Nätverksträff 28 augusti: Specialpedagogiska nätverket
Välkommen till nätverksträff onsdagen den 28 augusti, campus Växjö!
En eftermiddag om och för läsutveckling
Vi träffas onsdagen den 28 augusti kl. 14.00–17.00, sal Ikea, campus Växjö, Linnéuniversitetet.
Kraftigt ras för Sverige i läsning, svenska elever läser sämre, elever med lässvårigheter fångas upp för sent. På senare tid har rubrikerna varit många och svarta om barns läsförmåga och läsutvecklingen i svensk skola. Frågan är vad vi kan göra åt det för att förbättra undervisningen så att alla barn får möjlighet att lära sig att läsa i svensk skola.
Den 28 augusti anordnar nätverket en eftermiddag med tre aktuella forskare, som behandlar centrala innehåll som läsutvecklingen på lågstadiet, tidig upptäckt, tidiga insatser och läsutveckling i svenska som andraspråk. I programmet nedan finns det möjligheter att i förväg ta del av Linda Fälths installationsföreläsning ”Från bokstav till förståelse” på UR Play och länkar till intressanta texter.
Program nätverksträff 28 augusti
Kl. 14.00–14.45, Tidig upptäckt och tidiga insatser –Evidensbaserad läs- och skrivundervisning inom RTI
I denna föreläsning får du ta del av hur skolor och lärare praktiskt kan arbeta evidensbaserat med tidig upptäckt och tidiga insatser för att motverka läs- och skrivsvårigheter hos elever. Föreläsaren lyfter fram konkreta undervisningsmetoder för läsinlärning som har stöd i forskning. I föreläsningen beskrivs också hur den evidensbaserade undervisningen kan organiseras inom RTI-modellen så att alla elever, som är i behov av det, kan få stöd tidigt.
Camilla Nilvius är lektor i pedagogik, grundskolelärare 1–7 och speciallärare med inriktning språk-, läs- och skrivsvårigheter. Sedan 2016 undervisar hon i speciallärarprogrammet på Linnéuniversitetet. Camilla disputerade nyligen med avhandlingen: Response to Intervention – en specialdidaktisk modell för att förebygga lässvårigheter: Från samlat forskningsläge till tillämpning i svensk skolkontext. Hon har även nyligen publicerat en populärvetenskaplig bok om hur RTI-modellen kan fungera i praktiken.
Kl. 14.50–15.35, Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk
Elever som läser på svenska som andraspråk behöver stöd i läsning i högre grad än elever som läser på svenska som förstaspråk. Differentierad läsundervisning, tidiga insatser i grupp och individuellt, samt samverkan mellan olika kompetenser är viktig. Föreläsningen beskriver resultatet i avhandlingen ”Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk – undervisning och tidiga insatser. Avhandlingen har uppmärksammats på flera håll, bl. a. i Vi Lärare.
Helén Egerhag är legitimerad speciallärare med inriktning mot språk-, läs-skrivutveckling, filosofie doktor i pedagogik och universitetslektor på institutionen för pedagogik och lärande, Linnéuniversitetet.
Kl. 15.35–16.00 Mingelfika
Kl. 16.00–16.45, Läsutveckling på lågstadiet
Föreläsningen tar sin utgångpunkt i rapporten ”Så löser vi läskrisen på lågstadiet” för att sedan gå vidare och presentera resultat från olika forskningsstudier inom ramen för LegiLexi. LegiLexi är en icke vinstdrivande stiftelse med visionen att alla barn ska lära sig att läsa ordentligt i svensk skola. LegiLexis tester används för att kartlägga och följa elevers läsutveckling över tid och databasen med elevtester växer stadigt.
Linda Fälth är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Forskningsintresset är främst läsning, lässvårigheter och insatser för att främja en god läsutveckling. Hon har en bakgrund som lärare och specialpedagog på lågstadiet. Hennes installationsföreläsning ”Från bokstav till förståelse” finns att se på UR Play.
Kl. 16.50–17.00 Avslutande frågestund
Varmt välkommen till nätverksträffen!
Vill du få information om nätverket är du välkommen att höra av dig till Leif Nilsson som ansvarar för det Specialpedagogiska nätverket.
Anmälan till nätverket kan ske när som helst genom att skicka namn, e-postadress, funktion och verksamhet.
Anmälan är nu stängd.