LinnéTalks- The School of Feral Grounds och Urgent Pedagogies
Vad kan vi behöva lära oss och lära om i tider av akuta ekosociala utmaningar? Detta LinnéTalk bjuder in allmänheten att lära tillsammans med de två följande exemplen.
The School of Feral Grounds, som bygger på det arbete som designkollektivet KRATER utför där de utövar ekologiskt förvaltarskap på en omstridd plats i Ljubljana, Slovenien. KRATER representeras av Gaja Mežnarić Osole och Danica Sretenović, för närvarande IASPIS-boende i Sverige. https://krater.si/en
Urgent Pedagogies, en plattform som undersöker hur socialt engagerade kritiska rumsliga praktiker agerar i relation till och som svar på brådskande frågor om social rättvisa och jämlikhet, omtvistade territorier och konfliktförhållanden. Representeras av Magnus Ericsson, Head of Applied Arts, IASPIS, ansvarig för design-, hantverks- och arkitekturprogrammet. https://urgentpedagogies.iaspis.se/
Helen Hägglund introducerar. Åsa Ståhl modererar.
Vi avslutar med efterföljande informella samtal och gemensam måltid.
Alla intresserade är välkomna!
Evenemanget är öppet för alla intresserade, lärare, studenter, andra aktiva på universitetet och utanför.
Anmälan senast den 22 januari till: Helen.hagglund@lnu.se.
Ange ev. kostpreferenser.
Samtalet hålls på engelska och genomförs i samarbete mellan Institutionen för Design, Det kulturella universitetet och IASPIS.
Läs mer:
https://lnu.se/en/meet-linnaeus-university/current/events/2025/linnetalks
Välkommen att vara med i samtalet!