Läsgrupp: Rasism och utbildning
Centrum för kultursociologi (CCS) intresserar sig för frågor kring barn och ungas livsvillkor, inkludering och exkludering samt hur detta påverkar barn och ungas möjligheter i utbildningssystemet och samhället i stort.
Vi organiserar en läsgrupp för att ta fördjupa förståelsen kring dessa frågor i vår egen forskning och utbildningspraktik, och bjuder in alla som arbetar med lärarutbildningen eller har ett intresse av dessa frågor vid Linneuniversitetet.
Vårt tema är just nu rasism och utbildning och vi kan beröra både skola, förskola och högre utbildning. Tillfällena är tänkta att vara en möjlighet att ta del av aktuell forskning men också diskutera och utbyta erfarenheter med kollegor. Vår förhoppning är att mötena ska vara informella och utgå från frågor som: relevans för skolans verksamhet, relevans för vår forskning/ undervisning, användbara perspektiv och konsekvenser av de resultat som presenteras, var går vi från här?
Den 10 november diskuterar vi Fingalssons och Junkalas text om berättelser om svensk exceptionalism och vithet inom kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer. Artikeln finns att tillgå som open access.
Fingalsson, R., & Junkala, H. (2025). ‘Happy Stories’ of Swedish Exceptionalism: Reproducing Whiteness in Teaching and Biology Textbooks in Sexuality Education. Science & Education, 34(1), 129-151.
För att öka tillgängligheten hålls seminarierna på zoom mellan 15.00 – 16.30. Hör av er till Åsa Trulsson, asa.trulsson@lnu.se för mer information och länk.