En dag om och för specialpedagogik
Välkomna till en heldagskonferens med ett brett specialpedagogiskt innehåll, från förskola till gymnasium, en fortsättning på tidigare konferens med namnet Rektor med vetande.
Konferensen äger rum 6 maj på Linnéuniversitet, campus Växjö. Evenemanget är ett samarbete mellan Högskolan Kristianstad, Malmö universitet, Linnéuniversitetet och Specialpedagogiska skolmyndigheten. Konferensen vänder sig till dig som är rektor, speciallärare, specialpedagog, annan personal i elevhälsoteam, lärare eller andra intresserade.
Föreläsningarna kommer att hållas i IKEA-salen. Det kommer också finnas möjlighet att välja valbara pass under eftermiddagen.
Programmet innehåller föreläsningar av doktorand Johanna Lüddeckens, Linnéuniversitetet, lektor Helena Sjunnesson, Högskolan Kristianstad, docent Linda Palla, Malmö universitet och professor Johan Malmqvist, Linnéuniversitetet. I de valbara passen medverkar bl. a. doktorand Christina Linderos, Malmö universitet och lektor Birgitta Lundbäck, Linnéuniversitetet. Dessutom deltar Specialpedagogiska skolmyndigheten genom en utställning med material.
Under eftermiddagen erbjuds valbara seminarium som finns i programmet.
Program
9.00-9.30 Registrering och kaffe utanför IKEA-salen
9.30-9.40 Kort inledning IKEA-salen
9.40-10.30 En skola för alla? Rektorers utmaningar och strategier i mötet med olika behov och förväntningar. Johanna Lüddeckens, doktorand i skolledarskap och universitetsadjunkt vid Linnéuniversitetet.
Hennes avhandling, med samma namn som rubriken, befinner sig i slutskedet och behandlar rektorers ledarskap i en komplex skolkontext. Avhandlingen undersöker hur rektorer hanterar spänningen mellan krav på inkludering och differentiering, med särskilt fokus på elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer, såsom autism. Genom att problematisera balansen mellan policykrav, pedagogiska ideal och de praktiska förutsättningarna i skolan syftar avhandlingen till att bidra med en fördjupad förståelse av de dilemman och strategiska överväganden som präglar rektorers arbete i att skapa inkluderande utbildningsmiljöer.
10.40-11.30 "The Need for Speed" - En kritisk granskning av pedagogiska kartläggningar i förskola. I föreläsningen diskuteras en nyligen publicerad studie som undersöker hur kartläggningsmaterial i svenska förskolor bidrar till att konstruera den "avvikande". Genom en kritisk granskning av framförallt pedagogiska kartläggningar diskuteras hur dessa dokument fungerar som verktyg för att identifiera och normalisera barn som av olika anledningar ses som i behov av särskilt stöd. Linda Palla, docent i pedagogik vid Malmö universitet.
11.30-12.30 LUNCH
12.30-13.20 Bedömning som stöd för lärande. Föreläsningen handlar om elevers och lärares erfarenheter av olika bedömningar som genomförs inom ramen för klassrumsbedömning, utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. Ett möte mellan de två fälten bedömning och specialpedagogik kan bidra till att utveckla klassrumsbedömning så att alla elever får möjlighet att visa sina kunskaper och förmågor på ett rättvist sätt. Bedömning relateras här till ett verktyg för att möta elevers olika behov i undervisningen. Att omsätta resultat eller information från olika bedömningar till undervisning är inte enkelt. I föreläsningen diskuteras hur organisationen kan stödja lärare i det arbetet. Helena Sjunnesson, lektor Högskolan Kristianstad.
13.30-14.20 Parallella föreläsningar och seminarier - Salar anges under dagen.
- Stödinsatser - paradoxer i teori och praktik.
I styrdokument finns ett inbyggt tolkningsutrymme när det gäller stödinsatser. Seminariet problematiserar hur begrepp omsätts i praktiken, vilket handlingsutrymme skolan och dess personal har och hur det utnyttjas. Christina Linderos doktorand vid Malmö universitet och adjunkt vid Linnéuniversitetet. -
Specialpedagogiskt stöd i svenska förskolor- samstämmighet och flerstämmighet.
