människor sitter vid ett bord och lyssnar på en föreläsare
- Heldag

Rethinking Mathematics Teacher Education Together for Sustainable Careers

Sammanfattning - Ompröva matematiklärarutbildningen tillsammans för hållbara karriärer

Symposiet samlar internationella forskare för att diskutera matematiklärarutbildning med fokus på hållbara yrkeskarriärer. Syftet är att identifiera forskningsluckor, formulera kritiska frågor och initiera internationellt samarbeten, inklusive framtida finansieringsansökningar.

Under det senaste decenniet har antalet sökande till lärarutbildningar minskat, samtidigt som forskning pekar på behovet av förbättringar inom utbildningen. Många blivande matematiklärare har haft negativa erfarenheter av skolmatematik, vilket påverkar deras undervisning och kan leda till en försiktig eller begränsande syn på ämnet. Forskning visar också att matematik ofta upplevs som elitistiskt och otillgängligt, vilket skapar avstånd mellan lärare och elever och bidrar till minskad motivation och högt läraravhopp.

En avgörande utmaning är bristen på diskursiva möjligheter i lärarutbildningen, vilket begränsar studenters professionella utveckling. Genom att skapa utrymme för reflektion och diskussion om matematikens roll och undervisningsmetoder kan lärarutbildningen bli mer inkluderande och stödjande. Symposiet ställer frågan: Hur skulle en lärarutbildning se ut om den aktivt möjliggjorde ett brett spektrum av diskursiva arenor och främjade empati, reflektion och relationellt lärande i matematikundervisningen?


Läs mer om Rethinking Mathematics Teacher Education Together for Sustainable Careers på den engelska webbsidan

Läs mer om konferensen 31st International Mathematical Views Conference på den engelska webbsidan

- Heldag Linnéuniversitetet, Växjö Lägg till i din kalender