcrantz förstelärare i fritidshem Linköping
Sedan år 2019 arbetar Fridtunaskolans fritidshem systematiskt med språkutveckling. Föreläsningen utgår från den artikel som skrevs inom ramen för Ifousprogrammet Fritidshemmets pedagogiska uppdrag.
Syftet var att undersöka fritidslärarnas perspektiv på utvecklingsarbetet och vad det har lett till, såväl professionellt som elevernas språkutveckling.
https://www.skolporten.se/forskning/utveckling/spraket-finns-i-allt-vi-gor/
Sista anmälningsdag är 4 mars, men mejla gärna tidigare till bodil.jullesson@lnu.se
Nätverket bjuder på förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika, glöm därför inte anmäla eventuell specialkost.
Varmt välkomna till nätverksträff!
Vid frågor, hör gärna av dig till Bodil Jullesson som ansvarar för Nätverket för lärare i fritidshem