Ny forskning om att identifiera och undersöka de typer av specialpedagogiskt stöd som rapporterades användas för barn i fristående svenska förskolor inom ramen för befintliga resurser. Utifrån ett specialpedagogiskt didaktiskt perspektiv belyses stöd med koppling till de didaktiska frågorna och på individ-, grupp- och organisationsnivå. Även aspekter av inkludering, exkludering och etik tas upp. Linda Palla är docent i specialpedagogik Malmö universitet. -
Att leda tillgänglighetsarbete.
Specialpedagogiska skolmyndigheten ger en prestation av det reviderade stödmaterial ”Tillgänglig utbildning”. Ett material som riktar sig både till dig som arbetar med skolutveckling på alla nivåer och till dig som arbetar med att göra lärmiljön tillgänglig för varje barn och elev. Det här materialet ger dig och dina kollegor kunskap och stöd för att kunna utforma och utveckla tillgängliga lärmiljöer som främjar lärande, utveckling och hälsa. SPSM informerar om hur myndigheten kan var ett stöd för rektor, elevhälsa samt pedagoger och annan personal. Marie Nilsson & Jessica Borglund, Rådgivare Specialpedagogiska skolmyndigheten. - Specialpedagogik i fritidshemmet - en oanvänd resurs? Fritidshemmet kan utgöra en bra miljö för elever som behöver olika former av stöd, men får de det stöd de behöver och hur involveras fritidshemmet i skolans specialpedagogiska arbete? Kanske kan rasterna och skolgården spela en viktig roll? Att skolan organiseras för att ge förutsättningar för lärare i fritidshem och grundskola och specialpedagoger att samverka är en annan viktig aspekt. Universitetslektor Birgitta Lundbäck inleder och håller ett samtal om specialpedagogikens roll i fritidshemmet.
14.20-14.50 Fika med mingel
14.50 – 15.40 Inkludering 2.0 – från statisk till dynamisk förståelse, Johan Malmqvist, professor Linnéuniversitetet, forskningen är specialpedagogiskt orienterad med särskilt fokus på inkludering, integrering, mainstreaming, segregering, exkludering och likvärdighet. I synnerhet är det centrala intresset att utveckla kunskap om pedagogiska verksamheters kapacitet att möta elevers olika förutsättningar och behov.
Föreläsningen tar upp pågående forskningsstudier inom forskningsprogrammet Inclusive Research on Equity and Segregation in Schools (IRESS), som baseras på en dynamisk förståelse av inkludering. Främst fokuseras processer inom pedagogiska verksamheter (främst skola), bakomliggande krafter inom och utanför skolan samt samhälleliga mekanismer av stor betydelse för elevers skolsituation. Johan kommer också anknyta till den samtida förvirrade och ofta missvisande diskussionen såväl i media och bland forskare om inkludering. Johan argumenterar för att förståelse och diskussion istället bör utgå från en dynamisk syn på inkluderande respektive exkluderande processer inom ett kontinuum – från full inkludering till full exkludering.
15.40-15.45 Avslutande ord
Anmälan och kostnad för konferensen
Vid tidig anmälan, fram t.o.m. 17 mars, erbjuder vi ett rabatterat pris på endast 1290 kronor/person exklusive moms.
Kostnaden för hela dagen inklusive lunch och fika på morgonen och eftermiddagen är 1490 kronor/person.
Anmälan till konferensen. Sista anmälningsdag är 23 april
Föreläsare på konferensen
Johanna Lüddeckens är doktorand i skolledarskap och universitetsadjunkt vid Linnéuniversitetet. Hon har sedan tidigare en licentiatexamen i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik från Malmö universitet samt en bakgrund som gymnasielärare och specialpedagog.
Linda Palla är docent i pedagogik vid Malmö universitet. Hennes huvudsakliga forskningsintressen rör inkludering och specialpedagogik, undervisning, dokumentation, bedömning samt frågor om barns olikheter och identitetsskapanden.
Christina Linderos är doktorand vid institutionen för Skolutveckling och Ledarskap vid Malmö universitet och adjunkt i specialpedagogik vid Linnéuniversitetet. I den kommande avhandlingen är fokus hur yrkeslärare arbetar med stödinsatser i praktiken, och hur styrdokumentens formuleringar kring stödinsatser och den enskilda skolans strukturer och rutiner påverkar detta arbete. Christina har en master i specialpedagogik och är utbildad specialpedagog och gymnasielärare med behörighet även i grundskolan. Hon har mångårig erfarenhet från utbildning och skola på olika nivåer, från såväl kommunal som fristående skolverksamhet.
