Planeringsseminarium - Susanne Erlandsson
Matematik i anpassad grundskola.
Avsikten med studien är att få ytterligare kunskap om framgångsrik undervisning i matematik där eleven aktivt medverkar. Detta kan ge elever förutsättningar till ökad självständighet i vardagen och tillit till sig själva. Vidare kan det stödja ett fortsatt lärande i matematik och vidare studier för eleven.
Projektet handlar om matematik i anpassad grundskola. Elever som är inskrivna i en anpassad grundskola har en intellektuell funktionsnedsättning, förkortat IF. Det finns olika nivåer av IF och studien kommer att genomföras med elever med en lindrig IF. Att ha diagnosen IF påverkar personens intellektuella förmåga samt den kognitiva förmågan. Det medför att det kan vara svårt att ta till sig sådant som är abstrakt. I läroplanen (lgra 22) står det att elever ska lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Eleverna ska också få känna tillit till sin egen förmåga. Undervisningen i denna studie kommer att planeras av forskaren, läraren och assistenten (i de skolor där assistenter är med i planeringen) gemensamt, utefter en viss struktur.
Studien kommer att inrikta sig mot sambandet mellan olika representationer av matematik och elevens förståelse av det matematiska innehållet. Fokus kommer att vara hur undervisningsstrukturen främjar elevens aktiva medverkan och blir synlig genom elevens egna initiativ och resonemang. Reaktor: Cecilia Segerby
Länk till evenemanget: https://lnu-se.zoom.us/j/7179353629