Nytt tillfälle! Välkommen att delta i en workshop om Generativ AI i utbildning
Då väldigt många har önskat att få delta i workshopen som genomförs den 29 april har vi beslutat för att ge ytterligare en workshop. Artificiell intelligens (AI) påverkar undervisning och lärande. Vi vill tillsammans med utbildare utforska Generativ AI och vad för AI litteracitet som blir viktig för lärares utbildning/fortbildning.
Undervisning med och om AI, AI och Bedömning samt Samhälleliga Konsekvenser, vi kommer samarbeta med AI i en interaktiv miljö.
I samarbete med en Chatbot (typ ChatGPT) kommer ni få planera undervisning och ta fram undervisningsunderlag. Fundera gärna på någon speciell aktivitet eller moment i er undervisning som ni vill använda i workshoppen. Det kan vara allt ifrån planering av undervising i ett ämne eller tema, en ämnesfördjupning eller planering av lektioner och undervisningsmetoder. Vi fokuserar på AI litteracitet som inkluderar både teknisk kunskap samt samhälleliga och etiska aspekter.
Datum: 22 maj 2025
Tid: 15:00 - 17:00 (drop in med fika mellan 15.00 - 15.15)
Plats: Meddelas via mejl
Workshoppen är fullbokad. Vill du vara med på reservlista, skicka ett mejl till Katrin Lindwall katrin.lindwall@lnu.se
För frågor, kontakta: johanna.velander@lnu.se | 076 856 52 94
Vi ser fram emot att välkomna dig till denna diskussion om AI-litteracitet!.
Om Johanna Velander
Johanna Velander är doktorand vid institutionen för datavetenskap och medieteknik på Linnéuniversitetet.
Johanna har en kandidatexamen i datavetenskap från Stirling University och en masterexamen i sociala medier och webbteknologier från Linnéuniversitetet. Hon har erfarenhet av webbutveckling och konsultation inom digital strategi för startups. Hennes forskning handlar om AI-litteracitet i grundskolan, med fokus på hur AI påverkar vardagen, särskilt genom osynlig datainsamling, komplexa algoritmer och risker som algoritmisk diskriminering.