Helena Sjunnesson är filosofie doktor i pedagogik och lektor i specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad. Helena har en bakgrund som grundskollärare i svenska och samhällsorienterande ämnen för årskurserna
1–7. Därutöver har hon en specialpedagogexamen, med ett särskilt intresse för språk-, skriv- och lässvårigheter. Hennes avhandling Från mäta till möta – elevers och lärares uppfattningar och erfarenheter av klassrumsbedömning handlar om klassrumsbedömning, med särskilt fokus på specialpedagogiska frågor och lågpresterande elevers uppfattningar om bedömning.
Johan Malmqvist är professor vid Linnéuniversitetet. Hans forskning är specialpedagogiskt orienterad med särskilt fokus på inkludering, integrering, segregering, exkludering och likvärdighet. I synnerhet riktas intresset att utveckla kunskap om pedagogiska verksamheters kapacitet att möta elevers olika förutsättningar och behov. Andra vetenskapliga intressen är metod- och teoriutveckling.
Birgitta Lundbäck är universitetslektor vid Linnéuniversitetet. Hennes forskningsintresse handlar om specialpedagogik med fokus på fritidshemmet och elever i behov av särskilt stöd. Hon leder även programrådet för specialpedagog- och speciallärarprogrammen och är kursansvarig i olika kurser på specialpedagog- och speciallärarprogrammen och i den erfarenhetsbaserade utbildningen för grundlärare att arbeta i fritidshem.
Hitta i våra lokaler och byggnader i Växjö
Parkering Växjö
Det finns cirka 900 parkeringsplatser med en avgift på 2 kr/timme eller 20 kr/dygn på campus i Växjö. Även 60 avgiftsfria parkeringsplatser på Stallvägen (bredvid hus S).
Det finns också cirka 50 parkeringsplatser för elbil med laddstolpe. De finns på parkeringarna P06, P08, P10, P11, P12 och P14, och för dessa platser är avgiften 10 kr/timme.
Du betalar avgiften på något av följande sätt:
- Med hjälp av parkeringsappen Aimo (tidigare MobilPark) som anges på skyltningen startar, förlänger och avslutar du parkeringstiden, sparar registreringsnummer för dina fordon och väljer hur du vill betala dina fakturor. Se mer information nedan.
- Med SMS-tjänsten (se skyltningen) startar du din parkering genom att skicka ett SMS och ytterligare ett när du vill avsluta. Betalningen kommer inte på telefonfakturan utan en separat faktura och därmed kan även tjänstetelefoner användas. Fakturaavgift tillkommer.
- Myntautomat finns vid P06 Studentstigen.
- Kortautomat finns vid P10 Gulan.
Det är parkeringsförbud nattetid (klockan 00.00-05.00) på universitetets alla parkeringsplatser, oavsett erlagd avgift.
För nattparkering hänvisar vi till parkeringen på Brände udde, Stenladan, slottsparkeringen samt ca 30 st gästparkeringar som finns på Studentstigen 2-4,PG Veides väg 2,10 och 15, Tuvanäsvägen 2 och 8 samt Georg Lückligs väg 10.
Resa till Växjö
Det finns dagliga tåg-, buss- och flygförbindelser till och från Växjö från ett antal olika destinationer, till exempel Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Tåget mellan Stockholm Central och Växjö station tar ungefär 3,5 timmar. Reser du med tåg till Växjö kommer du till Växjö station som ligger mitt i centrum.
På Växjö Smaland Airport kan du läsa mer om flygavgångar till och från Växjö.
Från Copenhagen Airport/Kastrup kan du resa till Växjö med anslutande direkttåg till Växjö station (cirka 2,5 timmar).
För resor från Växjö Småland Airport eller Växjö centrum till Linnéuniversitetet rekommenderas buss eller taxi.
Buss till campus
Buss nummer 4 tar dig från Växjö Småland Airport till Växjö centrum där du sedan kan byta buss för att ta dig till Linnéuniversitetet.
Det finns flera alternativ för bussresor mellan Växjö centrum och Linnéuniversitetets campus på Teleborg. Det bästa alternativet är att ta buss nummer 3 som går direkt till campus. Andra alternativ är att ta antingen buss nummer 1 eller buss nummer 5 som tar dig till Teleborg centrum, som ligger cirka 8–10 minuters promenad från universitetets campus.
