Hur hanterar lärare svåra frågor i klassrummet?
Tisdagen den 4 mars 13.15 håller forskargruppen för Forskning om pedagogiska professioner och praktiker i samarbete med kunskapsmiljön Utbildning i förändring ett öppet seminarium på temat ”Navigating Controversial Issues in the Classroom: Challenges and Implications for Teacher Education”.
Föreläsningen hålls av Dr. Marcus Kindlinger, Münster Universitet.
Marcus Kindlinger är doktor i statsvetenskap och forskar om samhälls- och medborgarutbildning, digitalt medborgarskap och lärares professionalisering vid flera tyska universitet (Wuppertal, Leipzig, Münster och Duisburg-Essen).
I allt mer polariserade samhällen måste lärare navigera i ett komplext landskap av kontroversiella ämnen, från politiska och sociala dispyter till vetenskapliga kontroverser och bredare etiska frågor. Trots vikten av att främja elevernas förmåga att engagera sig i dessa frågor, känner sig många lärare oförberedda inför dessa utmaningar. Två pedagogiska utmaningar framstår tydligt, dels att erkänna och lägga undan sina egna politiska eller personliga fördomar och erkänna att motsatta ståndpunkter också kan vara välmotiverade, dels att kunna avgöra vilka perspektiv som faktiskt ligger utanför den demokratiska diskursen. Att diskutera dessa utmaningar är avgörande för att förbereda framtida lärare för att skapa öppna och respektfulla klassrumsmiljöer som upprätthåller demokratiska värderingar.
Seminariet hålls i sal Cu7002, Kalmar samt via denna Zoom-länk.