Ai genererad bild med en robot och några personer vid ett bord
Workshop

Datalogiskt tänkande i skolan

Välkommen till två workshops som fokuserar på att utforska datalogiskt tänkande (DT) i grundskolan. Workshoparna genomförs av Ali Hamidi, doktorand och Sadaf Salavati, lektor, båda tillhörande institutionen för informatik.

Datalogiskt tänkande anses vara en förutsättning för att ta sig an AI-världen, som börjar forma skolans lärandelandskap. De två träffarna är planerade för att vi som leder träffarna tillsammans med er som verksamma lärare och andra nyckelaktörer, ska diskutera och undersöka hur det ser ut i skolan i dag med avseende på arbetet med datalogiskt tänkande och därefter visualisera hur framtiden för DT-utbildningen kommer att se ut. Vi kommer även att diskutera praktiska strategier för att uppnå det på er skola och i ert klassrum.

Den första workshopen inleds med några roliga och enkla praktiska aktiviteter, där ni kommer att få utforska robotik och programmering samtidigt som vi fördjupar oss i begreppet datalogiskt tänkande. Vi kommer tillsammans att diskutera de aktuella utmaningarna och även “mardrömsscenarier” om vi inte uppdaterar våra nuvarande tillvägagångssätt. 

I den andra workshopen kommer vi att brainstorma tillsammans för att forma en gemensam drömversion av utbildning i datalogiskt tänkande för grundskolan. 

Vi hoppas att detta låter intressant och att ni vill delta i dessa workshops, som syftar till att forma framtiden för datalogiskt tänkande i grundskolan.

Målgrupp: verksamma lärare i grundskolan

Datum: Onsdag den 9 oktober och onsdag den 16 oktober.
Sista anmälningsdagen är den 4 oktober


Tid: 15.00 - 16.45. Vi bjuder på fika.


Plats: D2272, D-huset, Linnéuniversitetet, Växjö. Lokal meddelas via mejl.


Anmälan via denna länk: https://bit.ly/datalogiskt

Ni är välkomna att dela detta med kollegor som ni tror kan vara intresserade.

D2272, D-huset, Linnéuniversitetet, Växjö Lägg till i din kalender