Alla busslinjer drivs av Länstrafiken Kronoberg, se länk för tidtabell.
Boende
Om ni under er vistelse i Växjö är i behov av hotellrum rekommenderar vi er att kontakta något av nedan hotell/vandrahem för att göra en bokning.
Elite Stadshotellet
Kungsgatan 6, Box 198
352 33 Växjö
E-post: reservation.vaxjo@elite.se
Telefon: 0470 – 134 00
Hemsida: Elite Stadshotellet
Elite Park Hotel
Västra Esplanaden 10
352 31 Växjö
E-post: reservation.vaxjo@elite.se
Telefon: 0470 – 70 22 00
Hemsida: Elite Park Hotel
Clarion Collection Hotel Cardinal
Bäckgatan 10
352 30 Växjö
E-post: cc.cardinal@choice.se
Telefon: 0470 – 72 28 00
Hemsida: Clarion Collection Hotel Cardinal
Quality Hotel Royal Corner
Liedbergsgatan 11
352 32 Växjö
E-post: q.royalcorner@choice.se
Telefon: 0470 – 70 10 00
Hemsida: Quality Hotel Royal Corner
Teleborgs Slott
Slottsallén
351 96 Växjö
E-post: info@teleborgsslott.com
Telefon: 0470 – 34 89 80
Hemsida: Teleborgs Slott
Hotell PM och Vänner
Västergatan 10
351 31 Växjö
E-post: reservations@pmhotel.se
Telefon: 0470 – 75 97 00
Hemsida: Hotell PM och Vänner
Hotell Esplanad
Norra Esplanaden 21 A
352 31, Växjö
E-post: info@hotelesplanad.com
Telefon: 0470 – 70 22 00
Hemsida: Hotell Esplanad
Hotell Värend
Kungsgatan 27
352 33, Växjö
E-post: info@hotellvarend.se
Telefon: 0470 – 77 67 00
Hemsida: Hotell Värend
Scandic Växjö
Hejaregatan 19
352 46 Växjö
E-post: vaxjo@scandichotels.com
Telefon: 0470 - 73 60 00
Hemsida: Scandic Växjö
Letar ni efter ett mer prisvärt boende förslår vi nedan hotell:
Växjö Vandrarhem Evedal
L J Brandts väg 1
352 63 Växjö
E-post: info@vaxjovandrarhem.se
Telefon: 0470 – 630 70
Hemsida: Växjö Vandrarhem Evedal
Skäraton
Väluddevägen 1
352 51 Växjö
E-post: skaraton@skaraton.com eller mattias@skaraton.com
Telefon: 070 - 378 00 95
Hemsida: Skäraton
Bed and Breakfast Södra Lycke
Hagagatan 10
352 35 Växjö
Ni kan boka via anmälningsformulär på hemsidan
eller via telefon: 070 – 676 65 06
Hemsida: Bed and Breakfast Södra Lycke
Om Linnéuniversitetet
Linnéuniversitetet är en kreativ och internationell kunskapsmiljö som odlar nyfikenhet, nytänkande, nytta och närhet. Det finns drygt 44 000 registrerade studenter vid Linnéuniversitetet.
Linnéuniversitetet finns i Växjö och Kalmar och erbjuder över 150 utbildningsprogram och 1 300 fristående kurser. Linnéuniversitetet bildades 2010 genom en sammanslagning av Växjö universitet och Högskolan i Kalmar.
Med drygt 2 100 anställda och 44 000 studenter är det ett modernt universitet med Småland som bas och världen som spelplats. Att studera och verka vid Linnéuniversitetet är att vara en del av en miljö som präglas av kunskap och utveckling. Studenter får ny kunskap och lär sig ett kritiskt förhållningssätt. Forskare gör nya upptäcker som kan förändra vårt samhälle. Anställda berättar om en arbetsplats med utmaningar och möjligheter. Linnéuniversitetet är ett universitet som får människor att växa.
Ett hållbart evenemang
Konferensen är ett hållbarhetssäkrat möte enligt Linnéuniversitetets riktlinjer för ett hållbart evenemang. Riktlinjerna är kopplade till de 17 globala målen inom Agenda 2030 och innefattar de tre dimensionerna av hållbar utveckling: den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga. Läs mer om Linnéuniversitetets hållbara evenemang här.